B
Bear
Vieras
Päätinpä aikani kuluksi väsätä pienen koeajo/käyttökokemus-jutun vanhempieni kakkosautosta, eli vuoden 2007 Corollasta.
Kyseinen sininen Corolla hankittiin talouteen noin 4-5 vuotta sitten, hyvin palvelleen 2000-mallisen Corollan tilalle. Varusteiltaan auto on tasoa Terra eli foorumin mittapuulla kuli. Moottorina 1.4 vvt-i ja vaihteistona 5v-manuaali. Ajokortin saatuani olen tällä välillä ajellut, joten jotain kokemuksia ja vertailua omaan Volvoon on tulossa.
Kuvan yksilö on väriä myöten samanlainen kun tämä meidän rollaattori, josta nyt ei ole kuvia saatavilla.
Ajettavuus
Corolla on helppo, muttei mitenkään nautinnollinen ajettava. Ohjaus on kevyehkö, ja tuntuma ei ole parhaasta päästä. Nurkkapyörityksessä ohjaus on parhaimmillaan, koska se on sopivan keveä ja mukava pyöritellä. Autosta myös näkee hyvin joka suuntaan. Maantiellä ohjauksen tunnottomuus alkaa hieman nousta esiin, mutta suuntavakaus on onneksi varsin hyvällä tasolla.
Viisivaihteinen vaihteisto toimii napakasti ja koko moottori-vaihteisto-kytkin kombo on varsin mukava. Moottorin kaikki 97 hevosvoimaa riittävät hyvin kyläpyöritykseen ja maantielläkin pärjää, kunhan ei ole hirveä kiire. 80 km/h menee vielä varsin mukavasti, mutta 100 km/h vauhdissa moottorin kierrokset nousevat turhan korkealle.
Hiekkateillä Corolla on varsin mukava ajettava, jousitus toimii hyvin ja kuopat eivät juurikaan vaikuta kulkuun.
S40 alusta ja ohjaus pohjautuu Focukseen, joten on ilmeistä, että Volvo on yleisesti parempi ajaa kuin Corolla. Nurkkapyörityksessä Corolla sen sijaan on vahvoilla, kiitokset jouhevalle vaihteistolle ja kevyellä ohjaukselle.
Moottori
Moottorina tässä yksilössä on ketjulla pyörivä 1.4 vvt-i. Pikkukoneessa on tehoa 97hv ja vääntöä huimat 130nm. Moottorissa on japsiksi hyvin vääntöä jo alhalla. Vaihtovalot opastavat vaihtamaan neloselle jo neljässäkympissä, ja kone ei ole moksiskaan. Vastaavasti isommissa nopeuksissa moottori huuta jo aika tavalla, koska vaihteita on vain viisi. 1.4 on mukvana taloudellinen, soppaa maistuu noin 6 litraa sekalaisessa ajossa.
Tilat ja mukavuus
Kuljettajan paikalla sopiva ajoasento löytyy ainakin tällaiselle 170cm tumpille varsin nopeasti, vaikka säädöt ovatkin portaalliset. Penkki ja ratti liikkuvat riittävästi kaikkiin suuntiin. Volvoon verrattuna penkin sivuttaistukea on enemmän, ja istuimen säädöt ovat hieman vajaammat. Niskatuki on kuitenkin liikuteltavissa, Volvossa se on kiinteä. Koelaudassa kaikki on hyvin käsillä ja vähien varusteiden toiminta loogista. Varusteluun kuuluu mm. ilmastointi, poppivehkeet, sähkölasit edessä ja kauko-ohjattu k-lukko. Takapenkin tilat ovat varsin hyvät, jalkatilaa on minun ajoasennon takana enemmän kuin S40:ssä. Tavaratila on mukavan suurikokoinen, kuten myös luukku. Murskasaranat vievät kuitenkin osansa tilasta. Volvoon verrattuna kontissa on enemmän tilaa ja luukku on reilusti suurempi.
Mukavuudesta ja sisustuksen laatuvaikutelmasta puhuttaessa on todettava, että kyseessä on perus japsi. Muovia löytyy, ja kangaskin on hieman karua, joskin kestävää. Matkanteko Corollalla on kuitenkin melko mukavaa, isoin melun lähde on pienemmissä nopeuksissa renkaat, isommissa nopeuksissa moottori. Tässä suhteessa Volvo pätkii mennen tullen ja vielä palatessaan, mutta Volvo onkin viittä vaille premium.
Sisältä Corolla on suunnilleen tämmöinen.
Ylläpito
Corolla on ollut luotettva ja nöyrä palvelija, vikoja ei ole ollut. Muutama takaisinkutsu matkalle on siunaantunut, mutta ne ovat nykyään jo arkipäivää. Huoltokustannukset ovat melko pienet, koska jakopää on ketjulla ja ainoat vuosittaiset/säännölliset huoltotoimet ovat öljyn ja suodattimen vaihto. Kulutus pyörii sekalaisessa ajossa jossain kuuden litran hujakoilla.
Plussat ja miinukset
+Toimintavarmuus, Corolla on toiminut kuin sveitsiläinen kello
+ Kulutus on varsin hyvällä tasolla
+ Takatilat, kaksi aikuista mahtuu matkustamaan varsin mukavasti
+ Ohjaus & voimalinja kaupungissa
- Moottorin ominaisuudet maantiellä
- Laatuvaikutelma
- Murskasaranat vie osansa kontista
Kyseinen sininen Corolla hankittiin talouteen noin 4-5 vuotta sitten, hyvin palvelleen 2000-mallisen Corollan tilalle. Varusteiltaan auto on tasoa Terra eli foorumin mittapuulla kuli. Moottorina 1.4 vvt-i ja vaihteistona 5v-manuaali. Ajokortin saatuani olen tällä välillä ajellut, joten jotain kokemuksia ja vertailua omaan Volvoon on tulossa.

Kuvan yksilö on väriä myöten samanlainen kun tämä meidän rollaattori, josta nyt ei ole kuvia saatavilla.
Ajettavuus
Corolla on helppo, muttei mitenkään nautinnollinen ajettava. Ohjaus on kevyehkö, ja tuntuma ei ole parhaasta päästä. Nurkkapyörityksessä ohjaus on parhaimmillaan, koska se on sopivan keveä ja mukava pyöritellä. Autosta myös näkee hyvin joka suuntaan. Maantiellä ohjauksen tunnottomuus alkaa hieman nousta esiin, mutta suuntavakaus on onneksi varsin hyvällä tasolla.
Viisivaihteinen vaihteisto toimii napakasti ja koko moottori-vaihteisto-kytkin kombo on varsin mukava. Moottorin kaikki 97 hevosvoimaa riittävät hyvin kyläpyöritykseen ja maantielläkin pärjää, kunhan ei ole hirveä kiire. 80 km/h menee vielä varsin mukavasti, mutta 100 km/h vauhdissa moottorin kierrokset nousevat turhan korkealle.
Hiekkateillä Corolla on varsin mukava ajettava, jousitus toimii hyvin ja kuopat eivät juurikaan vaikuta kulkuun.
S40 alusta ja ohjaus pohjautuu Focukseen, joten on ilmeistä, että Volvo on yleisesti parempi ajaa kuin Corolla. Nurkkapyörityksessä Corolla sen sijaan on vahvoilla, kiitokset jouhevalle vaihteistolle ja kevyellä ohjaukselle.
Moottori
Moottorina tässä yksilössä on ketjulla pyörivä 1.4 vvt-i. Pikkukoneessa on tehoa 97hv ja vääntöä huimat 130nm. Moottorissa on japsiksi hyvin vääntöä jo alhalla. Vaihtovalot opastavat vaihtamaan neloselle jo neljässäkympissä, ja kone ei ole moksiskaan. Vastaavasti isommissa nopeuksissa moottori huuta jo aika tavalla, koska vaihteita on vain viisi. 1.4 on mukvana taloudellinen, soppaa maistuu noin 6 litraa sekalaisessa ajossa.
Tilat ja mukavuus
Kuljettajan paikalla sopiva ajoasento löytyy ainakin tällaiselle 170cm tumpille varsin nopeasti, vaikka säädöt ovatkin portaalliset. Penkki ja ratti liikkuvat riittävästi kaikkiin suuntiin. Volvoon verrattuna penkin sivuttaistukea on enemmän, ja istuimen säädöt ovat hieman vajaammat. Niskatuki on kuitenkin liikuteltavissa, Volvossa se on kiinteä. Koelaudassa kaikki on hyvin käsillä ja vähien varusteiden toiminta loogista. Varusteluun kuuluu mm. ilmastointi, poppivehkeet, sähkölasit edessä ja kauko-ohjattu k-lukko. Takapenkin tilat ovat varsin hyvät, jalkatilaa on minun ajoasennon takana enemmän kuin S40:ssä. Tavaratila on mukavan suurikokoinen, kuten myös luukku. Murskasaranat vievät kuitenkin osansa tilasta. Volvoon verrattuna kontissa on enemmän tilaa ja luukku on reilusti suurempi.
Mukavuudesta ja sisustuksen laatuvaikutelmasta puhuttaessa on todettava, että kyseessä on perus japsi. Muovia löytyy, ja kangaskin on hieman karua, joskin kestävää. Matkanteko Corollalla on kuitenkin melko mukavaa, isoin melun lähde on pienemmissä nopeuksissa renkaat, isommissa nopeuksissa moottori. Tässä suhteessa Volvo pätkii mennen tullen ja vielä palatessaan, mutta Volvo onkin viittä vaille premium.

Sisältä Corolla on suunnilleen tämmöinen.
Ylläpito
Corolla on ollut luotettva ja nöyrä palvelija, vikoja ei ole ollut. Muutama takaisinkutsu matkalle on siunaantunut, mutta ne ovat nykyään jo arkipäivää. Huoltokustannukset ovat melko pienet, koska jakopää on ketjulla ja ainoat vuosittaiset/säännölliset huoltotoimet ovat öljyn ja suodattimen vaihto. Kulutus pyörii sekalaisessa ajossa jossain kuuden litran hujakoilla.
Plussat ja miinukset
+Toimintavarmuus, Corolla on toiminut kuin sveitsiläinen kello
+ Kulutus on varsin hyvällä tasolla
+ Takatilat, kaksi aikuista mahtuu matkustamaan varsin mukavasti
+ Ohjaus & voimalinja kaupungissa
- Moottorin ominaisuudet maantiellä
- Laatuvaikutelma
- Murskasaranat vie osansa kontista