- Liittynyt
- 27.5.2021
- 27.5.2021 klo 10:32 / Peugeot Plug-in-hybridit
Laitetaanpa tähän vähän käyttökokemuksia Peugeot 3008 Allure 210 Anniversary Hybrid 225 EAT8:sta. Vaihdoin 3008 130 BluHDI:n hybridiin tammikuussa, koska vuotuiset kilometrit ovat vähentyneet 40-45tkm tasolta n. 25 tkm tasolle. Autohistoriasta löytyy lyhyt kokemus löytyy myös 130 Puretechistä, joten automalli on tuttu entuudestaan ja itselle sopivaksi havaittu.
Auton kulutus on ollut positiivinen yllätys. Laskin ennakkoon että ajoprofiilillani kulutus voisi asettua n. 5l/100km kulmille. Tämän hetkinen kulutus on 3,6l/100km kulutusmittarin mukaan. Pösön kulutusmittaus on kohtuullisen tarkka. Olen useamman tankillisen tarkastanut bensamittarilla ja normaalisti kulutusmittari näyttää 0,1-0,2 l liian vähän, mutta joskus on ollut toisinpäinkin. Tämä tarkkuus riittää itselle, kun en jaksa Exceleitä täytellä. Suurin yllätys on ollut maantiekulutus. Ajoin Tampereen kupeesta Kainuuseen reilu 500 km talvilomaviikolla keskinopeudella tasan 80km/h. Pakkasta oli -5C astetta ja auto oli täpö täynnä. Kulutusmittari näytti 5,3l/100km. Tämä oli pakko tarkistaa tankilla -> todellinen kulutus 5,4l/100km... Moottoritiekulutus 130km/h mittarinopeudella on luokkaa 7,5l/100km, mutta tämä pitää vielä tarkistaa tankilta tankille. Ja TOKI, kulutuksiin päälle vielä kotilataussähkön hinta, mutta ei tätä syöpöksi voi sanoa.
Sähköllä kiihtyvyys on ok-luokkaa 80km/h asti, mutta sitten vauhti ei nouse odotetusti. Pösö pitää sähköajon tosi sitkeästi päällä, mikä on hyvä tiedostaa, jos haluaa polkaista moottoritierampilta sähköllä. Kiihtyvyys ei silloin päätä huimaa. Hybridimoodissa tehoja löytyy sen sijaan juuri sopivasti joustavaan ajoon. Urheilullista menoa ei näillä tehoilla ole vielä tarjolla, mutta ohitukset menevät että heilahtaa. Hybridi on mielestäni parempi ajaa maantiellä muutenkin, kun massa rauhoittaa menoa -> isomman auton tuntua verrattuna BlueHDI:n.
Pidän autoa lämpimässä tallissa, joten talvella ajettiin sähköllä vielä -10C lähiajossa. Pihalta startatessa raja on luokkaa -5C. Range oli kylmemmillä keleillä 36-40km, mutta nyt keväällä 42-50km. "Sähköajoennätys" on tällä hetkellä 51,5km ja tuo sisälsi ajoa Tampereen kehätiellä. Uskon että 80km/h tiellä luvattu 55km range on mahdollinen.
Mitään vikoja ei ole ollut. Pari miinusta sentään löytyy. Paikalla pyöritellessä mutteria on ohjauksessa, kuten edellisissäkin vastaavissa. Ei toki mitään Audi A6:n mutteriin verrattuna... Tavaratilan lattia on aika korkealla ja lattialevyn alapuolinen tila on huonosti käytettävissä. Tietyissä tilanteissa hybridiajossa sähkömoottorin poistkytkeytymisen tuntee. Vähän ärsyttävä piirre. Ja olisihan se kivempi että sähkömoottori ei pyörittäisi renkaita vaihdelaatikon välityksellä, mutta siihenkin tottuu. Jatketaan "koeajoa" ja kirjataan kokemuksia.
Auton kulutus on ollut positiivinen yllätys. Laskin ennakkoon että ajoprofiilillani kulutus voisi asettua n. 5l/100km kulmille. Tämän hetkinen kulutus on 3,6l/100km kulutusmittarin mukaan. Pösön kulutusmittaus on kohtuullisen tarkka. Olen useamman tankillisen tarkastanut bensamittarilla ja normaalisti kulutusmittari näyttää 0,1-0,2 l liian vähän, mutta joskus on ollut toisinpäinkin. Tämä tarkkuus riittää itselle, kun en jaksa Exceleitä täytellä. Suurin yllätys on ollut maantiekulutus. Ajoin Tampereen kupeesta Kainuuseen reilu 500 km talvilomaviikolla keskinopeudella tasan 80km/h. Pakkasta oli -5C astetta ja auto oli täpö täynnä. Kulutusmittari näytti 5,3l/100km. Tämä oli pakko tarkistaa tankilla -> todellinen kulutus 5,4l/100km... Moottoritiekulutus 130km/h mittarinopeudella on luokkaa 7,5l/100km, mutta tämä pitää vielä tarkistaa tankilta tankille. Ja TOKI, kulutuksiin päälle vielä kotilataussähkön hinta, mutta ei tätä syöpöksi voi sanoa.
Sähköllä kiihtyvyys on ok-luokkaa 80km/h asti, mutta sitten vauhti ei nouse odotetusti. Pösö pitää sähköajon tosi sitkeästi päällä, mikä on hyvä tiedostaa, jos haluaa polkaista moottoritierampilta sähköllä. Kiihtyvyys ei silloin päätä huimaa. Hybridimoodissa tehoja löytyy sen sijaan juuri sopivasti joustavaan ajoon. Urheilullista menoa ei näillä tehoilla ole vielä tarjolla, mutta ohitukset menevät että heilahtaa. Hybridi on mielestäni parempi ajaa maantiellä muutenkin, kun massa rauhoittaa menoa -> isomman auton tuntua verrattuna BlueHDI:n.
Pidän autoa lämpimässä tallissa, joten talvella ajettiin sähköllä vielä -10C lähiajossa. Pihalta startatessa raja on luokkaa -5C. Range oli kylmemmillä keleillä 36-40km, mutta nyt keväällä 42-50km. "Sähköajoennätys" on tällä hetkellä 51,5km ja tuo sisälsi ajoa Tampereen kehätiellä. Uskon että 80km/h tiellä luvattu 55km range on mahdollinen.
Mitään vikoja ei ole ollut. Pari miinusta sentään löytyy. Paikalla pyöritellessä mutteria on ohjauksessa, kuten edellisissäkin vastaavissa. Ei toki mitään Audi A6:n mutteriin verrattuna... Tavaratilan lattia on aika korkealla ja lattialevyn alapuolinen tila on huonosti käytettävissä. Tietyissä tilanteissa hybridiajossa sähkömoottorin poistkytkeytymisen tuntee. Vähän ärsyttävä piirre. Ja olisihan se kivempi että sähkömoottori ei pyörittäisi renkaita vaihdelaatikon välityksellä, mutta siihenkin tottuu. Jatketaan "koeajoa" ja kirjataan kokemuksia.