https://yliteippaus.fi/

Peugeot 2008 SUV (2020 ->)

Tähän vois melkein lisätä, että

Edullista autoilua, kunhan ei laske omalle ajalle mitään hintaa.

Itse en ainakaan kovasti kaipaa sitä laatuaikaa suurteholatureilla, kun pökötti otti 11-25kW:n tehoilla virtaa. Oli riittävä syy luopumiseen. Ei vaan hermot kestäny sitä odottelua. Aina kun ei ollut mahdollisuutta ladata perillä akkua, vaan piti lirutella akku julkisista latauspisteistä mahdollisimman täyteen, että pääsee poiskin. Ne viimeiset kilowatit - mutta rangen riittävyyden kannalta elintärkeät - oli viheliäisen hitaat.

Ainoaksi autoksi tuosta sähköpösöstä ei ollut minunkaan käytössä.
Varmasti näinkin. Meillä kakkos/kolmosautona ja 99% kerroista ladattu kotona. Tietääkseni 3 latausta julkisilla ja nekin kesällä ja kauppakäynnin aikana. Hetkeäkään ei ole tarvinnut latausta odotella. Kilsatkin riittää just. 11kk ollut ja 15500km nyt. Toinen vuosi menee vähemmillä kilsoilla, eli 30tkm riittää kyllä.
 
Tähän vois melkein lisätä, että

Edullista autoilua, kunhan ei laske omalle ajalle mitään hintaa.

Itse en ainakaan kovasti kaipaa sitä talvista laatuaikaa suurteholatureilla, kun pökötti otti 11-25kW:n tehoilla virtaa. Oli riittävä syy luopumiseen. Ei vaan hermot kestäny sitä odottelua. Aina kun ei ollut mahdollisuutta ladata perillä akkua, vaan piti lirutella akku julkisista latauspisteistä mahdollisimman täyteen, että pääsee poiskin. Talvisaikaan viimeiset kilowatit - mutta rangen riittävyyden kannalta elintärkeät - oli viheliäisen hitaat.

Ainoaksi autoksi tuosta sähköpösöstä ei ollut minunkaan käytössä.
Ei pikalaturilla kannata 80% jälkeen viettää minuuttiakaan vaan ottaa toinen lataus tarvittaessa.

Tietysti jos reitti ei sitä mahdollista niin sitten ymmärrän tuon liruttelun jotenkin (löytyykö sellaisia paikkoja vielä jostain?).
 
Ei pikalaturilla kannata 80% jälkeen viettää minuuttiakaan vaan ottaa toinen lataus tarvittaessa.

Tietysti jos reitti ei sitä mahdollista niin sitten ymmärrän tuon liruttelun jotenkin (löytyykö sellaisia paikkoja vielä jostain?).

Juu kyllä löytyy.

Laturille menoa ei voi kovin kummoisesti optimoida, kun perillä ei ole latausmahdollisuutta. On päästävä kotoa A latauspaikan B kautta paikkaan C (sähkötön mökki). Ja vaikka viikon päästä takaisin (lataus)paikkaan B. Paikka B siis lähin matkan varrella oleva latauspaikka, matkaa B->C->B tulee noin 2*70=140 kilsaa.

Paluussa kun ajoi autolla nollanelissä sen 70 kilsaa, niin latausnopeus oli 22-25 kW, akku vielä kylmä. Akku oli optimaalisessa varaustasossa mutta se ei paljon nollakelissä auttanut. Joudut pysähtymään vielä toistamiseen laturille, kun yhteensä matkaa kotiin A oli 200 eli laturin jälkeen 130 kilsaa, millään ei hermot jaksaneet noilla latausnopeuksilla odotella .

Jos yhtään edes kaukaisesti tämänsuuntaista matkaskenaariota tulee vuoden mittaan vastaan - ja auto on talouden ainokainen - niin uskon, että useimmat käyttäjät kypsyttää. Avainsana on latausmahdollisuus perillä, sitten ongelmat ovat varmasti vähäisempiä.

Sähköttömän mökin tilalle voi skenaarioon vaihtaa vaikka vierailun kaverin luona jossain kerrostalolähiössä 100-200 kilsan päässä kotoa, missä autopaikoilla ei ole mahdollista ladata sähköautoa. Siihen vähän toistuvaa nurkka-ajoa kylmällä autolla siellä paikanpäällä. Toistetaan pari kolme kertaa. Lähtöpäivänä paikoin hidasta on eteneminen kotiin pakkasten vallitessa.
 
Viimeksi muokattu:
Juu kyllä löytyy.

Laturille menoa ei voi kovin kummoisesti optimoida, kun perillä ei ole latausmahdollisuutta. On päästävä kotoa A latauspaikan B kautta paikkaan C (sähkötön mökki). Ja vaikka viikon päästä takaisin (lataus)paikkaan B. Paikka B siis lähin matkan varrella oleva latauspaikka, matkaa B->C->B tulee noin 2*70=140 kilsaa.

Paluussa kun ajoi autolla nollanelissä sen 70 kilsaa, niin latausnopeus oli 22-25 kW, akku vielä kylmä. Akku oli optimaalisessa varaustasossa mutta se ei paljon nollakelissä auttanut. Joudut pysähtymään vielä toistamiseen laturille, kun yhteensä matkaa kotiin A oli 200 eli laturin jälkeen 130 kilsaa, millään ei hermot jaksaneet noilla latausnopeuksilla odotella .

Jos yhtään edes kaukaisesti tämänsuuntaista matkaskenaariota tulee vuoden mittaan vastaan - ja auto on talouden ainokainen - niin uskon, että useimmat käyttäjät kypsyttää. Avainsana on latausmahdollisuus perillä, sitten ongelmat ovat varmasti vähäisempiä.
Pohdin vaan, että jos tuo mökillä käynti suurin ongelma olisiko niin olisiko aggregaatilla lataamisessa mitään järkeä?
 
Juu kyllä löytyy.

Laturille menoa ei voi kovin kummoisesti optimoida, kun perillä ei ole latausmahdollisuutta. On päästävä kotoa A latauspaikan B kautta paikkaan C (sähkötön mökki). Ja vaikka viikon päästä takaisin (lataus)paikkaan B. Paikka B siis lähin matkan varrella oleva latauspaikka, matkaa B->C->B tulee noin 2*70=140 kilsaa.
Aika harvassa tuollaisia mökkejä ainakaan etelässä on. Ilomantsissa ja siitä ylöspäin tietysti löytyy kyllä. Varmaan Saaristomeren tai Saimaan saaristossa on myös tuollaisia paikkoja.
Sähköttömän mökin tilalle voi skenaarioon vaihtaa vaikka vierailun kaverin luona jossain kerrostalolähiössä 100-200 kilsan päässä kotoa, missä autopaikoilla ei ole mahdollista ladata sähköautoa. Siihen vähän toistuvaa nurkka-ajoa kylmällä autolla siellä paikanpäällä. Toistetaan pari kolme kertaa. Lähtöpäivänä paikoin hidasta on eteneminen kotiin pakkasten vallitessa.
Kaupungissa ajellaan moneen kertaan, mutta ei saada autoa hetkeksi pikalaturiin? Kai sekin mahdollista on.

Aikapaljon enemmän vaan pitää sitten budjetoida autoon kuin hullu-pösön 249 €/kk, jotta nuo määreet täyttyvät kaikissa ajateltavissa olevissa oloissa.
 
Aika harvassa tuollaisia mökkejä ainakaan etelässä on. Ilomantsissa ja siitä ylöspäin tietysti löytyy kyllä. Varmaan Saaristomeren tai Saimaan saaristossa on myös tuollaisia paikkoja.

Kaupungissa ajellaan moneen kertaan, mutta ei saada autoa hetkeksi pikalaturiin? Kai sekin mahdollista on.

Aikapaljon enemmän vaan pitää sitten budjetoida autoon kuin hullu-pösön 249 €/kk, jotta nuo määreet täyttyvät kaikissa ajateltavissa olevissa oloissa.

Juuri näin, sijainti on Saimaalla.

No juu tokihan latausmahdollisuudet ovat kaupungeissa paremmat. Onhan se helpompaa.

Ehkä itseäni otti eniten päähän tommoisessa lähiöparkissa se tasapainoilu pitää akku yli 50%:n 20 asteen pakkasessa, että sai etäohjauksen pidettyä "hengissä". Pikalatausta 18kW:n tehoilla tuli kyllä koettua kun nurkka-ajoa tuli päivittäin. Minusta se raja oli ainakin mun autossa 50%?

Jokainen toki tekee omat laskelmat, mutta jos Hullu-pösön rinnalla tarvitsee pitää toista autoa, niin aikalailla kustannussäästöt polttoainekuluissa taitaa huveta siihen.