https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Perusautojen perusauto - Corolla 1.4 vvt-i 2007

B

Bear

Vieras
Päätinpä aikani kuluksi väsätä pienen koeajo/käyttökokemus-jutun vanhempieni kakkosautosta, eli vuoden 2007 Corollasta.

Kyseinen sininen Corolla hankittiin talouteen noin 4-5 vuotta sitten, hyvin palvelleen 2000-mallisen Corollan tilalle. Varusteiltaan auto on tasoa Terra eli foorumin mittapuulla kuli. Moottorina 1.4 vvt-i ja vaihteistona 5v-manuaali. Ajokortin saatuani olen tällä välillä ajellut, joten jotain kokemuksia ja vertailua omaan Volvoon on tulossa.

toyota-corolla-2010-diesel-cedar-blue-saloon-1.4-westmeath-63451453.jpg

Kuvan yksilö on väriä myöten samanlainen kun tämä meidän rollaattori, josta nyt ei ole kuvia saatavilla.

Ajettavuus
Corolla on helppo, muttei mitenkään nautinnollinen ajettava. Ohjaus on kevyehkö, ja tuntuma ei ole parhaasta päästä. Nurkkapyörityksessä ohjaus on parhaimmillaan, koska se on sopivan keveä ja mukava pyöritellä. Autosta myös näkee hyvin joka suuntaan. Maantiellä ohjauksen tunnottomuus alkaa hieman nousta esiin, mutta suuntavakaus on onneksi varsin hyvällä tasolla.
Viisivaihteinen vaihteisto toimii napakasti ja koko moottori-vaihteisto-kytkin kombo on varsin mukava. Moottorin kaikki 97 hevosvoimaa riittävät hyvin kyläpyöritykseen ja maantielläkin pärjää, kunhan ei ole hirveä kiire. 80 km/h menee vielä varsin mukavasti, mutta 100 km/h vauhdissa moottorin kierrokset nousevat turhan korkealle.
Hiekkateillä Corolla on varsin mukava ajettava, jousitus toimii hyvin ja kuopat eivät juurikaan vaikuta kulkuun.
S40 alusta ja ohjaus pohjautuu Focukseen, joten on ilmeistä, että Volvo on yleisesti parempi ajaa kuin Corolla. Nurkkapyörityksessä Corolla sen sijaan on vahvoilla, kiitokset jouhevalle vaihteistolle ja kevyellä ohjaukselle.

Moottori
Moottorina tässä yksilössä on ketjulla pyörivä 1.4 vvt-i. Pikkukoneessa on tehoa 97hv ja vääntöä huimat 130nm. Moottorissa on japsiksi hyvin vääntöä jo alhalla. Vaihtovalot opastavat vaihtamaan neloselle jo neljässäkympissä, ja kone ei ole moksiskaan. Vastaavasti isommissa nopeuksissa moottori huuta jo aika tavalla, koska vaihteita on vain viisi. 1.4 on mukvana taloudellinen, soppaa maistuu noin 6 litraa sekalaisessa ajossa.

Tilat ja mukavuus
Kuljettajan paikalla sopiva ajoasento löytyy ainakin tällaiselle 170cm tumpille varsin nopeasti, vaikka säädöt ovatkin portaalliset. Penkki ja ratti liikkuvat riittävästi kaikkiin suuntiin. Volvoon verrattuna penkin sivuttaistukea on enemmän, ja istuimen säädöt ovat hieman vajaammat. Niskatuki on kuitenkin liikuteltavissa, Volvossa se on kiinteä. Koelaudassa kaikki on hyvin käsillä ja vähien varusteiden toiminta loogista. Varusteluun kuuluu mm. ilmastointi, poppivehkeet, sähkölasit edessä ja kauko-ohjattu k-lukko. Takapenkin tilat ovat varsin hyvät, jalkatilaa on minun ajoasennon takana enemmän kuin S40:ssä. Tavaratila on mukavan suurikokoinen, kuten myös luukku. Murskasaranat vievät kuitenkin osansa tilasta. Volvoon verrattuna kontissa on enemmän tilaa ja luukku on reilusti suurempi.
Mukavuudesta ja sisustuksen laatuvaikutelmasta puhuttaessa on todettava, että kyseessä on perus japsi. Muovia löytyy, ja kangaskin on hieman karua, joskin kestävää. Matkanteko Corollalla on kuitenkin melko mukavaa, isoin melun lähde on pienemmissä nopeuksissa renkaat, isommissa nopeuksissa moottori. Tässä suhteessa Volvo pätkii mennen tullen ja vielä palatessaan, mutta Volvo onkin viittä vaille premium. ;)

2008_altis_int5.preview.jpg

Sisältä Corolla on suunnilleen tämmöinen.

Ylläpito
Corolla on ollut luotettva ja nöyrä palvelija, vikoja ei ole ollut. Muutama takaisinkutsu matkalle on siunaantunut, mutta ne ovat nykyään jo arkipäivää. Huoltokustannukset ovat melko pienet, koska jakopää on ketjulla ja ainoat vuosittaiset/säännölliset huoltotoimet ovat öljyn ja suodattimen vaihto. Kulutus pyörii sekalaisessa ajossa jossain kuuden litran hujakoilla.

Plussat ja miinukset
+Toimintavarmuus, Corolla on toiminut kuin sveitsiläinen kello
+ Kulutus on varsin hyvällä tasolla
+ Takatilat, kaksi aikuista mahtuu matkustamaan varsin mukavasti
+ Ohjaus & voimalinja kaupungissa
- Moottorin ominaisuudet maantiellä
- Laatuvaikutelma
- Murskasaranat vie osansa kontista

 
Kiitos kattavasta raportista!  :)

Uskoisin, että tällainen Corolla on selkeästi yleisempi siellä maakunnissa, kuin täällä ruuhka-Suomessa. Toimittaa päivittäiset kuljetukset varmasti yhtä hyvin paikasta A paikkaan B siinä missä mikä tahansa muukin normaali käyttöauto.
 
Mukava lueskella kokemuksia Corollasta, kiitos. Ihmeen vähällä polttoaineella on mennyt, jos vertaa "meillä" olleeseen 99-mallin 1,6 koneella varustettuun Corollaan. 20tkm matkalla keskikulutus oli 8,28l/100km. Kevyt laite ohjata ja vaihdekeppiä hämmentää, huonokätiselle erittäin positiivinen asia. Saman tuntuman sain Mazda 323:sta ja nykyisestä Suzukistani. Taitaa em. hallintalaitteiden keveys olla Japanilaista alkuperää oleville autoille yleistä? Sellainenkin pieni yksityiskohta kuin turvavyön vapautuspainike on vaikkapa Octaviassa paljon jäykempi kuin Japanilaisissa autoissa. Terveillä käsillä asiaa ei varmaan edes tiedosta, mutta jokainen meistä vääjäämättä vanhenee jolloin tuollaiset pikkujutut nousevat esille.
 
Kiitoksia, kiva kuulla että oli mukavaa luettavaa. :)

Quality; tämmöisiä Corolloita on täällä aika monta, ja sen ymmärtää. Kuten sanoit, tämä on oiva kulkuväline arkiajoihin, taloudellinen, halpa ylläpitää ja luotettavaa kyytiä tarjoava pirssi.

Vaari; polttoaineen kulutus on itsellenikin ollut pieni ihmettelyn aihe, ilmeisesti moottorin ominaisuudet ja vaihteison välitykset mahdollistaa alhaiset lukemat. Toki myös se, että ajo on pääosin alle 80km/h alueella selittää jotain.
Ja hallintalaitteet on tässäkin mukavan kevyet käyttää.
 
Auto tarpeen mukaan on aina hyvä malli. Usein se edullisinkin. Kolmen Toyotan entisenä omistajana en pidä moisia huonoina laitteina. Se että eivät tarjoa "ajamisen iloa" tai luksusta näkyy juurikin myös hinnassa. Nämä puoltavat paikkaansa ja ennemminkin ihmettelen näitä moittivien henkilöiden urautunutta ajattelutapaa.

Itse haluan "hiukan enemmän" ja valitettavasti se näkyy myös kukkarossa, mutta mikäli olisi ajatus ajella vain päivittäisajot, niin voisin hyvin tuollaisella ajella. Tai jopa halvemmalla pelillä.
 
Tässäkin vaihtamiseen liittynee se kummallinen ominaisuus että kierrokset jäävät "huutamaan" kun kytkintä painaa ja vaihtaa isommalle? Nurkka-ajossa asiaa ei edes huomaa mutta kun pitää rampilta kiihdyttää marssivauhtiin niin ärsyttää.

Naapuri neuvoi minua aikanaan että nosta kaasu ensin ja vasta sitten kytkin pohjaan, tuon kun oppi, niin mikäs siinä.
 
Joo, kyllähän tämä on varsin oiva peli jos ei muuta autoltansa kaipaa kuin paikasta A paikkaan B. Sedälläkin on vm 2004 uutena ostettu Corolla, uuttuuttansa vielä kiiltää kun hikisesti 20tkm mittarissa, ei kauppamatkoista juuri ajo kerry. Joku saa siitä joskus hyvän auton, jos ei nurmikolla seisoessa mätäne. Vaihtoi -87 Corollan tuohon kun se lahosi eikä kannattanut fiksata.
 
Makkis sanoi:
Tässäkin vaihtamiseen liittynee se kummallinen ominaisuus että kierrokset jäävät "huutamaan" kun kytkintä painaa ja vaihtaa isommalle?
Itse en ainakaan moista ominaisuutta ole huomannut, mutta enpä ole tällä "ramppikiihdytyksiä" tehnyt.

Eskoop & Kettu; Juuri näin. Meillä vanhemmat ei pärjää yhdellä autolla, mutta kakkosauton mittariin ei kerry vuodessa kuin 5tkm, joten mitään kallista ja äärimmäistä luksusta ei kannata ostaa.
 
Kymmenen vuotta vanha Corolla ja vielä aivan modernin näköinen auto. Toista se oli silloin 1992 kun sain itse kortin, silloin 10v vanha Corolla oli vm. -82 ja takavetoinen vielä, näytti selvästi vanhemmalta autolta kuin tuo -04 tänä päivänä :)
Corolla on sellainen "yleisauto" että siitä on monenlaiseen autontarpeeseen ja suosittu autohan se on ollutkin. Nyt vaan Auris näyttää vetävän pidemmän korren suosiossa, kompakti Hatchback ja farmari kun Corolla on saatavana enää porrasperäisenä.
Mielenkiintoinen koeajoraportti. Itse olen koeajanut pari Corollaa aikoinaan, -83:n takavetoinen DX ja -94 Corolla sedan 1,6 koneella.
 
Makkis sanoi:
Tässäkin vaihtamiseen liittynee se kummallinen ominaisuus että kierrokset jäävät "huutamaan" kun kytkintä painaa ja vaihtaa isommalle? Nurkka-ajossa asiaa ei edes huomaa mutta kun pitää rampilta kiihdyttää marssivauhtiin niin ärsyttää.

Naapuri neuvoi minua aikanaan että nosta kaasu ensin ja vasta sitten kytkin pohjaan, tuon kun oppi, niin mikäs siinä.

Imusarjan tiiviste vuotaa hiukan. Mulla on yksi ylimääräinen hyllyssä tallissa koko ajan. Se on huonosti toteutettu ja niitä menee puolen vuoden välein. Jos laittaa sopivaa tiivistemassaa (esim. Hylomar) sinne väliin, niin menee monta vuotta huutamatta.
 
Huikko sanoi:
Imusarjan tiiviste vuotaa hiukan. Mulla on yksi ylimääräinen hyllyssä tallissa koko ajan. Se on huonosti toteutettu ja niitä menee puolen vuoden välein. Jos laittaa sopivaa tiivistemassaa (esim. Hylomar) sinne väliin, niin menee monta vuotta huutamatta.

Joo, viimeksi ajamani Corolla oli tuolloin muutaman kuukauden ikäinen. Ominaisuuden kyllä huomasi ihan normaalikiihdytyksessäkin ja samaa olen havainnut muissakin ajamissani bensa-tojotissa.
 
Makkis sanoi:
Tässäkin vaihtamiseen liittynee se kummallinen ominaisuus että kierrokset jäävät "huutamaan" kun kytkintä painaa ja vaihtaa isommalle? Nurkka-ajossa asiaa ei edes huomaa mutta kun pitää rampilta kiihdyttää marssivauhtiin niin ärsyttää.
Tänään löysin tuon ominaisuuden kun kiihdytin valtatielle. Kierrokset itseasiassa jopa vähän nousi kun kytkimen painoi pohjaan.