https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Pohjolan olojen huomioiminen autojen varustelussa

jussi101

Sisäänajettu
Liittynyt
8.1.2014
Citroen varustaa pohjolaan tulevat uudet Jumpyt lisä-äänieristyksillä ja 20% paksummilla sivulaseilla sekä tuulilasin akustisella kalvolla.

http://www.uusisuomi.fi/autot/199910-citroen-jumpyn-myynti-alkaa-halvin-malli-maksaa-alle-26-000-eu

Näitä mukavuutta parantavia pohjolan oloihin tarvittavia varusteita soisi tulevan laajemminkin saataville muissakin automerkeissä. Itse toivoisin ihan perushintaisiinkin autoihin seuraavia:

- ensiasennusrenkaat valittu siten, että nastojen syömien karheiden teiden tuoma rengasmelu minimoituu
- alustan osat valittu tiestömme huono kunto minimoiden pintakovuuden, tärinän ja isommatkin epätasaisuudet
- lisä-äänieristys koriin
- laminoidut lasit

Lähes kaikki autot ovat ok keski-euroopan hyvillä teillä, mutta tilanne muuttuu merkittävästi pohjolassa. Maahantuojat voisivat ottaa tästä vinkin ja viedä viestiä valmistajien suuntaan.

Onhan noissa autoissa jo nykyäänkin markkina/maakohtaisia variaatioita, joten valmistajien tuotetiedonhallinta- ja valmistuksenohjausjärjestelmät kyllä hanskaavat nämäkin. Taitaa vain olla kustannuskysymys perusautojen kohdalla, koska markkina on pieni.



 
Pieni on markkina, mutta myös pintapehmeys renkaissa lienee huono
ajettavuuden ja toisaalta kulumisen kannalta.
Tiiä sitten. Itse ottaisin mieluusti nuo mainitut asiat.
Mukavuus ja äänettömyys menevät minulla urheilullisuuden edelle.
Toisaalta, pitää pystyä ajamaan reippaasti.  :(
Kallista, mutta säädettävällä alustalla tosta selviää.
Tiiä sitten. Olisi varmaan pitänyt uhrata vähän enemmän hilloa,
mutta kyllä ärsytti baanalla se hetkuminen.
 
Muistan lukeneeni joskus jommastakummasta autolehdestä (TM/TL) että Mitsubishillä oli joskus kai Lancerissa ja Coltissa, ehkä Galantissakin erityinen Suomi korirakenne jossa sinkittyjä peltejä oli enemmän kuin muualle menneissä autoissa. Lisäksi kai maahantuoja teki ruosteenestokäsittelyn autoihin vaikka sitä ei enää silloin vaadittu lain nojalla, vuosimallit taisi olla n. 1988 alkaen mutta en tiedä miten kauan aikaa, ei ehkä lamavuosina varmaan enää.
Itsekin kävin joskus 1999 koeajamassa käytetyn vm. -89 Lancerin ja kori oli vielä erittäin hyvässä kunnossa, ei ruostepistettäkään missään.
Lunta ja pakkastahan on kyllä muuallakin kuin täällä Pohjoismaissa, esim. Kanadassa joten markkinoita pohjolan olojen varustelulle kyllä pitäisi löytyä.
 
Kapemmat ja korkeampiprofiiliset renkaat eivät maksaisi valmistajalle mitään, ja vanteetkin voi vaihtaa pykälää pienempiin. Rengasmelu lisääntyy aika lineaarisesti renkaiden leveyden kasvaessa.
 
Valmistajat voisivat opetella rahastamaan suolaisen hinnan noista traktorinrenkaista, siinä samalla kun lisäisivät ne lisävarustelistalle. Pienemmissä autoissa voisi veloittaa tonnin, premium-merkeillä kaksi ja isommissa tuplasti. Saisi traktorikansa hienot ja kalliit lisävarustetenkaat ja mielellään peltivanteilla. Noiden traktorinrenkaiden kanssa voisi paketoida samaan nopeudenrajoittimen, jotta pysytään heikentyneiden ajo-ominaisuuksien suhteen turvallisissa nopeuksissa.
 
Penguin sanoi:
Valmistajat voisivat opetella rahastamaan suolaisen hinnan noista traktorinrenkaista, siinä samalla kun lisäisivät ne lisävarustelistalle. Pienemmissä autoissa voisi veloittaa tonnin, premium-merkeillä kaksi ja isommissa tuplasti. Saisi traktorikansa hienot ja kalliit lisävarustetenkaat ja mielellään peltivanteilla. Noiden traktorinrenkaiden kanssa voisi paketoida samaan nopeudenrajoittimen, jotta pysytään heikentyneiden ajo-ominaisuuksien suhteen turvallisissa nopeuksissa.

Ihan vakavasti ottaen ei olisi huono idea rajoittaa nopeus esim. 180 km/h:iin, optimoida ajettavuus sitä alhaisemmille nopeuksille ja laittaa alhaisen nopeusluokan renkaat alle. Suurempaan nopeuteen suunniteltua autoa haluaville sitten omat sporttimallinsa.
 
nackerton sanoi:
Kapemmat ja korkeampiprofiiliset renkaat eivät maksaisi valmistajalle mitään, ja vanteetkin voi vaihtaa pykälää pienempiin. Rengasmelu lisääntyy aika lineaarisesti renkaiden leveyden kasvaessa.

Leveät ja matalat renkaat lisäävät myös polttoaineenkulutusta eli fiksummin rengastettujen autojen verotkin olisivat pienemmät.
 
nackerton sanoi:
Kapemmat ja korkeampiprofiiliset renkaat eivät maksaisi valmistajalle mitään, ja vanteetkin voi vaihtaa pykälää pienempiin. Rengasmelu lisääntyy aika lineaarisesti renkaiden leveyden kasvaessa.

Tuon takia Octaviassa on kesälläkin peruskoon 195/65 x 15 renkaat alla. Isompia on tullut kokeiltua, mutta etua oli vain ulkonäössä. Nämä ovat halvemmatkin.  8)  Aluvanteilla toki. Skodan Sirius.

..hinnan takia Viiatissa on 175 leveet renkaat (175/65 x 14), ovat halvemmat kuin 165 (165/70 x 14). Tarjontaakin enemmän.
 
Markku sanoi:
Tuon takia Octaviassa on kesälläkin peruskoon 195/65 x 15 renkaat alla. Isompia on tullut kokeiltua, mutta etua oli vain ulkonäössä. Nämä ovat halvemmatkin.  8)  Aluvanteilla toki. Skodan Sirius.

..hinnan takia Viiatissa on 175 leveet renkaat (175/65 x 14), ovat halvemmat kuin 165 (165/70 x 14). Tarjontaakin enemmän.

Miksi Fiat on Viiat? Onko tälle jotain tarinaa vai muuten vaan lempinimi?
 
^Savolaisen suuhun tuo Fiat on Viiatti... Ihan niinkö Audi on meillä Aati -> "määtkö aatilla vaiko skeidalle?" On meillä kotona tuttu kysymys.  :)
 
P.Alikka sanoi:
^Savolaisen suuhun tuo Fiat on Viiatti... Ihan niinkö Audi on meillä Aati -> "määtkö aatilla vaiko skeidalle?" On meillä kotona tuttu kysymys.  :)

Skeidalla? Mutta siinähän on D-kirjain.  :)
 
Pekka T sanoi:
Skeidalla? Mutta siinähän on D-kirjain.  :)
Totta, jostain syystä se kuitenkin omassa suussa on nimenomaan Skeida eikä Skeita... Outoa?  :)
 
Tamperelaisillekin Fiat on Viiatti.

Ainoa sana, jossa vanha kansa käytti äffää oli pesuFati.
 
Pohjolan oloissa autossa on hyvä varuste Vepasto tai lohkolämmitin, paistinpannu löytyy keittiöstä. Skoda on loora, toosa on eri juttu, sellainen on fiinillä... äh olokoon.