- Liittynyt
- 22.12.2013
Uusi 308 esiteltiin tänä vuonna suurin odotuksin aluksi hatchbackin voimin, mutta farkku seurannee kesällä 2014 ja todennäköisesti myös CC sekä sedankin (kehittyville markkinoille) jossain vaiheessa. Esittelyautot ovat olleet kotimaisissakin liikkeissä jo parisen kuukautta, mutta kuluttajien käyttökokemuksia ei vielä aiheesta juurikaan ole koska asiakasluovutukset ovat vasta alkamassa. Ensitestit ovat olleet (varovaisen) positiivisia, vaikkakaan alustavien vertailujen mukaan ihan "Golfin kaatajasta" ei ominaisuuksien puolesta kuitenkaan liene kyse. Toki tuohan on sitten kaikin puolin subjektiivista, kuka pitää äidistä ja kuka tyttärestä.
Myyntilukuja maailmalta tai Suomesta ei vielä saatavilla, mutta mitä olen liikkeissä jutellut niin joidenkin kotimaisten kauppiaiden mutu-tuntuman mukaan kiinnostus voisi olla kovempaakin, ottaen huomioon että puhutaan C-segmentin volyymimallista. Keski-Eurooppa pysynee saksalaisten hallussa, mutta sen sijaan Ranskassa - vähemmän yllättäen - ja PSA:n perinteisesti vahvalla markkina-alueella eli Etelä-Euroopassa myynti tullee olemaan vahvaa alusta saakka.
Auton muotoilu on herättänyt paljon kommentointia niin lehdistössä kuin autoaiheisilla palstoillakin. Siinä missä ulkomuoto on ehkä ennakko-odotuksiin nähden turhankin konservatiivinen (usein Golfiksi haukuttu, onko tuo sitten hyvä vai huono riippuu kommentoijasta), mittaristo ja keskikonsoli eivät sitä kuitenkaan ole. Molemmat jatkavat 208:n viitoittamaa tietä, eli mittaristo on ratin yläpuolella, ja keskikonsolissa on jäljellä (karvalakkimallia lukuunottamatta) enää pari hassua nappia suuren kosketusnäytön lisäksi. Itse en tuosta rattijärjestelystä pidä, ja mulla on testejä ja Pösö aiheisia palstoja lukiessa tullut hieman sellainen tuntuma että eivät pidä hirveän monet muutkaan. Tosin mulle 308:n ergonomia sopi hieman paremmin, toisin kun 208:ssa jossa se tuntui olevan mittariston ohella ihan metsässä. Kosketusnäyttö on sen sijaan ihan jees, tosin käyttökokemukset kunnon pakkasella ja siten myös lopullinen tuomio aiheesta antavat vielä odotuttaa itseään. Ainakin koeajamassani uudessa Grand Picassossa se toimi plussakeleissä mainiosti.
Tekniikan puolesta autoon ovat tulossa PSA:n omat kolmisylinteriset THP bensaturbot, sekä myöskin tuttu ja turvallinen (joskin jakoketju- ja imusarjaongelmista kärsinyt) BMW yhteistyön tuloksena syntynyt 1.6 litrainen THP 156, sekä jossain vaiheessa myös tämän tehoversio (GTI?). HDI 115 (1.6l) on sama kuin ennen, mutta 2.0 HDI 150 uudistuu BlueHDI:ksi ja tulee markkinoille 2014 pienemmillä päästöillä ja Aisinin uudella 6-pykäläisellä mehumaijalla varustettuna.
308 on ehdokkaana vuoden autoksi, mutta epäilen sen mahdollisuuksia kestomenestyjä Ocua vastaan. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä miten malli lähtee myymään, ja vaikuttaako tuo totutusta poikkeava ohjaamo mallin menestykseen. Vaikka mulla onkin jonkinlainen PSA tausta, niin itse en ole vakuuttunut uuden 308:n tylsästä ulkonäöstä enkä "uudesta" ergonomiasta. Koeajo on toki vielä tekemättä ja tehdäänkin vasta sitten kun koeajoautoissa on kunnon moottoritkin.
täydennetty otsikkoa -juupeli
Myyntilukuja maailmalta tai Suomesta ei vielä saatavilla, mutta mitä olen liikkeissä jutellut niin joidenkin kotimaisten kauppiaiden mutu-tuntuman mukaan kiinnostus voisi olla kovempaakin, ottaen huomioon että puhutaan C-segmentin volyymimallista. Keski-Eurooppa pysynee saksalaisten hallussa, mutta sen sijaan Ranskassa - vähemmän yllättäen - ja PSA:n perinteisesti vahvalla markkina-alueella eli Etelä-Euroopassa myynti tullee olemaan vahvaa alusta saakka.
Auton muotoilu on herättänyt paljon kommentointia niin lehdistössä kuin autoaiheisilla palstoillakin. Siinä missä ulkomuoto on ehkä ennakko-odotuksiin nähden turhankin konservatiivinen (usein Golfiksi haukuttu, onko tuo sitten hyvä vai huono riippuu kommentoijasta), mittaristo ja keskikonsoli eivät sitä kuitenkaan ole. Molemmat jatkavat 208:n viitoittamaa tietä, eli mittaristo on ratin yläpuolella, ja keskikonsolissa on jäljellä (karvalakkimallia lukuunottamatta) enää pari hassua nappia suuren kosketusnäytön lisäksi. Itse en tuosta rattijärjestelystä pidä, ja mulla on testejä ja Pösö aiheisia palstoja lukiessa tullut hieman sellainen tuntuma että eivät pidä hirveän monet muutkaan. Tosin mulle 308:n ergonomia sopi hieman paremmin, toisin kun 208:ssa jossa se tuntui olevan mittariston ohella ihan metsässä. Kosketusnäyttö on sen sijaan ihan jees, tosin käyttökokemukset kunnon pakkasella ja siten myös lopullinen tuomio aiheesta antavat vielä odotuttaa itseään. Ainakin koeajamassani uudessa Grand Picassossa se toimi plussakeleissä mainiosti.
Tekniikan puolesta autoon ovat tulossa PSA:n omat kolmisylinteriset THP bensaturbot, sekä myöskin tuttu ja turvallinen (joskin jakoketju- ja imusarjaongelmista kärsinyt) BMW yhteistyön tuloksena syntynyt 1.6 litrainen THP 156, sekä jossain vaiheessa myös tämän tehoversio (GTI?). HDI 115 (1.6l) on sama kuin ennen, mutta 2.0 HDI 150 uudistuu BlueHDI:ksi ja tulee markkinoille 2014 pienemmillä päästöillä ja Aisinin uudella 6-pykäläisellä mehumaijalla varustettuna.
308 on ehdokkaana vuoden autoksi, mutta epäilen sen mahdollisuuksia kestomenestyjä Ocua vastaan. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä miten malli lähtee myymään, ja vaikuttaako tuo totutusta poikkeava ohjaamo mallin menestykseen. Vaikka mulla onkin jonkinlainen PSA tausta, niin itse en ole vakuuttunut uuden 308:n tylsästä ulkonäöstä enkä "uudesta" ergonomiasta. Koeajo on toki vielä tekemättä ja tehdäänkin vasta sitten kun koeajoautoissa on kunnon moottoritkin.


täydennetty otsikkoa -juupeli