https://yliteippaus.fi/

Plugarien säästöliekillä ajo

jti sanoi:
Jos taas konetta ei käynnistetä lainkaan vaan ajellaan vain sähköllä niin koneelle se olisi sama kuin seisonta, vai onko jotain eroa silti?

Ei ole mitään eroa. Paitsi jos joku moottori tuhoutuu siitä, että se on 1 kk ajamatta.
 
jti sanoi:
mitään mittavaa testitulosta kaupunkikulutuksesta ei ole tullut vielä mitattua kun akkua on riittänyt. Mutta pyörii kuitenkin alle 10 niillä lyhyillä pätkillä mitä on tyhjällä akulla tullut ajettua kehien sisällä tai muussa sekalaisessa kaupunkipyörityksessä. Eihän tuollainen 2,5 tonnin keijukainen pelkällä ilmalla liiku.

Tämän koeajon perusteella veisi jopa 20l/100km, tosin lataa samalla myös muutaman kilometrin akkuun.
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/bf31d79e-9511-4856-b302-09ce882d0b80

TM:n lukemat on varmaan saatu lämpimällä koneella eli Rönkön metodilla niillekin olisi varmaan saatu vielä vähän huonommat tulokset.
 
Tuota Land Rover Discoveryn plug- in hybridiä on ”vanhan liiton” automiehenä pakko kommentoida että 1,5 litran 3-sylinterinen moottori isossa 2,5 tonnin maasturissa on täysi vitsi. Mini Cooperiin tollainen on ok moottori kyllä…
 
Zoob sanoi:
Tuota Land Rover Discoveryn plug- in hybridiä on ”vanhan liiton” automiehenä pakko kommentoida että 1,5 litran 3-sylinterinen moottori isossa 2,5 tonnin maasturissa on täysi vitsi. Mini Cooperiin tollainen on ok moottori kyllä…

"Uuden liiton" automiehenä taas näkisin että voisi tuostakin pienentää (tai ainakin yksinkertaistaa) ja lisätä vastaavasti sähkötehoa.
 
Tipi sanoi:
Tämän koeajon perusteella veisi jopa 20l/100km, tosin lataa samalla myös muutaman kilometrin akkuun.
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/bf31d79e-9511-4856-b302-09ce882d0b80

Viittaatko tuohon kuvaan missä kulutushistoria näkyvissä? Se on siinä mielessä vaikea lukea että vasemmassa reunassa on eri mittakaava kuin oikeassa reunassa, eli tuossa kuvassa on vain viimeisimmän kilometrin kulutus 20 luokkaa, muutoin kulutus on ollut siellä kympin tietämillä kun akku on loppunut.

Muutoinhan tuossa kehutaan myös tyhjällä akulla kulutuksen maltillisuutta.

Yhdellä kaverilla on tuollainen discovery sport plugari, pitääpä tiedustella kokemuksia, tosin hänelle tulee pääosin vain maantieajoa.

 
^Laskin siitä että sähköllä oli päästy 60km ja 76km:n kohdalla keskikulutus oli 4,3l/100km. Voi toki olla että ymmärsin väärin jotakin.
 
Tipi sanoi:
^Laskin siitä että sähköllä oli päästy 60km ja 76km:n kohdalla keskikulutus oli 4,3l/100km. Voi toki olla että ymmärsin väärin jotakin.

Kaikki polttikset vie alussa enemmän kylmänä, kulutus kyllä tasaantuu kun motti lämpenee. Eli kaupunkikulutus pitää laskea pidemmällä ajolla. Ja olikos tuossa vielä se että loput kilometrit posotettiin motarilla? Eli ei ollutkaan kaupunkiajoa se polttiksella ajettu 16km jossa tuo laskemasi keskikulutus olisi 20.

Enkä nyt puolustele bmw:n kulutusta, oli volvossakin hurjat kylmän koneen kulutukset ensimmäisillä kilometreillä. Siksi se ottikin pattiin kun akku loppui pari km ennen latauspistettä / kotia.

Nyt käytännössä kaikki arkiajot menee sähköllä ja polttis tulee käyttöön pidemmillä reissuilla. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä että asiointilatausta en ole juurikaan käyttänyt työpaikalla, kaupassa tmv enkä matkan päällä koska bmw:n laturi on onnettoman hidas. Toki nopeampi kuin volvon pakkasella  ;)
 
jti sanoi:
Kaikki polttikset vie alussa enemmän kylmänä, kulutus kyllä tasaantuu kun motti lämpenee. Eli kaupunkikulutus pitää laskea pidemmällä ajolla. Ja olikos tuossa vielä se että loput kilometrit posotettiin motarilla? Eli ei ollutkaan kaupunkiajoa se polttiksella ajettu 16km jossa tuo laskemasi keskikulutus olisi 20.

Juu olet oikeassa että ei ilmeisesti ollut kaupunkiajoa, mutta toisaalta kaikki merkit viittaavat siihen että siinä tapauksessa olisi ollut vielä isompi kulutus. Jos plugarin kaupunkikulutus ylipäänsä kiinnostaa niin se nähdäkseni tarkoittaa lähinnä sitä että autoa ei juuri ladata ja siinä tapauksessa on hyvinkin relevanttia, mitä se kulutus on kylmänä. Taksikuskeja ehkä voisi kiinnostaa tuo lämpimän koneen "oikein laskettu" kaupunkikulutus.
 
Tipi sanoi:
Juu olet oikeassa että ei ilmeisesti ollut kaupunkiajoa, mutta toisaalta kaikki merkit viittaavat siihen että siinä tapauksessa olisi ollut vielä isompi kulutus.

Siellä oli tuollainen maininta artikkelissa:

"Jos ja kun isolla autolla joutui ajelemaan päiviä, jolloin latausmahdollisuutta ei ollut, niin keskikulutus nousi 6,9 litraan sadalla. Sitäkin lukemaa voi pitää erinomaisena tällaiselle painavalle mötikälle."

Tuota ei avattu sen tarkemmin
 
^Rönkkö taisi myös kehua Kiaa kun bensankulutus vastasi luvattua WLTP-arvoa, vaikka ajo tapahtui EV-moodissa. 6,9 on toki aika kohtuullinen arvo X5:lle, jos siinä ei ole juurikan sähköajoa mukana.
 
Youtubessa joku kurjistellut longrange volvoilla ja todistetusti päässyt yli wltp rangen.

V60 Longrange wltp 88km, ajettu 98km
V90 Longrange wltp 87km, ajettu 88km

Aika optimaaliset olosuhteet, mutta onhan tuo positiivista että kuitenkin käytännössä lukuihin on mahdollista ylipäätään päästä.
 
Oon mä tolla omalla X3:lla päässyt WLTP arvoon 50km myös. 51.x kilometria on mun enkat kehä3 sisäpuolella ajelussa.
 
ex-Volvo XC60 my19 T8:lla sopivalla kuivalla kelillä, n +10-15 astetta, pääsin kaupunkiajossa jossa ei ollut juurikaan valoja hidastamassa menoa 44,4km. Se taisi olla yhden akullisen ennätys. Olikohan tuossa WLTP 40km?
 
Aloitus maistuu jotenkin kaupunkitarinalta. 97tkm ajosuorite niin ettei polttis käynnisty koskaan. Toisaalta kun kysyy; " Kuinka kauan plugareita on ollut markkinoilla / liikenteessä?"
Mielenkiintoista myös se, että 118i on tavallinen bensa, ei hybridi.
Ei se ihan tuulesta temmattua ole tuo BMW:n nokkaongelma, tämä Facesta:

Mini Countryman lähti pajalle; nokka-akselit+hilut menevät vaihtoon. Autolla ikää siis 3v/33tkm kun havaitsin nokassa syöpymiä&uurteita.

Kuulemma normaalia lataushybridille ja noita näkee paljon, siksi työnjohtaja ohjeisti joka kerta liikkeelle lähtiessä ajamaan ensin polttiksen kuumaksi ja sen jälkeen loput sähköllä/hybridinä.

Pelkkää sähkö-/hybridiajoa pitää kuulemma välttää kun kondenssivesi moottorin sisällä ruostuttaa&syövyttää paikat.

Enpä tiedä onko muilla merkeillä tällaista, mutta BMW jaksaa aina yllättää…
Minun Countryman on tuo keissi. Hupaisinta tuossa on, että 9kk/7tkm jälkeen nokassa uudet naarmut ja ne on nyt tutkittu ja ovat kuulemma normaalia kulumista...

Mini nokka 9kk 7tkm.jpg
Käykö siinä sitten niin, että pätkäajoa kuukausia ja hilut ruostuu, vettä kertyy. Ajetaan 2 pitempää lomareissua ja vesi haihtuu pois ja palataan takas pätkäajoon. Öljy pysyy anturin mukaan käyttökelpoisena vaikka yläkerta ruosteessa.
Käy. Edellä mainitun kuvan ottamisen aikaan avasin öljyntäyttöaukon korkin ensimmäistä kertaa sitten remontin ja aika hyvin tuolta nousi höyryä ulos ajon jälkeen. Nyt olen ottanut tavaksi ajaa moottorin kuumaksi ja avata tuon korkin, jotta kosteudet haihtuvat.
Totta tosiaan, olen näin aloittelevana hybridiautoilijana lähinnä kauhistellut sitä, millaisella logiikalla esimerkiksi BMW:n sähköaivo polttomoottoria käyttää. Ainoa minusta järjellinen käyttötapa on ollut talven pakkasilla, jolloin polttomoottoria on (yleensä) käytetty edes etäisesti lämpöiseksi (lämpötilapalkki, joka tässä bemarissa näyttää jäähdytysnesteen JA öljynlämpöjen yhteisen laskennallisen arvon, on edes 1/3 -osassa) ennen kuin automatiikka on sammuttanut sen.

Nyt keväällä sekä alkukesästä, kun ilman lämpötila on pyörinyt 10-20 C ja autolla pystyn ajamaan liki kaikkialle sähköllä / viittä vaille, sähköaivo käyttää polttomoottoria aivan idioottimaisissa, lyhyissä pätkissä. Jopa vain 10-20-30 sekuntia kerrallaan ja noiden käyttöjen välillä voi olla jopa 5-10 minuuttia, liikennetilanteesta ym. riippuen. Olen sitten ajellut polttomoottoria "pakkokäytöllä" lämpöiseksi, veikkaan vain että vähintään 99% keskivertokäyttäjistä ei toimi näin, kun useimmille nykypäivänä jopa ajovalojen kytkeminen päälle / varmistaminen että ovat päällä (huonossa kelissä ym.) on liian haasteellinen toimenpide.

Entistä enemmän vahvistuu oma käsitys siitä, että tämä nykyinen hybriditeknologia on melkoista räpeltämistä sekä testaamista. Näillä ei todellakaan ajella mitään ~300tkm ja saa olla aika hullu, että sotkee kätensä joskus vuosien päästä vaikkapa 250-300tkm ajettuun, +10 vuotiaaseen plugarihybridiin.

Mikään tavallinen korjaamo ei noita enää pysty korjaamaan ja merkkarilla kaikki sähkötekniikkaan liittyvä maksaa aivan varmasti hunajaa -> "ei kannata korjata" -> romutukseen.

Melkoista kertakäyttöskeidaa jos miettii meikäläistä autonkäytön .... voisiko sanoa "aikajanaa", missä henkilöautot ajetaan käyttökelpoisen elinikänsä hautaan saakka eikä niitä romuteta arvottomina vaikkapa 10-12 vuotiaina.
Minissä sama homma. Aamulla kylmässä käynnistyy ja parin minuutin jälkeen sammuu. Onneksi tuon saa pakotettua pysymään käynnissä virtojen päälle laittamisen jälkeen niin, että ottaa luistoneston pois käytöstä.


Uusimmassa Tekniikan Maailmassa oli vertailussa plugaricitymaasturit. Testissä tehtiin kulutusmittaus hybriditilassa akku tyhjänä. Land Rover Discovery Sport P 300e Plug-in Hybrid AWD Auto SE mallin kaupunkikulutus kolmipyttyisellä 1.5 litraisella bensakoneella oli 13,5 litraa satasella. Siinä sitä on säästöliekillä ajamista.
Tämän vuoden TM talvitestissä Mazdan cx-60 vei 6km testilenkillä 18l/100km akku tyhjänä. Itsellä 7km työmatka ja sport-modella kun ajan niin kulutus on 11-13l/100km.
Ehkä tässä teen kyseenalaista ennätystä, kun 2v jälkeen kulutus 0,1L/100km.
Ajan tätä A250e kuin pieniakkuista täyssähköautoa 50-70km kantamalla kelistä riippuen.

Missä kunnossa mahtaa olla polttiksen yläkerta...?
mitään mittavaa testitulosta kaupunkikulutuksesta ei ole tullut vielä mitattua kun akkua on riittänyt. Mutta pyörii kuitenkin alle 10 niillä lyhyillä pätkillä mitä on tyhjällä akulla tullut ajettua kehien sisällä tai muussa sekalaisessa kaupunkipyörityksessä. Eihän tuollainen 2,5 tonnin keijukainen pelkällä ilmalla liiku.

Helppohan tuo olisi testata mutta kun pelkästään testaamisen ilosta en ala bensaa turhaan polttelemaan ;D

Ei X5 45e käytä konetta kovinkaan pitkään kylmillä keleillä kuten täällä on jo muidenkin BMW:n osalta todettu. Mittaristossa on oma ikoni kylmälle koneelle ja sellainen on näkyvissä jo nytkin vaikka kelit ovat yli +10 asteen.

Volvohan käytti koneen lämpimäksi, riippuen oliko webasto ruksittuna, 70 asteeseen ja yritti piti sitä siellä. Tästä oli mulla mittaustuloksia jossain volvo-ketjussa. Tämä toisaalta aiheutti sen että polttis kävi välillä liikaakin lyhyisiin ajoihin nähden. Toki jos sillä vähennetään sitten riskiä koneen sisäiseltä korroosiolta niin voi olla hyväksi.

Mutta jos kone on pitkään seisomatta niin mistä se kosteus sinne tulee? Kondensiosta osittain ja osittain siitä ettei se ole mahdollisessa pätkäajossa lämmennyt tarpeeksi. Ainakin Volvon polttis kävi tosi kuumana (jäähdytysnesteen lämpötila +93) ja lämpeni todella nopeasti. BMW:n kohdalla en ole vielä mittaillut kuinka nopeasti ja mihin lämpöihin se lämpenee. Ehkä pahinta on siis se että konetta käytetään pakkaskeleillä vähän ja lyhyen aikaa jolloin koneen eri kammioihin kondensoitunut kosteus ei pääse poistumaan ja koko koneen massa lämpenemään niin että jäähtyessään sinne ei kondensoituisi uutta kosteutta. Jos taas konetta ei käynnistetä lainkaan vaan ajellaan vain sähköllä niin koneelle se olisi sama kuin seisonta, vai onko jotain eroa silti?
Minissä surkeaa myös tuo, että näyttää moottorin lämpöjen olevan OK kun lämpömittari on noussut 1/4 kohtaan asteikossa. Pidempään kun polttiksella ajaa niin lämmöt pysyvät 2/4 kohdassa ja sen yli eivät menneet edes jääradalla.

Tämän vuoksi ajan sport-modella, jolloin polttis sammuu vain liikennevaloihin niin lämpenee moottori ja pysyy lämpöisenä. Samalla on koko tehoreservi käytössä, sillä ostin 224hv auton, en 136hv, mitä se akun loputtua on. Ja toisin kuin väitetään, ettei hybridin akku ikinä tyhjene täysin niin kyllä tyhjenee. Jääradalla auto muuttui lopulta etuvetoiseksi...
 
Juttelin Bavarian myyjän kanssa ja hän kertoi, että useampikin iX:n ostanut oli sanonut, että vaihtoi sähköautoon, kun käytössä olleilla X5 plug-in hybrideillä oli ajettu pääasiassa sähköllä. Ensin meinasin kysyä, katsovatko vaihtareista bensiinimoottorin kuntoa, mutta en sitten sanonut mitään.
 
Missä kunnossa mahtaa olla polttiksen yläkerta...?
Omassa käytössä polttis tosiaan kulkee kylmänä mukana, se ei siis käynnisty lainkaan. Onko sillä sitten eroa seisooko polttomoottori tallissa kylmänä vai kulkeeko se mukana kylmänä :unsure: Kondenssia sinne varmaan muodostuu, mutta sitä pätkäkäynnistymistä ei ole, kun sähkö (50-80km) riittää talvet-kesät arkiajoihin. Kulutus edelleen 0,1L/100km.
 
Omassa käytössä polttis tosiaan kulkee kylmänä mukana, se ei siis käynnisty lainkaan. Onko sillä sitten eroa seisooko polttomoottori tallissa kylmänä vai kulkeeko se mukana kylmänä :unsure: Kondenssia sinne varmaan muodostuu, mutta sitä pätkäkäynnistymistä ei ole, kun sähkö (50-80km) riittää talvet-kesät arkiajoihin. Kulutus edelleen 0,1L/100km.
Pätkäajossa vuorottelu sähkön ja bensan välillä niin, ettei käyntilämpöä saavuteta lainkaan, on huonompi vaihtoehto.