https://yliteippaus.fi/

Peugeot 5008 käyttökokemuksia

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Kirjoittelin eilen tuonne Peugeot-foorumin puolelle "loppuraportin" tammikuun lopussa poistuneesta ja 3v4 kk hallinnassa olleesta leasing Peugeot 5008:sta. Ajattelin että ehkä tila-autoa tähyilevälle autostadiumlaisellekin tästä voisi olla hyötyä, joten tässä raportti, tosin stadiumlaisille laajempana ja monipuolisempana versiona.

Automalli: Peugeot 5008
Vuosimalli: 2010
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: HDI 150 FAP
Varustetaso: Sport, lisävarusteina irrotettava koukku, tavaratilan väliverkko, jälkiasenteinen Nokian CK-100 BT
Ajomäärä: 0-76 000 km

Auton hankinta tuli uuden työpaikan johdosta ajankohtaiseksi kevätkesällä 2010. Perheessä oli tuolloin yksi 2-vuotias lapsi ja toinen oli juuri tuloillaan, joten alemman keskiluokan perhefarkkua lähdettiin alustavasti hakemaan. Työnantajalla ei ollut merkin, mallin, hinnan tai päästöjen suhteen rajoituksia, mutta oma budjetti oli tuolloin max n. 700€/kk (täysedun verotusarvo).

Tuota taustaa vasten vaihtoehdot omassa päässäni oli hyvin nopeasti rajattu joko Mondeoon tai Octaviaan (iso tavaratila oli ”must” Volvo V50:n tulitikkuaskin jälkeen), ja tarkoitus oli ehkä tutustua ihan herjalla pariin tila-autoonkin, koska en tuon kokoluokan autoja tuntenut tuolloin yhtään. Mondeo tippui nopsasti pois, koska facelift malli oli tuloillaan mutta ei vielä tilattavissa, ja poistuvaa mallia en halunnut varsinkaan kun siihen saatavat varusteet olivat hyvin rajatut.

Ennen koeajoja tutustuin sitten vielä hieman keskikokoisiin tila-autoihin: Mazda 5:een ei ollut saatavilla dieseltomaattiyhdistelmää, eli sen kanssa ei päästy alkua pidemmälle. Citroen Grand C4 Picasso vaikutti kaikin puolin turhan erikoiselta, ja tuohon aikaan en sietänyt keskelle kojelautaa suunniteltua mittaristoa. Osin samasta syystä jäi pois Renault Gran Scenic, tosin se olisi kaatunut myös sopivan varuste/voimalinja –yhdistelmänkin tuolloiseen puutteeseen. Sama keskellä oleva mittaristo olisi pudottanut listalta myös Toyota Verson jos se olisi sinne päässyt, mitä se ei tehnyt koska se on Toyota. ’Nuff said. Ford Grand C-Maxia ei oltu tuolloin vielä virallisesti edes esitelty, ja S-Max puoli kokoluokkaa suurempana oli jo liian kallis. Zafira puolestaan oli ikäloppu ja vanhahtava, ja Zafira Tourer oli vasta tuloillaan. Näin ollen keskikokoisista tila-autoista jäljelle jäi enää VW Touran ja Peugeot 5008.

Touranin pudotti leikistä lopulta kaksi asiaa: rengasmelu ihan mihin tahansa verrattuna, sekä tilat ja etenkin niiden käytettävyys Peugeot 5008:iin verrattuna. Peugeotissa on kolme samankokoista keskirivin istuinta, joissa kaikissa on isofix. Touranissa keskipaikka on kapeampi, ja siellä ei kolmea –joista kaksi on turvaistuimessa – kuljeta millään. Myöskin kolmannen (tilapäistuin)rivin käytettävyys sekä keskirivin muunneltavuus tavarankuljetukseen tms. oli Peugeotia selvästi kömpelömpää. Näin ollen jäljelle jäi kaksi hyvin erityyppistä autoa, eli Peugeot 5008 ja alusta saakka listalla ollut Ocu.

Buukkasin molempien koeajot samalle päivälle, ja koeajoautoina olivat farkku Ocu 1.4 TSI DSG Elegance, sekä 5008 HDI 110 Sport manuaalina (momentinmuuntimella tai isommalla dieselillä varustettua koeajoyksilö ei tuolloin ollut koko maassa). Skoda oli ajoltaan mainio, melu odotettua ja pelättyä pienempi, ja hinta varusteltunakin oli enemmän kuin kohdillaan. Vaimokin sanoi että ihan jees.

Koeajo Peugeotilla kuitenkin muutti tilanteen: olimme vaimon kanssa molemmat ensimmäistä kertaa tila-auton ratissa, joten korkea istuma-asento, ilmava ohjaamo laajoine lasipintoineen ja panoraamakattoinen tekivät vaikutuksen. Auto oli myös seesteisen hiljainen, ja sillä hetkellä kun vaimo hiljaisena kysyi että ”niin paljonko tämä maksoikaan?” niin tiesin että valinta on henkisellä tasolla tehty. Parilla lisävarusteella hinta meni budjetin yli 720€:eek:on, mutta perustelimme sen itsellemme siten, että tuolla lisärahalla ostamme monikäyttöisyyttä, jota Ocussa ei ole. Tämä monikäyttöisyys (eli 7 paikkaa) on sittemmin noussut arvoon arvaamattomaan, koska meidän kummankin kaikki lähisukulaisetkin asuvat satojen kilometrin päässä, ja heidän tullessaan vierailulle junalla/lentokoneella mahdumme yleensä sitten kaikki kätevästi samaan autoon.

Eikun siis tilaus sisään, mutta isommalla HDI 150 moottorilla, joka tosin puolestaan johti siihen, että en malttanut enää tilata automaattivaihteisena. Kaduin tuota kyllä myöhemmin, tai aika piankin, mutta tehty mikä tehty.

Tästä päästäänkin sitten vihdoin itse asiaan, eli varsinaisiin käyttökokemuksiin: 

Plussat:

+ Riittävän tehokas ja mainiot käyttöominaisuudet omaava alhaalta vääntävä 2l 150hp dieselmoottori. Etenkin etevä maantiellä, ohituksissa, ja taajamassakin voi helposti ajella vain kolmosta tai nelosta käyttäen (edellyttäen ettei joudu pysähtymään)
+ Tilat ja niiden helppo monikäyttöisyys luokkansa parasta antia:
    * takana kolme samankokoista ja säädettävää (sekä selkänojan kallistus että pituussuuntainen säätö) erillisistuinta joissa kaikissa isofixit
    * riittävänkokoiset lisäistuimet kolmannella rivillä ja niille tarvittaessa helppo pääsy
    * keskirivin jalkatila on tilava ja tasainen ilman kardaanitunnelia, eli pienet lapset voivat helposti kävellä puolelta toiselle
    * keskirivin penkit kääntyvät yksittäin yhdellä käden liikkeellä takaluukusta käsin muodostaen huikean kokoisen ja tasalattiaisen tavaratilan
    * apukuskin penkki kääntyy ala-asentoon mahdollistaen pitkien esineiden kuljetuksen
+ Hiljainen
+ Kevyt vaihteensiirto, ja vaihdekepin sijainti hieman "normaalia" ylempänä jolloin vaihdetta voi vaihtaa siirtämättä kättä kyynärnojalta
+ Jousitusmukavuus maantie- ja motarivauhdissa
+ Tila-autoksi dynaaminen ajettava, tosin ei ihan veda vertoja myöhemmin testatulle Ford Grand C-Maxille tai S-Maxille, mutta pieksee mm. Touranin
+ Sport perusvarustus, erityismaininta HUDille, takaikkunoiden aurinkoverhoille ja panoraamakatolle

Ja sitten hieman ei-niin-hyviin mutta silti ok ominaisuuksiin:

+/- Kulutus pienehkö maantieajossa, mutta kaupungissa hörppii ihan kiitettävästi (tosin enpä ole erityisen säästeliäästi yrittänytkään ajaa)
+/- Sisustuksen ja hallintalaitteiden yleinen laatuvaikutelma on hyvä ja kovamuovia ei juuri ole, mutta ajoittaisia natinoita tulee sieltä täältä
+/- B-pilarit aiheuttavat melkomoisen katvealueen, tähän tosin tottuu mutta vaatii edelleen kurkkimista
+/- Jos istuimen säätää vähänkään ylemmäksi niin turhan alas sijoitettu peruutuspeili tulee suoraan näkölinjalle blokaten näkyvyyden oikealle etuviistoon. Taas kurkitaan.
+/- Halogeenit. Lyhyiden valojen kuvio on leveä mutta liian lyhyt. Kunnon lamput (Philips Xtreme Plus 100% tai Osram Night Breaker) parantavat tilannetta niin että valoilla pärjää. Pitkät ihan ok, mutta ei niistäkään tarvitse lauluja kirjoittaa.
+/- Pintakova jousitus taajama- ja kaupunkiajossa

Ja miinukset:

- Ajoasento:
    * Jos haluaa asettaa penkin siten että penkin etäisyyttä/korkeutta säätäen saa edes hieman reisitukea aikaiseksi, jää ratti liian lyhyestä säätövarastaan johtuen aivan liian kauas
    * Aivan liian lyhyt istuinosa ei anna tarpeeksi reisitukea
    * Penkin ristiselänsäätö ottaa ihan liian alas. Kyseessä on lähinnä säädettävä häntäluun tuki
- Peruutustutkan toiminta törkeän epätäsmällistä. Tunnistaa suoraan lähestyttävät esteet hyvin, mutta kulmassa lähestyttäviä ei ollenkaan kunnes ollaan 20cm etäisyydellä. Jos nopeutta on tuolloin enemmän kuin 2km/h niin napsahtaa ihan varmasti. Eikä ole yksilövika, koska tutka toimii samalla tavalla kolmessa muussakin vuosien varrella testussa samanlaisessa yksilössä
- Takakulmien vaikea hahmotettavuus sivupeileistä tai takaikkunasta, joka yhdistettynä yllä mainittuun tutkan toimintaan muodostaa v-mäisen kombinaation peruutettaessa
- Suuri kääntösäde, parkkikellarit ei meinaa riittää
- Ei minkäänlaisia mukitelineitä edessä!!! Ei tosin ole keskirivilläkään, mutta kolmannelta penkkiriviltä nämä sitten jo löytyvätkin. Toooosi kätevää.
- Alustan äänet:
    * koliseva alusta pakkasella, kolina tosin vähenee ja lopulta häipyy auton ja alustan osien "lämmettyä"
    * poikittaissaumat napsahtelevat kuuluvasti ohjaamoon
- Pikkuvikoja, jotka johtivat omistusaikana 7:ään ylimääräiseen korjaamokäyntiin neljän perushuollon lisäksi:
    * lämpötila-anturi rikki 4kk ikäisenä ja hinurilla huoltoon. En tosin silloin tiennyt että vika on harmiton eikä olisi estänyt ajamista
    * sama anturi alkoi oireilla uudestaan juuri ennen auton poisluovutusta, en ehtinyt korjauttaa, myöskään vikakoodeja ei löytynyt
    * vasemman etukulman metallinen kolina uudesta lähtien, erikseen korjaamolla kaksi kertaa tämän takia, plus kolmessa huollossa asiasta huomautettu. Huolto ei vikaa koskaan löytynyt, joka tod. näk. oli viallinen iskari, ja tämän vinkin annoinkin huollolle 4 kertaa, mutta eivät sitten koskaan siihen tarttuneet
    * läppäkotelo hajosi n. 2,5v ikäisenä, ei estänyt ajamista mutta tämän takia vietiin korjaamolle erikseen ja vielä kaksi kertaa kun korjaus ei onnistunut
    * vakkari oikutteli muutamaan otteeseen ja kieltäytyi menemästä päälle. Erikseen tämän takia korjaamolle, vikaa ei löytynyt
    * vasemman eturenkaan jurina n. 0,5v ikäisenä, erikseen korjaamolle kaksi kertaa tämän takia, toisella kerralla viallinen laakeri vaihdettu. En koskaan saanut vastausta miksi ei vaihdettu jo ekalla kerralla
    * yksi parkkitutkan antureista hajosi viimeisen vuoden aikana, joka korjattiin viimeisen määräaikaishuolloin yhteydessä. Samalla kiristetty pakosarjan särisemään alkaneet lämpösuojat
- Peugeotin merkkihuolto: Autokeskus Airport (ent. AK Tikkurila) tuntuu olevan ihan kädetön. Sen sijaan että olisivat saaneet tiedossa olevia auton vikoja korjattua kerralla piti asioista huomauttaa yleansä useasti. Sen lisäksi kolmeen otteeseen jouduttiin muiden töiden ohessa korjaamaan edellisen huollon kämmejä, eli kiinnittämään tuulilasin listoja, erilaisia kiinnikkeitä, irtonaisia ruuveja, poimimaan torxibitsejä konehuoneesta jne. Laakkonen Herttoniemessä puolestaan vaihtoi etuvasemmalta tulleeseen kolinaan oikeanpuolen ehjän koiranluun :eek:, sekä läppäkotelon vaihdon onnistuivat ryssimään jollain tapaa koska se piti vaihtaa AK:ssa uudelleen pian ekan vaihdon jälkeen.

Loppukaneettina ja huollon toimimattomuudesta huolimatta olin hyvin tyytyväinen autoon, ja kuinkas ollakaan tuon yksilön liisarin loppuessa uusi tila-auto oli hakusessa, ja muutamien mutkien ja vaiheiden jälkeen päädyimme vaimon kanssa ostamaan samanlaisen auton, vaikka ei vaihtelun nimessä tosiaankaan pitänyt. Myyntiin ilmaantui todella järkevästi hinnoiteltu vuoden 2011 5008 HDI 163 Sport automaatilla, xenoneilla, Webastolla ja parilla muullakin lisävarusteella jota aikaisemmassa ei ollut, ja vaikka kilsoja mittarissa oli jo 126tkm niin huollot ja kuluvien osien vaihdot (uudehkot renkaat, jarrut, alustan osia, FAP vaihdettu jne jne) oli tehty sen verran asianmukaisesti että kauppa tehtiinkin nopeasti.

Nyt tällä ”uudella” on ajettu reilut tuhat kilsaa, ja yllä olevat plussat ja miinukset pitävä tämänkin auton osalta muilta osin paikkansa, paitsi että
- automaattivaihteistosta (tai oikeastaan kytkinpolkimen puuttumisesta) johtuen ajoasennon saa paljon paremmaksi kuin manuaalissa, ts. tämä kohta hyppäisisi yllä olevalla listalla miinuksista ok ominaisuuksiin. Manuaalina en olisi tätä enää ottanut
- xenonit paaaaljon paremmat kuin halogeenit, mikä ei ollut tietenkään yllätys.

Tällä mennään nyt sitten joku vuosi, onko se kaksi vai viisi vuotta niin aika, tarve ja autokuume näyttävät.
 
Onkos tuossa sinun 5008:ssa vaihdettu peruutusvaloon joku paremmin valaiseva polttimo, vai onko siinä alkuperäisesti niin kirkas valo, miltä näytti Pietolassa miitissä? Näytti huomattavasti paremmin valaisevalta kuin monessa muussa autossa, vai näkeekö tuon valossa peruuttaa?
 
On alkuperäinen ja valaisee hienosti, mutta johtuen auton perän ja peruutusvalon valokeilan muodoista valo juuri sen alueen, jota ei peileistä tai taaksepäin katsomalla kuitenkaan näe. Great. Näin ollen monesti pitää pimeässä peruutettaessa kevyesti painaa samalla jarrua että taakse saa hieman lisävalaistusta jarruvaloista.

Asian korjaaminen on ollut mielessä pitkään, joko reilusti kirkkaamman polttimon tai puskurin alle asennettavan led-lisäperuutusvalon muodossa, mutta koska ongelma on yleensä suht pieni niin tämä(kin) on jäänyt arjen pyörityksessä tärkeämpien asioiden jalkoihin. Ehkä joskus.

Siinä olet oikeassa, että keskimäärin peruutusvalot ovat tätänykyä mitä ilmeisimmin lähinnä tarkoitettu indikoimaan takanatuleville että nyt sitä peruutetaan, mutta ei niinkään valaisemaan itse tietä peruutuksen helpottamiseksi.