https://tummennuskalvot.fi/

Peugeot 508 keskustelua

No niin, vähän jatkokokemuksia autosta.

Eli auto ollut minulla nyt reilut kolme kuukautta ja mittariin on jo kertynyt 7500 km. Ajoa on siis tullut jonkin verran.

Samat kehut/moitteet pätevät pääosin edelleen.

Auto näyttää ja tuntuu edelleen hyvältä. Tuntuu edelleenkin uudelta autolta tai se uuden auton viehätys ei ole vielä kadonnut minnekään. Tuolla nyt vaan on ihan järjettömän mukava ajaa. Auto on hiljainen, ohjaustuntoa löytyy eikä auto pahemmin tempoile tuulenpuuskien tai tien pinnan mukaan. Menee kuin juna.
Istuimet ovat erinomaiset. Niissä on niin paljon säätöjä että ajoasennosta saa erittäin tyköistuvan, ja ei noissa ole paikat puutuneet pidemmälläkään reissulla. Muisteja toki hiukan kaipaisi penkkeihin, tai ainakin kuskin penkkiin, kun autolla on pari eri käyttäjää.
Muutenkin auto on sisältä edelleenkin erittäin tyylikäs ja toimiva. Kaikki nappulat ovat siellä missä pitääkin eikä auton kanssa ollut vaikeuksia tulla "sinuiksi". Kuten hyvin suunnitellun auton kanssa kuuluukin käydä.

Pari kertaa päässyt ajamaan pimeällä ja lähivalot on todella hyvät. Kaukovalot korkeintaan keskinkertaiset. Autossa siis lisävarusteiset xenonit smartbeamilla (=kaukovaloavustin).
Kaukovaloavustinta testasin pikaisesti ja joo, no, toimihaan se mutta vähän turhan herkästi vaihtaa takaisin lyhyille jo pelkistä liikennemerkkien heijastuksista.

Ajosuoritteet olleet pääosin kaupunkia, mutta sopii tuonne muutama pidempi maantievetokin. Voimaa moottoreissa riittää. Ohitukset menevät vauhdilla, ja välillä vauhti nousee helposti jo todella laittomiin lukemiin. Varovainen täytyy siis olla. Tällä autolla EI todellakaan jää jalkoihin.
Kulutus pyörii n. 6 litran tuntumassa. Siis laskettu kulutus. Ajotietokoneen näyttämä on 0.5litraa liian optimistinen.

Moittimistakin autosta löytyy. Ja se on nyt vaihteisto. Vaihteisto on jostain syystä alkanut vaihtamaan hitaasti, se lonksahtelee hitaissa nopeuksissa todella selvästi ja tasaisessa ajossa ei meinaa vaihtaa isommalle.
Onkin menossa huoltoon jossa tarkistavat vaihteiston softat ja ajavat siihen sopeutuksen.

Lisäksi GPS sekoilee ihan huolella. Varsinkin lämpimällä säällä ei saa kunnollista GPS fixiä millään. Auto pomppii kartalla miten sattuu eikä navigointi ohjaa enää oikein mitenkään. Minä epäilen että tuo tuulilasin yläreunassa oleva gps antenni ei ole kunnossa.

Muuten on kyllä huoletonta ja hiljaista menoa. Auto tuntuu edelleen pirun hyvältä, mikään paikka EI nitise eikä natise edelleenkään.

Niin, ja vastoin kaikkia ennakkokäsityksiä, Peugeot assistance toimii siis myös Suomessa. Tuli testattua. Huomiona niille jotka eivät tiedä, 508:issa on painikkeet Peugeot assitance sekä SOS soittoja varten. PA:lla soitetaan tuonne Peugeot assistanceen ja SOS soittaa Suomessa hätäkeskukseen (tätä en siis ole testannut :)).
Hyvä tietää että nuokin toimivat vaikka jossain väitettiin että ei toimi täällä.
 
Nuo painikkeet löytyvät 508 malleista hyvin rajoitetusti, eikä siinä oikein tunnu olevan mitään logiikkaa missä ne on ja missä ei. Omassa GT:ssä niitä ei ole, mutta Assistancen numero löytyy auton puhelinluettelosta vakiona.
 
Auto kävi tänään sitten vaihteiston sopeutuksessa ja ei voi muuta sanoa kuin että voi pojat mikä ero on edelliseen. Vaihtaa ihan hemmetin paljon pehmeämmin ja vaihtotapahtuma on myös nopeampi kuin ennen.
Nyökkää hiukan nopeissa kiihdytyksissä juurikin 1->2 vaihdossa muttei sen jälkeen enää.

Nyt toimii. Mahtava.

Ja voi että tämä auto lämpenee nopeaan. Aamulla 1.5 astetta lämmintä ja alkoi puskemaan lämmintä ilmaa alle 5 km ajon jälkeen.

Niin joo, rengaspainevalvonta huusi aamun startissa että kolmessa renkaassa paineet hukassa. No ei ollu... En tiedä mitä sekoili.
 
Kävin koeajamassa uuden faceliftatun 508 SW Allure BlueHDi 180 automaatin. Meno on reipasta, suorituskyky ei paljon GT:lle häviä ja hinta tulee olemaan merkittävästi GT:n alle, ainakin mitä CO2-päästöistä voi päätellä. Hintoja faceliftatuille malleille ei vielä ole, mikä tekeekin kaupanteosta mielenkiintoista kun jokainen tehdastilaus kuitenkin toimitetaan jo faceliftattuna. Automaattia on selvästi viritetelty, aiempaan verrattuna ja tämän myös kulutuslukemat kertovat. Vaihdot ovat entistä nopeampia ja tuntuu ainakin että laatikko luistaa vielä entistäkin vähemmän. Momentinmuunnin automaatin yhteyteen on lopulta tuotu stop-start -tekniikka myös Peugeotissa ja hyvin tuokin toimii. Käynnistyminen on ripeää, kun jalkaansa jarrulta alkaa nostamaan, niin moottori on jo käynnissä.

Peugeot 508 SW facelift-1280.jpg

Kuvan Peugeot 508 SW Allure BlueHDi 180 automaatti löytyy ainakin tällä viikolla koeajoon Länsiauto Espoosta

Kosketusnäytöllinen navigaattori on sama kuin uudessa 308:ssa. Toisaalta kosketusnäyttö on parannus, mutta ajon aikana käytettynä vie kyllä enemmän huomiota ajamiselta verrattuna vanhaan keskikonsolista rullalla ja painikkeilla operoitavaan laitteeseen. Kun navigaattorin näytön paikka on täysin identtinen vanhan mallin kanssa, niin navigaattori jää myös varsin kauas käyttäjästä ja sitä tarvitsee kurotella. Kaiken kaikkiaan muutoksessa vaikuttaisi olevan kyse kustannussäästöstä ja kosketusnäyttöön siirtymisestä, kun muillakin on sellainen. Keskikonsoliin vanhojen navin käyttökytkinten tilalle tullut uusi säilytyslokero on noin tupakka-askin kokoinen eli oikeastaan aivan yhtä tyhjän kanssa. Muuten 508 faceliftin säilytystilat ovat identtiset edellisen mallin kanssa. Suoraan sanoen siis niukat.

Mittariston keskellä oleva näyttö on halvennettu yksiväriseksi ja karkeammaksi verrattuna edellisen 508-version Allure ja GT varustetasojen värinäyttöön. Samoin HUD-näyttö on vaihdettu karkeammaksi ja yksittäiset pikselit erottuvat entistä selvemmin. HUD on kuitenkin saanut pitää värit, vaikka symboliikkaa onkin muokattu. Jotenkin kehityssuunta on omituinen, kun vertaa muihin merkkeihin.

Kaiken kaikkiaan ihan mukiinmenevä peli, tosin vähän enemmänkin olisi voinut muuttaa, erityisesti säilytystilojen osalta ja muotoilussakin olisi voitu poiketa ikiaikaisesta Peugeot-tavasta muuttaa faceliftissä kirjaimellisesti vain naamataulu.
 
Hintoja ei vielä ole, mutta jos nyt tilaa niin maahantuoja antaa takuun, että tilattu auto maksaa enintään sen mitä vastaava pre-facelift. Voisi siis sanoa että ei nouse ja itse veikkaisin, että hinnat joissakin malleissa jopa laskevat, sen verran paljon on CO2-päästöt laskeneet. Esim. tuon koeajetun BlueHDi 180:n (luku ilmaiseen tehoa hevosvoimina) päästöt ovat 115 g/km, kun vastaavan vanhan HDI 163 -koneisen oli 153 g/km.

Autoahan ei ole virallisesti esitelty lainkaan ja ensiesittely tapahtuu lokakuun alussa Pariisin autonäyttelyssä.
 
Hienon näköinen auto mutta kun ranskiksissa hinta tippuu -50% kolmessa vuodessa niin omilla rahoilla noita ei kannattane ostaa.
 
Ranskiksista Pösö on ainoa, jota voisin harkita ja tämä uusi 508 näyttää ainakin keulasta todella hyvälle. Harmi vain, että omat muistot ranskalaisista ovat niin huonoja (Citroen BX 16RS, Peugeot 309 GTI16 ja Renault 19 1.4e). Toki aikaakin on hiukan vierähtänyt noista autoista.
 
Jos tarjolle tulisi perinteinen neliveto, niin 508 voisi olla meidänkin autonvaihdon short -listalla. Toista vajakkia en vaan halua meille.
 
rosso sanoi:
Hienon näköinen auto mutta kun ranskiksissa hinta tippuu -50% kolmessa vuodessa niin omilla rahoilla noita ei kannattane ostaa.
Eikö uusissa pösöissä ole hinnat alkanu pitämään?
Toi uus pösö on aika siistin näkönen mutta alkaa valitettavasti muistuttamaan jotain skodaa että siitä miinusta ulkonäköön.
Joku vääräleukahan tietysti kommentoi että hyvää kannattaa matkia mutta tollaset darth vader keulat on näköjään muodissa :D
 
Toiset on Volvoksi haukkuneet ;)

MMV:n ehkä kannattaisi vaikka ihan vain kevyesti päivittää tuota kokemusta ranskalaisista. Ymmärrän, jos noista kyseisistä Citroën-, Talbot- ja Renaut-malleista on jäänyt huonot fibat. Niin se 309 piti alunperin olla Talbot Arizona, mutta keksivät lopettaa koko merkin. Siksi se mallinumerokin tuollainen, joka sotki sitten kuviot liki 20 vuotta myöhemmin, eli mikäs numero 308:n jälkeen. Jäätiin siihen kasiin.
 
Anteeksi hienoinen off topic, mutta Pösössä kuitenkin pysytään. Tuo minun 309 GTI16:a piti olla 90-luvun alkupuolella _se_ auto! Kyllä, kulki kivasti, oli hieno ajaa, Recarot olivat loistavat, mutta... Kone kajahti kertaalleen Mi16:sta tuttuun voiteluongelmaan (kertaalleen myös tuosta medän rata-Mi16:sta, vaikka voitelua on yritetty jopa vähän miettiä). Homma tuli minun kohdaltani valmiiksi siinä vaiheessa, kun hammastanko korkkasi kaartaessani kaupan parkkipaikalle. Onneksi ei tapahtunu satasen vauhdissa. Ratti nimittäin ei välittänyt enää momenttia eturenkaille, vaan pyöri vapaasti! Kerroin vaimolle autoa pajalle hinuuttaessani, ettei meidän pihaan ilmesty enää koskaan Peugeotia. Tämä on pitänyt tähän asti, mutta en minä voi siitä huolimimatta väittää inhoavani edelleenkään Pösöä.
 
Pari kuukautta taakse päin kun olin autoa vaihtamassa, olin jo melko vakaasti päätymässä uuteen 508 1.6 turboon sedan-mallisena ja valkoisena. On se hieno auto niin ulkoa kuin sisältäkin. Loppujen lopuksi nuukuus käänsi mielen toisenlaiseen kikottimeen :eek:
 
Penguin sanoi:
Mikä tuo sigun 405 Mi16 sitten on ;) Vai oliko avainsana pihaan?

Se on setäni pihassa!  ;) Tuota pitäisi kyllä joskus ulkoiluttaa radalla, mutta kun ei laitteella ehdi enää muiden endurance saloon -autojen kyytiin, niin jäänyt seisomaan. Laitteessa on muuten 2 km ajettu kone juuri tuon voiteluongelmasta johtuneen kiinnileipomisen takia. Onhan tuossa sigussa myös Renault Laguna, mutta huomenna tulee uusi omistaja laitteen hakemaan ja 6 viikon päästä pitäisi olla Heinolassa viivalla.
 
Peugeot 508 faceliftin hinnasto julkistettiin tänään.

Hinnat ovat periaatteessa nousseet muutaman satasen joka mallissa, mutta myös varustelu on parantunut reippaasti. Myös joidenkin tehdasvarusteiden hinnat ovat pudonneet ja esim. navigaattori on nykyisin vakiona Alluressa ja GT:ssä. Aiemmin se on ollut vakiona vain GT:ssä ja ihan alkuperäisesti ei missään varustetasossa. Tehokkaamman GT:n hinta on lähes 10 000 € halvempi kuin edellisen mallisukupolven GT oli esiteltäessä. Automaattivaihteisten BlueHDI 180 -dieseleiden CO2-päästöt ovat miellyttävät 111 g. Jos jotain puuttuu päästöjä ajatellen, niin se alle 100 g:n päästöillä oleva versio.
 
Jääkö hybridi mallistosta kokonasn pois?  Ei ainakaan hinnastossa pistänyt silmään. Lisäksi kun katsoo 180 hv vs. 204 hv dieselit niin veroton hintaero 800€ mutta autoverollisena melkein 4000€. Onkohan siis lähiaikoina tulossa päivitetty versio myös tehokkaimnasta dieselistä pienemmillä päästöillä?
 
Kas niinpä onkin. Rxh olisi siinä mielessä helppo ostos että lisävarustelista on lyhyt ja vakiovarusteitakin vaativallekin käyttäjälle tarpeeksi. Yksi positiivisimmista koeajoista viime aikoina.
 
GT 2-litraisella koneella olis aika sopivan hintainen. GT:ssä on eri alusta kun muissa ja varustelu kohdallaan. RXH:n hinta on mielestäni noussut, tosin siihenkin ladattu lisää varusteita. Moottoriosastolla ei kuitenkaan mitään muutosta.
 
Penguin sanoi:
RXH:n hinta on mielestäni noussut, tosin siihenkin ladattu lisää varusteita. Moottoriosastolla ei kuitenkaan mitään muutosta.

Joo on noussut perushinta. Reilu tonni tullut hintaa lisää.
Mutta kuten kirjoitit niin varusteet ovat myös parantuneet koska valot ovat nyt vakiona nuo FULL LED valot + tuo smartbeam kaukovaloavustin. Aiemminhan tämä setti xenoneilla maksoi 1300 euroa verollisena. Lisäksi uutuutena on peruutuskamera sekä kuolleen kulman varoitin mitä vanhassa ei ole.
Joten näin katsottuna hinta on itse asiassa halvempi :)

Harmillisempi juttu on että RXH:n ei saa JBL settiä enää. Miksiköhän tuokin on pitänyt jättää pois?
 
Vastaus tuli jo. JBL:t saa tilattua myös RXH:n tehdaslisävarusteena. Ilmestyy hinnastoon, kun maahantuoja saa hinnoiteltua sen.