https://tummennuskalvot.fi/

Peugeot 207

P

P.Alikka

Vieras
Tämmöinen aihe vielä puuttuu, mutta korjataan asia.

Eli rouvan auton etsinnässä käytiin koeajamassa tuommoista vm. 2008 1,6 HDI 207 Pösöä. Latua tämä yksilö oli taivaltanut jo reilut 180tkm, mutta kieltämättä hyvin on ryhtinsä säilyttänyt ja oli niin päältä kuin sisältäkin. Kaikki vipstaakin tuntui toimivan moottori+voimansiirto tuntui "terveiltä. Tuo 90 hp diesel liikutti Pögöä oikein mukavasti ja mitä kulutusmittaria vilkuilin, niin aika pienellä tuntuisi kulkevan.

Tiloiltaan tietysti kokoluokan mukainen, eli ei ylimääräistä lääniö ympärillä, mutta kyllähän tuonne muksut takapenkille mahtuisi ja ostoksia takakonttiin. Meluakin kokoluokan mukaisesti, eli selvästi nyt vaikkapa Ocua II:sta enemmän. Ajettavuus sen sijaan yllätti todella positiivisesti, sen puolesta tuolla taittaisi pidempääkin matkaa! Myös ajoasennon sai oikein mukavasti kohdalleen ja penkki vaikutti hyvälle.

Toisin sanoen vakavasti otettava auto ja aika hyvän tarjouksenkin myyjä antoi, katsellaan.


Täydennetty otsikkoa - juupeli  :)
 
Tämä on sellainen välimalli 206:n ja 208:n välissä. Siitä kertoo sekin, että 206:den myynti loppui Euroopassakin vasta kun 208 tuli myyntiin. 207 on "suuri" ulkoa ja pieni sisältä. Ahtaampi auto kuin edeltäjänsä, mutta painavampi. Ehkä myös jossain mielessä tukevampi eli yrittää olla luokkaansa suurempi auto, mutta tuossa melussa sitten paljastaa todelliset karvansa.

Tuossa HDI:ssa kannattaa noilla kilsoilla kiinnittä huomiota nokka-akselien väliseen ketjuun. Jos sitä ei vielä ole vaihdettu, niin se on syytä vaihtaa heti. Vaihtamattomana se tulee varmasti aiheuttamaan tarpeettoman kalliin remontin lähitulevaisuudessa. Toinen kohde on, kuten kaikissa 1.6 HDI:ssä, turbon voitelu. Öljyt vaihtoon ja putket ja sihdit tarkastaen, että turbon voitelu toimii. Toimattomana se on turbon tuho. Toki kannattaa muutenkin tarkistaa se turbo, että on vielä kunnossa, eikä vuoda öljyä, myöskään sisäisesti.
 
Tämmöinen taitaa valikoitua Tebsun kulkineeksi seuraavaksi.. Eilen aloin vilkuileen nettiautosta näitä. Ja näyttäisi aika edullisia olevan varaosatkin nykyiseen verrattuna.. Jos loppusyksystä/talvella vaihtaisi tuon nykyisen. Jos työ tilanne sallii sen. 1,6 110hv sportti kun löytyisi sähkön sinisenä niin olisi aika kiva vempain  :-*
 
Myös täällä ollaan käyty 207 renkaita potkimassa. Vähän tekisi mieli vaihtaa huippuhyvä mutta supertylsä 307sw johonkin "eksoottisempaan" tai muulla tavoin hauskempaan autoon jolla kuitenkin arjessa hoituisi kakkosauton tehtävät.
Tämmöinen http://m.nettiauto.com/peugeot/207/7635785 kiinnostaisi jos olisi luottoa thp-koneeseen tai tämä http://www.nettiauto.com/peugeot/207/7790390 mutta kun olen toistaiseksi pihalla kuin lumiukko, että mitä seuraavaksi haluan niin on vähän ollut jäissä nämä pohdinnat. Ja kun en edes osaa päättää, että olenko vaihtamassa pösöä vai Kiiaa. Mutta jotain tekisi mieli kuitenkin vaihtaa :)

Mutta summa summarum; 207 on kivannäköinen pikkuauto :) joskin tebsu aluksi ainakin saattaa tuntua hassulta ajella 207 kun on tottunut pari pykälää suurempaan vectraan.
 
Mut yksin kun ajelee niin eipä isompaa oikeesti tarviis.. Mitä nyt varaosiakin katselin, niin tekis jo 500eurolla aika isoja remontteja, mitkä vectrassa maksaa toista tonnia.. Siis jakopäätä, puolaa, yms alustan osia.. Isäukko jo sanoikin että elä edes harkitse noin pientä Vectran jälkee... Mut jotenkin oon tietyllä tapaa päätökseni tehny, jos menee niin kun aattelee koulu ja työkuviot... Pitäis saada autokulut pienemmäksi ja tuolla se voisi kai onnistua. Kaverin 406sta jäi aikoinaan positiivinen kuva.
 
207 on pikkuautoksi painava ja ulkomittoihin suhteutettuna ahdas auto. THP-kone kannattaa kiertää kaukaa, eikä sellaista kannata omistaa, jos ei todella ole varautunut jatkuvaan lompakon levittämiseen. Uudessa autossa ja tehdastakuulla se vielä jotenkin menee, jos tykkää siitä että mikään muu ei ole varmaa kuin epävarma perille pääsy. Aiheesta löytyy niin paljon peugeot-foorumilta, etten viitsi toistaa täällä yhtään mitään ja ongelmat on samat riippumata siinä minkä merkin ja mallin nokalle tuo moottori on ripustettu.  207:t on kaikki vielä niillä vanhimmilla THP:n versioilla, tosin varmaan yhtään yksilöä löydy mihin ei olisi jakopäätä laitettu useamman kerrankin jo, imusarjaa vaihdettu ja todennäköisesti karstottunutkin jo umpeen vähintään kertaalleen.
 
Entäs nuo 1.6-litraiset bansavaparit? Onko VTi-versio niitä "surullisen kuuluisia" Prince-moottoreita..?  :-X
 
Alkaa seuraavan auton vaihdon pohdiskelut varmistua entisestään... Onko tämä http://www.nettiauto.com/peugeot/207/7850640 joku erikoismalli vai paremmin varusteltu yksilö vain? Kaksi vastaavaa löysin tollaista alle 6000e hintaan. Missä on nahkasisustus ja lasikatto.. Ois aika kivat varusteet tollaiseen
 
TeBsu sanoi:
Alkaa seuraavan auton vaihdon pohdiskelut varmistua entisestään... Onko tämä http://www.nettiauto.com/peugeot/207/7850640 joku erikoismalli vai paremmin varusteltu yksilö vain? Kaksi vastaavaa löysin tollaista alle 6000e hintaan. Missä on nahkasisustus ja lasikatto.. Ois aika kivat varusteet tollaiseen

Olipa nätti yksilö. Kyllä varusteet ja väri vaan autoa muuttaa kummasti.
Saman korin kun ottaa harmaana, harmaalla sisustuksella ei paljon huomiota herätä.
 
Samaa katsoin itsekki.. Toivottovasti on vastaavia talvella/keväällä myynnissä... Olis varusteetkin melkein mieleiset.. Ja nyt tiedän jatkossa etsiä vastaavia yksilöitä, missä on lasikatto ja nahkasisusta..  :-*
 
Paha71 sanoi:
Entäs nuo 1.6-litraiset bansavaparit? Onko VTi-versio niitä "surullisen kuuluisia" Prince-moottoreita..?  :-X

Onhan se Prince, mutta jakopään suhteen ongelmaton tapaus, toisin kuin ahdetut eli siinä mielessä ei mitenkään surullisen kuuluisa. Menohaluihin verrattuna tuo mielestäni kuluttaa tarpeettoman paljon, mutta ei kai nyt mitenkään mahdottomasti vapariksi.
 
TeBsu sanoi:
Alkaa seuraavan auton vaihdon pohdiskelut varmistua entisestään... Onko tämä http://www.nettiauto.com/peugeot/207/7850640 joku erikoismalli vai paremmin varusteltu yksilö vain? Kaksi vastaavaa löysin tollaista alle 6000e hintaan. Missä on nahkasisustus ja lasikatto.. Ois aika kivat varusteet tollaiseen

Sporttiin ruksattu puolinahkojen tilalle kokonahat, ei kai tuossa muuten ole muuta kuin vakiovarusteet. Moottori on sitten Peugeotin TU-kone, eikä BMW:n Prince.

Vaihteisto on vain 5-vaihteinen ja moottoritie ajossa viitosvaihde saisi olla vähän pidempi, kun menee huudattamiseksi vakiovälityksillä. Jotkut ovat tosin muuttaneet välityksen pidemmäksi ja jostain netistä löytyi ohjekin siihen miten sen voi tehdä konetta ja laatikkoa pois ottamatta.
 
Penguin sanoi:
Sporttiin ruksattu puolinahkojen tilalle kokonahat, ei kai tuossa muuten ole muuta kuin vakiovarusteet. Moottori on sitten Peugeotin TU-kone, eikä BMW:n Prince.

Vaihteisto on vain 5-vaihteinen ja moottoritie ajossa viitosvaihde saisi olla vähän pidempi, kun menee huudattamiseksi vakiovälityksillä. Jotkut ovat tosin muuttaneet välityksen pidemmäksi ja jostain netistä löytyi ohjekin siihen miten sen voi tehdä konetta ja laatikkoa pois ottamatta.


Onkohan noita kokonahkasisustuksella kuinka paljon myyty? Saati lasikatolla? Kaks yksilöä olisi nyt kiikarissa.. Mut kun ei ole vielä ajankohtaista  ;D
 
Näkyy noita Sport Leather -varusteilla jonkin verran löytyvän ja niissä on ymmärtääkseni kaikissa lasikatto. Sportissa se ei vissiin ole kaikissa ollut vakiona ja näkyy noita sportteja olevan teryleenijakkaroillakin. Luulin, että niissä olis kaikissa puolinahat, mutta olisko sitten vasta GT:ssä.

Tuo lasikatto on ihan kiva aluksi, mutta loppujen lopuksi siinä tulee ainakin itse pidettyä verho kiinni. Kesällä sen kanssa tulee kuuma ja talvella hohkaa kylmää se lasi. 206:ssa mulla oli avattava lasikatto, tosin luukuksi sitä nimitettiin siinä, vaikka kooltaan samaa kokoluokkaa olikin. Siinä oli jotain ideaa, mutta muuten mä en enää oikein syty sille. Nostaa auton painopistettäkin, kun lasi on painavampaa kuin pelti.
 
Onko noissa tekniikassa mitään heikkoja kohtia? Niinkun joskus lukenu jotain. Mut varaosien hintoja tullut kateltua samoja mitä nykyiseen on mennyt.. Niin 500eurolla sais tehtyä tuohon jo aika isoja/kattavia remontteja. Jotenkin tuo nahkasisustus ja panoraamakatto kiehtoo erittäin paljon itseä. Ja kun näin yksin ajellessa ei tarvii isompaa autoa loppujen lopuksi. Onko nuo 1.6koneet 110heppaset jo 2002 alkaen olleet samoja?
 
Tuo 110 (tai 109) heppainen 16-venttiilinen TU5JP4 tuli jo 206 faceliftin yhteydessä eli taisi olla juuri 2002. Edeltäjä oli 8-venttiilinen ja 90 heppainen. 2006 loppuvuodesta TU5 sai väistyä ja tilalle tuli BMW:n suunnitelema Prince ahtamattomana ja ahdettuna. Onhan siellä varmaan pieniä eroja matkan varrella noissa koneissa, mutta perusvarma ja toimiva moottori, joskaan ei se painavasta 207:sta mitään rakettia tee.

Tuo kuparin värinen sport nahkajakkaroilla on muuten 2006 mallinen. Peugeotilla kun ei ole mitään mallivuotta, joka vaihtuisi puolessa välissä vuotta. Valmistettu 16.9.2006 ja rekisteröity 11.10.2006. Aika ripeää toimintaa ollut.

Noita kuparin värisiä näkyy olevan useampikin kaupan ja vähilläkin kilometreillä. Vaikka tuo 120 tkm nyt ei pitäisi olla paljon tuolle moottorille, niin itse valitsisin ehdottomasti mieluummin vaikka vain puolet siitä ajetun vastaavasti varustellun, vaikka hinta sitten muutaman satasen tinkimisen jälkeen olisikin korkeampi, jos autot muuten ovat suhteellisen samassa kunnossa.

Mitä tuohon saa korjata. Varmaan  alapallo joka toinen vuosi ja koiranluut joskus. Riippuu ihan siitä miten ja missä ajaa ja paljonko. Taka-akselin tarkistaisin että on ryhdissä, tosin jos alle 100 tkm ajettu yksilö on, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa vielä pitkään aikaan. Tuohan on esim. alustaltaan hyvin pitkälle sama auto kuin 206 eli alusta on vuodelta 1998 ja nyt uutena myytävä 208 on edelleen samalla alustalla. Mitäs sitä muuttamaan, jos se toimii. Takaa myös sen, että osin hinnat pitäisi pysyä kohtuullisena, joskin kotimaisen maahantuojan hinnoittelu on toisinaan ihan pöyristyttävää. Vertailu kuitenkin kannattaa, sillä usein myös tarvikeosat Motonetissa on kalliimpia kuin alkuperäinen marmorilla.
 
109/110/112/115 hv ja mitähän muita konfiguraatioita siitä löytyy. Näissä 207:issa lähinnä nuo kaksi ensimmäistä. Joka tapauksessa 8-venttiilinen on aika harmiton kapistus, kunhan siihen on vaihdettu öljyt ajallaan ja käytetty riittävän laadukkaita öljyjä, että turbon voitelu on toiminut. Jos tuollaisen hankkii, niin kannattaa tarkistaa turbon kunto ja että voitelu toimii. 16-venttiilisessä on nokka-akselien välillä "ikuinen" ketju, joka ei kuitenkaan kestä ikuisesti. Kannattanee vaihtaa jossain 150 tkm:n jälkeen jo, jos ei ole vaihdettu, niin säästyy kohtuu hintaan suuremmalta remontilta. Vaihto ei kuulu normaaliin huolto-ohjelmaa ja vaihdon tarve havaitaan yleensä siinä vaiheessa, kun ketju on poikki ja auto matkaa hinurilla pajalle. Taitaa olla vuosimallista kiinni monellako venttiilillä kone. Tuo on kuitenkin helppo huomata, sillä moottorin päällä oleva muovilevy mainostaa 16 venttiiliä suurin numeroin, jos sattuu sillä koneella olemaan.
 
Minusta panoraamakatto ei talvella hohkaa kylmää niin paljoa tai kesällä tekisi autosta niin kuumaa, että se olisi huono varuste. Meillä on ollut neljässä viimeisessä autossa panoraamakatto, ja 99% ajasta ne ovat olleet auki. Kirkkaalla paisteella joskus suljettu, ja silloinkin lasten pyynnöstä kun ovat halunneet katsella filmejä pidemmällä matkalla.

Itse pitäisi vielä kriteereinä automaatti-ilmastointi ja ESP:tä, josta kumpikaan ei ole ollut 207:ssa vakiovaruste. Tai ESP taisi tulla ihan tuotannon loppuaikoina, mutta noissa alkupään vuosimalleissa sitä harvoin on. Tosin noilla kriteereillä sitten vaihtoehtojenkin määrä romahtaa ja aika usein ei ole myynnissä yhtään yksilöä, jossa nuo kaikki ehdot täyttyvät.
 
Minuakaan lasikatto ei häiritse millään muotoa, tosin auto on aivan toinen enkä tiedä onko pökötissä tummennusta tuossa katossa. Joskus harvoin sulkenut kattoverhon ja tuntuu tosi oudolle kun menee hämäräksi.
 
Ainakin nykyisessä 5008:n lasikatossa on melko voimakas tummennus, ja edellisessä 308:ssa HB:ssäkin tummennus oli, sen vahvuutta en tosin enää muista.
 
Meilläkin on molemmissa autoissa lasikatot ja varusteena on kyllä sellainen, että olen siitä oppinut tykkäämään.
Pösön suojaverho on "umpinainen" mutta kyllä verho järjestäen aina on auki. Tuo mukavasti valoa ja avaruutta kabiiniin molemissa autoissa.

 
Kertokaa miten on pienessä pösössä kalliimmat vakuutukset samoilla bonuksilla kun opelissa? opelissa reilu 600e iffillä ja huonompi vakuutus pösöön yli 1000e samoilla bonuksilla?