- Liittynyt
- 22.12.2013
Uutta RS-Focusta kysellessä tarttui koeajettavaksi otsikon mukainen laite. Mallihan on juuri päivitetty ja Fordille tyypilliseen tapaan ostettavissa on vain nyt maassa olevat autot ja jos tilata haluaa niin kevät on pitkällä ennen kuin omansa saa. Tästä syystä ei kuulemma "virallista" lanseeraustakaan ole suoritettu kun ei ole autoja mitä myydä.
No, mutta asiaan. Kyseinen Ässä oli titanium business varusteltu. Lisävarusteina sähköinen lämmitys ratissa, teknologia-paketti ja style-pack.
Teknologia-paketti sisältää nämä ajamista avustavat järjestelmät acc, törmäysvaroittimet, kuolleen kulman ilmaisimen ja jonkun kameran joka kurkkii keulasta että tuleeko risteyksestä ketään vaikka kuskin kohdalta ei ole vielä havaittavissa (kaikkea ne keksii). Lisäksi perinteiset nopeusmerkkien tunnistus ja kaistallakin pysyy itsekseen. Voi olla että muutakin mutta ei muista.
Style-pack sisältää tuplaulostulot pakoputkelle ja 18" renkaat. Kontata en jaksanut mutta mitä ilmeisemmin kummastakin nurkasta tulee savut
Ässä näyttää isommalta kuin vanha malli. En tiedä onko se optinen virhe koska sisätiloissa ei ollut suuremmin eroja. Materiaalit ovat menneet parempaan suuntaan ja nappulaviidakko on kadonnut kokonaan. Suurinta osaa asioista ohjataan kosketusnäytöllisen näytön kautta. Sen toimintamalli ei kuitenkaan ole kaikkein helpoimmasta päästä. Tätä asiaa on jo moitittu Mondeonkin kohdalla.
Takatilan sähköisesti kaatuva kolmas rivi on oikeastaan aika näppärä mutta vielä enemmän arvostan sitä, että istuinosaa ei tarvitse enää kipata alas vaan ainoastaan selkänoja. Jää turha pomppiminen paljon vähemmälle. Samoin keskirivin penkki nousee pystyyn ja kallistuu kokonaisuudessa eteen kolmannelle riville mennessä joten se on huomattavasti helpompaa kuin ennen. Ei aikuinen meinannut saada itseään takariville edes kenkälusikan kanssa.
Lisäksi turvavyöt laitettu fiksummin. Ei enää samanlaista pelkoa kuin ennen että soljet jää oven väliin jos ne huolimattomasti jättää autosta poistuessa.
Volkkarilta varastettu keksintö jossa ovi jatkuu sivuhelman päälle on myös hyvä. Jää lahkeet kurakelillä likaantumatta kun ovi suojaa helmoja. Näissä korkeimmissa autoissa kun sotkee aina lahkeet.
Tilat ovat samaa luokkaa kuin ennenkin. Keskipaikka on hieman pienempi kuin ennen johtuen suuremmasta keskikonsolista. Hyvin sinne mahtuu 5 henkilöä. Kolmannen rivin istuimet ovat vain tilapäiskäyttöön ja silloinkin vain lapsille tai lapsenmielisille.
Kuskin paikalla on kiva istua. Istuin on jämäkkä, sähkösäätöinen muistitoiminnolla ja oikeastaan vähän sporttisen oloinen mikä ei ole autoluokka huomioiden mikään itsestään selvyys. Kaikki (jopa ajotietone) on aika hyvin käsillä ja ajo-asennon saa helposti sopivaksi.
Ässä on jämäkkä peli ajaa. Tuntuu selkeästi jäykemmältä ja tukevammalta kuin nykyinen. 18-tuuman rengastuksesta huolimatta yllättävän hiljainen. Tuuli ei suhise nurkissa eikä renkaatkaan pidä kovin voimakasta ääntä. Takapenkillä ei varmasti ole yhtä hiljaista kuin edessä mutta selkeä parannus edelliseen malliin.
180 hv ei tuntunut kovin urheilulliselta (ei kai mulle mikään riitä) mutta hyvin liikenteen seassa pysyi. Ehkä neliveto vei sen parhaimman terän ? Nelivetoa en huomannut autossa millään tavoin. Ainoastaan mittariston grafiikka jossa "älykäs neliveto" siirsi voimaa edestä taakse jne. Näytti siirtävän vetoa takapyörille asfaltilla tehdyssä rivakassa kiihdytyksessäkin.
Äänieritys myös moottorin puolelta on hyvä. Dieselin raksutus ei normaaliajossa häiritse lainkaan paitsi maksimeja kokeillessa.
Myöskin powershift on saanut hienosäätöä. Ainakin tässä koeajamassani yksilössä loota vaihtoi pykälät niin hyvin ettei ole häpeämistä dsg:n rinnalla.
Ohjaus oli Fordimaisen hyvä. Ei kai sitä kukaan paljon paremmin osaa tehdäkään ? Ei ole ollut sähköiseen tehostukseen siirtyminen ongelma vaan auto menee sinne minne käskee ja tuntuma tiehen on hyvä. Ei ottanut edes uriin sen kummallisemmin vaikka rengastus oli mielestäni autoon liian suuri.
Hyvä peli. Tuolla tekniikalla ja kattavilla lisävarusteilla hinta 61000 € joka on aika posketon. Se harmittaa, että kokonahkapenkit saa vasta kalliiseen rahaan. Ennen ne kuuluivat titanium business varusteluun.
Pari surkeaa kännyräpsyä.
Noissa etuvaloissa on vähän Pösöä ?
Aika hyvin häviää 18-tuuman vanteet autoon.
Kummastakin nurkasta tulee savut..
Mittaristossa on aika paljon tavaraa pienellä alueella. Erityisesti tässä autossa koska kaikki mahdolliset avustimet löytyy.
Ajotietsikan lämmityslaitteen ohjaus. Voisi varmaan tehdä yksinkertaisemminkin. Yritä nyt noihin nappuloihin osua ajaessa...
Radioasetus. Radio soi paremmin kuin vanhassa mallissa vaikka tuo mikään Bose ole.
Tuolta saa sitten kaivettua namikaattoria ja erilaisia yhdistelmänäyttöjä kuten tämä:
Loppukaneettina sen verran että tykkään ja saattaa olla seuraava ostos. Työkaluksi kun tulee niin tod.näk etuvetoisena ja 150 hv moottorilla. Toisaalta Galaxy on myös uudistettu ja parin tonnin lisärahalla saa oikeasti tilavan auton.
No, mutta asiaan. Kyseinen Ässä oli titanium business varusteltu. Lisävarusteina sähköinen lämmitys ratissa, teknologia-paketti ja style-pack.
Teknologia-paketti sisältää nämä ajamista avustavat järjestelmät acc, törmäysvaroittimet, kuolleen kulman ilmaisimen ja jonkun kameran joka kurkkii keulasta että tuleeko risteyksestä ketään vaikka kuskin kohdalta ei ole vielä havaittavissa (kaikkea ne keksii). Lisäksi perinteiset nopeusmerkkien tunnistus ja kaistallakin pysyy itsekseen. Voi olla että muutakin mutta ei muista.
Style-pack sisältää tuplaulostulot pakoputkelle ja 18" renkaat. Kontata en jaksanut mutta mitä ilmeisemmin kummastakin nurkasta tulee savut
Ässä näyttää isommalta kuin vanha malli. En tiedä onko se optinen virhe koska sisätiloissa ei ollut suuremmin eroja. Materiaalit ovat menneet parempaan suuntaan ja nappulaviidakko on kadonnut kokonaan. Suurinta osaa asioista ohjataan kosketusnäytöllisen näytön kautta. Sen toimintamalli ei kuitenkaan ole kaikkein helpoimmasta päästä. Tätä asiaa on jo moitittu Mondeonkin kohdalla.
Takatilan sähköisesti kaatuva kolmas rivi on oikeastaan aika näppärä mutta vielä enemmän arvostan sitä, että istuinosaa ei tarvitse enää kipata alas vaan ainoastaan selkänoja. Jää turha pomppiminen paljon vähemmälle. Samoin keskirivin penkki nousee pystyyn ja kallistuu kokonaisuudessa eteen kolmannelle riville mennessä joten se on huomattavasti helpompaa kuin ennen. Ei aikuinen meinannut saada itseään takariville edes kenkälusikan kanssa.
Lisäksi turvavyöt laitettu fiksummin. Ei enää samanlaista pelkoa kuin ennen että soljet jää oven väliin jos ne huolimattomasti jättää autosta poistuessa.
Volkkarilta varastettu keksintö jossa ovi jatkuu sivuhelman päälle on myös hyvä. Jää lahkeet kurakelillä likaantumatta kun ovi suojaa helmoja. Näissä korkeimmissa autoissa kun sotkee aina lahkeet.
Tilat ovat samaa luokkaa kuin ennenkin. Keskipaikka on hieman pienempi kuin ennen johtuen suuremmasta keskikonsolista. Hyvin sinne mahtuu 5 henkilöä. Kolmannen rivin istuimet ovat vain tilapäiskäyttöön ja silloinkin vain lapsille tai lapsenmielisille.
Kuskin paikalla on kiva istua. Istuin on jämäkkä, sähkösäätöinen muistitoiminnolla ja oikeastaan vähän sporttisen oloinen mikä ei ole autoluokka huomioiden mikään itsestään selvyys. Kaikki (jopa ajotietone) on aika hyvin käsillä ja ajo-asennon saa helposti sopivaksi.
Ässä on jämäkkä peli ajaa. Tuntuu selkeästi jäykemmältä ja tukevammalta kuin nykyinen. 18-tuuman rengastuksesta huolimatta yllättävän hiljainen. Tuuli ei suhise nurkissa eikä renkaatkaan pidä kovin voimakasta ääntä. Takapenkillä ei varmasti ole yhtä hiljaista kuin edessä mutta selkeä parannus edelliseen malliin.
180 hv ei tuntunut kovin urheilulliselta (ei kai mulle mikään riitä) mutta hyvin liikenteen seassa pysyi. Ehkä neliveto vei sen parhaimman terän ? Nelivetoa en huomannut autossa millään tavoin. Ainoastaan mittariston grafiikka jossa "älykäs neliveto" siirsi voimaa edestä taakse jne. Näytti siirtävän vetoa takapyörille asfaltilla tehdyssä rivakassa kiihdytyksessäkin.
Äänieritys myös moottorin puolelta on hyvä. Dieselin raksutus ei normaaliajossa häiritse lainkaan paitsi maksimeja kokeillessa.
Myöskin powershift on saanut hienosäätöä. Ainakin tässä koeajamassani yksilössä loota vaihtoi pykälät niin hyvin ettei ole häpeämistä dsg:n rinnalla.
Ohjaus oli Fordimaisen hyvä. Ei kai sitä kukaan paljon paremmin osaa tehdäkään ? Ei ole ollut sähköiseen tehostukseen siirtyminen ongelma vaan auto menee sinne minne käskee ja tuntuma tiehen on hyvä. Ei ottanut edes uriin sen kummallisemmin vaikka rengastus oli mielestäni autoon liian suuri.
Hyvä peli. Tuolla tekniikalla ja kattavilla lisävarusteilla hinta 61000 € joka on aika posketon. Se harmittaa, että kokonahkapenkit saa vasta kalliiseen rahaan. Ennen ne kuuluivat titanium business varusteluun.
Pari surkeaa kännyräpsyä.
Noissa etuvaloissa on vähän Pösöä ?
Aika hyvin häviää 18-tuuman vanteet autoon.
Kummastakin nurkasta tulee savut..
Mittaristossa on aika paljon tavaraa pienellä alueella. Erityisesti tässä autossa koska kaikki mahdolliset avustimet löytyy.
Ajotietsikan lämmityslaitteen ohjaus. Voisi varmaan tehdä yksinkertaisemminkin. Yritä nyt noihin nappuloihin osua ajaessa...
Radioasetus. Radio soi paremmin kuin vanhassa mallissa vaikka tuo mikään Bose ole.
Tuolta saa sitten kaivettua namikaattoria ja erilaisia yhdistelmänäyttöjä kuten tämä:
Loppukaneettina sen verran että tykkään ja saattaa olla seuraava ostos. Työkaluksi kun tulee niin tod.näk etuvetoisena ja 150 hv moottorilla. Toisaalta Galaxy on myös uudistettu ja parin tonnin lisärahalla saa oikeasti tilavan auton.