https://yliteippaus.fi/

Perus-vai metallin(helmiäis)valkoinen?

P

Peeveli

Vieras
Te, jotka pidätte valkoisesta väristä autossa: kumman nyt ottaisitte, perus-sävyn vai metallinhohtovalkoisen?

Itse noita seuraillut erityisen tarkkaan viime aikoina, ja esim. Volvossa helmiäisvalkoinen on auringonvalossa aika näyttävä ja helmiäinen hohtaa selvästi erottuen. Perusvalkoinen taas on joka valaistuksessa "oma itsensä" jos sävy vaan on puhdas. Esim. Audi A1:n ja A3:n amalfi white taittui perusvärinä liikaa kermankeltaiseen ja ilman helmiäishohdetta se oli makuuni huono.

Onko paikkamaalauksessa/korjauksessa vaikeutta metalli/helmiäisvalkoisen osalta verrattuna perusväriin?

On se valkoinen vaan huoleton väri pölyn ja kesälian sekä naarmujen/hologrammien osalta...talvella toki saa jynssätä suolakuraa huolellisesti mutta niin sitä tulee pestyä muutkin värit...
 
Eipä tuota ole tullut mietittyä, toisaalta kumpikin on jees. Ei oikein tuntuisi omalta valinnalta maksaa helmiäisestä lisähintaa kuitenkaan.
Itselle tärkeintä on se valkoisen puhtaus, ei mikään kermansävyyn taittuva. Kuten tuo oma PureWhite.
 
Peeveli sanoi:
Te, jotka pidätte valkoisesta väristä autossa: kumman nyt ottaisitte, perus-sävyn vai metallinhohtovalkoisen?

Normivalkoinen oma suosikki - aina ja joka paikassa tyylikäs - kunhan on vain puhdas.
Ne kermankeltaiset on aivan karmeita.
 
Peeveli sanoi:
Onko paikkamaalauksessa/korjauksessa vaikeutta metalli/helmiäisvalkoisen osalta verrattuna perusväriin?
Kommentoin tätä kohtaa osittain, koska siihen on mahdotonta antaa yleispätevää vastausta:

VAG:lla kaikki uudet maalit on lakkamaaleja ns. ukopinnoissa. Tällöin rakenne on likipitäin sama korjausta ajatellen, eli pohjamaali - välimaali - pintamaali (väri) - lakka. Kerrospaksuudet, kerrosten määrä näiden kesken voi vaihdella eri sävyissä, mutta mitään semmoista "kerralla kaikki" ei ainakaan minun tuntemissa konsernimaaleissa ole. Asia tuli aika perinpohjin selvitettyä erään etuovi-casen vuoksi, ja minulla auto on ihan perusvalkoinen joka siis ei eroa metalli- tai helmiäismaaleista tuossa mielessä. "Vaikeus" tulee siinä maalaamon osaamisessa sekoittaa sopiva värisävy ja maalata se niin, että sävy ei erotu. Minun tapauksessa, kaikesta muusta huolimatta, valkoisen sävy osui kohdalleen jokaisella maalauskerralla.

Ottaisinko silti valkoista autoa enää? En ottaisi... siihen on kuitenkin muut syyt, eikä niitä tarvitse tässä topikissa miettiä. Hoidon osalta olen likipitäin samaa mieltä, mutta siltikin suosittelen pinnalle kuin pinnalle hyvää pinnoitetta lakan päälle. Helpottaa tuota "jynssäämistä" aika kovasti.
 
Minä pidän valkoisesta väristä autossa. Kelpaa niin tavallinen kuin helmiäissävykin. Toki helmiäinen on aika lailla hienompi ja on Volvolla jopa tavallista metalliväriä kalliimpi. Meidän XC60 on helmiäisvalkoinen ja mielestäni selvästi perusvalkoista fiksumman näköinen. Mutta lisähinnan suuruus saattaisi kääntää valinnan perusvalkoiseen. Ocean Raceen sen sai 200 eur lisähinnalla.

Qashqai tulee myös helmiäisvalkoisena. Jos ei olisi ollut "metalliväri kaupan päälle" -kampanjaa, niin olisin tyytynyt perusvalkoiseen halpisautossa.

Joihinkin autoihin sopii hienosti myös kermanväriseen suuntaan sävytetty valkoinen. Alkuviikolla sen värinen Jaguar XF ajeli kehällä rinnallani ja se näytti hienolta ja arvokkaalta.
 
Peeveli sanoi:
Te, jotka pidätte valkoisesta väristä autossa: kumman nyt ottaisitte, perus-sävyn vai metallinhohtovalkoisen?

No metalli! Sehän hohtaa kuin helmi jos on putipuhdas ja sopivasti valo osuu.
Kyllä ne maalarit sanoo, että metallivärit on aina vaikeimpia. Kohtahan tuota pääsee itse ilmeisesti näkemään kun metallivalkoinen saa uuden puskurin. Tuskin ( ? ) se maalattuna tehtaalta tulee, joten eiköhän se maalarin kautta tule. Onneksi väriin on koodi ja väri on uusi, joten onnistumisen mahdollisuudet on ilmassa.

Edellistä autoa tuli pesetettyä koneessa usein ja metallinhohto valkoisena sitä ei kyllä juuri huomannut. Sellaiset pyörteilevät jäljet ei vain näy.
 
Kyllä tuo Volvonkin chrystal white on tavallaan hieno, lisähintaa vaan reilut tonni. Joskus on mediassa sanottu että harvat lisävarusteet pitävät osan arvosta ja niihin kuuluisi kuulemma metalliväri. Onko kokemusta pitääkö lisähinnasta edes osa vaihtoajankohtana vai sulaako se kokonaan? Ice white-perusväri olisi nolla euroa ja sävynä sinänsä hyvä...
 
Olisin ottanut metallivalkoisen, mutta en ihan periaattenkaan vuoksi ollut valmis maksamaan valkoisesta väristä yli kolmea tonnia, vaikka se olisi aivan upea kyllä. No  mersun perusvalkoinen on myös hieno ja kiiltää upeasti.

Silloin kun harkitsin Skodaa, tutkailin liikkeessä Octavian eri valkoisia ja mielestäni se metalliversio oli liian kylmä ja vaisu väri.
 
Peeveli sanoi:
Onko kokemusta pitääkö lisähinnasta edes osa vaihtoajankohtana vai sulaako se kokonaan?

Tuskin metalliväri vs perusväri vertailussa, jos toisen hinta ostaessa on tonni. Lienee aina niin kiinni senhetkisestä trendistä, mikä väri on just "in" ja toki se, että mikä on kyseisen ostavan liikkeen varastotilanne värien osalta. Yksityinen ostaja tuskin laskee mitään lisäarvoa erikoisvärille. Minä ainakaan en.
 
Täytyy kyllä sanoa että valkoinen ja valkoinen metalli/helmiäinen jos on rivissä, niin tällähetkellä perusautossa hintaero tasan 0.

Joku mesen kolme tonnia "erikoisen valkoisesta" kuulostaa kyllä niin hirveältä, että ei mitään rotia. Jossain oikeasti erikoisessa autossa erikoisväri voi vielä pitääkin hintansa paremmin, mutta silloin ei puhuta kyllä mistään VW Golfista, V40:stä vaan tyyliin M3 bemmistä tms missä joku voi siitä "just oikeasta" väristä maksaakin.
 
Perusvalkoinen mielestäni hyvä ja sen minimissään 500,- metalliväristä vois käyttää johonkin toiseen toimintovarusteeseen. Mutta kun vaimo ei ymmärrä valkoisen päälle niin metalliväreissä saattas jokin sinertävän harmaa mennä valinnassa ohi loppujenlopuksi. Perusväreissä valkoinen ainut vaihtoehto nykyväreissä- tummemman punainen saattas olla lähes samalla viivalla, mutta eihän sellasta nykyään ole tarjolla edes ranskalaisissa.

Mutta onko puhtaanapidossa ja maalipinnan kestävyydessä nykyään vielä eroa metallivärin eduksi?
 
Veikkaisin, että jos annat auton vaihdossa liikkeeseen, niin vaihtohyvityksessä ei ole mitään eroa, oli siinä sitten perusvalkoinen tai helmiäisvalkoinen.

Jos myyt yksityiselle, niin metalliväri saattaa tehdä autosta ostajan silmissä kiinnostavamman, mutta tuskin nostaa hintaa. Ja kuten ConD jo totesi, niin todelliset erikoisvärit saattavat kyllä nostaa hintaa, jos itse autokin on oikeasti massasta poikkeava.
 
Jysky sanoi:
Mutta onko puhtaanapidossa ja maalipinnan kestävyydessä nykyään vielä eroa metallivärin eduksi?
Niinkuin kerroin aiemmin, niin jos maali on kuten VAG:lla eli molemmissa lakka pinnassa, niin ei ole juurikaan eroa. Ennemmin tulee eroa eri valmistajien käyttämien lakkojen kovuuden kanssa, kun esimerkiksi puhutaan että VW:llä ja MB:llä on "kova" lakka, kun taas Subarulla "pehmeä".

Toki eri värisävyillä (vaaleanharmaa vs. musta esim) on tosiaan "puhtaanapysymisen" kanssa eroa kun toisesta paska näkyy ja toisesta ei. :)
 
Mullahan on tuo metallivalkoinen Mazdassa ja suurimman osan vuodestahan se näyttää samalta kuin perusvalkoinen suurimman osan mielestä. Onhan se sopivassa valossa toki näyttävän näköinen, mutta jos siitä enemmän kuin perusmetallivärin lisähinta olisi pitänyt maksaa niin olisi jäänyt ottamatta.
 
Jysky sanoi:
Mutta kun vaimo ei ymmärrä valkoisen päälle niin metalliväreissä saattas jokin sinertävän harmaa mennä valinnassa ohi loppujenlopuksi.

Muistui mieleen hyvin elävästi vaimon kommentti kun ensimmäisen kerran valkoista ehdotin. Ei kai nyt sellaista ainakaan! Ja tätä nykyistä kun oltiin ostamassa, antoi minulle aikalailla tasan yhden vaihtoehdon väriksi: valkoinen. On tykästynyt tuohon täysin.
 
Kolme tonnia on kova hinta auton väristä.

Aikoinani kun myiskentelin bemareita yhteen tilattuun E64 LCI:n (635d) piti saada metallinhohtovalkoinen. Koska värikartassa ei ollut sillon sopivaa väriä tuli yhteydenotto Individual osastolle. Tuolta väri löytyi, autoveroineen Suomessa se maksoi vaivaiset 11t€. Hiukan itseäni laittaisi mietityttämään tuollainen hinta... Tosin auto kaikkineen kilkkeineen tuli maksamaan yli 200t€ niin ei se siinä hinnassa enää niin paljoa tunnu! ;D

Itselläni oli 2009 -> metallihohtovalkoinen Impreza, jonka väristä kyllä tykkäsin kovasti.

 
JiiJii71 sanoi:
Itselläni oli 2009 -> metallihohtovalkoinen Impreza, jonka väristä kyllä tykkäsin kovasti.

Tuo oli varmaan sama väri kuin mun 2010 Outbackissä. Tykkäsin. Erittäin Helmiäis sävyinen. Tämä uusi ei niinkään.

Saabilla oli myös aika hieno Snow Silver väri, eli valkoisen ja hopean sekoitus metallihileellä. Konsepteista oli tuttu väri ja tuli myös mallistoon. Yksi sellainen ehti meilläkin olla. Tykkäsin aivan täysillä.
Tässä näyte:
saab-aero-x-08.jpg
 
Onhan se tosin niinkin, että helmiäisvalkoinen tuppaa olemaan näihin kansanmalleihin se erikoisin värivaihtoehto. Loput metallivärit on musta, viininpunainen ja harmaan eri sävyt.
 
Trollsten sanoi:
metallivalkoinen Mazdassa ja suurimman osan vuodestahan se näyttää samalta kuin perusvalkoinen suurimman osan mielestä. Onhan se sopivassa valossa toki näyttävän näköinen

Valkoista omistamattoman sivustahuuteluna, olen samaa mieltä. Joko niitä helmiäis-/metallinvalkoisia ei liikenteessä ole, tai sitten ne eivät vaan normaaleissa olosuhteissa erotu silmääni mitenkään tusinavalkoisista.

 
500€ on maksimi mitä olen metalliväristä valmis maksamaan, siksi nuo Volvon, Audin ja muiden premium-merkkien vähintäänkin tuplahinnat kuulostaa karsealta. Tuskin se maali yhtään sen parempaa on kuin tavismerkkienkään.

Valkoisesta käy perusvalkoinenkin.
 
Metalliväri ja helmiäisväri ovat aivan eri asiat. Aito helmiäisväri on todella vaikea paikkamaalattava. Uudelleen maalatusta osasta on vaikeaa saada samalla tavalla helmeilevää, kuin alkuperäinen tehdasmaali. Jos valinnanvaraa olisi perusväri, metalliväri tai helmiäisväri, niin itse jättäisin sen helmiäisvärin kauppaan. Onhan se toki hieno ja erottuva, kun auto on puhdas ja aurinko paistaa. Näin siitepölyaikaan tarkoittaa n. 15 min siitä kun auto on pesty ja vahattu sisätiloissa ja tuotu ulos auringonpaisteeseen.
 
Perusvalkoiseen päädyin, kun Volvolla se on hyvä sävy ja vahaus antaa kiiltoa tarpeeksi. Helppo ylläpitää ja hinta nolla euroa. Autosalvan myyjä sanoi suoraan että helmiäisvalkoisesta ei vaihdossa hyvitetä euroakaan, Kuopiosta sanottiin että muutama satku maksimissaan.
 
Peeveli sanoi:
. Autosalvan myyjä sanoi suoraan että helmiäisvalkoisesta ei vaihdossa hyvitetä euroakaan, Kuopiosta sanottiin että muutama satku maksimissaan.

Tuliko rebel bluesta kommenttia? Vuosi sitten pohdit sen vaikutusta hyvitysarvoon.
 
Urlaub sanoi:
Tuliko rebel bluesta kommenttia? Vuosi sitten pohdit sen vaikutusta hyvitysarvoon.

Ainoa kommentti Lahden liikkeestä eli väri jakaa kansan, mutta että ostajia kyllä on. Muissa liikkeissä ei sanottu mitään kommentteja eikä voivotteluja. Eli sen osalta Rebel Blueta ei tarvitse pelätä. Kyse on vaan omasta -tylsästä- värimausta eli kun vaan niin pidän valkoisesta autosta. Makujuttu. Reebeli meni aikansa siten että tykkäsin kympillä mutta se vaan alkoi tökkimään ja herättää liikenteessä ikävää agressiota ja provosointia yhdistettynä r-designin hitusen yliampuviin pakoputkien ulostuloihin.

Siitä saa joku siistin erottuvan auton. ;)
 
Kiitokset kaikille vastanneille. Analysoivaan sävyyn pohditte ja perustelitte. Hyvä!😊