https://tummennuskalvot.fi/

Polestar 2

Itselläni netti-saaga päättyi TCAM-moduulin vaihtoon, ainoa mikä hämmensi oli että tuon vaihdon jälkeen tehtävä uusi nettisopimus. Eli ilmeisesti tuo ei tunnista autoa enää samaksi vaihdon jälkeen. Hiukan vaihtoaika venyi kun autoon ei päässyt testerillä käsiksi, oli TCAM ajanut myös muita bokseja jumitilaan ja kaikki tekemällä virrattomiksi sekä uudelleen käynnistämällä homma lähti pelittämään. Uusi TCAM oli volvon boksissa ja tuossa luki re-furbished, eli kyllä näitä korjaavat ilmeisesti jossain. Sain vanhan moduulin matkaan ja pitää joku päivä katsoa mitä tuo on syönyt. Autosalpa Kouvolassa oli jonossa pari muutakin, mutta oireet hieman eri eli netti toimi, mutta auto ei antanut ladata kuin 40% asti. Joten omituisia vikoja tuosta boksista saattaa johtua. Nyt iloista ajeua jo pari viikkoa takana ja kaikki toiminut, joka kerta startissa kuitenkin pelko hiipii vartaloon kun hetken on huutomerkki nettiyhteyden vieressä ennen kuin lähtee kunnolla käyntiin.
Seuraavaksi pitäis alkaa metsästämään talvivanteita, nyt alla nuo performancen 20" ja talvikumit päällä, nämä tarkoitus siirtää kesäkäyttöön ja talvikumeille uudet vanteet. Ehdotuksia?
 
Lamppujen pesu voisi olla ehkä joka 5. tuulilasin pesu kerta. :unsure: (arvaus)

Tuo Volvojen tapa annostella vettä tuulilasille on muuten todella fiksu ja toimiva vs. perinteiset nännit konepellissä. Tämän johdosta vettä tarvitsee annostella usein todella vähän. Ihan mutulla lampun pesurit aktivoituvat vasta siinä vaiheessa, kun vettä pyydetään tuulilasille reilusti. Mutta tuo joka 5. kerta on varmasti aika lähellä totuutta. Jos en ihan väärin muista, niin bemarissa ainakin oli sama frekvenssi ja sitä pystyi myös Carlyllä/OBD-donglen kautta säätämään. Taisin itse muuttaa lamppujen pesun joka 10. kertaan. Ja jos on tuo tuulilasin pesunesteen annostelun toteutus on fiksu, niin samaa voi sanoa lamppujen pesusta. Ehkä ensimmäinen auto, jossa vettä ei tule konepellillä yhtään. "Pesutolppa" nousee niin ylös ja suuntaa veden alaviistoon, josta se kimpoaa maahan/sivulle. Tosin aika pystyt lyhdyt auttaa tässä myös paljon.

Täysin turhaksihan noita moni haukkuu ja hyvin kyllä pärjäisi ilmankin mutta kyllä ne lamppuja putsaa. Kuluvan talven aikana, kun auto on päässyt muutaman kerran todella paskaiseksi, niin kyllä lampuissa näkyy ihan selvästi se kohta puhtaampana, johon vesisuihku osuu.
 
Tuo Volvojen tapa annostella vettä tuulilasille on muuten todella fiksu ja toimiva vs. perinteiset nännit konepellissä. Tämän johdosta vettä tarvitsee annostella usein todella vähän. Ihan mutulla lampun pesurit aktivoituvat vasta siinä vaiheessa, kun vettä pyydetään tuulilasille reilusti.
Tuulilasin pesureissa volvon isommissa malleissa on aquablade sulat joissa vesi tulee sulan sisästä.
Sellaiset oli xc60:ssä ja ehkä vielä astetta paremmat kuin xc40:n toteutus.
Pyyhintä ja veden annostelu on kyllä hyvinlähellentoisiaan, mutta aquablade malleissa vesi tulee lasille lähes äänettömästi ja roiskumatta.
Ko pyyhkimien kumit kyllä vaatii suomen talvessa myös lämmityksen.

Onko polestarin vastustetasoista johtuvaa onko ajovalon pesurit vai ei?
Vai sitten vuosimallista johtuvaa.
Omassa polestarissa ei ole ajovalojen pesureita. Ei kyllä ole pixel valoja.
 
Onpahan taas autoilun juhlaa.

Lauantaina tosiaan 12 volttinen akku kuoli täysin ja auto meni hinurin lavalla pajalla jossa uusi akku paikalla.
Tänään sitten vuorostaan kuljettajan oven lukko umpijäässä ja pelkääjän paikalta sai kiivetä kuskin jakkaralla.

Mitähän seuraavaksi :D
 
Tänään sitten vuorostaan kuljettajan oven lukko umpijäässä ja pelkääjän paikalta sai kiivetä kuskin jakkaralla.
Eikö auennut edes mekaanisella avaimella? Minulla tuo etuovi ollut jäässä ehkä sellaiset (kymmenen kertaa?) niin aina olen päässyt kuljettajan ovesta kun olen vain ottanut sen mekaanisen avaimen esille.
 
Tuleeko mitään varoitusta ennen kuin tuo 12V akku kuolee? Ikävä jos se tosiaan kyykkää ihan varoittamatta :( Oma kun on nyt 2.5 vuotta vanha.
 
Onko autolla minkä verran ajettu? Mun kakkonen alkaa olla myös lähes yhtä vanha ja mittarissa 87000 km ja 12V akku myös alkuperäinen.
48 tkm. Kerran latasin tuota 12V akkua itse, mutta lopetin kun auton softaan tuli noita parannuksia että pitää 12V akun paremmin hengissä. Mutta jos tuo kuolee täysin varoittamatta on kyllä vähän pelko persiissä...
 
Tuleeko mitään varoitusta ennen kuin tuo 12V akku kuolee? Ikävä jos se tosiaan kyykkää ihan varoittamatta :( Oma kun on nyt 2.5 vuotta vanha.
Itsellä ei varoittanut millään tavalla. Edeltävänä päivänä olin lyönyt auton lataukseen ja seuraavana päivänä oli kaikki pimeänä.
Huollossa kun löivät akkutesterin kiinni niin ei ollut antanut mitään lukemia eli täysin mykkä.

Ja tosiaan oma oli sen reilu 2 vuotta ja 50 tkm
 
No on noita akkuja kuollut ennenkin samalla tavalla ilman varoitusta eli yksilöitä ovat. Isäukolla meni vanhasta diesel volkkarista vastaavalla tyylillä täysin jumiin 15 minuutin kauppareissun aikana ilman mitää ennakkovaroitusta. Vaihdeltiin sitten siinä S-marketin pihallu uusi akku paikoilleen.
 
Tänään sitten vuorostaan kuljettajan oven lukko umpijäässä ja pelkääjän paikalta sai kiivetä kuskin jakkaralla.
Edistystä sentään tämän suhteen. Nyt aukeaa ovi kyllä jo ulkopuolelta mutta sisäkahva ei tee mitään. No toivottavasti tokenee kunhan kelit tästä vähän lämpenee. Täytyypä kuitenkin soitella taas huoltoon että josko kerkiäisivät tuotakin katsomaan kun ei sitä hirviän pitkään jatsaisi joka kerta availla ikkunaan kun haluaa päästä autosta pois 😂

Ei ole kyllä tapahtunut näiden lukkojen kohdalla muutosta parempaan vanhaan V40 verrattuna.