Tulipahan sitten itsekin tutustuttua Peugeot e-208 sähköautoon. Sain moisen pelin Autoverkkokaupasta hieman pitempään koeajoon, joten pääsin ajelemaan sillä hieman enemmän. Minulla ei ole mitään kokemuksia noista uudemmista Peugeoteista, joten myöskään mitään ennakkoluuloja auton suhteen ei ollut.
Muotoilu oli kovasti mieleeni, niin ulkoisesti kuin sisältä. Auton ohjaamo oli ainakin omasta mielestäni viihtyisä, ja sain penkissä hyvän ajoasennon. Pieni ratti ei häirinnyt, päinvastoin. 3D-mittaristo oli mielestäni hieno, animaatioineen. Keskikonsolin pianokoskettimet myös sopivat käteeni, joten niidenkään suhteen ei ollut valittamista. Kian navigaattoriin tottuneena Peugeotin navi oli kyllä hieman kankeahko käyttää, eikä niin informatiivinen. Voi toki johtua tottumuksesta.
Kerran olen aikaisemmin ajanut sähköautolla, ja silloinkin vain muutamia kilometrejä, joten senkin suhteen koeajo oli mielenkiintoinen. Peugeot e-208 oli mielestäni rivakka kulkija, kiihtyi vielä satasen nopeudesta moottoritiellä 120 km/h nopeuteen aika nopsaan. Auton alusta toimi hyvin ja auto oli tosi jämäkkä ajaa. Silmät kiinni olisi kuvitellut olevansa isommassakin autossa.
Kulutuspuolesta on vaikea sanoa omakohtaisesti mitään, mutta koeajokulutus oli minulla 16,6 kWh ja auton nollaamaton kulutusmittari näytti 17 kWh kulutusta kaikille ajoille. Autolla oli ajettu alle tuhat kilometriä, kun sain sen alle.
Ajomukavuudeltaan e-208 oli sellainen, että voisin ajaa sillä Pääkaupunkiseudulta Lappiin, tosin en kusematta. Penkki oli hyvä omalle selälleni, joka tahtoo kipeytyä herkästi joidenkin autojen penkeistä. Pieni auto oli myös näppärä pyöritellä kaupungissa, mutta omaan makuuni hieman liian pieni.
Lataamistakin tuli harjoiteltua kolme kertaa. Ensimmäisen kerran ilmaisella laturilla Kärkkäisellä Lahdessa ja loput kerrat maksullisilla 50 kW latureilla. Kärkkäisen laturi osoitti, ettei noilla hitaammilla latureilla juurikaan saa akkuun virtaa, ellei vietä tunteja kaupassa. Tunnin aikana tuli 42 km lisää ajomatkaa. 50 kW laturilla reilu puoli tuntia antoi noin 150 km lisää ajomatkaa.
En nyt kyllä hirveästi mitään negatiivista löytänyt autosta. Navin käyttö tökki, minulle liian pieni ja suolainen hinta kokoisekseen, siinäpä ne negatiiviset seikat. Ehkä kulutus hieman iso, jos vertaa mitä kulutuslukemia vaikka Hyundain sähköautoista on saanut lukea. Varustelutasoltaan tuo ajamani Allure oli hieman riittämätön, mutta rahallahan saisi paremmat varusteet
Positiivista oli, että noin pieni auto oli niinkin tukevan tuntuinen ajaa ja suorituskyky oli todella riittävä.