https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Peugeot 308 II (2013-)

Oliskos kellään ostohousuja jalassa - 2018 ja ajettu 62000 km. Melkonen mylly on näihin keksitty, nimittäin 60tkm oli mittarissa kun merkkivalo syttyi, merkkihuoltoon ja ilmoitus että kone vaihtoon. Kahdessa sylinterissä yli 15% vuotoa. Nonnii eli yli 8000€ remppa, maahantuojan piikkiin. E2008 tulossa heinä-elokuun vaihteessa ja tämä joutaapi pois.

Onko tuo kuinkakin yleinen vika tässä, että kone pitää vaihtaa näillä kilometreillä?
 
EePösöJorma sanoi:
Oliskos kellään ostohousuja jalassa - 2018 ja ajettu 62000 km. Melkonen mylly on näihin keksitty, nimittäin 60tkm oli mittarissa kun merkkivalo syttyi, merkkihuoltoon ja ilmoitus että kone vaihtoon. Kahdessa sylinterissä yli 15% vuotoa. Nonnii eli yli 8000€ remppa, maahantuojan piikkiin. E2008 tulossa heinä-elokuun vaihteessa ja tämä joutaapi pois.

Onko tuo kuinkakin yleinen vika tässä, että kone pitää vaihtaa näillä kilometreillä?

Aika yleistä se noissa taitaa olla. Vilkaise peugeot-foorumi.comin palstoja 308:n osalta. Useammassa autossa on moottori vaihdettu jopa vain 20 tkm välein.

 
Tuo Puretech moottoriperhe on kärsinyt aika pahoista ongelmista. Taisi olla aikaisemmin joku toinenkin moottori missä ei jakopää kestänyt käyttöä lainkaan.
 
Käsittääkseni noissa Puretecheissä on menossa neljäs generaatio. Itsellä kolmannen generaation Puretech ja varmuuden vuoksi otin viiden vuoden tai 150 tkm takuulla auton. Mielenrauhaa :)
 
Pösöihin kannattaa ottaa tuo maksutakuu lisäksi. Vaikka en oikein ymmärrä, että jos valmistaja tekee sutta, niin kuluttaja joutuu maksumieheksi. Kyllä nykyauton moottoreiden pitäisi kestää sen 150tkm, jos se on huollettu ja käytetty asianmukaisesti. Nykyauto on täynnä antureita, joista pystyy seuraamaan auton sielunelämää.
 
VW:t sanoi:
Pösöihin kannattaa ottaa tuo maksutakuu lisäksi. Vaikka en oikein ymmärrä, että jos valmistaja tekee sutta, niin kuluttaja joutuu maksumieheksi. Kyllä nykyauton moottoreiden pitäisi kestää sen 150tkm, jos se on huollettu ja käytetty asianmukaisesti. Nykyauto on täynnä antureita, joista pystyy seuraamaan auton sielunelämää.

Johan sen Volkkari näytti TSI-koneiden ja muiden ropleemien kanssa, että kyllä se pitkässä juoksussa kannattaa. Eipä nuokaan ongelmat joita kasaantui vaikka jos minkälaista isoihin automääriin näy myynneissä taikka arvostuksessa juurikaan, ja säästivät varmaan niukalla goodwillillä vielä isoja summia rahaa.
 
Nuo 200+ heppaiset koneet on ihan kestävän maineessa, lukuunottamatta Citroën DS3 Racing -mallissa olevaa versiota, joka on THP 150:stä edelleen kehitetty. Jakopääongelmia ei samalla tavalla ole tiedossa näissä kuin noissa THP 1xx -versioissa ja jakopää on näissä 200+ heppaisissa hieman erilainen ja koko kannen yläpuoli aivan erilainen kuin mopommissa koneissa. THP 250+ -malleissa on sitten myös alakerta jokseenkin erilainen, lohkoa lukuunottamatta.


Suorasuiihkubensakoneesta kun tuon THP 205:n tapauksessakin kyse ja kun pakokaasujen takaisinkierrätys tapahtuu suoraan imuventtiilien kautta, niin imusarja karstoittuu ja kaipaa ajotavasta riippuen puhdistusta 80-160tkm välein. Tämä karstottuminen nyt on sitten kaikkien suorasuihkukoneiden ongelma, mutta toisaalta tässä ei ole sitten mitään hajoilevaa EGR:ää ;)

Vastaan ikivanhaan viestiin, mutta kun on validi. Kaverilla kiikarissa 2015 308 GT 205hv: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13242967

Oliko tuo 205-heppainen nykytiedonkin valossa toimiva konstruktio?
 
Vilkaisu ykköspytyn imukanavaan ja tarvittaessa kaikkien imukanavien puhdistus. Noilla kilometreillä todennäköisesti aika tukkeutunut. Ykköspytty on se oleellisin, sillä tämä huohottaa imusarjaan ja tiputtaa huohotuksesta öljyä ykköspytyn imukanavaan.

Toinen vilkaisu huoltokirjaan. Jos huollettu ajallaan ja merkkiliikkeessä, niin tod.näk. käytetty oikeita öljyjä. Jos huollettu muualla kuin merkkiliikkeessä, niin todennäköisyys väärien öljyjen käytölle suuri. Tuolloin vähintään varmistaisin kyseisestä huollosta mitä öljyjä käyttävät kyseiseen moottoriin.

Vikakoodien luku merkkiliikkeen testerillä olisi paikallaan, se kertoo myös jos muistiin on jäänyt koodeja jotka eivöt aktiivisia. Jakoon liittyviä ei pitäisi olla, mutta tukkoiseen imukanavistoon liittyviä voi olla. Näissä moottorin vikavaloaan syttyy vasta, kun on jo myöhäistä ja tarviketestereillä ei pääse käsiksi vikakoodihistoriaan.

Tuo kolarikorjaus kannattanee myös syynätä tarkkaan.