Totta tosiaan, olen näin aloittelevana hybridiautoilijana lähinnä kauhistellut sitä, millaisella logiikalla esimerkiksi BMW:n sähköaivo polttomoottoria käyttää. Ainoa minusta järjellinen käyttötapa on ollut talven pakkasilla, jolloin polttomoottoria on (yleensä) käytetty edes etäisesti lämpöiseksi (lämpötilapalkki, joka tässä bemarissa näyttää jäähdytysnesteen JA öljynlämpöjen yhteisen laskennallisen arvon, on edes 1/3 -osassa) ennen kuin automatiikka on sammuttanut sen.
Nyt keväällä sekä alkukesästä, kun ilman lämpötila on pyörinyt 10-20 C ja autolla pystyn ajamaan liki kaikkialle sähköllä / viittä vaille, sähköaivo käyttää polttomoottoria aivan idioottimaisissa, lyhyissä pätkissä. Jopa vain 10-20-30 sekuntia kerrallaan ja noiden käyttöjen välillä voi olla jopa 5-10 minuuttia, liikennetilanteesta ym. riippuen. Olen sitten ajellut polttomoottoria "pakkokäytöllä" lämpöiseksi, veikkaan vain että vähintään 99% keskivertokäyttäjistä ei toimi näin, kun useimmille nykypäivänä jopa ajovalojen kytkeminen päälle / varmistaminen että ovat päällä (huonossa kelissä ym.) on liian haasteellinen toimenpide.
Entistä enemmän vahvistuu oma käsitys siitä, että tämä nykyinen hybriditeknologia on melkoista räpeltämistä sekä testaamista. Näillä ei todellakaan ajella mitään ~300tkm ja saa olla aika hullu, että sotkee kätensä joskus vuosien päästä vaikkapa 250-300tkm ajettuun, +10 vuotiaaseen plugarihybridiin.
Mikään tavallinen korjaamo ei noita enää pysty korjaamaan ja merkkarilla kaikki sähkötekniikkaan liittyvä maksaa aivan varmasti hunajaa -> "ei kannata korjata" -> romutukseen.
Melkoista kertakäyttöskeidaa jos miettii meikäläistä autonkäytön .... voisiko sanoa "aikajanaa", missä henkilöautot ajetaan käyttökelpoisen elinikänsä hautaan saakka eikä niitä romuteta arvottomina vaikkapa 10-12 vuotiaina.