https://tummennuskalvot.fi/

Perus-vai metallin(helmiäis)valkoinen?

Vieläköhän ehtii ‘hämeen hitaimmatkin’ kommentoimaan.  ;)

Auton maalipinnasta puhutaan nykyään hiukan harhaanjohtavasti, kun siinä kuitenkin aina on viimeisenä lakkapinta. Pinnan hoitoon ja käsittelyyn vaikuttaa siten voimakkaimmin juuri lakkauksen laatu (tietysti edellyttäen, että galvanointi ja muut maalikerrokset ovat asianmukaiset…).

Kovin monen auton maali/lakkapinnasta ei ole kokemuksia, mutta itseni on ‘aivopesty’ mm. Lexuksen tavasta tehdä auton maalipinta. Käynti Miyata-tehtaalla vahvisti asian. Ei puhettakaan, että vierailijoita olisi päästetty erilliseen maalausrakennukseen, koska jo kulku sinne on parin kenkärajan takana. Yhtään turhaa pölyhiukkasta, tms. ei haluta maalausprosessia sotkemaan. Erityisesti tuo lakkapinnan viimeistely useine lakkakerroksineen, sivelytarkastuksineen ja hiontoineen vakuutti esittelyfilmiltä katsottuna.

NX:ssä on valkoinen metalliväri ja parin vuoden kokemuksena voi todeta, että paitsi hyvännäköinen, se on myös ollut helppohoitoisin maalipinnoite omissa autoissa tähän mennessä. Ei ole tarvittu ‘seitsemän sortin’ käsittelyjä/puunauksia/saveuksia/yms. hyvän tuloksen aikaansaamiseksi. Puhtaalla vedellä suoritettu huuhtelu ja aika-ajoin vahashamppoolla pesu on riittänyt. Viime talven kynnyksellä hellyin poikkeuksellisesti vahaamaan auton (kattoa lukuunottamatta) ja keväällä sai taas vahashamppoopesulla palautettua ‘uudenveroisen’ kiillon auton pintaan. Itikat ja muut roiskeet ovat lähteneet kohtuullisesti mikroliinalla ja shamppoolla.

Tavallisia värejä on autojen maalikartoissa normaalisti hyvin niukasti valittavissa. Yksi väri siellä yleensä on 'alkaen' hinnan takia (NX:ssä se oli musta). Jos valittavana olisi ollut valkoinen, olisi se itselleni ollut myös yksi vaihtoehto.

Valkoisen värin etu on muutenkin huima Suomen olosuhteissa. Edellinen auto oli metallin musta ja se teetätti pesu- ja vahaustyötä moninkertaisesti nykyiseen verrattuna. Ero voi osin johtua tuosta lakkapinnan laadusta, mutta ennenkaikkea mustasta väristä. Suomen luonto tarjoaa kevään, kesän ja syksyn mittaan monenkarvaista likapeitettä. Jos pesunjälkeisenä aamuna erehtyi sipaisemaan jonkun ötökän pois maalipinnalta, syntyi samalla selvä jälki tasaisesti samentuneeseen maalipintaan. Prkl, pitäisi heti taas pestä uudestaan...

Näistä kokemuksista johtuen seuraavankin auton väri on suurella todennäköisyydellä (metallin)valkoinen.
 
pantero sanoi:
Käynti Miyata-tehtaalla vahvisti asian. Ei puhettakaan, että vierailijoita olisi päästetty erilliseen maalausrakennukseen, koska jo kulku sinne on parin kenkärajan takana. Yhtään turhaa pölyhiukkasta, tms. ei haluta maalausprosessia sotkemaan.

Eipä taida juuri missään autotehtaassa päästä vierailemaan maalausosastolla ja syy ei ole pölyhiukkasten pelko vaan vakoilu, tehtaat haluaa pitää maalauslinjastonsa salassa eikä sinne päästetä vieraita pööpöilemään.
 
pantero sanoi:
Vieläköhän ehtii ‘hämeen hitaimmatkin’ kommentoimaan.  ;)

Valkoisen värin etu on muutenkin huima Suomen olosuhteissa. Edellinen auto oli metallin musta ja se teetätti pesu- ja vahaustyötä moninkertaisesti nykyiseen verrattuna. Ero voi osin johtua tuosta lakkapinnan laadusta, mutta ennenkaikkea mustasta väristä. Suomen luonto tarjoaa kevään, kesän ja syksyn mittaan monenkarvaista likapeitettä. Jos pesunjälkeisenä aamuna erehtyi sipaisemaan jonkun ötökän pois maalipinnalta, syntyi samalla selvä jälki tasaisesti samentuneeseen maalipintaan. Prkl, pitäisi heti taas pestä uudestaan...

Näistä kokemuksista johtuen seuraavankin auton väri on suurella todennäköisyydellä (metallin)valkoinen.

Kyllä Pantero ehtii hyvin mukaan! :) Jep, kyllä eri värien arjen kokemus on osoittanut että valkoinen on helppo väri, vaikka moni ajattelee toisin. Minua juuri pikkutarkkana maalipinnan tutkiskelijana häiritsee vaikkapa nykyisenkin rebel bluen herkkyys tietylle lialle: itikan "palojälki" jää näkyville helposti jos hyttysiä ei pese ajoissa pois etenkin helteessä auringonpaahteessa, kevään siitepöly näkyy samoin hiekkapöly, pesun jälkeen väkisin vaikkapa sivupeilien koteloista kylkiä pitkin ajoon lähtiessä valuvat vesijäljet kun siihen sekoittuu katupöly tms (kyllä, aina ei pysty jättämään autoa päiväksi kuivumaan eikä paineilmaa ole käytössä) ja tietysti väkisin jossain määrin syntyvät naarmut. Musta talvikura näkyy inhasti mutta näkyy se muissakin, ja sitä varten sitä autoa sitten pestään. Talvipesukin on valkoisessa ollut helppoa kun on kokemuksen kautta löytänyt oikeat pesuaineet. Vahaaminen on myös helppoa. Lisäksi väri suurentaa visuaalisesti autoa -se on ihme homma kun katsoo vaikkapa autoliikkeen rivissä kahta samanmallista autoa joista toinen tumma ja toinen valkoinen.

Jos tuon chrystal whiten hinta olisi ollut joku 600-700 eur, olisin varmaan ruksinut mukaan, mutta reilu tonni on kyllä tämän(kin) hintaluokan autoon aika suolainen -varsinkin kun siitä ei saa juuri mitään aikanaan vaihdossa.
 
^Samaa mieltä tuosta helppohoitoisuudesta. Meillä oli rouvan kanssa aika isojakin ennakkoluuloja valkoiseen väriin ennen Leonia, mutta sen metallivalkoinen (Nevada white) oli yksi helpoimmista/huolettomimmista väreistä puhtaanapidon kannalta mitä meillä on ollut. Pikku pöly yms. ei juurikaan häirinnyt ja puhtaana omaan silmään hyvinkin näyttävä, tosin jotkut, kuten kaverini sanoi, että et sitten väriä muistanut autoon ruksia tilausvaiheessa.  :)
 
Peeveli sanoi:
Jos tuon chrystal whiten hinta olisi ollut joku 600-700 eur, olisin varmaan ruksinut mukaan, mutta reilu tonni on kyllä tämän(kin) hintaluokan autoon aika suolainen -varsinkin kun siitä ei saa juuri mitään aikanaan vaihdossa.

Toisaalta onko tuolla hinnalla juuri merkitystä uuden auton arvonalenemisen suhteen? Voi olla hyvinkin se juttu, miksi seuraava ostaja valitsee juuri tämän auton. Valkoinen väri muuten yksi parhaimpia...
 
E92 sanoi:
Toisaalta onko tuolla hinnalla juuri merkitystä uuden auton arvonalenemisen suhteen? Voi olla hyvinkin se juttu, miksi seuraava ostaja valitsee juuri tämän auton. Valkoinen väri muuten yksi parhaimpia...

Yksityiselle myydessä juuri noin eli hyvin varusteltu auto on helpommin myytävissä, mutta lisähinta on todella tiukassa.

Ketjussa spekuloitu auto päätyy kuitenkin varmaankin jo ensi vuonna autoliikkeen rivistöön, joten se jää se ostajan hurmaaminen pois.
 
P.Alikka sanoi:
... metallivalkoinen (Nevada white) oli yksi helpoimmista/huolettomimmista väreistä puhtaanapidon kannalta mitä meillä on ollut. Pikku pöly yms. ei juurikaan häirinnyt ja puhtaana omaan silmään hyvinkin näyttävä ...
+1
Ja valkoinen yleensä on helppohoitoinen ja pinnan virheet ja naarmut ei juuri erotu.
Kauhulla katselen nykyisen auton tumman maalipinnan virheitä joista pienimmätkin näkyy hyvin varsinkin auringonvalossa puhtaassa autossa. Ja tuollainen tumma autohan on kesällä likainen/pölyinen max puolen tunnin kuluttua pesusta. Valkoinen pysyy varmaan viikonkin hyvännäköisenä kesäkelillä. Talvikelilläkään se ole yhtään sen likaisemman näköinen kuin muut värit (tummat värit).

E92 sanoi:
Toisaalta onko tuolla hinnalla juuri merkitystä uuden auton arvonalenemisen suhteen? Voi olla hyvinkin se juttu, miksi seuraava ostaja valitsee juuri tämän auton. Valkoinen väri muuten yksi parhaimpia...
+2
Harvalla käyetyn ostajalla jää auto kauppaan väärän värin takia jos auto muuten miellyttää. Ei mullakaan jäänyt vaikka tällaista väriä en olisi uuteen autoon varmasti ottanut (vaikka sinänsä ihan ok väri onkin, tummanpunainen metalliväri). Valkoisen olisin halunnut :)
 
Urlaub sanoi:
Ketjussa spekuloitu auto päätyy kuitenkin varmaankin jo ensi vuonna autoliikkeen rivistöön, joten se jää se ostajan hurmaaminen pois.

Suora hurmaaminen jää väliin, mutta välillinen hurmaaminen jää jäljelle. Eiköhän aika moni meistä anna vanhan auton välissä, joten kyse on enemmän ja vähemmän välirahasta. Autokauppias taitaa miettiä vaihtoauton hintaa ja varastonkiertoa. Tällöin voisi kuvitella, että potentiaalinen asiakas toiveinen ja haluineen on keskiössä?
 
E92 sanoi:
Suora hurmaaminen jää väliin, mutta välillinen hurmaaminen jää jäljelle. Eiköhän aika moni meistä anna vanhan auton välissä, joten kyse on enemmän ja vähemmän välirahasta. Autokauppias taitaa miettiä vaihtoauton hintaa ja varastonkiertoa. Tällöin voisi kuvitella, että potentiaalinen asiakas toiveinen ja haluineen on keskiössä?

Toki, mutta varusteiden arvo tuppaa siltikin olemaan nolla. Automyyjä katsoo hinnan koneeltaan, jonne sen määrittää Netwheels Oy:n pyörittämä tilasto-ohjelma.
 
Urlaub sanoi:
Toki, mutta varusteiden arvo tuppaa siltikin olemaan nolla. Automyyjä katsoo hinnan koneeltaan, jonne sen määrittää Netwheels Oy:n pyörittämä tilasto-ohjelma.

Näin varmasti on, mutta onneksi moni tilaa uuteen autoon muitakin varusteita kuin kääntyvät etupyörät, esim. metallivärin.
 
E92 sanoi:
Näin varmasti on, mutta onneksi moni tilaa uuteen autoon muitakin varusteita kuin kääntyvät etupyörät, esim. metallivärin.

Kyllä, ehdottomasti hyvä niin - ja niin teen itsekin.

Se on kuitenin itsensä pettämistä, jos uskottelee tekevänsä lisävarustelua jälleenmyyntiarvon vuoksi.
 
-P- sanoi:
+1
Ja valkoinen yleensä on helppohoitoinen ja pinnan virheet ja naarmut ei juuri erotu.
Kauhulla katselen nykyisen auton tumman maalipinnan virheitä joista pienimmätkin näkyy hyvin varsinkin auringonvalossa puhtaassa autossa. Ja tuollainen tumma autohan on kesällä likainen/pölyinen max puolen tunnin kuluttua pesusta. Valkoinen pysyy varmaan viikonkin hyvännäköisenä kesäkelillä. Talvikelilläkään se ole yhtään sen likaisemman näköinen kuin muut värit (tummat värit).
+2
Harvalla käyetyn ostajalla jää auto kauppaan väärän värin takia jos auto muuten miellyttää. Ei mullakaan jäänyt vaikka tällaista väriä en olisi uuteen autoon varmasti ottanut (vaikka sinänsä ihan ok väri onkin, tummanpunainen metalliväri). Valkoisen olisin halunnut :)

Mielenkiintoista. Kymmenkunta vuotta sitten vaihdoin pois valkoisen tojotan. Vaihtoauto seisoi kaupassa useamman kuukauden ja lopulta kyselin tutulta myyjältä. Hän valitteli, että ei tahdo valkoinen väri käydä käytetyn ostajalle kaupaksi jostain syystä. Jos on vähänkin muun värisiä, niin valkoinen ei menesty.
No ajat muuttuu... 8)
 
kt sanoi:
Mielenkiintoista. Kymmenkunta vuotta sitten vaihdoin pois valkoisen tojotan. Vaihtoauto seisoi kaupassa useamman kuukauden ja lopulta kyselin tutulta myyjältä. Hän valitteli, että ei tahdo valkoinen väri käydä käytetyn ostajalle kaupaksi jostain syystä. Jos on vähänkin muun värisiä, niin valkoinen ei menesty.
No ajat muuttuu... 8)

On turha luulo, että maailma olisi tullut tuossakaan valmiiksi eli nyt suosittu valkoinen on pian vaihtoautohallien hyljeksitty väri.

Edellisen kerran valkoinen oli huippumuodikas 80-luvun lopun juppivuosina eli parikymmentä vuotta mennee seuraavaankin muotiaaltoon.
 
No automyyjänhän mielestä väri kuin väri on hyljeksitty. Ja mitäs se enää itseä siinä vaiheessa liikuttaa vaikka ex-auto oliskin jossain vaihtoautohallissa hyljeksitty värin takia.
 
-P- sanoi:
No automyyjänhän mielestä väri kuin väri on hyljeksitty. Ja mitäs se enää itseä siinä vaiheessa liikuttaa vaikka ex-auto oliskin jossain vaihtoautohallissa hyljeksitty värin takia.

Ei kai mitään, mutta jos hyljeksyntä alkaa jo ennen kuin auto siirtyy vaihtoautohalliin, niin se voi juilia entistä omistajaa.
 
^No sitä en kylllä usko että väristä jää kiinni autokaupat. Enkä kyllä usko sitäkään että jonkinvärisestä autosta hyvitetään vähemmän kuin vastaavasta toisen värisestä.    Ja vaikka näin oliskin niin erotus on tuskin muuta kuin marginaalinen siinä koko konkurssissa :)
 
-P- sanoi:
^No sitä en kylllä usko että väristä jää kiinni autokaupat. Enkä kyllä usko sitäkään että jonkinvärisestä autosta hyvitetään vähemmän kuin vastaavasta toisen värisestä.    Ja vaikka näin oliskin niin erotus on tuskin muuta kuin marginaalinen siinä koko konkurssissa :)

Ei varmaan kaupat jää väristä kiinni, koska hinta määräytyy kysynnän mukaan.
 
Minulla jäisi kyllä perusvalkoinen kauppaan värin takia. Metallivalkoisen saattaisin kelpuuttaa, jos kaikki muu puoltaisi ko. yksilön valintaa. Valkoinen on helppohoitoisempi kuin tummat värit, mutta jotakin ko. väristä puuttuu minun silmään ja lisäksi odotan trendin olevan lähivuosina voimakkaassa laskussa valkoisen osalta. 15 vuotta sitten valkoinen auto oli erittäin epämuodikas ja uskon, että siihen suuntaan ollaan taas menossa.
 
Urlaub sanoi:
Automyyjä katsoo hinnan koneeltaan, jonne sen määrittää Netwheels Oy:n pyörittämä tilasto-ohjelma.
Siinä jollekin hakkerille olisi hyvä homma hieman muokata tilastoa, monestihan automyyjät ei edes käy katsomassa millainen vaihtari on.
 
^^Niin. Jotkut seuraa muotioikkuja ja trendejä. Joillekin ne ei merkitse mitään.
 
Jos ostaa auton itselleen, niin ehdottomasti kannattaa valita metalliväri. Jos on huolissaan jälleenmyyntiarvon arvostuksesta, ei todellakaan kannata maksaa metalliväristä mitään. Tämän tasapainoilun mukaan sitten valinta.
Edellinen autoni oli perusvalkoinen. Väri itsessään on ihan ok, mutta kun sitä vertasi saman merkin metalliväriin, oli puhtaassa autossa todella suuri ero. Nykyinen autoni on ostettu käytettynä ja se on metallivärinen ja näyttää puhtaalta hyvältä.
Ex-vaimoni auto hankittiin metallimustana ja onhan se sen 30 sekuntia pesun jälkeen törkeän hieno, mutta siitä eteenpäin ei juuri erotu tavallisesta. Mutta tämä onkin sitten jo eri keskustelu, eikä nyt mennä siihen.

Tässä vielä kuva metallivalkoisesta Kuplasta. Ainakaan valokuvassa se ei juuri eroa perusväristä, mutta livenä senkin edestä.
_full.jpg
 
Tänään bongasin syrjäsilmällä Subarun, jossa perusvalkoisesta poikkeava efekti näkyi kirkkaassa myötä-auringossa jo tuon sekunnin murto-osan vilkaisun aikana. Väri näytti osin vaaleanpunaiselta, joten se oli varmaan helmiäinen.

Jännästi muuten paikallisen osuuskaupan parkkihallissa hämärä led-valaistus saa hyvin monen auton varmaan ihan tavallisen metallivärin näyttämään vaaleanpunaista hohtavalta helmiäiseltä.
 
Vielä (tuttuun tapaani) pähkäilen teemaa perusvalkoinen (ice white) vs. helmiäisvalkoinen (chrystal white)...eilen bongasimme emännän kanssa useita valkoisia Volvoja molempia sävyjä. Auringonpaisteessa kiistämättä tuo chrystal white on upea ja jotenkin erottuva. Alkoi siis jäytämään tällaisen hullun mielessä että josko...

Pantero täällä mainitsi että metalli/helmiäisvalkoinen olisi perusväriä helpompi ylläpidettävä. Pohdin tuota lakkapinnan laatua ja paksuutta, eli onko sillä merkitystä. Edellinen perusvalkoinen RS Ocu vaati lämpimässä hallissa kuivumaan jämähtäneen suolakuran pesussa liuotinpesuvaha-shampoota, mutta Volvon rebel blue-erikoislakkaväri ei. Tässä pitäisi olla useampia lakkakerroksia kuin perusväreissä. Aikoinaan Audin merkkikorikorjaamon/maalaamon päällikkö sanoi että nykyisten Audien perusvärien päällä on kaksi lakkakerrosta ja metalliväreissä/erikoisväreissä 4 kerrosta. Voiko tämä tehdä helpomman pestävyyden/lian irtoamisen? Toki itse vahaan puna-kulta-glymeillä useita kertoja vuodessa auton kuin auton, joka helpottaa pesuja, mutta silti mietin tuota maalipinnan laadun roolia. Onko kenelläkään selkeää omakohtaista havaintoa tällaisesta?

Entä sitten omat kokemukset helmiäisvärin korjattavuudesta? Kiveniskemiä tulee autoihin valitettavasti aina, ja kolhujenkin vaara on suuri ruuhkissa vaikei itse töppäisikään -samoin ilkivalta aina mahdollista. Jääkö siis sävyeroja väistämättä, jos osamaalaukseen jouduttaisiin?

Kiitokset taas etukäteen jos vastauksia löytyy. :)
 
Auton puhdistettavuuden kannalta ei värillä ole mitään väliä jos maalaus on tehty kunnolla, eli oli mikä väri tahansa lähtee lika niistä aivan samalla tavalla. Lisäksi lakkakerrosten määrä ei vaikuta myöskään puhdistettavuuteen, lakan kovuus tietenkin on se joka vaikuttaa.

Syy miksi jouduit toista autoa pesemään voimakkaammilla aineilla johtui siitä että autoa ei ollut vahattu kunnolla eli oli maali ja lakka pinta mikä tahansa jos ei pinnassa ole lisäksi hyvä vaha on puhdistus työlästä aina.

Hae kunnon vahat ja puhjustus aineet niin ei tule mitää ongelmaa auton pitämisessä puhtaana, AG on sitä vahaa joka oikein imasee itseensä likaa varsinkin jos ei autoa pestä usein ja vielä se lika pintyy ja lujaan.

Kokeileppa esim. Collinite 915 vetäistä pintaan niin ei talven suolatkaan ole ongelma oli auton väri mikä tahansa.
 
@koo sanoi:
Auton puhdistettavuuden kannalta ei värillä ole mitään väliä jos maalaus on tehty kunnolla, eli oli mikä väri tahansa lähtee lika niistä aivan samalla tavalla. Lisäksi lakkakerrosten määrä ei vaikuta myöskään puhdistettavuuteen, lakan kovuus tietenkin on se joka vaikuttaa.

Syy miksi jouduit toista autoa pesemään voimakkaammilla aineilla johtui siitä että autoa ei ollut vahattu kunnolla eli oli maali ja lakka pinta mikä tahansa jos ei pinnassa ole lisäksi hyvä vaha on puhdistus työlästä aina.

Hae kunnon vahat ja puhjustus aineet niin ei tule mitää ongelmaa auton pitämisessä puhtaana, AG on sitä vahaa joka oikein imasee itseensä likaa varsinkin jos ei autoa pestä usein ja vielä se lika pintyy ja lujaan.

Kokeileppa esim. Collinite 915 vetäistä pintaan niin ei talven suolatkaan ole ongelma oli auton väri mikä tahansa.

Näin juuri.