https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Polestar 2

Itsellä ei varoittanut millään tavalla. Edeltävänä päivänä olin lyönyt auton lataukseen ja seuraavana päivänä oli kaikki pimeänä.
Huollossa kun löivät akkutesterin kiinni niin ei ollut antanut mitään lukemia eli täysin mykkä.

Ja tosiaan oma oli sen reilu 2 vuotta ja 50 tkm
Testasivatko huollossa muuten vikakoodeja? Kuulostaa muuten ihan omalta tapaukselta reilun viikon takaa kun mykkänä jäi pihalle seisomaan. 12v akun jännite näytti lopulta kun sain mitattua ~1,7v. Invertterin sisäinen vika oli tullut selvitystyön tulokseksi. Kustannuslaskelman sain lopulta tarkemmin eriteltynä myyjäliikkeen lisätakuuta varten, siinä ei ollut 12v akkua ollenkaan. Aikaisemmalla kokemuksella tohtisin väittää, että jos akku noin syväpurkautuu ei sillä juuri ole elämää edessä enää.
Ikää toki miltei 4v ja 57tkm oli mittarissa.
 
Ensimmäinen koiranluu antautui 48tkm kohdalla ja se vaihdettiin tänään. Auto P2 LRDM + Performance päivitys vm 2021.

Pari muuta vikaa on odottamassa, kun tilaan huollon autolle.

Takakamera toimii silloin tällöin, nyt ainakin viikon ollut jo pimeänä taas. Lisäksi ulkoisen äänisignaalin varoitusteksti tulee mittaristoon joka kerta, kun autolla on lähdössä liikkeelle. Olen tehnyt buuttaukset useita kertoja.

Takakameraa yritettiin tutkia tänään, mutta joko johdot olivat niin lyhyet että homma hyytyi siihen tai irroitukseen on jokin jippo.

Muuten auto on pelannut itselläni noin 10tkm loistavasti, paitsi lukot jäätyvät pakkasilla.
 
Joo kyllä minunkin Saabista meni akku ysärillä yhden yön jälkeen, eli ei ihan noin nopeasti mutta ikää akulla ja autolla oli tosin silloin jo 8 vuotta.
:) Meidän xc40 auto ja sen 12V akku mykistyi noin 2 vrk pakkasessa seisomisen aikana 7.1.2024 kolmen kuukauden ikäisenä ja noin 3000km ajettuna. 12V akun jännite oli 4,5V silloin.
(Uusi akku toiminut hyvin.)
 
Oli katsoneet ja ei kuulemma mitään sen suurempia ollut näkynyt. Löivät vaan uuden akun paikoilleen ja kovaa ajoa.
Omituista, olisin kuvitellut että jokin muu sen akun tappaa. Minulla ei ole koskaan akku kuollut kerrasta missään autossa, ja niitä on kyllä ollut laidasta laitaan. Nythän omassani on kohta jo lähemmäs 90tkm mittarissa ja ikää lähemmäs 4v.
Eikö 12v akku saa virtaa ollenkaan korkeajänniteakun kautta?
 
Omituista, olisin kuvitellut että jokin muu sen akun tappaa. Minulla ei ole koskaan akku kuollut kerrasta missään autossa, ja niitä on kyllä ollut laidasta laitaan. Nythän omassani on kohta jo lähemmäs 90tkm mittarissa ja ikää lähemmäs 4v.
Eikö 12v akku saa virtaa ollenkaan korkeajänniteakun kautta?

Iso akkuhan sitä pikkuakkua vain ja ainoastaan lataa. En muista missä päivityksessä tuon pikkuakun latausta muutettiin, mutta iso muutos siihen tuli nyt auto lataa tarvittaessa myös auton ollessa parkissa. Polestar Foorumilla oli kunnon kinastelu siitä, että 12V akkua ladattaisiin nyt jopa liian suurella jännitteellä :)
 
Eipä kyllä 3.3.19 näytä lataavan parkissa. Näyttäisi lataavan ajossa ja esilämmityksen aikana n. 15V.

Ajot olleet muutaman km siirtymiä ja auto ulkona.IMG_7517.png
 
Iso akkuhan sitä pikkuakkua vain ja ainoastaan lataa. En muista missä päivityksessä tuon pikkuakun latausta muutettiin, mutta iso muutos siihen tuli nyt auto lataa tarvittaessa myös auton ollessa parkissa. Polestar Foorumilla oli kunnon kinastelu siitä, että 12V akkua ladattaisiin nyt jopa liian suurella jännitteellä :)
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Mutta sitä enemmän ihmetyttää, että miten 12V akku hajoaa niin täysin, ettei edes mitään ilmoita etukäteen.
 
Sitä en tiedä. Missähän vaiheessa Pole2 alkaa ladata akkua itsekseen?
katso liitettä 121432
Mitä ctekillä tarkoittaa vihreä väri ja ok.
Paljonko akun jännite on nyt? Onko se vaikka 12.7V eli vihreä tarkoittaa että ei ole lataustarvetta?
Tuo 14.97V tarkoittanee korkeinta lukemaa?

En ole koskaan lukenut volvosta tai polestarista mitään voltti-tasoa milloin akkua aletaan lataamaan. Vai että auto valvoo 12V tilan ja lataa sitä tarvittaessa.
 
Vihreä on OK. Muut värit sitten vaatii huomiota tai toimintaa.

Kun auto seisoi lämpimässä tallissa akun jännite oli 12.7V. 14.97V oli esilämmitys päällä eli silloin näyttää pikkuakun lataus olevan päällä.

Tässä vielä lämpötilan muutos.
IMG_7519.png
 
Kunhan sulla on tuo kauemmin käytössä ja kertyy mittausdataa niin kyllä sitten joskus näkyy 12V lataus.
Saattaa tarvita kovemmat pakkaset ja lyhyet ajot jotta 12V jännite laskee kriittisemmäksi ja lataustarve aktivoituu.
 
Ihmetyttää jatkuvasti miten tuota 12V akun kuntoa ei valvota sen kummemmin, se kun on aika pitkälti koko auton akilleen kantapää. Muilla merkeillä toki samaa ongelmaa, tuo kun kyykkää niin autolla ei tehdä yhtään mitään. Luulisi, ettei ole amerikan temppu (huono vertauskuva muuten nykyään tuokin..) katsoa että akun napajännite kyykkää eikä virtaskaakaan mene enää sisään...
 
Perinteisissä nykyautoissa 12V akkujen sanotaan kestävän vain muutavan vuoden kun on niin paljon sähköäkuluttavia varusteita. Mutta näissä se toimii ymmärtääkseni lähinnä apuvirtalähteenä ajoakun rinnalla ilman suurempaa kuormitusta niin miksi ne ei näissäkään kestä?
Vai onko totuus vain se, että yleisesti akut ovat heikentyneet kehityksen tuloksena?
 
Perinteisissä nykyautoissa 12V akkujen sanotaan kestävän vain muutavan vuoden kun on niin paljon sähköäkuluttavia varusteita. Mutta näissä se toimii ymmärtääkseni lähinnä apuvirtalähteenä ajoakun rinnalla ilman suurempaa kuormitusta niin miksi ne ei näissäkään kestä?
Vai onko totuus vain se, että yleisesti akut ovat heikentyneet kehityksen tuloksena?

Eikös sillä 12 V akulla ole sähköautossa vähintäänkin saman verran hommia, kuin perinteisellä voimalinjalla varustetussa autossa?
 
Eikös sillä 12 V akulla ole sähköautossa vähintäänkin saman verran hommia, kuin perinteisellä voimalinjalla varustetussa autossa?
Ensimmäisenä tulee mieleen pahamaineinen kylmäkäynnistykseen tarvittavan virtapiikin puutos.
Lämmityksen toivoisin hoituvan ajoakusta otettavalla virralla.

Vai toimiiko kaikki 12V akun kautta jota ladataan ajoakulla laturin tapaan?
Ei ole tietoa eikä osaamista aiheesta.. Vain kauniita ajatuksia ja järkeväntuntuisia mielikuvia.
 
Ensimmäisenä tulee mieleen pahamaineinen kylmäkäynnistykseen tarvittavan virtapiikin puutos.
Lämmityksen toivoisin hoituvan ajoakusta otettavalla virralla.

Vai toimiiko kaikki 12V akun kautta jota ladataan ajoakulla laturin tapaan?
Ei ole tietoa eikä osaamista aiheesta.. Vain kauniita ajatuksia ja järkeväntuntuisia mielikuvia.

Kylmäkäynnistys on tosiaan perinteisessä autossa akkua kuormittava juttu.
 
Paljonkos täällä oli noita penkkien kiskojen ruostumisia havaittu?

Ostin auton viime viikolla ja en tajunnut asiaa tarkistaa vasta kuin oston jälkeen. Näyttää olevan kuskin penkin oikeassa kiskossa ruostetta. Myyjä sanoi että voivoi, normaalia kulumista. Kohtuu helpostihan sen tosiaan saa tuosta harjattu ja iskettyä tarvittaessa jotain rasvaa päälle.

1000051729.jpg

1000051730.jpg
 
Minkä ikäinen ja minkä verran ajettu ja onko auto pelti- vai lasikattoinen? Syy miksi kysyn tuota on se että facessa oli vuosi sitten kuvia kun peltikattoisessa vesi valui ihan pisaroina taustapeilin kotelon tienoilta.

Tässä kuljettajan puoleinen, 87000 km ja reilut 2 v vanha ja lasikatolla.IMG_0208.jpeg