https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Peugeot Plug-in-hybridit

Laitetaanpa tähän vähän käyttökokemuksia Peugeot 3008 Allure 210 Anniversary Hybrid 225 EAT8:sta. Vaihdoin 3008 130 BluHDI:n hybridiin tammikuussa, koska vuotuiset kilometrit ovat vähentyneet 40-45tkm tasolta n. 25 tkm tasolle. Autohistoriasta löytyy lyhyt kokemus löytyy myös 130 Puretechistä, joten automalli on tuttu entuudestaan ja itselle sopivaksi havaittu.

Auton kulutus on ollut positiivinen yllätys. Laskin ennakkoon että ajoprofiilillani kulutus voisi asettua n. 5l/100km kulmille. Tämän hetkinen kulutus on 3,6l/100km kulutusmittarin mukaan. Pösön kulutusmittaus on kohtuullisen tarkka. Olen useamman tankillisen tarkastanut bensamittarilla ja normaalisti kulutusmittari näyttää 0,1-0,2 l liian vähän, mutta joskus on ollut toisinpäinkin. Tämä tarkkuus riittää itselle, kun en jaksa Exceleitä täytellä. Suurin yllätys on ollut maantiekulutus. Ajoin Tampereen kupeesta Kainuuseen reilu 500 km talvilomaviikolla keskinopeudella tasan 80km/h. Pakkasta oli -5C astetta ja auto oli täpö täynnä. Kulutusmittari näytti 5,3l/100km. Tämä oli pakko tarkistaa tankilla -> todellinen kulutus 5,4l/100km...  Moottoritiekulutus 130km/h mittarinopeudella on luokkaa 7,5l/100km, mutta tämä pitää vielä tarkistaa tankilta tankille. Ja TOKI, kulutuksiin päälle vielä kotilataussähkön hinta, mutta ei tätä syöpöksi voi sanoa.

Sähköllä kiihtyvyys on ok-luokkaa 80km/h asti, mutta sitten vauhti ei nouse odotetusti. Pösö pitää sähköajon tosi sitkeästi päällä, mikä on hyvä tiedostaa, jos haluaa polkaista moottoritierampilta sähköllä. Kiihtyvyys ei silloin päätä huimaa. Hybridimoodissa tehoja löytyy sen sijaan juuri sopivasti joustavaan ajoon. Urheilullista menoa ei näillä tehoilla ole vielä tarjolla, mutta ohitukset menevät että heilahtaa. Hybridi on mielestäni parempi ajaa maantiellä muutenkin, kun massa rauhoittaa menoa -> isomman auton tuntua verrattuna BlueHDI:n.

Pidän autoa lämpimässä tallissa, joten talvella ajettiin sähköllä vielä -10C lähiajossa. Pihalta startatessa raja on luokkaa -5C. Range oli kylmemmillä keleillä 36-40km, mutta nyt keväällä 42-50km. "Sähköajoennätys" on tällä hetkellä 51,5km ja tuo sisälsi ajoa Tampereen kehätiellä. Uskon että 80km/h tiellä luvattu 55km range on mahdollinen.

Mitään vikoja ei ole ollut. Pari miinusta sentään löytyy. Paikalla pyöritellessä mutteria on ohjauksessa, kuten edellisissäkin vastaavissa. Ei toki mitään Audi A6:n mutteriin verrattuna... Tavaratilan lattia on aika korkealla ja lattialevyn alapuolinen tila on huonosti käytettävissä. Tietyissä tilanteissa hybridiajossa sähkömoottorin poistkytkeytymisen tuntee. Vähän ärsyttävä piirre. Ja olisihan se kivempi että sähkömoottori ei pyörittäisi renkaita vaihdelaatikon välityksellä, mutta siihenkin tottuu. Jatketaan "koeajoa" ja kirjataan kokemuksia.
 
Päivitelläänpä 3008 Hybrid-kokemuksia tänne vaihteeksi. Uusi sähkörange "ennätys" on nyt 55,5km, joka jäi vain puoli kilometriä luvatusta WLTP sähkörangesta (56km). Mielenkiintoista tässä on se, että ajoin täsmälleen saman mökkimatkan, samoilla rajoituksilla ja samalla ajotyylillä. Lämpötila oli ehkä asteen, pari lämpimämpi, mutta merkittävää eroa ei ollut. Tuntuu että Pösö on hieman vertynyt uutuuden kankeudesta ja erityisesti rullaa paremmin, mikä näkyy sähköisen toimintamatkan pitenemisenä. Kun sähköisesti pystyi ajamaan lähes luvattuun normaalia maantieajoa ilmastoinnit päälle jne, niin pihistämällä päässee varmasti lähemmäksi 60 km, ehkä ylikin. Pitääpä joskus ihan koittaa  :D

Muuten matka jatkuu viattomana. Pieni kauneusvirhe pysyy, eli tietyissä tilanteissa sähkövedon loppumisen tuntee, mutta jännästi sitä ei välillä huomaa lainkaan. Riippuu paljon ajotilanteesta. Välillä tuntuu että vaihtaa turhan herkästi 8->7 vaihdon esim. ylämäessä. Muistelisin että edellinen diesel 3008 meni väännöllä isommalla vaihteella pidempään. Mutta pieniä nyansseja.

FL-keula on niin komea, että tulee vilkaistua autoa vielä parkkipaikalla uudestaan, niin kuin Alfoja tuli aikanaan tehtyä  8)
 
Johan Fors sanoi:
Päivitelläänpä 3008 Hybrid-kokemuksia tänne vaihteeksi. Uusi sähkörange "ennätys" on nyt 55,5km, joka jäi vain puoli kilometriä luvatusta WLTP sähkörangesta (56km). Mielenkiintoista tässä on se, että ajoin täsmälleen saman mökkimatkan, samoilla rajoituksilla ja samalla ajotyylillä. Lämpötila oli ehkä asteen, pari lämpimämpi, mutta merkittävää eroa ei ollut. Tuntuu että Pösö on hieman vertynyt uutuuden kankeudesta ja erityisesti rullaa paremmin, mikä näkyy sähköisen toimintamatkan pitenemisenä. Kun sähköisesti pystyi ajamaan lähes luvattuun normaalia maantieajoa ilmastoinnit päälle jne, niin pihistämällä päässee varmasti lähemmäksi 60 km, ehkä ylikin. Pitääpä joskus ihan koittaa  :D

Muuten matka jatkuu viattomana. Pieni kauneusvirhe pysyy, eli tietyissä tilanteissa sähkövedon loppumisen tuntee, mutta jännästi sitä ei välillä huomaa lainkaan. Riippuu paljon ajotilanteesta. Välillä tuntuu että vaihtaa turhan herkästi 8->7 vaihdon esim. ylämäessä. Muistelisin että edellinen diesel 3008 meni väännöllä isommalla vaihteella pidempään. Mutta pieniä nyansseja.

FL-keula on niin komea, että tulee vilkaistua autoa vielä parkkipaikalla uudestaan, niin kuin Alfoja tuli aikanaan tehtyä  8)
Johan Fors, saisitko laitettua tälle plugarille tallia tänne foorumille? Luulisin että täällä olisi paljon kiinnostuneita lukijoita kuulemassa kokemuksia.
 
Jaahas, pitäisikö sitä sit lisätä Autotalliin Pösönen... hmmm... Enpä ole itse edes huomannut koko Autotallia, kun olen seurannut aiemmin AS:ia rekisteröitymättönä  ;D Pitääpä lukea että minkälaisia tarinoita siellä autosta jaetaan ja katsotaan miten oma aika riittää päivityksiin.
 
No niin,

Eilen sain uuden autoni: Peugeot 3008 Allure Pack Motion Hybrid 225hv Vertigo Blue.
Edellinen auto oli Peugeot 3008 Allure Pure Tech 130.

Eilen ajoa tuli n.100km ja tässä muutamia huomioita:

- omaan kokemuspohjaani uusi 3008 on hiljainen, aika samalla tasolla sisätilamelu verrattuna Volvo XC 60 T8 (tosin vasta ajoa 80km/h tiellä ja taajamassa), ja ainakin hiljaisempi kuin edellinen 3008. Tässä uudessa mallissa taisi olla ainakin laminoidut etuikkunat, liekö se ja sähkö vaikuttaneet asiaan

- jousitus on mennyt miellyttävämpään suuntaan, tykkään  :)

- allure-varustetason penkit ovat huonot. edellisessä 3008 paremmat (allure pack (sisälsi sähkösäätöiset penkit)), oli  sähkösäätömahdollisuus ja reisien tukiosa. nyt ei ole tukiosaa ja manuaaliset säätömahdollisuudet heikommat, esim istuinosan kulmaa ei pysty säätämään. jo pelkästään tämän vuoksi voisi harkita 3000€ kalliimpaan GT-varustetasoa.

- tavaratila hybridissä selkeästi pienempi, tavaratilan välipohjaa ei saa laskettua.

- hybridiauton vakuutusmaksut näköjään muutaman satasen kalliimmat kuin vastaavissa polttomoottoreissa (nousi vuoksimaksu 600€ --> 1100€)



-
 

Liitteet

  • 20210623_170649.jpg
    20210623_170649.jpg
    83,1 KB · Katsottu: 251
ennustaja sanoi:
Tässä uudessa mallissa taisi olla ainakin laminoidut etuikkunat, liekö se ja sähkö vaikuttaneet asiaan

Tuo on asia joka on jäänyt itselleni mysteeriksi. Nykyinen 3008:ni on aikanaan tilattu Focaleilla, ja silloin nuo laminoidut lasit oli koplattu siihen -- ja auto on todella hiljainen. Niin hiljainen etten ymmärrä että ero voisi syntyä pelkistä laseista -- mutta en mä ikinä ole mitään faktaa löytänyt että joko Focalien tai noiden laminoitujen lasien mukana jotain ekstraeristeitä tulisi.

ennustaja sanoi:
- allure-varustetason penkit ovat huonot. edellisessä 3008 paremmat (allure pack (sisälsi sähkösäätöiset penkit)), oli  sähkösäätömahdollisuus ja reisien tukiosa. nyt ei ole tukiosaa ja manuaaliset säätömahdollisuudet heikommat, esim istuinosan kulmaa ei pysty säätämään. jo pelkästään tämän vuoksi voisi harkita 3000€ kalliimpaan GT-varustetasoa.

Itse olen niin mieltynyt noihin AGR-istuimiin, että en edes harkinnut niistä luopumista. Toki myös muut varuste-erot, erityisesti full led valot vaikuttivat. Hintaerohan toki on 3008:ssa 4000€, kun eiväthän nuo AGR-istuimet GT:ssäkään vakiona ole.
 
Marko_K sanoi:
Tuo on asia joka on jäänyt itselleni mysteeriksi. Nykyinen 3008:ni on aikanaan tilattu Focaleilla, ja silloin nuo laminoidut lasit oli koplattu siihen -- ja auto on todella hiljainen. Niin hiljainen etten ymmärrä että ero voisi syntyä pelkistä laseista -- mutta en mä ikinä ole mitään faktaa löytänyt että joko Focalien tai noiden laminoitujen lasien mukana jotain ekstraeristeitä tulisi.

Tämä nyt on jo 20 vuotta vähintään ollut Peugeotin tapa, että äänieristykset halpenevat ja huononevat tai poistetaan jopa kokonaan malli-iän kasvaessa.
 
Onnittelut "ennustajalle" uudesta Pösöstä! Hauska saada seuraa muista hybridi-3008:eista.

Etupenkeistä sen verran, että mullakin oli edellisessä 3008:ssa AGR-istuimet ja vaihto Allure-penkkeihin tuntui alussa hankalalta, mutta yllättäen en ole kaivannut niitä enää lainkaan kun kilometrejä on tullut. Olen saanut hyvän ajoasennon näilläkin pulkilla. Tämä on toki kovin henkilökohtainen asia.

Mistä löysit tiedon että FL-mallissa olisi laminoidut etulasit? Itse en tuota huomannut, mutta hiljainenhan 3008 on muutenkin. Vaihdoin talvella dieselistä ja nastoista hybridiin kitkoilla, joten talvella ero oli valtava. Nyt kesärenkaillakin auto on hiljainen, mutta ei niin hiljainen kun kitkoilla. Matka taittuu kuitenkin mukavasti kun ei tiemelu väsytä niin kuin jossain muussa autossa.
 
Minä en saa tuon meidän 3008:n AGR-jakkarasta millään mieleistäni asentoa. Kyllä sillä nyt ajaa ennen kuin selkäänsä ottaa, mutta pidemmällä matkalla puuduttava penkki.
 
Intuitio sanoisi että tuo sopii parhaiten kun haluaa istua ylhäällä. Muistaakseni olet sanonut tykkääväsi istua mahdollisimman alhaalla ja silloin ei ehkä ergonomia kovin hyvin tuossa toimi.
 
Niin, ei se penkki huono ole, jos vertaa vaikka kulimallin Freelander 2:n penkkiin, Hiacen penkkiin tai Defenderin penkkiin, mutta en vaan saa siinä mieleistäni asentoa. En, vaikka jätettäisiin laskuista se, ettei sitä saa tarpeeksi alas.
 
Nämä istuinasiat ovat kyllä todella henkilökohtaisia. Kun työajoa alkoi tulla neljä-viisi vuotta takaperin, niin ostin MB C220:n (W205). Mersujahan pidetään lähtökohtaisesti mahtavina pitkän matkan kulkineina. Toki voimalinja oli sopivan tehokas ja taloudellinen, mutta Mersun penkki oli aivan hirveä. Istuinosassa oli kaksi pitkittäistä saumausta, jotka painoivat ahteria niin, että pari sataa kilsaa kerralla oli aivan riittävästi. Tuohon verrattuna 3008 Allure-penkki on omaan peffaan Hangosta - Petsamoon - kusematta -mallinen  :D
 
No nyt on penkin asetukset saatu sopiviksi ja kyllähän noilla penkeillä ihan mukavasti istuu, vaikka reisien tukipalikkaa vähän kaipaankin.

Positiivinen yllätys on ollut, että sähköllä tosiaan ajaa sen n. 50km. Nyt olen autolla ajanut 700km ja bensatankki on puolillaan. Keskikulutukseksi näyttää 2.8l/100km. Olen ladannut akkua vain 1krt/vrk yön yli.

Tykkään kyllä ajotuntumasta. Jotenkin paljon vakaampi ja juositukseltaan laadukkaamman oloinen kuin edellinen sukupolvi (vm 2019).

 
Nettiauton koeajossa Peugeot 3008 Hybrid4

--> https://www.nettiauto.com/artikkeli/peugeot_3008_hybrid4_miss_suv

peugeot-3008-etuviisto-4085b07e7e0071b1_large.jpg
 
Minä pääsin viime talvena tuolla 46 km pelkällä sähköllä. Reitti ei tosin ollut noin tasainen, eikä ollut myötätuuli.
 
Onko kenelläkään selvinnyt, että mikä logiikka on oikeanpuoleiseen mittariin syttyvällä pikkunuolella. Nuoli syttyy välillä Eco-alueelle kun ajaa Hybrid-moodilla. Jos sitä ei ylitä niin polttomoottori ei käynnisty ja pystyy ajelemaan sähköllä yllättävän pitkäänkin vaikka akku olisi tyhjä. Mutta nuoli ei syty aina, en ymmärrä sen logiikkaa ja ohjekirjasta moisesta ei ole mitään mainintaa. Kenelläkään parempaa tietoa logiikasta?
 
Ilmeisesti jotakin sukulaisuutta meille maanantaina tulevalle Opel grandlandille, en ole erityisesti Opel ystävä mutta avartaa maailmaa kokeilla uutta.
 
Penguin sanoi:
Tuo Grandland on Opeliksi brändätty ja muotoiltu 3008.

En ole jaksanut sen kummemmin tutustua aiheeseen, mutta näistä koeajosta ei oikein selvinnyt onnistuuko ajo sähköllä nelivetoisena, ainakin kaksi sadan hepan sähkömoottoria liikuttaisi hyvin.