https://tummennuskalvot.fi/

Perus-vai metallin(helmiäis)valkoinen?

Lakkapinnan osalta ei voi verrata erimerkkisiä autoja, sillä käytetyt tuotteet ovat erilaiset. Lakan tai maalin paksuudella ei tuossa ole mitään merkitystä, vaan suurin ero tulee siitä minkälainen se lakkapinta siinä todellisuudessa on, miten se on kuivunut ja kovettunut ja miten se on suojattu sekä miten suojaus on pysynyt. Tekijöitä on paljon...

En tahdo mitenkään tuota merkkikorjaamokäyntiäsi vähätellä Audien osalta, mutta uskallan jotenkin olla eri mieltä tuosta lakkakerrosten määrässä näissä konsernituotteissa. Koko auton maalausjärjestelmän paksuudet kun ovat 80-140um (mikrometriä, n. 0.08-0.14mm), niin tuossa kerrospaksuudella tai kerrosten määrällä ei tehdä sitä pesua parantavaa eroa. Erikois/tehosteväreissä on joissain tapauksissa useampi kerros väriä ja tehostetta, mutta lakkaa päällä vain se yksi. Toinen asia on se, miten nuo sitten korjaamolla korjausmaalataan - se on kuitenkin eri yhdistelmillä tehtävää hommaa kuin tehtaalta tullessa, ja siellä on aina mahdollisuus virheisiin niin värin kun työnkin osalta. Tehtaan korjausohjeiden mukaan kirkaslakan paksuus olisi n. 50-60um oikein tehtynä. Se miten tuo kerros saadaan kuivumaan ja kovettumaan on avain siihen miten helppo se on jatkossa hoitaa ja ylläpitää.

JOS tahtoo helpottaa elämäänsä, niin pinnoitteet on paras keino helpottaa elämää auton ylläpidon kanssa. Tuotteita on laidasta laitaan, lyhytkestoisimmat jopa detaileri-tasoisia, parhaat ihan akryylilakkoja, jotka suojaavat oikeasti. :)

Olen töissä joutunut ja saanut perehtyä teräspinnotteiden maailmaan viimeisen vuoden aikana, eikä tuo taannoinen auton maalauskeissi yhtään mielenkiintoa vähentänyt lajia kohtaan. Maalausjärjestelmissä ON eroa, ja niiden korjattavuuksissa on eroja, mutta aletaan puhua kohta jo niin hifiasioista, että hirvittää.. :D Pitääkö tässä ottaa mikroskooppi käteen ja käydä teille kuvaa kiveniskemästä näppäämässä? :D
 
^Oikeaa puhetta. Käsittelykerrosten maksimointi ei välttämättä johda hyvään tulokseen, olivatpa ne sitten suojaus-, maalaus- tai lakkauskerroksia. Oleellista on käytetty "aine" ja se, milloin sen ominaisuudet ovat parhaimmillaan. Jokaisella materiaalikerroksella on oma optimipaksuutensa, jolloin se "kestokyky", siis lujuus, sitkeys, kirkkaus, korroosionesto, metallikiilto, jne.... muodostavat parhaan tuloksen siinä tilassa, jossa se on pinnan päälle kuivunut. Kannattaa myös muistaa, että autonpeltien lämpötilat vaihtelee -40 asteesta... ehkä+60 asteeseen, jolloin kyseisen pinnoitteen tulee seurata peltipinnan elämistä kuin hai laivaa.

Vaihtoautoa ostaessa kannaattakin kysyä myyjältä, oletko pitänyt auton suojassa auringolta. :)
 
Peeveli sanoi:
Pantero täällä mainitsi että metalli/helmiäisvalkoinen olisi perusväriä helpompi ylläpidettävä. Pohdin tuota lakkapinnan laatua ja paksuutta, eli onko sillä merkitystä. Edellinen perusvalkoinen RS Ocu vaati lämpimässä hallissa kuivumaan jämähtäneen suolakuran pesussa liuotinpesuvaha-shampoota, mutta Volvon rebel blue-erikoislakkaväri ei. Tässä pitäisi olla useampia lakkakerroksia kuin perusväreissä. Aikoinaan Audin merkkikorikorjaamon/maalaamon päällikkö sanoi että nykyisten Audien perusvärien päällä on kaksi lakkakerrosta ja metalliväreissä/erikoisväreissä 4 kerrosta. Voiko tämä tehdä helpomman pestävyyden/lian irtoamisen? Toki itse vahaan puna-kulta-glymeillä useita kertoja vuodessa auton kuin auton, joka helpottaa pesuja, mutta silti mietin tuota maalipinnan laadun roolia. Onko kenelläkään selkeää omakohtaista havaintoa tällaisesta?

Osittain taidat olla oikeilla jäljillä. Pinnan epätasaisuus vaikuttaa puhtaanapito-ominaisuuksiin sekä kiiltoon.

Itse meinasin tehdä (taas) laittomuuden liisariyhtiön autoon kun kesäkuun alussa tulee uusi. Heinäkuussa lienee aikaa jossain välissä niin meinaan (hopeanharmaasta väristä huolimatta) vesihioa lakkapinnan sileämmäksi P3000 laikoilla ja 2,5mm epäkeskokoneella. Tämän päälle myllytys karkeammalla hiomatahnalla, hienommalla hiomatahnalla ja hologrammin poistoaineella. Tuttu fixari saa vetäistä päälle sitten keraamisen pinnoitteen niin on helpompi pitää puhtaana.
 
^Palaanpa tähän Peevelin jatkokysymykseen, nyt kun kiireiltäni kerkiän… Omakohtainen kokemus siis oli, että metallivalkoinen (Lexuksessa) on helppohoitoisempi kuin metallimusta (Mazdassa). Kuten täälläkin on usein todettu, mustassa värissä lika näkyy helpommin ja vaatii enemmän pesua. Sillä, miten auton maalaus kokonaisuudessaan tehdään on varmasti myös vaikutusta, mutta onko sitten lakan koostumuksella tai lakkakerrosten paksuudella/lukumäärällä vaikutusta?

Tämä ja Peevelin maininta tavallisen värin kahdesta ja metallivärin neljästä kerroksesta (Audissa) herätti kiinnostuksen googlailla hiukan lisää oman auton maalauksesta.

Löytyi mielenkiintoinen artikkeli, jossa Lexuksen maalausprosessia esitellään:

https://secure.drivers.lexus.com/lexusdrivers/magazine/articles/Vehicle-Insider/Takumi-Files-Paint

Korin valmistuttua koriosastolla, sille suoritetaan lukuisia puhdistus-, pesu- ja uppokäsittelyjä, jonka jälkeen kori pinnoitetaan kuudella kerroksella:

-primer coat
-surfacer
-first base coat (seassa alumiinihiutaleita)
-first clear coat (kirkaslakkakerros)
-second base coat (seassa pieniä alumiinihiutaleita)
-top clear coat (kirkaslakkakerros)

Neljännen kerroksen jälkeen auton ulkopinnalle suoritetaan vesihionta, joka Takumi-maalarimestarin mukaan on ratkaiseva lopputuloksen kannalta.

Tehdaskäynnin muistiinpanoista löysin yleistietoa maalauksesta ja noista lukuisista tarkastuksista:

-auton valmistukseen tarvittavasta 19 tunnista kuluu maalausosastolla 11 tuntia
-eri maalausvaiheiden välitarkastuksissa noin 30 % johtaa korjaukseen
-lopuksi valmiille maalipinnalle suoritetussa erikois (Halovalo?) tarkastuksessakin reputtaa vielä noin 10 %

Tästä voi nyt ainakin tehdä seuraavat johtopäätökset:

-tehtaalla huolella tehty maalaus ja siten saatu tasaisempi lakkapinta kerää vähemmän likaa ja on helppohoitoisempi
-metallivärissä tarvitaan useampia lakkakerroksia kuin perusvärissä lisättyjen metallihiutaleiden vuoksi

Ainakin NX:ssä olin itse valmis tuon metallivärilisän pulittamaan ja kokemukset ovat siis olleet myönteisiä.

=====================

Tuon artikkelin Mirrorman nimitys juontaa Lexuksen mainoksesta, jossa pyydetään katsomaan oman kellon peilikuvaa auton kyljestä; siinä pitäisi sekuntiviisarikin erottua. Piti ihan kokeilla, veikkei valkoisessa metallivärissä kellokaan taida oikein näkyä. ;)

 

Liitteet

  • lexus mirror test.jpg
    lexus mirror test.jpg
    9,9 KB · Katsottu: 176
Pikkuisen on erikoinen tuo Lexuksen maalaus jos oikeasti tehdään nuin. VW Phaetonin maalaus on samantapainen "pianolakkatyyppinen" kuin tuossa ylläkuvatussa...

Normaalisti tulee se pohja - väli - pinta - lakka -kerrokset, joista jokaisella on oma tehtävänsä... kaksi päällimmäistä pääasiassa ulkonäön vuoksi, kaksi alimmaista sitten keston kannalta oleellisia.