https://tummennuskalvot.fi/

Peugeot 205 GTI

HAL9000

Sisäänajettu
Liittynyt
29.12.2014
Muistaako kukaan vielä, kellään kokemuksia? Oli kyllä huimia kokemuksia tuolloin 80-luvun puolen välin jälkeen kun näillä pääsi ajelemaan. Aivan käsittämättömän ketterä ja nopea (tai sen tuntuinen) auto tuolloin. Ensimmäinen etuvetoinen joka oli kaikilla alustoilla kevyesti kaasulla ohjattavissa.

Kaveri sitten hankki tuollaisen G2-version jossa oli siis tuo 115hv 1.6:nen. Tuo oli oikeanlaisella rengastuksella silloin jotain ennenkuulumatonta. Kiihdyttäessä tuntui että saa iskeä isompaa silmään kuin moottoripyörässä ja mutkaan tultaessa vaan käänsi ja jos piti kääntää tiukemmin, niin helläsi vähän kaasua.

Tuollaisen jos joskus vielä saisi...


Täydennetty otsikkoa - juupeli  :)
 
GTI:tä (1.9, priimakuntoinen, ohjaustehostimella varustettu/pilattu) olen päässyt kokeilemaan vain kerran lyhyesti, joten ei juuri mielikuvaa. Perhemallilla sen sijaan olen ajanut aikanaan paljonkin, ja sekin oli hauska ajettavuudeltaan. Muinoin TM:n "Tutkintalautakuntaa tarvittiin" -artikkelisarjassa oli parikin tapausta joissa kokematon kuski luisteli 205 GTI:llä poikittain kuolemaan. Eikä se perhemallikaan puskeva ollut, vaan varsin ohjattavissa.

Eihän nuo nykypäivän laitteisiin verrattuna kellolla mitaten erityisen nopeita eikä varsinkaan tehokkaita ole, mutta se senaikaisten autojen keveys ja rimpuluus tekivät kokemuksesta sen verran rajun, että auto tuntui nopealta. Mikä on tietenkin hauskaa jos kuljettaja haluaa kokea elämyksiä. GR:stäkin muistan apparin paikalla istuneen kaverin kommentoineen, että vauhti hirvittää vaikka ihan rajoituksen mukaan viittäkymppiä mentiin.

Edit: Kun nyt offtopicciin lipesin, niin tuossa Nettiauton linkkien takaa löytynyt kuvaava fiilistely Rallyestä: http://www.nettiauto.com/artikkeli/tyypit_peugeot_205_rallye
 
Kyllä minäkin muistan aikoinani tuollaista GR:ää jonkin verran ajaneeni. Tuohon aikaan varsinkin Pösöissä tosiaan oli välityssuhteet kohdallaan. Tuo GR:kin tuntui ihan ripeältä ja varsin kivalta ajettavalta.
 
Mulla oli 205 XR 1. Punaisena tietenkin. Taidettiinko niitä muunvärisinä tehdäkään? Taisi tuo "1" olla joku maahantuojana oma malli: siinä oli vakiona aluvanteet ja paksukehäinen ratti. Muuten vakio-XR.

Kaverilla oli sitten 205 Lacoste: valkoinen, kattoluukku ja krokotiilitarra peräluukussa :)

Hyvät fiilikset jäi tuosta autosta. Myin sen kun ostin asunnon. Nyttemmin sitten olen realisoinut asuntoa ja ostanut auton. Joten käytännössä ottanut vain ne aikanaan "autoon kuuluneet" rahat takaisin käyttöön.
 
Minulla oli 2 kpl 1.6 115hv malleja. Toinen -87 ja toinen -90 mallia. Molemmat ostettu uutena. Verrattuna muihin sen ajan autoihin oli suorituskyky varsin riittävä jo 1,6 mallissakin. 1,9 olikin jo melkoinen tykki. Autolla oli todella kiva ajaa kaikenlaisilla teillä. Ohjaus oli nykymittapuun mukaan raskas koska tehostinta ei ollut, mutta kyllä tuntokin oli sellainen että en ole tavannut yhtä hyvää yhdessäkään tehostimella varustetussa autossa. Moottorissa oli Bochin L-jetronic elektroninen polttoaineen monipistesuihkutus ja katalysaattoria ei ollut. Se veti aina puhtaasti riippumatta siitä oliko kone kylmä vai lämmin ja kaikilla kierrosluvuilla. Tämä ei ollut siihen aikaan ollenkaan itsestään selvää kaikilla autoilla. Autoista jäi oikein hyvät muistot ja olisi kiva päästä vielä sellaisella ajamaan.
 
Kovin pirteähän varsinkin 1.9 gti oli. Jos ajattelee teho-/painosuhdetta niin reilu 800 kg ja oliko hevosvoimia tehokkaimmillaan 139 kpl ?
 
mremonen sanoi:
Mulla oli 205 XR 1. Punaisena tietenkin. Taidettiinko niitä muunvärisinä tehdäkään? Taisi tuo "1" olla joku maahantuojana oma malli: siinä oli vakiona aluvanteet ja paksukehäinen ratti. Muuten vakio-XR.

Kaverilla oli sitten 205 Lacoste: valkoinen, kattoluukku ja krokotiilitarra peräluukussa :)

Meillä oli kanssa perheellä tuollaisia punaisia XR:ä pari kappaletta peräjälkeen. Tiheät välitykset, ajo-ominaisuudet sen ajan mittapuun mukaan hyvät joten kivahan tuolla oli nuoren miehen kurvailla.
Ajokorttia ajaessa henkilöautotunnilla tuli kertaalleen tuollaista Lacosteakin kokeiltua.

Mutta noi oli mopoja tuon ajan omaan henkilökohtaiseen suosikkiautoon eli 1.9 GTI:n verrattuna. Tuo punaisena oli haaveautona.
Sen verran tuli tuosta hehkutettua että äitini lupasi ostaa minulle ko. kärryn uutena mikäli kirjoitan YO-kirjoituksista 5 ällää. No, en koskaan päässyt GTI:n rattiin.
 
Hep - ensimmäinen oma auto oli punainen 205 GTI (rekkari BLS-666). Tuolla kierrettiin mm. yksi kesälomareissu Hki-Paris-Nizza-San Remo-Monaco-jnejne... Hieno auto varsinkin alppien serpentiineillä. Käytiin GTI:llä vetämässä mm. Sisteronen ja San Remon rallin pikataival ja yöllä Monacon F1 katurata :=) Taisi jossain TopGearin testissä pestä Ferrari Testarossan radalla. Rata toki syheröä mutta kuvastanee sitä että tehopainosuhde oli autossa kohdallaan samoin kuin alusta. Kyllä tuolla Turun motarilla sai mittariin 225km/h. Jarruissa ei oikein ollut tehoja tuosta vauhdista jarruttaessa  ;D Tuosta 205 GTI:stä siirryin VTS Xsara:aan.
 
Ok. Näin sitä vuosien mittaan unohtaa.. Toisaalta jos laskee vaikka tuon 122 hv / 800 kg niin jokaisella hevosvoimalla oli 6,56 kiloa kuljetettavaa ja jos vaikka vertaa perusripeään uuteen 208 gti-malliin 200 hv/1160 kg jolloin on 5,8 kiloa kuljetettavaa hevosvoimaa kohden. Siihen nähden ei vaikea kuvitella miksi nuo aikoinaan kulki ja myös tuntui kulkevan hyvin. Teho-/painosuhde hieman parempi kuin golf iv-gti mallissa ja sitäkin on pidetty rivakkana autona kiihtymään.
 
Kaveripiiriin sattui nuorena sekä 1.6 GTI että 1.9 GTI ja olihan nuo kippoja joilla mielellään lähti kuskiksi. Jäi mieleen lähinnä autona jossa oli turvallisempaa jos jätti turvavyön kytkemättä ja toivoi että kolarissa lentäisi ulos koko kikottimesta. Varsin namuja ajaa silaa nautintoa pienillä kyläteillä. Muistelen myös että tekniikka oli varmatoimista eikä noita tarvinnut juuri tunkkailla.

En minä paljoa noilla ajanut, alitajuntaan jotenkin jäi tuo pikkulohko "raaempana" kartingautona kun sivistyneesti käyvä ja vetävä isolohko.

Kolmaskin GTI sattui kaveripiiriin ja se oli 309 GTI 1.9. (Omaa sukuaan muuten Talpot Horisontakasa) 309 oli aika pappis pikkuveljiinsä verrattuna joskin Juvan suorilla meni helposti yli 200 km/h mittarivauhteja kun sikäläiselle Shellille ajeltiin yökahveille. Tahdissa pysyi lähinnä nuo 1.8E Sport ruisku-Asconat joita kaksi yleensä samoissa kisoissa matkasi.

Tai no, kivuttomasti tai kivuttomasti, kyllähän jopa tämmöinen perheräsä sen 200 ottaa ihan heittämällä paljon kivuttoammin ja perheräsällä joku 200 on matkavauhti kun noilla kipoilla se kävi LeMansin mulsannen suorilta.

Raakaa taistoa noilla suorilla kuitenkin käytiin ja ihmettelen ettei koskaan kenenkään eteen tullut muuttujia vaikka hirven muodossa kun aamuyöstä tuota hommaa aina tehtiin.

Noista kavereiden GTI Pesoista tuo pikkulohko vaihtui aikanaan MI16 405 Pösöön ja isolohko kiersi itsensä pylvään ympärille siten, että jälkipolville ei entisöitävää jäänyt. Onneksi kaikilta neljältä puuttui vyöt ja lensivät pihalle, tuossa Pösössä ei kukaan olisi elossa. 309GTI taisi vaan ruostua pois.
 
Kyllä se oli 130hv aikaa ennen Kattia! Sit 309 gti 1,9 16V oli 160hv versio, tuollaisesta on itselläkin melkoiset kokemukset! Jotkut kai värkkäs noita kansia 205 ja niihinkin tuli tuolloin 160hv.
 
Jones sanoi:
Kyllä se oli 130hv aikaa ennen Kattia! Sit 309 gti 1,9 16V oli 160hv versio, tuollaisesta on itselläkin melkoiset kokemukset! Jotkut kai värkkäs noita kansia 205 ja niihinkin tuli tuolloin 160hv.

405:ssa oli myös 1,9 160hv, 148hv kattina ja faceliftin 2,0 litrainen 155hv. Faceliftin T16 200hv ja yliahtona hieman enemmän(220?). 405 T16 oli tuolloin minun unelmien auto, tyylikäs ja tehokas.

205 GTI:hin ei koskaan kynnet pitäneet silloin kun se oli vielä haluttavan ikäinen. Huono ei ollut kaverin 80-luvun lopun Escort RS Turbo, jota myös kuolasin ja kateellisena katselin  :) Mukava aihe tämä, anteeksi pieni off topic.
 
Itse muistelen että nimenomaan tuo 115hp 1.6 oli se kaikkein namuin noista. Olihan tuo 1.9 nopea, mutta se tuntui jotenkin tunkkaisemmalta tuon vääntävämmän luonteensa ansiosta.   
 
Samoihin aikoihin oli tosiaan kaverilla alla tuollainen ensimmäisen sukupolven Escort RS (ei turbo). Ajettavuudeltaan noita kahta ei voi samana päivänä verrata. Escort oli laiva, tuo pösö ihn idosti ketterä ja nopea mutkissa.

Muistan ajaneeni tuollaista RS-cabriota samoihin aikoihin. Hämmästys oli suuri. Kuinka jokin voi olla niin paska ajettava. Jos olette joskus ajaneet kuplan pohjalle tehtyä "kirppua" = RS Cabrio.
 
HAL9000 sanoi:
Samoihin aikoihin oli tosiaan kaverilla alla tuollainen ensimmäisen sukupolven Escort RS (ei turbo). Ajettavuudeltaan noita kahta ei voi samana päivänä verrata. Escort oli laiva, tuo pösö ihn idosti ketterä ja nopea mutkissa.

Muistan ajaneeni tuollaista RS-cabriota samoihin aikoihin. Hämmästys oli suuri. Kuinka jokin voi olla niin paska ajettava. Jos olette joskus ajaneet kuplan pohjalle tehtyä "kirppua" = RS Cabrio.

Turbo oli se, johon muita escortteja ei voinut verrata, etenkään mitään avoletkua. S1:stä sai myös ilman mukavuuksia. Voimaa turbokoneista sai hyvin ulos. Tiff ajelee tossa noita museokärryjä:

 
Onhan tämä sellainen lapsuuden unelmapeli ja yksi vuoden 1987 mallinen GTI 1.9 minulla on (vielä) tällä hetkellä teknisesti omistuksessa. Pitkään olin tällaisen perään haikaillut ja sitten kun "sopiva" löytyi olikin kyse sellaisesta aarteesta, joka on niin vähän ajettu ja niin priimakunnossa, että ei siitä harrasteautoksi sitten ollutkaan, kun ei sillä raaski ajaa.

Nyt on kaupat sovittu autosta ulkomaille paikkaan jossa sitä varmasti arvostetaan vielä enemmän kuin itse arvostaisin. Paperitöitä on vielä vähän tehtäväksi ja sitten kokeillaan paljonko Tullin mielestä tuossa autossa on vielä autoveroa jäljellä. Saattaa olla että auton arvosta voi tulla pienoista erimielisyyttä, mutta kokeileminen ei hirveitä maksa.

Sitten voisi koittaa löytää sellaisen yksilön jolla raaskisi ajaakin. Mitään kiirettä ei kuitenkaan ole.
 
HAL9000 sanoi:
Itse muistelen että nimenomaan tuo 115hp 1.6 oli se kaikkein namuin noista. Olihan tuo 1.9 nopea, mutta se tuntui jotenkin tunkkaisemmalta tuon vääntävämmän luonteensa ansiosta. 

Samaa kertoili tuon mainitsemani 1.9:n omistaja, hänelläkin oli ollut aiemmin 1.6, ja se kuulemma ainakin tuntui innokkaammalta.

Onko tuosta Penguinin keräilykappaleesta kenties jotain lehtijuttua tms. esittelyä jossakin? Ainakin kuulostaa sellaisen arvoiselta.
 
Saattaa siitä joskus tulla, mutta toistaiseksi sitä ei ole hirveästi hehkutettu a) siksi että auton minulle myynyt jos tietäisi, niin tajuaisi tulleensa ryöstetyksi, enkä halua pahoittaa vanhemman rouvan mieltä ja b) autosta on käyty kauppaa lähes siitä asti kun ostin sen. Autohan tosiaan tuli minulle hirveällä tuurikaupalla sokkona ostettuna viime syksynä, käytiin läpi ja vaihdettiin vähän hapertuneita letkuja ja tiivisteitä. Muutamaa viikkoa myöhemmin siitä kiinnostui ulkomainen ostaja, jonka kanssa tein autosta kaupat noin kolme viikkoa sitten. Auto menee sellaiselle omistajalle, joka varmasti osaa arvostaa sitä ja se tulee pysymään ainakin jossain määrin myös suuremman yleisön nähtävänä. Näin ainakin on ollut puhetta ja toivon että myös tulee olemaan. Harrasteautoksi tätä suunnittelin, mutta siitä tuli nyt sijoitusauto.

Kerrotaan nyt sen verran, että auton harvinaisuus on yksinkertaisesti siinä, että sillä ajettu vain kaupasta kotiin sen yhden ja ainoan kerran. Kyse on siis suomalaisen autoverotuksen kummallisuuksien mukaisesti uudesta autosta. Täällähän uudeksi katsotaan auto jonka käyttöönotosta alle 6 kk tai jolla on ajettu alle 6000 km. Tässä tapauksessa tuo jälkimmäinen ehto toteutuu kirkkaasti.

Haussa on kokoajan vähän tuota enemmän ajettu 205 GTI ja mieluiten 1.9, kaikesta huolimatta.
 
On kyllä sen verran herkullisen kuuloinen taskuraketti, että olisi kyllä kiva nähdä kuvia ja kuulla lisää.

Varmaan ajamattomuuteen löytyy syy. Tuskin sitä vahingossa on ajamatta jätetty.
 
Sairauskohtaus ja siitä toipuminen sen verran, että omistaja on jääräpäisesti pitänyt kiinni siitä että "minun autoani eivät sukulaiset myy pois, vaan lähden ajamaan sillä kun kykenen". Ei koskaan kyennyt.

Vähän piti kunnostaa ja putsata että pölyn ja kasaan painuneiden renkaiden välistä löytyi helmi ;)
 
Itsellä oli kanssa kova hinku GTI:n perään 90 luvun lopulla, mutta jo silloin lähes kaikki myynnissä olevat oli armottomia riiskoja. Lopulta vuonna 2000 löyty Turun valtavaunusta 205 XS, johon oli uutena vaihdettu GTI 1.9 sisusta ja vanteet. Budjettiratkaisuhan se oli, mutta auto oli niin siisti, että se oli pakko saada.

Auto on mulla edelleen ja se kanssa tuli fiksailtua niin siistiin kuntoon, että lopulta silläkään ei ole raaskinut ajella kuin ajoittain vuoden 2007 jälkeen... Tallissa se tosin saa olla ja en myöskään ihan helpolla siitä luovu. Jostain kumman syystä sitäkin on minulta yritetty ostaa melkein väkisin pois huomattavasti nuoremman sukupolven toimesta. Alkaa selkeesti olla klassikkoainesta koko 205.

Tuo XS on muuten kanssa makea ajettava keveytensä ja ennen kaikkea pirteän TU-moottorinsa ansiosta.