https://yliteippaus.fi/

Peugeot 208 (2019-> )

Tämä kiinnostaisi Polon tilalle nurkka-ajoon, mutta hinnoittelu ei ole onnistunutta. 130hv moottorin saa vain kalleimpaan varustelutasoon ja hinta karkaa tuolla jo 27,5k€.

Polon 150hv automaatti alkaa alle 24k€ ja Clion 130hv reilut 22k€.. varustelun pakkosyöttö mättää liian monella merkillä. Automaattivaihteinen GTI Polokin on vain satasia kalliimpi kuin tuo 208 130hv.
 
Asiantuntijoiden palkitsema Peugeot IS:n koeajossa: Näin syntyy 208:n etevyys

--> https://www.is.fi/autot/art-2000006438057.html

4b833e49ae174295b13f5ed3079f2bec.jpg.webp


 
Tällaisen ohitin moottoritiellä viime viikolla. On ihan näyttävä ja piristävän näköinen auto. Muotoilu miellyttää ainakin omaa silmää.

130 hevosvoimainen GT line automaatti on kuitenkin lähtöhinnaltaan 27k€ auto, ja muutamalla varusteella ja talvirenkailla+lämmittimellä ollaan jo yli 30k€, joka on todella paljon tämän luokan autosta.
 
Juu, onhan tuolla 130hv GT-Line automaatilla kyllä hintaa.

Mutta taasen 208 Allure PureTech 100 EAT8-automaatti irtoaa vähän alle 23k€, liikkuu aika mukavasti kyllä tuolla 100hv koneellakin kun auton paino on saatu pidettyä kurissa.
 
Yritin löytää Peugeotin sivuilta hinnaston tälle autolle, mutta ei tuolta maahantuojan sivuilta mitään löydä. Vastaava Rellun Clio näyttäisi olevan 23 tonnia, mutta huonommalla automaatilla.
 
Erikoinen tapaus Teknikens Världin testissä. Testattu auto oli 130 hv versio ja se kiihtyi testissä täsmälleen niin kuin aiemmin testattu 100 hv versio. Tehomittauksessa löytyi 96 hv. Maahantuoja selvitti asiaa ja autoon oli tehtaalla asennettu vahingossa 100 hv softa. Oikealla softalla tehoa löytyi 116 hv ja kiihtyvyys vastasi kutakuinkin luvattua. Välissä olivat jo mitanneet tehon toisesta 130 hv yksilöstä, josta löytyi 112 hv. Eli ilmoitettujen teholukemien mukaista tehoeroa noilla kahdella versiolla ei tuntuisi olevan.
 
Tulipahan sitten itsekin tutustuttua Peugeot e-208 sähköautoon. Sain moisen pelin Autoverkkokaupasta hieman pitempään koeajoon, joten pääsin ajelemaan sillä hieman enemmän. Minulla ei ole mitään kokemuksia noista uudemmista Peugeoteista, joten myöskään mitään ennakkoluuloja auton suhteen ei ollut.

Muotoilu oli kovasti mieleeni, niin ulkoisesti kuin sisältä. Auton ohjaamo oli ainakin omasta mielestäni viihtyisä, ja sain penkissä hyvän ajoasennon. Pieni ratti ei häirinnyt, päinvastoin. 3D-mittaristo oli mielestäni hieno, animaatioineen. Keskikonsolin pianokoskettimet myös sopivat käteeni, joten niidenkään suhteen ei ollut valittamista. Kian navigaattoriin tottuneena Peugeotin navi oli kyllä hieman kankeahko käyttää, eikä niin informatiivinen. Voi toki johtua tottumuksesta.

Kerran olen aikaisemmin ajanut sähköautolla, ja silloinkin vain muutamia kilometrejä, joten senkin suhteen koeajo oli mielenkiintoinen. Peugeot e-208 oli mielestäni rivakka kulkija, kiihtyi vielä satasen nopeudesta moottoritiellä 120 km/h nopeuteen aika nopsaan. Auton alusta toimi hyvin ja auto oli tosi jämäkkä ajaa. Silmät kiinni olisi kuvitellut olevansa isommassakin autossa.

Kulutuspuolesta on vaikea sanoa omakohtaisesti mitään, mutta koeajokulutus oli minulla 16,6 kWh ja auton nollaamaton kulutusmittari näytti 17 kWh kulutusta kaikille ajoille. Autolla oli ajettu alle tuhat kilometriä, kun sain sen alle.

Ajomukavuudeltaan e-208 oli sellainen, että voisin ajaa sillä Pääkaupunkiseudulta Lappiin, tosin en kusematta. Penkki oli hyvä omalle selälleni, joka tahtoo kipeytyä herkästi joidenkin autojen penkeistä. Pieni auto oli myös näppärä pyöritellä kaupungissa, mutta omaan makuuni hieman liian pieni.

Lataamistakin tuli harjoiteltua kolme kertaa. Ensimmäisen kerran ilmaisella laturilla Kärkkäisellä Lahdessa ja loput kerrat maksullisilla 50 kW latureilla. Kärkkäisen laturi osoitti, ettei noilla hitaammilla latureilla juurikaan saa akkuun virtaa, ellei vietä tunteja kaupassa. Tunnin aikana tuli 42 km lisää ajomatkaa. 50 kW laturilla reilu puoli tuntia antoi noin 150 km lisää ajomatkaa.

En nyt kyllä hirveästi mitään negatiivista löytänyt autosta. Navin käyttö tökki, minulle liian pieni ja suolainen hinta kokoisekseen, siinäpä ne negatiiviset seikat. Ehkä kulutus hieman iso, jos vertaa mitä kulutuslukemia vaikka Hyundain sähköautoista on saanut lukea. Varustelutasoltaan tuo ajamani Allure oli hieman riittämätön, mutta rahallahan saisi paremmat varusteet

Positiivista oli, että noin pieni auto oli niinkin tukevan tuntuinen ajaa ja suorituskyky oli todella riittävä.
 

Liitteet

  • IMG_6763.jpeg
    IMG_6763.jpeg
    143,9 KB · Katsottu: 199
  • IMG_6766.jpeg
    IMG_6766.jpeg
    142,9 KB · Katsottu: 186
Taky sanoi:

Onhan se hieman tekemällä tehty 3D. Informaatiota on siis kahdessa tasossa mittaristossa. Itse tykkäsin toteutuksesta, mutta varmasti monen mielestä turhaa kikkailua.

Tuo mittaristo toimii esim. niin, että kun vakionopeussäätimessä säätää nopeutta, niin sen km-lukema on säädettäessä mittaristossa lähempänä, mutta säätämisen jälkeen se pakenee sille kauempana olevalle tasolle.
 
Taky sanoi:
Kas 3d:llä on näköjään monenmoista merkitystä.

Onhan sitä 3D-telkkareitakin ollut maailman sivu, syvyysvaikutelma tässä oli samansorttinen ja mielestäni ihan hieno ja lähes jopa hyödyllinen miten nyt digimittarit voi olla. Uudessa S-Mersussahan on mittaristo toteutettu samantyylisesti.
 
Onko kellään kokemusta e-208 :rolleyes:
Alkanut päässä polttaa hullu ajatus vaihtaa tuo Skodan ”mopoauto” pois, ja tuollainen e-208 GT polttelisi 8)
 
völvöxc60 sanoi:
Onko kellään kokemusta e-208 :rolleyes:
Alkanut päässä polttaa hullu ajatus vaihtaa tuo Skodan ”mopoauto” pois, ja tuollainen e-208 GT polttelisi 8)

On. Koeajon verran ja on kiva auto. Istuin oikeastaan voisi olla kopioitu vaikkapa Audi 3:sta (tämän hetken parhaimmistoa). Peugeot-Foorumille voit tulla kohteliaimmin piipahtamaan. Tarinaa riittää http://peugeot-foorumi.com/index.php
 
Onko kenelläkään foorumilaisella e-208:a?

Minä olen hieman kiinnostunut tuosta kakkosautoksi ajatuksella vaihtaa Leaf siihen. Väliraha olisi 10-13 k euroa riippuen mallista (Allure tai GT). Alluressa ei ole navia, katvevaroitinta ja etuparkkitutkaa, joihin olemme tottuneet, ja adaptiivinen cruise on lisävaruste. Joten GT + Pack Drive Assist ZVCC sen kai tulisi olla.

Varusteet heikkenisivät hieman jopa GT:n kanssa jos tähän Leafiin vertaa, ja tilat olisivat pienemmät, mutta kovasti nättihän tuo Peugeot on.

Toimitusta lupaillaan kesälle (heinäkuu).