https://tummennuskalvot.fi/

Peugeot 508 keskustelua

Ihan ok fiksaus kyllä puskurin osalta.

Mutta itse ainakin selvittäisin ennen seuraavaa käyttökertaa miksi koukku irtosi kärryn kanssa kiinnikkeistään.

Onko tälle vielä teoriaa? Vähän tuntuisi ettei se nyt ihan tavan jarrutuksessa saisi vielä irrota.
 
ConD sanoi:
Mutta itse ainakin selvittäisin ennen seuraavaa käyttökertaa miksi koukku irtosi kärryn kanssa kiinnikkeistään.

Kyllä, mutta ei ihan harvinainen juttu.
Itsellä viikko taakse oli kuula hypännyt kuormatusta kärrystä iri, mutta onneksi niin että oli pudonnut heti vetokytkimen takana olevan vetoaisan koloon varmaan jarrutuksessa eikä ollut pompannut ylöspäin = irti autosta kokonaan. Onneksi aisapainoa oli riittävästi.

H i t u s e n säikäytti kun sen - about 1-1,5 km matkan mikä oli kuljettavana himasta pienjäteasemalle - perillä huomasin tapahtuneen.
 
Taky sanoi:
Kyllä, mutta ei ihan harvinainen juttu.
Itsellä viikko taakse oli kuula hypännyt kuormatusta kärrystä iri, mutta onneksi niin että oli pudonnut heti vetokytkimen takana olevan vetoaisan koloon varmaan jarrutuksessa eikä ollut pompannut ylöspäin = irti autosta kokonaan. Onneksi aisapainoa oli riittävästi.
Joo, nuinhan voi käydä kun kuulat ja kidat kuluu, mutta ymmärsin ylhäältä, että tässä tapauksessa kuula pysyi kidassa ja koukku itsessään irtosi auton kiinnikkeistään.

TUO on mielestäni jo mielenkiintoisempi tapaus...
 
Onhan tuota analysoitu maalin kuivumista odotellessa. Tuo on aika pienestä kiinni ja mielestäni huonoa suunnittelua koko koukku ja sen sijoitus. En tiedä olisiko sitten tehtaalta tilattu koukku parempi, mutta kun niitä ei tunnu näihin saavan, kun jälleenmyyjät tekee omaa koukkubisnestä ja maahantuoja ei tarjoa suoraan tehdasasennettua koukkua.

Tässä hieman kuvakavalkadia tästä koukusta:

508 GT vetokoukun nupin asento oikein lukittuna.jpg


Oikein lukittuna koukun nupissa kuuluisi näkyä kuvassa näkyvä vihreä merkkiväri, jolloin tietää että koukku joko lukittu tai vaihtoehtoisesti pitää sitä koukkua itse käsissään, kuten kuvassa ja nuppia käännettynä tuohon asentoon.

508 GT vetokoukun lukitussalvan aktivointi.jpg


Irrallaan tuo merkkiväri on kokonaan punainen ja ennen lukittumista ja merkkiväri vaihtuu näkyvään vain osittain punaisena tai sitä ei näy lainkaan. Lukitus aktivoituu, kun kuvassa näkyvä pieni kuula painuu pohjaan ja vapauttaa lukitussalvan.

508 GT vetokoukun nupin asento kun koukku ei ole lukittunut.jpg


Ongelmaan johtaneessa tilanteessa koukku ei kuitenkaan lukittunut ja siitä jäi itseasiassa jopa hieman punaista merkkiväriä näkyviin, limaisemaan että koukku ei ole kiinni. Tästä voi siitä päätellä, että kyse on käyttäjän virheestä.

508 GT vetokoukun lukitussalpa sisalla lukitus auki.jpg


Koukun ollessa irti ja lukituksen ollessa auki, lukitussalpa liikkuu vapaasti ja pääsee painumaan sisään.

508 GT vetokoukun lukitussalpa ulkona lukittu asennossa.jpg


Lukittuna lukitussalpa tulee ulos enintään 2 mm ja tämä salvan varassa tuo koko koukku on kiinni paikallaan.

508 GT vetokoukku paikallaan hahlossa.jpg


Koukku asettuu paikalleen neliöprofiiliseen putkeen, joka sisäpinnassa on lukitussalvan vastakappale ja lukituksen aktivoivan kuulan ura. Alhaalla sivuilla on hahlot, joihin koukussa oleva kiila asettuu. Tähän hahloon kertyy kuitenkin ajan kanssa likaa ja ruostetta sen verran, että koukku ei enää asettunuktaan paikalleen oikein. Se kyllä kesti hyppiä päällä ja heiluttaa ja repiä, mutta lukitussalpa ei ollut vastakappaleessa olevan kielekkeen takana ja koukku pääsi putoamaan.

508 GT vetokoukun nupissa olevan merkkivarin havaittavuus.jpg


Periaatteessahan tuosta merkkiväristä nupissa pitäisi olla helppoa havaita milloin koukku on asennut paikalleen oikein. Tässä kuitenkin havaintokuva sen merkkivärin näkyvyydestä, kun kuvataan takahelman alapuoliselta tasolta ja silloinkaan väri ei näy kokonaan ja ilman salamaa kuvassa olisi ollut vain mustaa. Jatkussa siis kuvattava aina tuo ja varmistettava että koukku on paikallaan.

Oppihan tästä taas jotain, mutta muille ja vastaisuuden varalle tuon hahlon puhdistaminen ja koukun lukittuminen pitäisi kyllä olla määräaikaishuollossa tarkistettavia asioita koukullisessa autossa.

Sen verran on jo korjauksen jälkeen koukkua käytetty, että kävin katsastamassa sen peräkärryn, jonka katsastusreissu katkesi maanantaina lyhyeen. Kärrykin sai "leiman" ja taas saa vedellä sitä seuraavat 2,5 vuotta, jos vaan luottaa tuohon koukkuun ja sen pysymiseen paikallaan.
 
Sanontaa "tässä naamassa arpikin on kaunistus" voi myös soveltaa Datsunin perään ja senpä johdosta olen antanut irroitettavan koukun olla paikallaan viimeiset 5 vuotta. Kyllästyin heti alkuunsa olemaan kontallaan ja kyykistelemässä sitä kiinni. Ja vähän epäilytti että käy samoin kuin Pingviinille...
 
Ainakin tuo Octavian irroitettava koukku on suoraan itse perkeleen hanurista. Järettömän vaikea saada kohdilleen ja vaikea nostaa samalla kun vapautusvipua painetaan alas. Ei ihme, jos noita on huonosti kiinniteltyinä. Kyllä nykypäivänä defaultina pitäisi olla taittuva koukku, sähköllä tai manuaalisesti. Ei luulisi olevan iso ero kustannuksissa autotehtaalle.

Asiasta kukkaruukkuun, kun etsittiin paku discoa Suomessa olevista versioista huomattiin, ettei yhdessäkään varastoautossa ollut koukkua valmiina. Irtirevittävän olisi saanut retrofittinä puoleentoista tonniin, mutta sähköisestä olisi joutunut maksamaan yli kolme tonttua. Tehdastilauksena autoveroton hinta noilla on 840/1280€. Lisäksi sähköisessä tulee lisäfeatureita esim aisapainon mittaus niin eipä noita oikein tarvinnut miettiä kumpaa kannattaa tilata...  Anteeksi offari 508 keskustelussa. :-[
 
508 GT ja karry matkalla leimalle.jpg


Tuosta vielä kuvaa toiselta yritykseltä päästä kärryn kanssa leimalle. Se tuo kärryn perä on tyhjänä vähän ylhäällä, mutta kyllä se siitä painuu, kun laittaa 1,5 tonnia tavaraa kyytiin. Koukku kuitenkin 508:ssa ihan ohjeellisissa korkeuksissa.

Tässä joutuu myös laittamaan tuota koukkua ihan sokkona, tosin helpottaa, kun tietää että se tulee rekisterikilven poikkoviivan kohdalle eli keskelle autoa poikittaissuunnassa. Niinhän ne yleensä tulee. Silti aika vaikea laitettava ja kun koukku on myös painava, niin ei yhtään helpota asentamista. Piti oikein punnita ja vaaka näytti 5 054 g irtokoukun massaksi.
 
On se niin käyttäjäystävällinen tuo karttojen päivitys tähän 508:n RT6-naviin, kun auton pitää olla käynnissä koko päivityksen ajan. Päivitin äsken (siis koko yön) Euroopan turneeta varten kartat eli kaiken sen mitä tuohon vanhempaan RT6:seen ja sen 4 Gt muistiin mahtuu. Ensin kolmatta tuntia latasin karttapäivitystä ja sen jälkeen auto käynnissä asentelin alue kerrallaan karttoja reilu kolme tuntia.
 
Aikamoista. Luulisi, että sytytysvirran päällä olo riittäisi.

Onko muuten Penquinin 508:ssa erikoiskilvet?
 
Penguin sanoi:
Ensin kolmatta tuntia latasin karttapäivitystä ja sen jälkeen auto käynnissä asentelin alue kerrallaan karttoja reilu kolme tuntia.

Heh! Jos auto olisi esittelymoodissa, onnistuisiko ilman päivystämistä ratin takana  ;).
 
Sytytysvirran päällä olo ei riitä. Ennen jokaisen alueen päivityksen aloitusta tulee näyttöön viesti, että auto on pidettävä käynnissä koko päivityksen ajan. Sinänsä autolla ei tarvitse kokoaikaa päivystää. Yhden alueen päivystys kestää 20-40 min ja auto voi toki ruksutella tyhjäkäynnillä yksikseen sen ajan. Toisaalta voi sillä ajellakin, kuten minä tein osan aikaa.

Showroom tilassa ei onnnistu karttapäivitys.
 
Laitoin myös tolppakameratiedot paikalleen mutta ainakin Ruotsissa tuntui vähintään joka kolmas tolppa puuttuvan ja Suomessa huutaa myös vastakkaisen suunnan tolpista.

Ruotsissa vaikutti TMC toimivan, mutta ilmeisesti datassa on tuntien viime, kun Google Maps tiesi uuden tietyömaan ja siitä seurannut ruuhkat toisin kuin TMC:llä tietoa ei joko tullut tai se tuli tunti sen jälkeen kun ruuhkapaikka oli jo ohitettu.

Uusien karttojen myötä nopeusrajoitukset näyttävät olevan kattavammin saatavilla ja ainakin näin kesällä varsin oikeatkin.

Mainittakoon, että uusimmista kartoista löytyy nyt myös Vantaa. Aiemmin piti osata kirjoittaa se ruotsiksi Vanda.
 
Hyvin puskee paali-ikäinen vanhus vielä autobahnalla. Aika rauhassa on saanut vasenta kaistaa omistaa, vaikka kyllä se liikennekulttuuri on täälläkin heikentynyt sikäli, että ei osata katsoa peileihin. Hyvin pystyy pitämään 220 km/h matkanopeutena, joskaan kovin pitkiä matkoja ei täällä mahdu niin kovaa ajamaan. Autobahnoille kai tämä GT onkin tehty. Sport asennossa ja nilkka suorana vaihtaa vitoselle reilun 150 km/h nopeudessa ja siinä vaiheessa alkaa selvästi meno maistumaan ja moni saksalainen joka siihen asti on kiihdytykšessä kuronut kaulaa, alkaa lähestymään, kun vaan jatkaa lappu lattiassa. 202 km/h vaihtuu kutonen silmään ja kiihdytys jatkuu ihan kohtalaiseen ylämäkeenkin vielä

Ainoa kulkua haittaava tekijä on ollut oikealta etupenkiltä kuuluva naputus, kun pidempää siivua laskee päälle kahden sadan.

Jos rehellisiä ollaan, niin alustaa ja jarruja voisi kyllä vähän parannella. Alkaa kovemmassa tuulessa huojumaan noissa nopeuksissa ja 230-0 km/h jarrutuksessa tuntui ettei niitä kovin montaa tarvitse peräkkäin tehdä. Jarrutuksen jälkeen pyörät tuntuvat kulmikkailta. Todellisuudessa taitaa palat jumittua levyä vasten, mutta tuo korjaantuu seuraavaan jarrutukseen asti antamalla kaasua.

Jokin apulaite, hihna tai hihnapyörä taas kitisee, vaan ei aina.
 
Penguin sanoi:
Ainoa kulkua haittaava tekijä on ollut oikealta etupenkiltä kuuluva naputus, kun pidempää siivua laskee päälle kahden sadan.
Tämä onkin varsin yleinen ongelma merkistä ja mallista riippumatta. Nopeuden lisäksi olen huomannut sitä ilmenevän muissakin liikennetilanteissa. Esim. mitä lähempänä ajan edellä menevää, sitä kovempaa se kuuluu. Siinä vaiheessa kun etäisyyttä edellä ajavaan on sen verran ettei rekisterikilpeä pysty lukemaan, naputus lakkaa. Toisaalta tämäkään ei auta jos mittarinopeus on enemmän kuin +5 % vallitsevaan nopeusrajoitukseen nähden. Naputus alkaa uudelleen tai pysyy päällä huolimatta muista muuttujista. Täytyy vielä testailla tosiaan näitä muita muuttujia. Pakko löytyä joku ratkaisu...

Niin ja hyvinhän pökötti on näemmä toiminut. Edes ne kuuluisat sähkötkään eivät ole temppuilleet. Eikä ruoste raiskannut. Ei kai kukaan enää 60-70-luvun kippoihin näitä vertaakaan?
 
Hyvää matkaa Penguin, minulla ei naputa kartturin penkki, yleensä nukahtaa V6:n hyrinään  ;)
 
Tänään ajeltiin vuoristoteitä, joilla ei paljoa kaiteita ollut ja pudotusta reunalta satoja metrejä. Kuulemma 240 km/h ei olekaan niin pelottavaa, kun vertaa noihin vuoristoteihin. Löytyi muuten automaatin manuaaliasennollekin käyttöä, kun noita serpentiininä kiipesi. Mutkaa ykköstä silmään ja mutkan jälkeen kaasua ja kakkosta. Samoin alamäissä saa pakotettua pikkuvaihteen ja pystyy ajamaan moottorijarrulla. On muuten aika huono moottorijarru tässä, mutta sehän oli jo ennalta tiedossa.

Huomasin myös että korkeus kyllä aika reippaasti puuduttaa konetta. Jo kilometrin korkeudessa on havaittavissa hapen puutetta ja kahdessa kilometrissä se on sitäkin selvempää. Ei siinäkään mitään mikä ei ei olisi ollut ennalta tiedossa, mutta kyllä se silti pääsi ensin yllättämään.

Ollaan juuri nyt Splugan solassa yötä, paikallisessa majatalossa, Italian puolella. Hienot patikointimaastot, joskaan ei nyt sen enempiä ole tarkoitus tuonne lähteä patikoimaan. Aamulla jatketaan mäkeä alas, kohti tuntematonta määränpäätä.
 
Penguin sanoi:
Ollaan juuri nyt Splugan solassa yötä, paikallisessa majatalossa, Italian puolella. Hienot patikointimaastot, joskaan ei nyt sen enempiä ole tarkoitus tuonne lähteä patikoimaan. Aamulla jatketaan mäkeä alas, kohti tuntematonta määränpäätä.

Tuttuja maisemia?

35871527886_a4babebe36_b.jpg
 
Ei nyt ihan tule paikka mieleen, mutta voi johtua siitä että lunta ei juurikaan ole rinteillä.

Tänään Como-järven rannalla parkissa ihmettelin, että miksi Pösön takapuskuri irvistää ja on 1,5 cm ulompana kuin takaluukku. Tässähän takaluukkuun linja jatkuu saumattomasti takapuskurin linjana ja puskuri ei työnny yhtään ulospäin. Nyt näytti siltä kuin luukku olisi se 1,5 cm sisässä.

Äsken hotellin parkkihallissa katselin, että eihän siinä mitään pykälää ole enää. Tässä siis puskuri laajenee lämpimässä niin paljon, että tuolle tuollanen kynnys. No, auton mittari näytti 37°C, ei sen enempää, kun tuota päivällä ihmettelin. Läheisen talon seinässä oli 34°C lukemat. 308 I:ssä oli samanlainen ilmiö. Mutta etupuskurin kanssa. Siinä näytti kuin konepelti olisi lyöty sentin verran sisään, kun etupuskuri laajeni lämpimässä.
 
Harvoin pääsee työntämään pidempää siivua kaasu auki, mutta tänäään tuli ajeltua 137 km pätkä keskinopeudella 202 km/h. Muuten tuppaa olemaan tiukkaa että saisi päivämatkan keskinopeuden pysymään lähellä puoltatoista sataa. Muutaman kerran joutui tuolla pätkällä nostamaan, mutta jarruun ei tarvinnut koskea kertaakaan. Kyllä toi tupaöljykin tuntuu maistuvan, kun lappu lattiassa ajelee. Ei kymppi riitä satasella, mutta kun hieman laskee nopeutta, niin kulutus putoaa puoleen.

Itseasiassa tämän on aika leppoisa auto ajella 200 km/h vakkarissa. Siihen kun lisää 2-4 kymppiä, niin alkavat loppua ajo-ominaisuudet paikoitellen, eikä ajaminenkin ole enää nautinnollista.
 
Jep, on ainakin karstat poistuneet varmasti...jos ollutkaan  ;). Jos renkaan kehä on noin 2 m, niin 202 km/h nopeudella on se on pyörinyt 100000 kierrosta tunnissa. Renkaan kierrosnopeus on 1667 rpm ja moottorin vain kolminkertainen.
 
Tiedä sitten mistä poistuu ja mihin tulee lisää karstaa, mutta on ainakin yritetty. Kyllä toi musta rinkula aika monta kierrosta on tähänkin reissuun pyörinyt ja tulee vielä pyörimään. Harvoin, jos koskaan on minulla takavanteet likaantuneet jarrupölystä, nyt on sekin tapahtunut. Kai se on vaan merkki siitä että jarruja on käytetty. Taitaa olla levytkin niin loppu, että pitäisi vaihtaa ennen leimalla käymistä sekä palat että levyt.
 
Oliskin Brembot, vaan kyllä toi noillakin pysähtyy ja kun oikein reippaasti jarruttaa, niin keltailet vilkkuvat valotkin syttyvät automaattisesti.

Sellainen ominaisuus tuli opittua tästä autosta (508 GT 2,2 HDI), että kun vaihteisto on sport-tilassa ja oikein reippaasti jarruttaa, niin se vaihtaa ripeään tahtiin pienempää vaihdetta ja jarruttaa oikein kunnolla myös moottorilla. Tuon muutaman kerran huomasin, kun jarrutukseen lähtönopeutta oli yli 200 km/h ja piti "vähän reippaammin" jarruttaa. Eihän sitä jarrutuksen aikana huomannut, mutta kun nosti jalkaa jarrulta, niin huomasi, että moottorijarrutus oli edelleen voimakas ja kun painoi vähän kaasua, niin kevensi moottorijarrun välittömästi. Jos vaan kaasun nosti kahdesta sadasta, niin aina hissukseen nopeus laski, eikä ollenkaan samanlaista jarrutuksen tuntua tullut.

Sen verran oli liikennettä, että ei päässyt huippunopeutta testaamaan. Sen menee mitä tehdas lupaa ja meni enemmänkin, mutta sen verran on mopo, että tila loppui kesken. Toisaalta ei tuolla pidä tyhmyyksiä tehdä muun liikenteen seassa, on siinä muut huomioitava, samoin keli (tuulta oli jonkin verran) ja tien profiili. Aika moneen autobaanan mutkaan joutui hölläämään, kun ei kantti kestänyt laskea niin paljon kuin olisi kulkenut. Sekin oli ehkä vain tervettä itsesuojeluvaistoa, sillä noissa nopeuksissa kun lähtee lapasesta, niin ei paljon jäljelle jää. Nyt oli myös kyse perheen lomareissusta, eikä mistään nopeuskokeiluista.