https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Poistuneiden automallien faceliftejä näkyy vähemmän liikenteessä?

icemii

Sisäänajettu
Liittynyt
22.1.2016
Olen tässä nyt pannut merkille että fl malleja näkyy vähemmän liikenteessä kun pre fl malleja
Otetaan nyt vaikka vertailuun III ja IV kopan mondeot, II octaviat, E9x ja E6x bemut, E- ja C- mersut (pl taxit), Audit A6-04->, A4 B8, A5 eli siis melki kaikki yleiset mallit.

Mistähän tämä johtuu/ kertoo, onko ihmisten merkkiuskollisuus päättynyt vai ajetaanko sillä vanhalla mallilla niin pitkään että ostetaan sitten uusin malli suoraan, vai onko se ensimmäinen versio niin susi ettei palata enää takaisin.

Onko muilla samoja havaintoja?
 
Nojaa en oikein tiedä. Mielestäni ainakin PK-seudulla näkee Audi A4 B8.5 malleja jopa enemmän kuin Pre-Fl malleja nykyään. Ja myös nykyisen A6:en FL-mallit lisääntyvät koko ajan.
 
En tiedä kuinka moni ostaa BMW, MB ja Audi akselilla autonsa uudempien etu/takavalojen takia? Kyllä haettavat ominaisuudet löytyvät ihan jostain muualta. Tuttavapiirissä on myös henkilöitä, jotka eivät osta uutta mallia sen takia, että uusi malli on mennyt huonompaan suuntaan. Merkkiäkään on vaikea vaihtaa, koska kilpailijat ovat entistä enemmän metsässä sähköautoista puhumattakaan.
 
batman14 sanoi:
Nojaa en oikein tiedä. Mielestäni ainakin PK-seudulla näkee Audi A4 B8.5 malleja jopa enemmän kuin Pre-Fl malleja nykyään. Ja myös nykyisen A6:en FL-mallit lisääntyvät koko ajan.
Sama havainto mulla. Olen jopa vähän ihmetellyt että mihin mm. kaikki B8 pre-FL hävinneet kun niitä ei paljoa näy.
 
icemii sanoi:
Olen tässä nyt pannut merkille että fl malleja näkyy vähemmän liikenteessä kun pre fl malleja
Otetaan nyt vaikka vertailuun III ja IV kopan mondeot, II octaviat, E9x ja E6x bemut, E- ja C- mersut (pl taxit), Audit A6-04->, A4 B8, A5 eli siis melki kaikki yleiset mallit.

Mistähän tämä johtuu/ kertoo, onko ihmisten merkkiuskollisuus päättynyt vai ajetaanko sillä vanhalla mallilla niin pitkään että ostetaan sitten uusin malli suoraan, vai onko se ensimmäinen versio niin susi ettei palata enää takaisin.

Onko muilla samoja havaintoja?

Jotain pohdintaa...

Luonnollisesti uusi malli eli pre-fl luo suuremman kiinnostuksen, koska sitä jo lähtökohtaisesti markkinoidaankin voimakkaammin ja siinä on sitä uutuuden viehätystä. Eli tätä kautta se saavuttanee myös suuremmat myyntiluvut. Samoin pre-fl:llä taitaa olla merkistä riippumatta myyntivuosia enemmän kuin fl-mallilla, joten myös tätä kautta niitä päätynee enemmän tien päälle. Toki luonnollista poistumaa tapahtuu kokoajan eli alkupään tuotantoa häviää pois tien päältä syystä tai toisesta.
 
TT_rex sanoi:
Luonnollisesti uusi malli eli pre-fl luo suuremman kiinnostuksen, koska sitä jo lähtökohtaisesti markkinoidaankin voimakkaammin ja siinä on sitä uutuuden viehätystä. Eli tätä kautta se saavuttanee myös suuremmat myyntiluvut. Samoin pre-fl:llä taitaa olla merkistä riippumatta myyntivuosia enemmän kuin fl-mallilla, joten myös tätä kautta niitä päätynee enemmän tien päälle. Toki luonnollista poistumaa tapahtuu kokoajan eli alkupään tuotantoa häviää pois tien päältä syystä tai toisesta.

Eikä tuo pre-fl:n suosio lopu nykyisin tuohonkaan vaan varsinkin premium-kiesejä virtaa maahan käytettyinä suunnilleen yhtä paljon kuin niitä on aikoinaan uutenakin myyty.

Käytettyjen osalla tilanne lienee se, että moni ottaa mieluusti seuraavaa korimallia olevan pre-fl:n kuin edellisen mallin fl:n, jos ne suurinpiirtein samaan rahaan saa.

Esim. Mersuja rekisteröitiin viime vuonna uusina 5078 kpl, mutta käytettynä tuotiin 5898 kpl.
 
Ihan heittona tuohon alkuperäiseen pohdintaan, niin ainakin BMW E6x:ä paljoa tule pre-LCI:nä (enää) vastaan.

Kakkosautoksi itselleni tuollainen 523i, 525i tai 530i olisi aivan ihanteellinen. Lähtökohtana ainakin itselleni olisi LCI malli, presellaista en edes katselisi.
 
batman14 sanoi:
Nojaa en oikein tiedä. Mielestäni ainakin PK-seudulla näkee Audi A4 B8.5 malleja jopa enemmän kuin Pre-Fl malleja nykyään.

Ja nämä B8.5:t vielä suurelta osin S line -ulkopaketilla, kun siitä ei pitkään aikaan tarvinnut käytännössä maksaa ylimääräistä
 
JiiJii71 sanoi:
Ihan heittona tuohon alkuperäiseen pohdintaan, niin ainakin BMW E6x:ä paljoa tule pre-LCI:nä (enää) vastaan.

Taitaa alkaa ikä painamaan, kun noista vanhimmat ovat rippikouluiässä. Ainakin ajosuoritteen määrä laskee reilusti kun ikä alkaa lähestymään 15 vuotta. Keskimäärin autot paalataan 18-vuotiaina.

Ehkä liikut väärään aikaan? Veikkaan, että maalaispitäjissä noilla E60:llä kierretään jo toria perjantai-iltaisin.
 
PK-seudulla iso osa max. 4-vuotiaista "premiumeista" on liisareita jotka menevät vaihtooon viimeistään siinä 48kk kohdalla. Tuossa vaiheessa iso osa tuosta läjästä katoaa maakuntaan. Näin esim. juurikin A4 B8 vs B8.5.
 
Melkein auton kuin autone rekisteröintitilastoista näkee, että se myyntipiikki on aina silloin kun malli on uusi. Myyntikäyrän laskua tasoitellaan sillä faceliftillä ja erilaisilla paketeilla mallijakson lopussa, mutta ei sillä samanlaisia määriä yleensä saada kuin uudella mallilla. Tästä johtuen siis pre-fl -malleja on liikkeellä enemmän.
 
chr sanoi:
Melkein auton kuin autone rekisteröintitilastoista näkee, että se myyntipiikki on aina silloin kun malli on uusi. Myyntikäyrän laskua tasoitellaan sillä faceliftillä ja erilaisilla paketeilla mallijakson lopussa, mutta ei sillä samanlaisia määriä yleensä saada kuin uudella mallilla. Tästä johtuen siis pre-fl -malleja on liikkeellä enemmän.
Näinhän se menee. Monella se autonvaihtosykli menee siten, että ostetaan uusi kun korimalli vaihtuu ja koetaan tärkeänä ajaa sillä uudella korimallilla. Näinhän se on täälläkin on monella.

Itse kyllä voisin ostaa ja itseasiassa paria viimeistä lukuunottamatta kaikki autoni ovat olleet ns. facelift-mallia ja korimallin elinkaaren loppupuolelta. Koen, että automalli on monesti parhaimmillaan faceliftattuna. Lastentaudit, monet tyyppiviat ja puutteet on korjattu faceliftiin sekä varustelu on parhaimmillaan. Itse en pidä tuota uutuusarvoa niinkään tärkeänä.
 
Jepulis. Tuossa on se "ikuisuuskysymys" jota autolehdissäkin hyvin usein puidaan.

Juuri nyt myydään XC60 Classic mallia. Loistava auto. Kaikin puolin hiottu ja varma valinta.

...vai uudempi: turvallisempi, taloudellisempi, tilavampi, usein mukavampi, kevyempi, vakaampi, suorituskykyisempi jne.

Tervetuloa valintojen maailmaan :)
 
Uusista audeista ja bemuista suurin osa lienee ainakin PK seudulla työsuhdeliisareita. Jos rajataan omista kollegoista pois autofoorumeita seuraamaton aines pois niin harva osaa nimetä mallisarjaa saatika kiinnittää huomioita asiaan. Uusi auto tilataan kun vanha liisari päättyy. Liisareissa toki täysin uuteen malliin ajaa tiukka co2 sääntö.

Toinen uusien autojen iso ostajaryhmä eli iäkkäät taas tuntuu kiinnittävän asiaan vielä vähemmän huomiota. Vanhemmat tilasivat juuri uuden A6n vaikka yritin sanoa että malli on lopuillaan, tarkistakaa nyt edes uudistuva vitos bemu ja juuri tullut S90 volle. Merkkihistoriaa ei ole.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
tuRboman sanoi:
Tervetuloa valintojen maailmaan :)
Jep jep.

Omalla kohdalla yksi ohjaava tekijä on toki ollut raha. Yhtä lukuunottamatta olen ostanut autoni käytettynä ja myynnistä jo poistuneen korimallin yksilöt ovat olleet huomattavasti edullisempia kuin edelleen myynnissä oleva koppa ja valikoima parempi.
 
Kia Rionkin kohdalla minusta vaikuttaa että alkuperäistä pre-facelift mallia on enemmän liikenteessä siitäkin huolimatta että auto on vielä näin faceliftinäkin suht korkeilla sijoilla rekisteröintitilastossa. Kohtahan tämä malli korvautuukin uudella.
Omistamistani autoista enemmistö on ollut alkuperäisiä malleja. Micra oli viimeinen eli kolmas faceliftti K11 sukupolvesta ja nyt Rio on myös facelift versio.
 
Ja eikös faceliftejä perinteisesti myydäkin vähän lyhyempi aika kuin alkuperäistä mallia? Tämä yhdistettynä ekan vuoden myyntipiikkiin vaikuttanee aika paljon.
 
Mrk sanoi:
PK-seudulla iso osa max. 4-vuotiaista "premiumeista" on liisareita jotka menevät vaihtooon viimeistään siinä 48kk kohdalla. Tuossa vaiheessa iso osa tuosta läjästä katoaa maakuntaan. Näin esim. juurikin A4 B8 vs B8.5.

Juu, kyllä täällä Pohjanmaalla näkee paljon enemmän alkuperäistä B8-mallia kuin faceliftiä.
 
Pikainen tutustuminen nettiautoon niin myynnissä on B8 A4 pre fl n. 15% enemmän kuin fl, toki ne on myynnissä olevia mutta kuitenkin. E60 näytti olevan aika tasan kummatkin. A5 fl coupea ei muista edes millon olisin nähnyt tiellä.

Yksi mitä ei juurikaan näe fl mallina on II rs octavia. Onko sitten olleet aiemmat niin pettymyksiä vai mistä lie tuo johtuu. Tai sitten ostajat ovat siirtyneet toisen merkin sporttiversioon.
 
icemii sanoi:
Yksi mitä ei juurikaan näe fl mallina on II rs octavia. Onko sitten olleet aiemmat niin pettymyksiä vai mistä lie tuo johtuu. Tai sitten ostajat ovat siirtyneet toisen merkin sporttiversioon.

Vai muuttuiko hinta (tai varusteet tms.) faceliftin yhteydessä huonompaan?

Meilläpäin II-Ocusta sanoisin kyllä enemmän olenva liikkeellä faceliftiä kuin alkuperäistä. A4 B8:sta mutuna arvioisin alkuperäistä mallia kulkevan enemmän. BMW:n muutoksia en edes erota  ;D Omasta autosta, eli C5-Sitikasta selvästi I-koriset ovat jo katoamassa liikenteestä, faceliftiä eli valmistajan mukaan II-koppaa näkyy osuutena enenevissä määrin.

Trollsten sanoi:
Omalla kohdalla yksi ohjaava tekijä on toki ollut raha. Yhtä lukuunottamatta olen ostanut autoni käytettynä ja myynnistä jo poistuneen korimallin yksilöt ovat olleet huomattavasti edullisempia kuin edelleen myynnissä oleva koppa ja valikoima parempi.

Näin myös minulla. Sen kuitenkin olen itsessäni huomannut, että jos vain mahdollista, pyrin tähtäämään siihen faceliftiin niin ettei tarvitse retrofitistä haikailla.