https://tummennuskalvot.fi/

Plasti dippaus eli kumimaalaus

P

pokkus

Vieras
Laitetaan plasti dippaamisestakin oma aihe tälle palstalle. Kyseessähän on siis niin sanottu kumimaali, jota on saatavissa useissa eri väreissä. Normaalista maalista plasti dip poikkeaa eniten siten, että sen voi repiä halutessaan pois eli maalatun pinnan voi palauttaa takaisin entiselleen. Itse olen muutamia juttuja tuolla maalannut hyvällä menestyksellä. Täällä puolen lätäkköä yksi spray-tölkki maksaa alle 5 euroa, mutta Suomessa hintaa taitaa valitettavasti nelinkertaistua.

Tuolla tuunaustopicissa tuli mieleen oman X3:n etugrillin maalaaminen mattamustaksi plasti dipillä ja itse ajattelin tosiaan kokeilla maalaamista ensi viikonloppuna, jos vain aika antaa periksi. Laittelen tänne sitten kuvia, jos lopputulos on miellyttävä :)

Onko muilla kokemuksia plasti dippaamisesta?

Täällä lisää aiheesta:
https://www.dipyourcar.com/home.php

Mastonilta on lisäksi tullut vastaava tuote myyntiin. Tästä itsellä ei ole mitään kokemusta, mutta luultavasti aivan yhtä pätevä tuote.
http://www.rubbercomp.com/
 
Itsellä ei vielä parempaa kokemusta dippauksesta ole, mutta yksi purkki Mastonin tuotetta odottaa varastossa kokeilua.

Lueskelin tuolta Pesukinnas sivustolta juttuja ja ainakin Mastonin osalta on tullut paljon kritiikkiä huonosta suuttimesta, joka ilmeisesti ruiskii ainetta aika laajalle alueelle ja tukkeentuu helposti.

Itse ostin muuten tuon Mastonin mustan rubbercompin Puuilosta, jossa se maksoi 9 euroa.
 
Myös Biltemasta löytyy, tosin hinta on kova: http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Maalit-ja-lakat/Kumimaali-3654/

Mastonin suuttimiin olen todella pettynyt. Ei ole näistä kumimaaleista kokemusta, mutta Mastonin sinkkisprayllä ei tee mitään, kun suutin tai pullo muuten on tukossa kokoajan. Ainakin siinä tuotteessa Bilteman vastaava vie voiton 6-0 sekä pullon ja suuttimen käytettävyyden että varsinaisen tuotteen osalta.
 
Itse dippasin edellisen auton rosterisen takaluukun suojalistan. Tuotteena ns. aito musta dippi spraypullossa.

Tuolla tuli vuosi ajeltua, pestyä ja käytettyä eikä siitä isommin pinta porsinut. Yksi nurkka kulahti vähän kun käytin käsinpestävänä auton missä pesivät liukkareilla auton, mutta lopuntehden olin pysyvyyteen todella tyytyväinen.

Kerrosten määrää en muista, mutta aika monta kerrosta tuli kuitenkin laitettua, että sai jokaiseen nurkkaankin dipin sujahtamaan.

Tuosta listasta siis kyse: https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/Jetta/2013-08-20%2018.49.13.jpg

Kokeilin dippausta myös takaluukun VW-merkille. Tuossa kuitenkin rajauksen kanssa sai olla tarkkana ja teipit piti ottaa käytännössä märkänä pois, että kumimaali ei lähtenyt mukaan. Emännän kanssa päädyimme kuitenkin kompromissiin ja merkki sai luovuttaa dippikerroksensa pois. :D
 
Autoni kesä- ja talvirenkaissa on samanlaiset vanteet. En kuitenkaan halua katsella samannäköistä autoa ympäri vuoden, joten päätin erilaisten vanteiden ostamisen sijaan maalata vanteet erilaisiksi. Käytin Plasti dippiä juuri siksi että sen saa helposti pois jos maalaus epäonnistuu tai kyllästyn tulokseen myöhemmin. Yhden ajokauden jälkeen ei vielä ole ollut tarvetta korjailla maalauksia.

Rubbercompia on myös ostettuna, mutta en ole vielä kokeillut sitä. Täytyy miettiä sopivaa käyttökohdetta sille.
Myös Motonet myy kumimaalia nimellä "Foliatec spray film", mutta hinta on jopa Plasti dippiä korkeampi.

Tuossa vielä kuva vanteista. Autotallistani löytyy lisäksi kuvat niistä auton alla.
 

Liitteet

  • kesä,vakio,talvi.jpg
    kesä,vakio,talvi.jpg
    67,9 KB · Katsottu: 4 609
RS sanoi:
Tuossa vielä kuva vanteista. Autotallistani löytyy lisäksi kuvat niistä auton alla.

Kummatkos noista nyt olikaan maalattu? :) Ilmeisesti oikealla olevat?
 
Ilmeisesti ihan oikeanreunimmaisessa sisäosat vedetty mustaksi?
Ja tuossa vasemman reunan kuvassa nuo pikku"kolmiot"
 
Vasemmanpuoleisessa on maalattu puolien kolmiomaiset syvennykset ja se muutti vanteen ulkonäköä yllättävän paljon. Olen erittäin tyytyväinen tulokseen, etenkin kun idea oli oma.  8)

Keskimmäinen on kaupasta tullut käsittelemätön vanne.

Oikeanpuoleisessa on maalattu puolien sisäpinnat. Idean siihen sain VW Golf GTI:n yleisimmästä vannemallista. Eroa alkuperäiseen ei huomaa yhtä selvästi, mutta voihan sitä muokata lisää kun viitsii. :)
 
RS sanoi:
Vasemmanpuoleisessa on maalattu puolien kolmiomaiset syvennykset ja se muutti vanteen ulkonäköä yllättävän paljon. Olen erittäin tyytyväinen tulokseen, etenkin kun idea oli oma.  8)

Keskimmäinen on kaupasta tullut käsittelemätön vanne.

Oikeanpuoleisessa on maalattu puolien sisäpinnat. Idean siihen sain VW Golf GTI:n yleisimmästä vannemallista. Eroa alkuperäiseen ei huomaa yhtä selvästi, mutta voihan sitä muokata lisää kun viitsii. :)
Nyt selkisi, kiitos. Onhan noissa selkeä ero kun tajusi katsoa oikeita kohtia vanteista :)
 
Leonin keulaan tein tuon "Cupra" maalauksen Mastonin kumimaalilla. Ehkä suutin oli tosiaan epämääräinen, mutta maalaus onnistui kyllä. Lopputulos on hiukan huono reunoilta kun jäi rajausteipit yöksi paikoilleen --> reunasta tuli röpelöinen kun meinasi dippaukset jäädä teippiin kiinni. Hyvin on parit sienellä tehdyt pesut kestänyt maali paikoillaan, mutta katsotaan mitä syksy ja talvi tuo tullessaan.
 
Noita valmistajia kun on useampia nykyään niin onkohan noissa miten eroja oikeasti?

Värejä suomessa pirun huonosti tarjolla ja ilmeisesti noita saa sekoitettua sekä metallifleikillä.

Kiinnostaisi vetästä auto yli metallivärisellä kumimaalilla.
 
Onkos noissa Mastonin suuttimissa tapahtunut mitään kehitystä? Olen aikeissa maalata vanhuksen talvivanteet joko Plasti Dipillä tai Mastonin Rubbercombilla. Rubbercombia löytyisi paikallisesta Motonetistä, mutta Plasti Dip taitaa mennä tilaustavaraksi.
Montakos purkkia tuota kannattaa varata tuollaisten ihan perus 5-puolaisten, 15" vanteiden maalaukseen?
 
En tiedä Mastonin suuttimien nykytilasta, mutta jos ovat samat kuin aina ennenkin, niin ei niillä kyllä hyvää jälkeä saa kuin tuurilla. Jos jälki pitää olla viimesen päälle, niin ehdottomasti plastidippiä. Onhan näillä toki hintaeroa, että se on sitten mitä lopputulokselta odottaa. Pari purkkia riittää neljään kerrokseen.
 
En tie paremmuudesta ja suuttimista, mutta vetäisin kyljestä kromia piiloon mastonin tuotteella. Pinta oli ihan kelpo. Oisinkohan viisi kerrosta laittanut. Viikonpäästä vein auton käsinpesuun. Riekaleina oli pinnat ja kromi paistoi alta. Onneksi sai helposti pois ihan parissa minutissa.

Kun keksisin miten saan osat irti ehjänä, maalaisin kunnolla. Teippiä en saanut taipumaan päälle riittävän hyvin.
 
Täytynee hankkia suoraan sitä Plasti Dippiä. Ei tarvitse moneen kertaan alkaa turaamaan.
 
Minä kokeilin pariin auton paneeliin enkä saanut pysymään. Heti lähti repeilemään pois. Ehkä käyttökohde oli väärä kun paneeli piti vielä asentaa autoon eikä dipatut reunat kestäneet sitä. Jäi vähän kehnot kokemukset tuosta pysyvyydestä.,
 

https://pin.virtasenkauppa.fi/t/t?a=1637080522&as=1920463831&t=2&tk=1