https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Peugeot 308 R Hybrid

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Peugeot 308 R HYbrid.jpg


Peugeot Sport esittelee yhden maailman suorituskykyisimmistä kompaktikokoluokan automalleista, kun Peugeot 308 R HYbrid näkee päivänvalon. Mallissa yhdistyvät 1.6L THP –bensiiniturbomoottorin ja peräti kahden sähkömoottorin tuomat edut. Tehoa on tarjolla yhteensä 500 hevosvoimaa ja vääntöä 730 Nm. EU-yhdistetty keskikulutus jää silti ainoastaan 3 litraan, mikä vastaa 70 gramman CO2-päästöjä kilometrillä.

Peugeot nostaa mainetta keränneen 308-mallistonsa suorituskyvyn ja haluttavuuden kokonaan uudelle tasolle 308 R HYbrid –mallillaan. Toistaiseksi 308 R HYbrid-autoja on rakennettu yksi testiauto. Mallin viemisestä rajattuun sarjatuotantoon päätetään myöhemmin tämän vuoden aikana. Peugeot Sportin kehittämässä autossa yhdistyvät aidosti urheiluautomainen suorituskyky, huippuun viritetty aerodynamiikka, käänteentekevä sisä- ja ulkomuotoilu ainutlaatuisine värimaailmoineen sekä optimaalinen painonjakauma (60 % edessä, 40 % takana). Mallin omapaino on 1550 kiloa, ja teho-paino-suhde on tähän kokoluokkaan lähes uskomaton 3,1 kg/hv.

Peugeot 308 R HYbrid perustuu edelleen hyvin muuntelukykyiselle PSA-konsernin EMP2-pohjarakenteelle. 4,3 metriä pitkän auton rengaskoko on 235/35 R19, ja molempien akseleiden raidevälejä on levennetty 80 milliä (edessä 1650 ja takana 1640 mm). Etujarruissa käytetään halkaisijaltaan 380-millisiä rei´itettyjä, 4-mäntäisiä jarrulevyjä. Takana levyjen halkaisija on 290 milliä.

Hybridimallin ajotuntumaa parantaa alhainen painopiste. Auton 3 kWh:n litiumioniakku on sijoitettu takaistuimien alle paikkaan, jossa normaalisti sijaitsee bensiinitankki. Se puolestaan on sijoitettu tavaratilaan taka-akselille sijoitetun sähkömoottorin päälle. Ratkaisusta huolimatta käyttöön jää vielä 470 litran vetoinen tavaratila.

Mahtavaa voimantuottoa ja esimerkillistä taloudellisuutta


Peugeotin uudessa hybridimallissa on kolme voimanlähdettä, jotka toimivat toisistaan riippumatta:

  • 4-sylinterinen 1.6L THP 270 –moottori (199 kW/270 hv, 330 Nm/1900­–5500 rpm)
  • 6-vaihteiseen vaihteistoon yhdistetty sähkömoottori (85 kW/115 hv, 200 Nm)
  • Taka-akselille sijoitettu sähkömoottori (85 kW/115 hv, 200 Nm)

844c127db275c6be_800x800ar.jpg


Kolmen voimanlähteen järjestelmä tuottaa yhdessä 398 kW/500 hv tehon ja 730 Nm väännön. Nelivetoinen auto kiihtyy 0–100 kilometriin vain 4 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Kuljettajan käytössä on kaikkiaan neljä ajotilaa: Hot Lap, Track, Road ja ZEV. Esimerkiksi Road-moodi on tarkoitettu maantiekäyttöön siten, että voimantuotosta vastaa pääasiassa bensiinimoottori, jota taka-akselin sähkömoottori tukee kiihdytyksissä. Etummaista sähkömoottoria ei käytetä tässä ajotilassa lainkaan. Voimaa on käytössä 300 hv ja vääntöä 400 Nm.

ZEV-täyssähkötilassa auto liikkuu pelkästään sähkövoimalla. Sähkömoottoreita käytetään myös ajonopeuden hiljentämiseen siten, että jarrujen käyttötarve pienenee ja auton hidastusvoimaa käytetään litiumioniakun lataamiseen. Etummaista sähkömoottoria voidaan myös käyttää generaattorina. Kolmas vaihtoehto on akun plug-in-pikalataus vain 45 minuutissa.

Moottorien mahtavasta yhteispotentiaalista huolimatta Peugeot 308 R Hybridin yhdistetty norminmukainen polttoaineenkulutus jää vain 3 litraan sadalla kilometrillä ja CO2-päästöt 70 grammaan kilometrillä.

Ainutlaatuinen hybridimalli sekä ulkoa että sisältä

Peugeot 308 R Hybridin omintakeisessa sisä- ja ulkomuotoilussa on selviä vaikutteita Peugeotin Quartz-konseptimallista. Etusäleikön ilma-aukkoihin on integroitu led-suuntavalot, kun taas takapuskurin aukot auttavat akun jäähdyttämistä kierrättämällä kuuman ilman pois auton alta. Auton intense blue –ulkoväri kiiltää ja erottuu maalin fluorisoivan pigmentin ja lasipartikkeleiden ansiosta. Takaovissa käytetään lisäksi mattamustaa tehosteväriä. Sininen pääväri on hyvin lähellä aikoinaan formula-luokissa käytettyä Ranskan virallista kilpailuväriä.

Matkustamossa on neljä kuppimallista erillisistuinta, jotka on päällystetty säämiskäsävyisellä patinoidulla nahalla. Tehostevärinä matkustamossa ja mittaristossa käytetään punaista. Ensimmäistä kertaa tarjolla on myös materiaaleja, jotka on yleensä varattu ainoastaan konseptimalleille. Tällainen on esimerkiksi kojelaudan digitaalisuunnittelulla toteutettu kangaspinta. Materiaali tuntuu käteen pehmeältä ilman lisäpehmustusta, mikä auttaa ajoneuvon painonhallinnassa. ”Digitaalikangasta” käytetään myös ovipaneeleissa yhdessä mustan ja patinoidun nahkapinnan kanssa.

Peugeotin pelkistetty ja erittäin ergonominen i-Cockpit nousee hybridimallissa uudelle laatutasolle. Kompakti ohjauspyörä on päällystetty rei´itetyllä nahalla, ja kuusivaihteisen vaihteiston käyttö on nopeaa ja helppoa sormien ulottuvilla olevilla vaihteenvalitsimilla. Keskikonsolin kahdella kytkimellä säädellään auton voimantuottoa ja valitaan käyttöön sopivin neljästä ajotilasta.

Lähde: Peugeot lehdistotiedote 16.3.2015
 
Auton suorituskyky on varsin kohdallaan. 0-100 km/h taittuu 4,0 sekunnissa, 0-1000 m vie aikaa 22,0 sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:ssa.

Keskikonsolissa on ajotilanvalintakytkin, josta voidaan valita:
  • Hot Lap -tila, joka on tehokkain ja ottaa kaiken tehon ja väännön käyttöön kolmesta voimanlähteestä. Tuolloin maksimiteho on 500 hv ja maksimivääntö 730 Nm.
  • Track-tilassa käytössä on 400 hv ja 530 Nm, pääasiassa bensiinimoottories ja taka-akselin sähkömoottorista. Etuakselin sähkömoottori antaa lisää voimaa kiihdytyksissä.
  • Road-tila, joka on erityisesti suunniteltu maantiekäyttöön tarjoaa 300 hv ja 400 Nm. Bensiinimoottori tarjoaa joko voimareservinsä ja taka-akselin sähkömoottori auttaa kiihdytyksissä. Etuakselin sähkömoottoria ei käytetä lainkaan tässä tilassa.
  • ZEV-tilassa ajetaan pelkillä sähkömoottoreilla. Normaalisti vain taka-akselin sähkömoottori tarjoilee voimaa, mutta pedaalia syvemmälle painaen, myös etuakselin sähkömoottori tulee mukaan peliin.
 
Wau, aika makea paketti tulossa.

Harmi  vaan kun on farmarin tarve niin ei ihan 5-ovinen hb riitä. Mutta hieno laite jokatapauksessa.
 
"Mallin viemisestä rajattuun sarjatuotantoon päätetään myöhemmin tämän vuoden aikana."

Tuotannosta ei ole tehty päätöksiä, joka sekin olisi arvatenkin hyvin rajoitettu sarja. Hinnasta ja Suomeen tulemisesta ei ole tietoa senkään vertaa.

Eiköhän tuonkin voi haudata sinne savolaisten projektien joukkoon eli aloittamista vaille valmista.
 
Kennedy sanoi:
Noniin.. tuohan olisi kiva kyykyttämään noita kalliimpia merkkejä  ;D

Pösöllä on siinä perinteitä.

205 GTI ja 405:n sporttiversiot olivat melkoisia pelejä kasarilla. Puhumattakaan siitä B-ryhmän rallivehkeestä, jota pieni luokittelusarja myytiin siviilikäyttöönkin.
 
Peugeot on kaikin tavoin antanut ymmärtää Frankfurtin autonäyttelyssä tänään, että 493 hv nelivetohybridi 308 R Hybrid tulee tuotantoon. Aikataulu, mahdollisesti rajoitettu sarja ja muut yksityiskohdat pysyvät kuitenkin edelleen visusti piilossa, eikä noihin suostuttu vastaamaan, lukuisista kysymyksistä huolimatta.
 
Hieno laite. Hinnaltaan taitaa tulla niin arvokkaaksi ettei tavallisella kuolevaisella tule koskaan olemaan varaa. 100k€ ?
 
Maailmalla olevat spekulaatiot huomioiden ja GTI:n (Saksan) hinnasta johdettuna ja suhteuttaen arvelisin, että jossain noin 60-65 k€:n kieppeillä voisi jopa lähteä. En mitenkään jaksa uskoa, että Peugeot toisi myyntiin 100 k€:n hintaista autoa, se vaan ei yksinkertaisesti menisi kaupaksi, vaikka olisi millainen ihme ja tässä on nyt kuitenkin kyse vain pienen perheautoluokan hatchbackistä, vähän erilaisemmalla voimalinjalla.
 
Penguin sanoi:
Maailmalla olevat spekulaatiot huomioiden ja GTI:n (Saksan) hinnasta johdettuna ja suhteuttaen arvelisin, että jossain noin 60-65 k€:n kieppeillä voisi jopa lähteä. En mitenkään jaksa uskoa, että Peugeot toisi myyntiin 100 k€:n hintaista autoa, se vaan ei yksinkertaisesti menisi kaupaksi, vaikka olisi millainen ihme ja tässä on nyt kuitenkin kyse vain pienen perheautoluokan hatchbackistä, vähän erilaisemmalla voimalinjalla.

Itse kyllä ihmettelen mitä tällä tuotteella tekee? Peugeot on perusmerkki ja tämä erikoistuote ei markkinaosuuksia tuo. Oikeasti perheautoluokassa, myös hinta huomioiden, olisi tilaa hybridille, erityisesti ladattavalle sellaiselle. Kukaan ei sellaista vielä tarjoa. Mahdollista se olisi, Auris TS maksaa kohtuullisesti varusteltuna 28,5k€ ja esim priuksen hinnastoa kun katsoo, niin lataus samaan tekniikkaan tuo alle 5k€ lisää. Tuo 33k€ on vielä perheautoluokassa, varsinkin kun huomioi polttoainekulusäästöt.
 
Peugeotin salaisen tornitalon salaisen Penthousen infrapunasaunassa on usein pohdiskeltu sitä että Peugeot ei tällä hetkellä saa maailmassa sitä rispektiä mitä se ansaitsisi, ja kanava tämmöisen rispektin saamiseen on kertomattoman tiedon ja tiedonantajien mukaan eräs suomalainen internetsurffaaja jolla on "kuoharitnenästä"-hauska stagenimitys, "Le Manchot", hänen lähialueellinen taiteilijanimensä "Penguin", ja pingviiniksi puhekielessä helpotettu nimitys. Useampaankin kertaan saunailtojen päätteeksi on tullut johtajatason ihmisiltä "Krug Clos du Mesnil 1998" ns.näppikselle nenästä, kun suunnitelmaa on väkerretty, mutta lopputulos on tässä.. "Jotain ihan mahottoman upeaa!", paikallisittain, niin kuin infrasaunan poltteessa kailotettu "Magique et unique!"

Peugeot 308 R Hybrid.

Suunniteltu vain hakemaan rispektiä Peugeotille autostadium sivuston kautta, sitä kautta luonnollisesti ympäri maailmaa, kiitos siitä lankeaa kätyrille "Le Manchot" joka tekee työtä tietämättä totuutta. Eihän oikeasti tämmöistä autoa voi tuonne maailmalle julkaista, tavallinen automerkki, jolla ei tietotaito mitenkään voi riittää näin hienon mielikuvitustuotteen totetuttamiseen tuotantoon..

Anteeksi, eritoten Penguin, tarjoan sulle sumpit tahi colat Pietolassa tästä hyvästä, jatkakaa..

Oikiasti hieno vehje, toivottavasti tulee tuotantoon.. Ylläpito voi poistaa tämän turhana, oli vain unettomanyön seurauksena väsynyt  :-X
 
Edellišestä tuo AS ja allekirjoittanut pois, niin jutussasi on paljon perää. Siitä respektistä taitaa pitkälti olla kyse ja halusta profiloitua enemmän urheilullisena merkkinä, mikä on aika vaikeaa, jos malliston tehokkain malli on etuvetoinen reilu 100 hv kinneri. Jotain on siis tehtävä. Ai niin on siellä kahden tonnin painoinen RXH, jossa 200 hv ja "neliveto" ja pari GTI:tä yli 200 hv tehoilla ja etuvedolla.

Tmr97:n pohdintoihin toteaisin, että onhan meillä Golf GTE. Niin, sekään ei taida olla ihan tuollaisessa hintaluokassa ja siitä yksinkertaisesta syystä nämä (ladattavat) hybridit eivät ole, että tekniikka on kallista ja näistä saa paremmat rahat, kun myy kalliimmalla. Menee hyvin kaupaksi 5-10 k€ kalliimmalla kuin vastaavan tehoinen bensa/diesel. Varmasti vaikuttaa myyntimäärän, mutta toisaalta näitä myydäänkin tällä hetkellä vain, jotta saadaan laajemmin kokemuksia todellisilta käyttäjiltä ja tekniikka on vasta kehittymässä. Itse pitäisin myös tuota latausominaisuutta kyseenalaisena, sehän tällä hetkellä vain päästömittausta varten olemassa, missä on. Kun päästömittaus 2017 muuttuu sellaiseksi, että lataus ei tuo "mitään" etua enää päästömittauksissa, niin tilanne tulee muuttumaan. Voi olla että hinnat nousee sen jälkeen niin korkeiksi ainakin täällä autoverotuksen kotimaassa, että lataushybridejä ei enää kannata myydä/ostaa.
 
Penguin sanoi:
Tmr97:n pohdintoihin toteaisin, että onhan meillä Golf GTE. Niin, sekään ei taida olla ihan tuollaisessa hintaluokassa ja siitä yksinkertaisesta syystä nämä (ladattavat) hybridit eivät ole, että tekniikka on kallista ja näistä saa paremmat rahat, kun myy kalliimmalla. Menee hyvin kaupaksi 5-10 k€ kalliimmalla kuin vastaavan tehoinen bensa/diesel.

Golf GTE on yhtä vähän perusperheauto kuin GTI tai GTD. Hintahan on sama ja liian kova. Hintalisää tulee paljon varusteista ja sisustan laadusta, yms. GT*-varustelun lisähinta lienee noin 7k€. Lisäongelmana GTE:ssä on tavarakontin kutistuminen, farkussa ei juurikaan haittaisi, HB:ssä on monelle showstopper. Ja farkkuahan ei tietenkään ole tarjolla.

Penguin sanoi:
Varmasti vaikuttaa myyntimäärän, mutta toisaalta näitä myydäänkin tällä hetkellä vain, jotta saadaan laajemmin kokemuksia todellisilta käyttäjiltä ja tekniikka on vasta kehittymässä. Itse pitäisin myös tuota latausominaisuutta kyseenalaisena, sehän tällä hetkellä vain päästömittausta varten olemassa, missä on. Kun päästömittaus 2017 muuttuu sellaiseksi, että lataus ei tuo "mitään" etua enää päästömittauksissa, niin tilanne tulee muuttumaan. Voi olla että hinnat nousee sen jälkeen niin korkeiksi ainakin täällä autoverotuksen kotimaassa, että lataushybridejä ei enää kannata myydä/ostaa.

Olen täysin erimieltä. Lataushybridillä voi taajamassa asuvat ajaa päivän perusajot sähköllä. Ilman laatu paranee ja "polttoainekustannus" laskee paljon. Kulutus on esim 15-20kWh/100km, eli 1,5-2€/100km. Sähköä voidaan tuottaa uusiutuvasti ja puhtaasti, esim vesivoima. Ydinvoimakin on CO2 vapaata. Lataushybridi kuitenkin poistaa sähköautojen (teslaa lukuunottamatta) "liian pieni akku pitkiin maantieajoihin" ongelman.

Prius oli aikoinaan erikoinen ja "hullu" tuote. Mutta idea oli kohdallaan ja menestystuotehan siitä tuli. Itse uskon, että lataushybridit ovat kovasti kasvava autoluokka.
 
En minä tuota kiistäkään, mutta silti väitä, että lataushybridejä ei olisi kaupan lainkaan, jos sillä ei saisi manipuloitua päästöjä NEDC-testissä merkittävästi alhaisemmaksi ja näin valmistaja saa koko mallistonsa keskimääräisiä päästöjä laskettua ja samalla myytyä hyvin varusteltuja autoja hyvällä katteella. Kun mittausmenetelmä muuttuu ja latauksesta ei saa enää hyötyä, niin tämä porkkana katoaa. Sitten nähdään onko niille todellisia markkinoita vai keksivätkö valmistajat jotain uutta millä lukemia kaunistellaan.

Tässä otsikon automallissa tuo akun lataus pysäköidessä on sitten nimenomaan pelkkää silmänlumetta. Akuston koko on ainakin konseptissa ja testiautoissa niin pieni, että sillä latauksella tuskin pääsee 5 km:n matkaa, ellei sitten ajotiloihin lisätä vielä jotain ekotilaa, jossa rangea venytetään oikein kunnolla ja voiman käyttöä rajoitetaan reippaasti. Nyt ZEV-moodissa on käytössä 170 hv ja kun sitä voimaa on tarjolla, niin sitä tulee käytettyä ihan tahattomastikin.

Tuollaiset pelkästään kaupungissa pyörimiset ovat poikkeustapauksia ja monella kaupungissa pyörijällä ei sitten taas ole latausmahdollisuutta. Enitenhän lataushybridistä saisi hyötyä kaupungissa asuva, joka suurimmaksi osaksi ajelee vain siellä kaupungin sisällä, mutta joskus poikkeaa kuitenkin pidemmällä, jossa taas siitä bensa/diesel-käyttövoimasta on hyötyä ja sille on tarvetta.
 
Penguin sanoi:
En minä tuota kiistäkään, mutta silti väitä, että lataushybridejä ei olisi kaupan lainkaan, jos sillä ei saisi manipuloitua päästöjä NEDC-testissä merkittävästi alhaisemmaksi ja näin valmistaja saa koko mallistonsa keskimääräisiä päästöjä laskettua ja samalla myytyä hyvin varusteltuja autoja hyvällä katteella. Kun mittausmenetelmä muuttuu ja latauksesta ei saa enää hyötyä, niin tämä porkkana katoaa. Sitten nähdään onko niille todellisia markkinoita vai keksivätkö valmistajat jotain uutta millä lukemia kaunistellaan.

Jos mittaus ei anna lataukselle hyötyä, niin se ei vastaa todellisuutta. Pelkästään yksi lataus vuorokaudessa noin 30km akkukapasiteetin autolla antaa noin 9000km vuodessa sähköajoa (300 ajopäivää). Kun keskimääräinen ajomäärä on 20-25tkm, niin kyllä kulutus oikeasti putoaa paljon.

 
Ei mikään mittaus vastaa todellisuutta. Yksi ongelma on siinä, että pitäisikö mittaussyklistä tehdä 100 km vai 1000 km pitkä, että sitä ei voisi ajaa kokonaan läpi sähköllä. Entä millä tuotettuna se sähkö pitäisi huomioida kulutuksessa ja CO2-päästöissä. Nämä ovat vaikeita asioita, kun edes ammattilaiset eivät osaa näitä ratkaista, edes tyydyttävästi. Ehkä koko CO2-hurmoksesta luovutaan ja keksitään jotain parempaa tilalle. Kulutustiedot toki edelleen merkityksellisiä, mutta kuluttajalle ei pitäisi jollain CO2-luvulla olla mitään merkitystä vaan sillä kuinka paljon ja kuinka usein autoon pitää tankata sitä fossiilista polttoainetta ja kuinka pitkällä, minkäkinlaisella latauksella ja latausajalla pääsee sähköllä. Lopuksi kuluttajaa kiinnostaa muuttaa nuo tiedot euroiksi eli mitä tämä kaikki maksaa käytännössä. Näillä CO2-lukemilla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.