https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Peugeot 508 II (2018-)

TM:n talviautotestissä tuli muuten jaettu viides sija viidentoista auton joukosta, eli lienee ihan kelvollinen talviautonakin.

Testiautona oli 508 Allure Blue HDi 130 A.
 
Tämmöinen punainen sedanina ajoi eräs päivä ohitsemme ja täytyy sanoa että elekieli on kyllä kohillaan  :)  , näppärän näköinen laiton.
 
Ei hirveästi ole kehumista tämän laitoksen ajovaloissa, jos TM:n mittaustuloksiin on uskominen. Itse olen kyllä verrannut rinnakkain kaikki kolme I pre-fl, I fl ja II, eikä nuo mielestäni noin huonot olleet. Tässä nyt kuitenkin mittaustuloksista piirretyt kaaviot:

Peugeot 508 ajovalot.png

Kuvassa ylinnä 508 II, keskellä 508 I fl ja alinna 508 I pre-fl valokuviot.
 
Aika huima ero on I-mallin ei-fl ja fl-malleilla. Näyttäytyykö tuo ero käytännössä myös noin suurena? Tuon kaavion mukaan nykyisen autosi valot on hyvät.
 
Jäänyt ihan huomaamatta nuo I fl valojen mittaustulokset, onpas jäätävän hyvät. Nuo lähivalothan ovat ihan ylivoimaisesti parhaat TM:n mittaamat ja kaukovalot loistavat varsinkin referenssiluku huomioiden, noillahan näkee jopa sisäkaarteen metsään mutkatiellä. Olisi kyllä mielenkiintoiset ajaa livenä, varsinkin lähivalot niin että olisi itse vastaantulija, mahtaakohan kovasti häikiä vastaantulijaa jos tie kaartaa oikealle pösöstä katsoen?
 
I fl:n valot eivät ole TM:n mittaamat, vaan ViBilägaren. Otin ruotsalaisiin yhteyttä ja kyselin heidän valomittauskuviensa eri värien raja-arvoja ja piirsin itse sen perusteella tuo viiden luksin rajan.

Ero pre-faceliftin ja faceliftin välillä on valtava. Pre-facelift vaan voittaa siinä, että sen xenon-valot kääntyvät, kun taas faceliftin ja tämän kakkosen valoissa syttyy vain staattinen kaarrevalo lisäksi ja se ei vaikuta kuin auton lähialueella. Faceliftin lyhyet on niin hyvät, että alkaa mennä jo huonon puolelle. Vastaantulijat vilkuttelevat, jos vaan yhtään on oikealle kaartava kaarre, koska heidän näkövinkkelistään näyttää kuin olisi pitkät päällä. Kyllä ne aina on siitä rauhoittuneet, kun vilauttaa, että on mulla pitkätkin valot. Liikennemerkit ja opastetaulut on valaistuja lyhyilläkin valoilla vähintään 400 m päästä. Ei ilmeisesti tarvitse hirveän paljon valoa noihin uusiin opasteisiin ja merkkeihin, kun jo heijastaa kirkkaana valon takaisin.

Ehkä mittaustulokset eivät ole täysin vertailukelpoisia, kun on eri tekijä ja voi olla myös muita poikkeavia kriteereitä. Omat havainnot näiden kaikkien kolmen mallin valoista kyllä tukevat vahvasti sitä että I-korisen faceliftin valot on kirkkaasti parhaat näistä, vaan ei ne 308 I:n ja RCZ:n kääntyvillä xenoneille pärjää, joilla on vielä staattinen halogeeniapupitkä kaverinaan.
 
Penguin sanoi:
I fl:n valot eivät ole TM:n mittaamat, vaan ViBilägaren. Otin ruotsalaisiin yhteyttä ja kyselin heidän valomittauskuviensa eri värien raja-arvoja ja piirsin itse sen perusteella tuo viiden luksin rajan.

Mo joo toi selittää. Nuo lähivalot kun eivät oikein pitäisi kantaa noin kauas normaalillal 1 - 1,2% alenemalla. Lähivalon kuvio näyttää siltä että hiton tehokas lähivalo on suunnattu liian ylös.
 
Miten tuo mitään selittää? Meinaatko, että ruotsalaiset tahallaan säätäisivät valot väärin?

Lähivalokuvion oikean laidan ei tarvitse laskea yhtään ja kuviostakin näkee, että vasen laita laskee ihan kuten muidenkin autojen valoissa. Oman autoni valojen suuntaus on tarkistettu lokakuussa katsastuksessa, eikä niissä ollut mitään huomauttamista.
 
Katsastuksen valojen suuntaus ei kerro juuri mitään, sen verran vituilleen ne voivat siellä ne tarkistaa, vielä enemmän tosin autojen huolloissa. Itse olen kieltänyt lähipiirin autoille valojen suuntauksen huollossa.

Oli miten oli, "mittaustulos" ei ole mitenkään vertailukelpoinen TM:n mittauksen kanssa. Mielenkiintoiset nuo olisi varmasti silti ajaa. Vertailuautoksi jos vielä saisi AL:n bi-xenon + halogeeni auton, vaikkapa tuon RCZ:n tai esim. Golf V:n.
 
Tulikin käytyä koeajolla sen aiemmin bongaamani 180 hp GT-Line auton kanssa, ei lopulta herättänyt sen kummempia fiiliksiä, päällimmäiseksi jäi olo moottorin 'riittämättömyydestä' sen ollessa 'vain' 1600-kuutioinen.Tosin helvetin hyvä istua ja hyvä kabiinin geometria, sopivan snadi.
 

Liitteet

  • IMG_5222.JPG
    IMG_5222.JPG
    75,3 KB · Katsottu: 431
Aika jännä feature oli taas kerran koeajoauton ilmanpaineet, renkaat olivat selkeästi 'lötköt' kun lähdin ajolleni ja tuosta myyjälle mainitsinkin, kävin laittamassa niihin ilmaa kun lähtötaso oli 2,2 bar.

Jos oikein olen ymmärtänyt niin tämän auton asiakaskunta on enimmäkseen seestyneempää sukupolvea, oi olla että vaikka sisusta aika raikas onkin niin se ei puhuttele sitä suurinta asiakaskuntaansa ?
 
508 SW Ennakkomyynti alkanut, hinnat alkaen Active 130HDi 32 446€. Malliston huippu GT PureTech 225 Eat8 52 360€.
 

Liitteet

  • Peugeot_508_SW_hinnasto.pdf
    50,3 KB · Katsottu: 74
Mitenköhän uusi 508 on myynyt? Hyvännäköinen auto kyllä ja tulevan farmarin ajattelin käydä koeajamassa. Tosin eniten kiinnostaisi plug in hybridi, mutta saa nähdä mihin hinta asettuu. Sähköinen kantama jää harmillisesti vähän pienemmäksi, mitä monilla kilpailijoilla.
 
Yritän itselleni selittää miksi tuo 508 PSE on jätettävä kauppaa, eikä siihen pidä ryhtyä. Kuumotus on kova, mutta kyllä 62,5 k€ on hirveä hinta auringonlaskun tekniikasta, jolla ei edes kusematta pääse Lappiin.
 
Pistetään nyt tähän Peugeotin lehdistötiedotteesta pääkohdat:

peugeot-508-pse-2020.jpg


Peugeot seuraa muiden viitoittamaa sähkökäytön tietä, jolla kilowatti on kuningas. 508 PSE on Peugeotin kautta aikain tehokkain sarjatuotantomalli, joka on saatavilla fastback ja farkkukoreissa.

508 PSE on merkin ensimmäinen tuotantoon asti päässyt hybrid-performance malli. 308 R Hybrid konsepti oli tehokkaampi ja itsekin pääsin sitä kokeilemana ja olisihan se ollut maukas peli 500 hevosvoimalla, 720 Nm väännöllä ja 4,0 sekunnin 0-100 kiihtyvyydellä. Konsepti on edelleen periaatteessa sama, mutta nyt se saatu tuotteistettua niin, että valmistus on kannattavaa ja onhan tässä tingitty sieltä ja täältä.

Voimalinja tuottaa 265 kW (360 hv) ja 520 Nm yhdistämällä 147 kW / 300 Nm bensiinimoottorin, 81,2 kW / 320 Nm sähkömoottorin ja kaksoiskytkin vaihteiston etuakselilla ja 83 kW / 166 Nm sähkömoottorin taka-akselilla. Sähkömoottoreita ruokkii 11,5 kWh akku, jolla ei pitkälle tätä konstruktiota pelkällä sähköllä viedä, matkanteon vaihtuessa 42 km:n (WLTP) jälkeen fossiiliselle energialle.

Suorituskykyä autoon on loihdittu 0-100 km/h kiihtyvyys 5,2 sekunnissa ja 80-120 kiihdytys sujuu tasan kolmessa sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:ssa.

Alustassa ja ohjauksessa on kolme eri asetusta (Comfort/Hybrid/Sport) ja alustaa on madallettu vakio 508:sta, mikä on kyllä hyvä, sillä vakioalusta näyttää traktorilta. Raideleveyttä on eteen loihdittu lisää 24 mm ja taakse 12 mm ja koria muokattu sen mukaisesti.

Pysähtymisestä vastaavat 380 mm levyt nelimäntäisillä jarrusatuloilla edessä ja niin eteenpäin vievä kuin pysäyttävä voimakin johdetaan asfalttiin 20-tuumaisille aluille käärittyjen Michelin Pilot Sport 4S -renkaiden kautta.

Ajotiloja on viisi:

Sähkö: 100% sähköajoon nollapäästöillä enintään 42 km matkan. Sähkötilassa autolla voi ajaa maksimissaan 135 km/h nopeudella.
Comfort: Hybrid-tila, jossa alusta on comfort-asetuksella
Hybrid: Normaali hybridiajotila
Sport: Performance-ajotila, jossa kaikki 360 hv on käytettävissä. Tässä tilassa alusta on sport-asetuksella, samoin ohjaus ja kaasupolkimen vaste on herkempi. Polttomoottorilla huolehditaan siitä, että akku on aina maksimi latauksessa ja maksimi teho käytettävissä. Jonkinlainen audio-päristin on myös yhdistetty tähän tilaan tuomaan keinotekoisia "urheilullisia" moottorin ääniä.
4WD: Jatkuva nelivetotila

Ajoakun lataus normaalista pistorasiasta alle 7 h täyteen ja wall boxista 7 kW latauksessa alle kahteen tuntiin.

Kulutuslukemiksi "valehdellaan" WLTP:n mukaisesti 2,0 l/100 km eli päästöt 46 k/km.

PSE on 508-mallistossa tappiin varusteltu, käytännössä autossa on mukana kaikki varusteet, jotka 508:iin saa. Pimeänäkö, adaptiivinen vakionopeussäädin stop and go -toiminnolla, kaistavahdit ja automaattiset hätäjarrut löytyy.
Mittaristo on Peugeot -tyylinen ohjauspyörän yläpuolella oleva i-Cockpit, jonka kaveriksi on keskikonsoliin laitettu 10 tuuman kosketusnäytöllä oleva infotainment järjestelmä, josta vakiona löytyy myös Tomtomin navi, Carplay ja langaton Android Auto. Focalin hifit on pakattu tähän malliin vakiona. Lehdistö tiedote puhuu vielä HUD-näytöstä, mutta oma vahva veikkaukseni on, että kyse on oikeasti tuosta i-Cockpitista.

Varsin sporttiset penkit on verhoilu nappanahan ja Alcantaran yhdistelmällä ja ainoa saatavana oleva sisäväri on harmaa.

Maski, etu- ja takapuskurit on PSE-mallissa erilaiset kuin muissa 508:ssa, samoin lokasuojat. Takadiffuusori on kiiltävän musta (voi tauti) ja pakoputken ulostulot on mustat.

Ulkovärit on valittu harmaasävyvärikartalta ja tarjolla on joko harmaa (Selenium Grey), musta (Nera Black) tai helmiäisvalkoinen (Pearl White).

Valmistuspaikka on Mulhouse, Ranska.

Jos tästä nyt jotain positiivista kaivaa, niin voihan tämä aika pirtsakka olla, autossa ei ole yhtään kromilistaa missään (ISO PLUSSA) ja tällä varustelulla suorituskykylisän hinta etuvetoiseen Hybridiin tai bensa GT:hen verrattuna ei ole mahdoton ja tehoa tulee kuitenkin 130 hv lisää. Sähköllä pihistelyyn tätä ei kannata hankkia.
 
Penguin sanoi:
Yritän itselleni selittää miksi tuo 508 PSE on jätettävä kauppaa, eikä siihen pidä ryhtyä. Kuumotus on kova, mutta kyllä 62,5 k€ on hirveä hinta auringonlaskun tekniikasta, jolla ei edes kusematta pääse Lappiin.
Ehkä Lapin matkailuun löytyy sopivempiakin autoja. 🤔
 
Polttomoottori
- maksimiteho 147 kW (200 hv) @6000 rpm
- maksimivääntö 300 Nm @3000 rpm (94 kW)

Etuakselin sähkömoottori
- maksimiteho 81 kW (110 hv) @2500 rpm
- maksimivääntö 320 Nm @500-2500 rpm

Taka-akselin sähkömoottori
- maksimiteho 83 kW (113 hv) @14000 rpm
- maksimivääntö 166 Nm @0-4750 rpm

Sähkömoottorit yhteensä
- maksimiteho 164 kW (223 hv) @2500 rpm
- maksimivääntö 486 Nm @100 rpm (5 kW)

Kaikki moottorit yhdessä
- maksimiteho 265 kW (360 hv) @6000 rpm
- maksimivääntö 520 Nm @500-3000 rpm (27-163 kW)

Akun kapasiteetti 11,5 kWh
Akun antama maksimiteho 117 kW

Kuivapaino          1850 kg (1875 kg SW)
Omapaino            1925 kg (1950 kg SW)
Kokonaismassa    2340 kg (2360 kg SW)
Perävaunupaino    1260 kg (1270 kg SW) jarruin / 750 kg jarruton
Yhdistelmän kokonaispaino 3600 kg (3630 kg SW)

Huippunopeus
- etuvedolla (Sport) 250 km/h
- nelivedolla            190 km/h
- sähköllä              140 km/h

Kiihtyvyys
- 0-100 km/h        5,2s
- 80-120 km/h      3,0s
- 0-1000m            24,5s

Rengaskoko 245/35R20, ensiasennusrenkaat Michelin Pilot Sport 4S
Vararengas ei saatavissa

Jarrut:
- edessä: 380 mm jäähdytetyt levyt, 4 mäntäiset jarrusatulat
- takana: 268 mm levyt, 1 mäntäiset jarrusatulat

Kulutus 2,03 l/100 km (CO2 46 g/km)