https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Plugarien säästöliekillä ajo

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Kun tuolla Toyota osiossa jahdataan plugarilla max sähkö km ajoja, niin seuraus siitäkin voi olla... FB:stä havaittua.


120840977_10158639003221112_6259983488211157019_n.jpg



Tältä näyttää BMW nokka-akseli kun ajetaan paljon sähköllä ja moottorin yläkerta jää ilman voitelua. Tämä voidaan estää käyttämällä moottoria kerran viikossa käyntilämpöiseksi tai pinnoittamalla moottori keraamisesti.

Tuolta näytti mun 97000km ajetun 118 nokka-akseli. Normihuollot tehty, eikä venytetty välejä. Jakopään ajoituksen säätö antoi vikakoodin ja siksi avattiin. Tuli paha karma Bemareista, en koske enää.

- Onko tuo ruostetta?

- on.
 
Tuo voi olla totta. Autolla ajettaessa moottorinin tärisee ja heiluu. Ravistettaessa yläkerran öljy pääsee öljykanavia pitkin poistumaan. Polttis lähtee käyntiin kuskin pyynnöstä sukka syylärissä asennossa...
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä bmw:n 118 malli on sähköistetty?  :eek: Vai oliko tuossa joku typo?
 
Tämä on provo. Jostain kaivettu esiin mereen uponneen auton moottori tms, jollei ole photoshopattu

Jos pitäisi paikkaansa, tuosta olisi aika paljon keskustelua joka paikassa.
 
En käytä facea enkä klikkaile sinne vieviä linkkejä....

Jos polttis on käyttämättä vaikka seisonnassa niin eihän se silloinkaan ruostu puhki, varsinkaan sisältä. Kondenssikosteutta voi kertyä jos lämmöt käytössä jää usein kovin alhaisiksi, luulisi tämän olleen mukana suunnitteluvaiheessa ja polttista käytettäessä, vaikkakin harvoin, sen lämmöt, varsinkin bensakoneissa, nousee se verran että kondenssi häipyy. Onhan veneidenkin koneet puoli vuotta käyttämättä eivätkä ruostu puhki. Materiaalivirhe, veikkaan?
 
Vähän outoa, että moottori päässyt noin hapettumaan, kyllä siellä öljykalvo pitäisi kriittisillä pinnoilla olla jos öljynkierto on kunnossa.

Minä mieltäisin asian niin, että moottorin kannalta paras olisi: 1) Kun sitä käytetään, niin se kävisi kunnolla käyntilämpöiseksi 2) Jos plugarilla paljon pätkäajoa, niin polttomoottori ei kävisi ollenkaan, että puolilämpimään öljyyn ja huohottimiin ei kerry kosteutta ja bensajämiä
 
Ja haluaisin nähdä täällä autostadiumilla plugarikuskin joka ajaa alle kahden litran keskikulutuksella vuoden ympäri yli 25000 km vuositasolla plugarilla joka lämmittää sisätilat pelkästään sähköllä.  ???

Jos auto lämpenee sisältäkin akun tuottamalla sähköllä niin se kantama jää silloin aika mitättömäksi, jos siis ajaa keskimäärin yli 50 km per päivä.
 
Omat ajot pääasiassa taajama ja kaupunkajoa, olen miettinyt itselataavan hybridin tai plugarin hankkimista. Mitä tykkää polttomoottori jos se käynnistyy silloin tällöin eikä lämpene kunnolla juuri koskaan?
 
Ei Toyotan itselataava hybridi nosta kaupunkiajossa lämpöjä paljoa yli 60 asteen, auto vaan tuntuu lämpeneen normaalilämpötilaan koska lämpömittari näyttää normaalia eli puolta väliä vaikkei olisi vielä täysin edes lämmennytkään.
 
Tiedän näitä erilaisia konerikkoja ainakin F30 330e, X5 40e ja 530e autoissa. mm. yksi vitonen oli päivittäisessä ajossa 5 kilsaa töihin ja takas, yöt lämpimässä tallissa. Polttis vaihtoon alle 10tkm ajettuna.

BMW-sähköautoilijat ryhmässä puitiin tämän vuoden puolella ainakin yhtä X5 40e -tuontiautoa, jonka edellinen omistaja oli päässyt auton ekat 80tkm halvalla ja ajanut lähes pelkästään sähköllä. Nokka-akseli ruosteessa.

Kuulemani mukaan nää uudemmat esim. 2020 ja 2021 malliset bemarin plugarit pakkokäyttää polttomoottoria käyntilämpöön varsin ahkerasti aiempaan verrattuna. Ei anna enää ajaa kahta viikkoa sähköllä.
 
Tänään tuli rampilta kehälle useamman kaistan yli Volvo XC60 T8. Ei kai huomannut ensin minua ollenkaan vasemman puoleisimmalla kaistalla ja polkaisi sitten kaasun pohjaan. Pakoputkesta tuli melkoinen pöllähdys ja pian haisi se imelä pakokaasu, mikä haisee kun kylmän katalysaattorilla varustetun bensiinimoottorin käynnistää. Oli kai ajellut sähköllä siihen asti. Varmaan tekee hyvää koneelle täyskaasu heti kylmäkäynnistyksesn jälkeen.
 
lnaukkar sanoi:
Kuulemani mukaan nää uudemmat esim. 2020 ja 2021 malliset bemarin plugarit pakkokäyttää polttomoottoria käyntilämpöön varsin ahkerasti aiempaan verrattuna. Ei anna enää ajaa kahta viikkoa sähköllä.

Ei tuo oma 2021-mallinen kyllä käynnistele bensaa koskaan jos ajaa max-edrivellä ja lataa, ajelen juuri 5km työmatkaa joka päivä. Kesällä meni kolmisen viikkoa, yli 700km, ilman että kone käynnistyi. Lämpimässä tallissa säilytän.

Onhan se ihan älytöntä, että kone on monta viikkoa käymättä ja sitten kun rampilla polkaisee niin kierrokset on kerralla punaisella. Kone käy ehkä 20 sekuntia kunnes taas sammuu, max-edrive päällä.

Ei voi olla sille moottorille pidemmän päälle hyväksi.
 
Eli mitä tästä kaikesta opimme. Perinteinen polttomoottoriauto rokkaa  ;D
 
chr sanoi:
Ei tuo oma 2021-mallinen kyllä käynnistele bensaa koskaan jos ajaa max-edrivellä ja lataa, ajelen juuri 5km työmatkaa joka päivä. Kesällä meni kolmisen viikkoa, yli 700km, ilman että kone käynnistyi. Lämpimässä tallissa säilytän.

Damn! huhut olivat enemmän tai vähemmän väärässä.

chr sanoi:
Ei voi olla sille moottorille pidemmän päälle hyväksi.

Jep, ei se olekaan :)
 
rosso sanoi:
Eli mitä tästä kaikesta opimme. Perinteinen polttomoottoriauto rokkaa  ;D

Taitaa täyssähkö olla vielä edellä tämän suhteen. Kylmästartit ei venttiilikoneistoa kuormita, ja muitakin laakeripintoja on vähemmän.

Tämä plugarien bensakoneen kylmäkuormitus on minulla mielessä ollut ja olen yrittänyt ohjeistaa avopuolisoa ajamaan viileällä kelillä alkuun Sport -modella, mutta ei hän tuota muista.

 
Markku J sanoi:
Tämä plugarien bensakoneen kylmäkuormitus on minulla mielessä ollut ja olen yrittänyt ohjeistaa avopuolisoa ajamaan viileällä kelillä alkuun Sport -modella, mutta ei hän tuota muista.

Kiassa ei ole onneksi tätä ongelmaa kunhan on vaan lämmityslaite päällä. 😀
 
Penguin sanoi:
Ai, jääkö se väkisin käymään, kun auto seisoo parkissa?

Samalla tavalla virtanappulasta loppuu polttimoottorin pyöriminen plugarista kuin tavallisestakin polttomoottoriautosta. Jos virran jättää päälle, toki se käy siihen saakka kunnes sopivat parametrit on saavutettu.
 
Plugari Toyota toimii siis eri tavalla kuin itselataava. 2010 ja 2013 TS - Auris hybridi ainakin sammutti moottorin jo n. 45 asteessa ja kaupunkiajossa moottori ei koskaan saavuttanut normaalilämpötilaa mikäli sellaisena pidetään 85 astetta.
 
toisaalta jos plugarissa kone käynnistyessään kylmänä kuluulukin enemmän, niin sitten toisaalta se on ollut kulumatta kokonaan aika paljon niistä kokonaiskilometreistä, kun kone ei ole pyörinyt siis ollenkaan.
eli jos autolla ajettu esim 100 tkm, niin koneella siitä vaikkapa 60 tkm kuka mitenkin.