Pistetään nyt tähän Peugeotin lehdistötiedotteesta pääkohdat:
Peugeot seuraa muiden viitoittamaa sähkökäytön tietä, jolla kilowatti on kuningas. 508 PSE on Peugeotin kautta aikain tehokkain sarjatuotantomalli, joka on saatavilla fastback ja farkkukoreissa.
508 PSE on merkin ensimmäinen tuotantoon asti päässyt hybrid-performance malli. 308 R Hybrid konsepti oli tehokkaampi ja itsekin pääsin sitä kokeilemana ja olisihan se ollut maukas peli 500 hevosvoimalla, 720 Nm väännöllä ja 4,0 sekunnin 0-100 kiihtyvyydellä. Konsepti on edelleen periaatteessa sama, mutta nyt se saatu tuotteistettua niin, että valmistus on kannattavaa ja onhan tässä tingitty sieltä ja täältä.
Voimalinja tuottaa 265 kW (360 hv) ja 520 Nm yhdistämällä 147 kW / 300 Nm bensiinimoottorin, 81,2 kW / 320 Nm sähkömoottorin ja kaksoiskytkin vaihteiston etuakselilla ja 83 kW / 166 Nm sähkömoottorin taka-akselilla. Sähkömoottoreita ruokkii 11,5 kWh akku, jolla ei pitkälle tätä konstruktiota pelkällä sähköllä viedä, matkanteon vaihtuessa 42 km:n (WLTP) jälkeen fossiiliselle energialle.
Suorituskykyä autoon on loihdittu 0-100 km/h kiihtyvyys 5,2 sekunnissa ja 80-120 kiihdytys sujuu tasan kolmessa sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:ssa.
Alustassa ja ohjauksessa on kolme eri asetusta (Comfort/Hybrid/Sport) ja alustaa on madallettu vakio 508:sta, mikä on kyllä hyvä, sillä vakioalusta näyttää traktorilta. Raideleveyttä on eteen loihdittu lisää 24 mm ja taakse 12 mm ja koria muokattu sen mukaisesti.
Pysähtymisestä vastaavat 380 mm levyt nelimäntäisillä jarrusatuloilla edessä ja niin eteenpäin vievä kuin pysäyttävä voimakin johdetaan asfalttiin 20-tuumaisille aluille käärittyjen Michelin Pilot Sport 4S -renkaiden kautta.
Ajotiloja on viisi:
Sähkö: 100% sähköajoon nollapäästöillä enintään 42 km matkan. Sähkötilassa autolla voi ajaa maksimissaan 135 km/h nopeudella.
Comfort: Hybrid-tila, jossa alusta on comfort-asetuksella
Hybrid: Normaali hybridiajotila
Sport: Performance-ajotila, jossa kaikki 360 hv on käytettävissä. Tässä tilassa alusta on sport-asetuksella, samoin ohjaus ja kaasupolkimen vaste on herkempi. Polttomoottorilla huolehditaan siitä, että akku on aina maksimi latauksessa ja maksimi teho käytettävissä. Jonkinlainen audio-päristin on myös yhdistetty tähän tilaan tuomaan keinotekoisia "urheilullisia" moottorin ääniä.
4WD: Jatkuva nelivetotila
Ajoakun lataus normaalista pistorasiasta alle 7 h täyteen ja wall boxista 7 kW latauksessa alle kahteen tuntiin.
Kulutuslukemiksi "valehdellaan" WLTP:n mukaisesti 2,0 l/100 km eli päästöt 46 k/km.
PSE on 508-mallistossa tappiin varusteltu, käytännössä autossa on mukana kaikki varusteet, jotka 508:iin saa. Pimeänäkö, adaptiivinen vakionopeussäädin stop and go -toiminnolla, kaistavahdit ja automaattiset hätäjarrut löytyy.
Mittaristo on Peugeot -tyylinen ohjauspyörän yläpuolella oleva i-Cockpit, jonka kaveriksi on keskikonsoliin laitettu 10 tuuman kosketusnäytöllä oleva infotainment järjestelmä, josta vakiona löytyy myös Tomtomin navi, Carplay ja langaton Android Auto. Focalin hifit on pakattu tähän malliin vakiona. Lehdistö tiedote puhuu vielä HUD-näytöstä, mutta oma vahva veikkaukseni on, että kyse on oikeasti tuosta i-Cockpitista.
Varsin sporttiset penkit on verhoilu nappanahan ja Alcantaran yhdistelmällä ja ainoa saatavana oleva sisäväri on harmaa.
Maski, etu- ja takapuskurit on PSE-mallissa erilaiset kuin muissa 508:ssa, samoin lokasuojat. Takadiffuusori on kiiltävän musta (voi tauti) ja pakoputken ulostulot on mustat.
Ulkovärit on valittu harmaasävyvärikartalta ja tarjolla on joko harmaa (Selenium Grey), musta (Nera Black) tai helmiäisvalkoinen (Pearl White).
Valmistuspaikka on Mulhouse, Ranska.
Jos tästä nyt jotain positiivista kaivaa, niin voihan tämä aika pirtsakka olla, autossa ei ole yhtään kromilistaa missään (ISO PLUSSA) ja tällä varustelulla suorituskykylisän hinta etuvetoiseen Hybridiin tai bensa GT:hen verrattuna ei ole mahdoton ja tehoa tulee kuitenkin 130 hv lisää. Sähköllä pihistelyyn tätä ei kannata hankkia.