Tarkoitus olisi päivittää perävaunuun peruutusvalot ja ajan mukaisesti tai koska allekirjoittaneella on jokin fiksaatio, tulisi noiden olla LED-valot. Laki vaatii peruutusvaloilta lähinnä sitä, että ne ovat siellä merkkivalona muille ja harvemmin niillä mitään näkee. Siltä pohjalta jo suunnittelinkin että laitetaan säännöksen täyttävä e-hyväksytty peruutusvalo ja täydennetään sen päälle valaistusta työvaloilla, joiden hyväksyntä katsastuksessa on perävaunun osalta aivan läpihuutojuttu.
Tuollaisia saa ainakin Saksasta ja esim. eBaysta ostettuna ja kaksin kappalein tilattuna hintaa tulisi noin 15 € / kpl. Nämä todellakin ovat e-hyväksytyt 00AR-merkityt R23-mukaiset peruutusvalot, joten sen suhteen ei kellään olisi nokan koputtamista. Niitä saisi tuohon kärryyn laittaa 2 kpl ja jos kärryllä olisi pituutta vähintään 6 metriä, niin peruustusvaloja saa olla neljä.
Goolailin sitten enemmän ja ehkä nuo jotain näyttävät, mutta kyllä ne enemmän menevät sinne merkkivalojen puolelle, tosin mitään mittausarvoja ei tunnu löytyvän, vaikka sellaiset on kyllä e-hyväksytyllä valolla oltava. Siispä jatkaen etsintää ja seuraavaksi tuli sitten vastaan järeämpään kalustoon tehdyt, mutta sopivan kompaktit valot ja nyt olisi jo valovirtaakin tarjolla 1600 lumen.
Schmitz Cargobullin raskaan kaluston perävaunuissa käytetyt OEM-peruutusvalot
Valo vaikuttaa sopiva ohkaiselta, jotta tämän saisi mahdutettua helpostikin pienemmänkin perävaunun taakse.
Jännitekin kelpaisi 10-48v eli siltäkin osin käy kevyempäänkin kalustoon. Nyt pitäisi vaan löytää sellainen myyjä, joka myy näitä myös Suomeen. Löysin kyllä useamman saksalaisen myyjän, mutta toistaiseksi ei ole tullut vastaan yhtään joka myisi näitä Suomeen. Pitääkö tässä alkaa koluamaan jotain raskaan kaluston tarvikekauppoja Suomesta vai kysyä suoraan Schmitz Cargobullilta, jolla edustus myös Suomessa. Niin ja hinta Saksassa on näille noin 80 € / kpl ja hirvestä sitä enempää ei viitsisi maksaa plus kohtuulliset toimituskulut.
Etsintä jatkuu ja vinkkejä otetaan vastaan. Rajoitteet ovat sellaiset että 150 x 150 x 60 on ehdoton maksimikoko, mieluummin syvyyttä vain 50-55 mm. Kiinnityksen osalta korkeussuunnassa on tilaa valaisimen kanssa n. 175 mm. Tähän mennessä vastaan tulleista tuo Cargobullin valo olisi kyllä aika täydellinen.

Tuollaisia saa ainakin Saksasta ja esim. eBaysta ostettuna ja kaksin kappalein tilattuna hintaa tulisi noin 15 € / kpl. Nämä todellakin ovat e-hyväksytyt 00AR-merkityt R23-mukaiset peruutusvalot, joten sen suhteen ei kellään olisi nokan koputtamista. Niitä saisi tuohon kärryyn laittaa 2 kpl ja jos kärryllä olisi pituutta vähintään 6 metriä, niin peruustusvaloja saa olla neljä.
Goolailin sitten enemmän ja ehkä nuo jotain näyttävät, mutta kyllä ne enemmän menevät sinne merkkivalojen puolelle, tosin mitään mittausarvoja ei tunnu löytyvän, vaikka sellaiset on kyllä e-hyväksytyllä valolla oltava. Siispä jatkaen etsintää ja seuraavaksi tuli sitten vastaan järeämpään kalustoon tehdyt, mutta sopivan kompaktit valot ja nyt olisi jo valovirtaakin tarjolla 1600 lumen.

Schmitz Cargobullin raskaan kaluston perävaunuissa käytetyt OEM-peruutusvalot

Valo vaikuttaa sopiva ohkaiselta, jotta tämän saisi mahdutettua helpostikin pienemmänkin perävaunun taakse.

Jännitekin kelpaisi 10-48v eli siltäkin osin käy kevyempäänkin kalustoon. Nyt pitäisi vaan löytää sellainen myyjä, joka myy näitä myös Suomeen. Löysin kyllä useamman saksalaisen myyjän, mutta toistaiseksi ei ole tullut vastaan yhtään joka myisi näitä Suomeen. Pitääkö tässä alkaa koluamaan jotain raskaan kaluston tarvikekauppoja Suomesta vai kysyä suoraan Schmitz Cargobullilta, jolla edustus myös Suomessa. Niin ja hinta Saksassa on näille noin 80 € / kpl ja hirvestä sitä enempää ei viitsisi maksaa plus kohtuulliset toimituskulut.
Etsintä jatkuu ja vinkkejä otetaan vastaan. Rajoitteet ovat sellaiset että 150 x 150 x 60 on ehdoton maksimikoko, mieluummin syvyyttä vain 50-55 mm. Kiinnityksen osalta korkeussuunnassa on tilaa valaisimen kanssa n. 175 mm. Tähän mennessä vastaan tulleista tuo Cargobullin valo olisi kyllä aika täydellinen.