https://tummennuskalvot.fi/

Persdyno

P

pokkus

Vieras
Meillähän on jo oma aihe dynometrimittauksille (Dynamometritulosten spekulointi ja selitykset), mutta ei aihetta kuuluisalle persdynolle. Siitä on viime aikoina ollut puhetta muutamissa ketjuissa, joten oma ketju on varmaan paikallaan.

Kaikkihan tietää, että se oma persdyno on tarkempi kuin toisen ja huomattavasti tarkempi kuin yksikään testilehden käyttämä kalibroitu mittaväline. Sekuntikellon lukemilla on siis turha yrittää huijata omaa persdynoa. Ne kellot kun ei kuitenkaan ikinä pidä paikkaansa. Nyt on siis aika herkistää se oma persdyno ja aloittaa keskustelu ;)

Aloitan keskustelun tällä aiemmalla viestilläni:


Oman kokemuksen mukaan sen kuuluisan persdynon huijaaminen onnistuu yhtä helposti myös hiukan möhkömmälläkin autolla :) Ihan esimerkkinä voisin sanoa, että X3 tuolla 35i motilla ja suurella alaväännöllä tuntuu persdynon mukaan ripeämmältä kuin Musse vaparikoneellaan. Mitattujen numeroarvojen mukaan autot ovat kuitenkin ihan eri lukemissa :)

 
Persdynon huijaaminen onnistuu hyvin äänillä. Ilmanputsari irti ja äänenvaimennin irti, kas kummaa kun kiihdytyksessä tuntuu auto kulkevan vaikka kello sanoo ihan muuta. Tämä tuli testattua meidän rata-Pösöllä kun epäilimme noiden kahden ahdistavan täyttä pollemäärää, ei ahdistanut. Vapaavirtausfiltteri ja pönttö takaisin, fiilikset meni mutta auto kulki vähintään yhtä hyvin.
 
Samaa meinasin kirjoittaa. Siksi kai nuo nuoret urheilulliset autohenkilöt niitä pakoputkia ruuvaavat.
Mutta myös Skulan huomio istuma-asennosta, tai auton korkeudesta ja käytöksestä vaikuttaa.
Tekohas peli, tehty niille tehoille, ei hytky ja huoju.
Mutta tehokkaalta tuntuu peli, joka reagoi siihen kaasuun vaikkapa juuri jousituksen heikkouden vuoksi.

Tämä ilmiö korostuu moottoripyörissä.
Mulla oli yksi GS1000 Suzuki n. kuukauden verran.
Pysty asento, kun kahvaa käänsi, niin ranteet venyi ja perse liukui penkissä.
Tuntui tehokkaalta.
Seuraava, 1100 F, tehoa enemmän, mutta istuma-asento oli puolikyykky.
Siinä pystyi vatsalihaksilla pitämään itsensä asennossa, kädet eivät venyneet, hallittavuus oli parempi.
Tuntui tehottomammalta, vaikka oli n. kolmannes enemmän tehoa.
 
Yksi minkä ite huomannu on että auto tuntuu paremmin kulkevalta pimeessä.
Illalla/yöllä jotenkin tuntuu että auto kiihtyis paremmin. Ehkäpä tämä on vaan näkökentän jotain häiriötä.
 
Sama juttu kun pesee auton - kyllä se on silloin kaikilta osin nautittavampi...:)
Vaatii toki varmaan sen "automiesGeenin" päänuppiin, jotta noin käy.
 
pokkus sanoi:
Kaikkihan tietää, että se oma persdyno on tarkempi kuin toisen ja huomattavasti tarkempi kuin yksikään testilehden käyttämä kalibroitu mittaväline.
Mä en kyl halua nähdä yhtään kaaviokuvaa persdynon kalibroinnista...  :rolleyes:
 
Tämä on itse asiassa mielenkiintoinen aihe:)

Joskus käy tosiaankin niin, että vaikutelma autosta muutosten jälkeen on että tehonlisäystä mutta dynopenkki ei sitä vahvista. Usein onkin (esim. ilmasuodattimet) niin, että saa olla tyytyväinen ettei teho ole laskenut "tuunauksen" jälkeen.

Sitten taas toisaalta on mahtava juttu jos persdyno antaa paremmat tulokset sillä niillähän sitä ajetaan päivittäin, ei rullilla:)
 
Vapareiden aikana nyrkkisääntö taisi olla, että viritys on onnistunut, jos teho ei laske alle 10%.

Enivei, kuten johonkin kirjoittelin, aina kun lähden tuolla Cupralla ajoon, yllätyn positiivisesti. Se tuntuu paljon pirteämmältä kuin A5, vaikka numeroiden mukaan tilanne pitäisi olla toisin päin. Veikkaan, että se johtuu 0-50 (tai 0-30) -kiihtyvyydestä, jossa Ibbe pessee A5:n keveytensä ja jyrkemmän vääntökäyrän johdosta.

Sitten kun palaa A5:n rattiin, huomaa että kiihtyvyys jatkuu, jatkuu ja jatkuu...
 
Persdynoa on helppo huijata seuraavat speksit täyttävällä autolla:

- lukoton etuveto
- manuaali
- lyhyt akseliväli
- ohjauskulmat aavistuksen pielessä

On meinaan tehoista riippumatta menemisen makua, kun keula pomppii kuin orkun saanut kenguru, niskanikamat paukkuvat vedon katketessa ja ratti vetelee joka suuntaan silloin kun veto sattuu olemaan päällä.

Persdynoa voi huijata myös seuraavilla spekseillä:

- neliveto
- moderni automaatti
- ohjauskulmat kunnossa
- pitkä akseliväli

Vaikka tähän komboon yhdistää motin millä voi kellottaa alle kutosen aikoja, niin persdynon mukaan ei tapahdu mitään kovin kummoista :)
 
Minusta persdyno vai olisko peräti perstuntuma on parhaimmillaan moottoripyörällä metsäpolkuja ajellessa.  ;)
 
Muistan yhtenä keväänä, kun otin Miatan talven jälkeen liikenteeseen, tuntui ensiajo huimalta. Tarkistin mittarista, ajoin kuuttakymppiä seitsemänkympin alueella ja muut painelivat ohitse  :p Se on vaan se, kun istuu silmät muiden ovenkahvojen korkeudella ja ajamisessa on hirveä suorittaminen koko ajan.

butt_dynos_restomod_detail_grande.png
 
Vempula sanoi:
Persdynoa voi huijata myös seuraavilla spekseillä:

- neliveto
- moderni automaatti
- ohjauskulmat kunnossa
- pitkä akseliväli

Vaikka tähän komboon yhdistää motin millä voi kellottaa alle kutosen aikoja, niin persdynon mukaan ei tapahdu mitään kovin kummoista :)

Joo, tämä on tullut empiirisesti todettua. Tällöin joutuu turvautumaan nk. mittarilento -toimintaan, eli seuraamaan nopeusmittaria huolella ettei löydä itseänsä miekkataksin takapenkiltä.

Moottoripyörissä huomasin tämän kun vaihdoin aikanaan pyörää (viritetty 1200 GSF Bandit -> K1300 S). Puimurissa kun on ASR ja Quickshifer, on kiihdyttäminen lähes kliininen toimenpide. Pyörä kyllä kiihtyy kiitettävästi, mutta kelulimista ei esiinny ja vasta +7000 rpm alkaa kuulua moottoripyörämäisiä ääniä. Vanha Bandit keuli lähdössä ja kakkoselle vaihdettaessa ja viriputken ansiosta äänet olivat riemukkaat. Banditista oli dynolla otettu 118 hp takarenkaalta ja puimurissa ilmoitetut arvot 175 hp.
 
Koko vaikuttaa paljon vauhdintuntuun. Isossa kuorma-autossa jo tasainen nopeus tuntuu suuremmalta kuin takana tulevassa henkilöautossa. Sama juttu toisessa ääripäässä: mikroautot ja mönkijät, joissa ei pahemmin suojaa ympärillä tai jo mainitut matalat autot.
 
Kyydissä olleena Volvo V60 D4 manuaali tuntui paljon tehokkaammalta kuin A4 2.0TFSI quattro S-tronic. Johtuen varmaan että Volvo on enemmän ''repivämpi'' olleessaan etuveto, ja tuntuu jotenkin että dieseli lähti alakierroksilla paljon paremmin. Jos nuo laittaisi viivalle niin kyllä Volvo jäisi taakse jonkun verran.
 
MMV sanoi:
Persdynon huijaaminen onnistuu hyvin äänillä. Ilmanputsari irti ja äänenvaimennin irti, kas kummaa kun kiihdytyksessä tuntuu auto kulkevan vaikka kello sanoo ihan muuta.

Tuo on totta omankin kokemuksen mukaan. Mitä enemmän auto pitää ääntä, niin sitä nopeammalta se tuntuu. Toisaalta itse väittäisin, että mitä "epävakaampaa" meno on niin sitä vauhdikkaammalta meno tuntuu. Vetelevä etuveto on hyvä esimerkki tästä, jossa esimerkiksi talven liukkailla saa pyörät vielä hiukan sutimaan vauhdissa :)
 
Lisäksi itse olen pannut merkille yhden erittäin oudon jutun. Autot Suomessa ovat järjestäen tuntuneet nopeammilta kuin autot täällä Jenkeissä, vaikka täällä on tullut koeajettua huomattavasti ripeämpiä autoja kuin Suomessa. En osaa sanoa mistä tuo johtuu. Olisiko mailimittarilla osuutta asiaan tai sillä, että muidenkin autokalusto on yleensä tehokkaampaa ja käytetyt ajonopeudet korkeampia...?
 
Olin kysymässä samaa kuin tai. Rengasmelu ja tärinät kun vaikuttanevat myös tuohon kokemukseen. Mailimittari voi kyllä etenkin alussa hämätä varsin paljon, mutta luulisi siihenkin tottuvan.
 
90-luvun alkupuolella. Renault 5L -80-jotain. Tuohon vaihdettu alkup. 36hp 850 kuutioisen moottorin tilalle 64hp TS mallin moottori. Ei mitään muita muutoksia. Jopa alkuperäinen vaihdelaatikko kiinni. Tuossa oli niin tiheä välitys että kojetaulusta törröttävässä vaihdekepissä sai olla koko ajan kiinni. Alkuperäisen alustan ansiosta tuo keuli niin perkeleesti lähdöissä. 145/13 renkailla suti kaksi ensimmäistä vaihdetta. Kaarteeseen kun tuon paiskasi, niin ensimmäiseksi tuntui että helmapelti raapii maata, sitten lähtee kääntymän.
 
tai sanoi:
Paremmat/leveämmät tiet..?

RoccoScientist sanoi:
Olin kysymässä samaa kuin tai. Rengasmelu ja tärinät kun vaikuttanevat myös tuohon kokemukseen. Mailimittari voi kyllä etenkin alussa hämätä varsin paljon, mutta luulisi siihenkin tottuvan.

Tien kunto ja leveys varmaan on osana tätä fiilistä. Tosin ei täälläkään tiet aina hyvässä kunnossa ole ja joskus ovatkin aikamoista perunapeltoa. Uria ei toki löydy samalla tapaa, mutta tiet ovat aina kallellaan suuntaan tai toiseen rankkasateiden takia. Vesi kun pitää saada ohjatuksi pois tieltä.

Tuo mailimittari tekee kyllä isomman efektin kuin voisi luulla. Mittari kun ei vaan nouse yhtä vikkelään kuin Suomessa, niin eihän se autokaan voi liikkua yhtä ripeään... :D
 
batman14 sanoi:
Kyydissä olleena Volvo V60 D4 manuaali tuntui paljon tehokkaammalta kuin A4 2.0TFSI quattro S-tronic. Johtuen varmaan että Volvo on enemmän ''repivämpi'' olleessaan etuveto, ja tuntuu jotenkin että dieseli lähti alakierroksilla paljon paremmin. Jos nuo laittaisi viivalle niin kyllä Volvo jäisi taakse jonkun verran.

Dieselit monesti huijaavat persdynoa todella hyvin. Joku 2.0 TDI:kin tuntuu yllättävän pirteältä, kun matalissa nopeuksissa ottaa lyhyitä kiihdytyksiä puolikaasulla. Tulee sellainen fiilis, että reserviin jää vielä paljonkin potkua.

Mutta totuus kyllä paljastuu, kun 90-lasissa survoo pedaalin pohjaan ja jää odottamaan järisyttäviä tapahtumia. Ei niitä vaan enää tulekaan.
 
Olen aiemminkin sanonut että mulla on täysin absoluuttinen persdyno joka kertoo tehot muutaman kymmenen hevosvoiman tarkkuudella, samoin väännön. Haitarin yläpäässä ja alapäässä heittää hieman kalibrointi ja varsinkin tuolla yläpäässä kun mennään tuonne 500 haarukkaan niin en enää niin absoluuttiseksi kehuisi.

Vempulan lista oli hyvä, pätee reaalimaailmassa suurimpaan osaa autoilevaa kansaa. Lisäksi, yksi olennainen vaikutus on ajatko autoa vai istutko kyydissä. Absoluuttinen Makkispersyno näet ei pysty kyydissä istuen tuottamaan mitään järkevää dataa vaikka mittaridata tunteen lisäksi tarjolla olisikin.

Oikeasti hämääviä tosiaan ovat "oikeat Premium autot" eli ei todellakaan mitkään Audit alkuunkaan vaan Maybachit, S-Mersut, 7xx-Bemut, Bentleyt, Rolssit yms. Näissä (vaikka en ole monilla ajanutkaan) tulee sellainen turbiiniefekti joka kertoo että voimaa on "riittävästi" ja sen tason näkee vain mittarin "kaatumisesta" ja perseen ja selän kautta tuntemasta massasta.

Toinen hämäävä on juurikin joku renuu viisi teelusikkaa ilman iskareita ja 65 hp pannulla, sekin vaatii mittaridataa että voi todeta että paskat se mihinkään mene vaikka siltä tuntuu.

Kokonaistunne sen kertoo, juutuupin mittarinkaatovideot taas ei lainkaan. Esimerkki, omassa ex räsässä oli penkissä se 250 hv/400 Nm ja sehän oli repivä kuin mikä. Tuntui että vetää suiteria joka paikassa tahattomasti. (Liioittelen toki kärjistäen koska kyse vain esimerkistä) mutta huomasi siinä selkeän eron vakioon 200 hv / 280 Nm jälkeen eli viritys oli onnistunut. Räsä Gen 3 taas ei teutaroi, vaihteet on paaaaaaaaljon pidemmät mutta mittarin kaatuminen kyllä kertoi että suht samaa tahtia mennään ex-virikakkosen kanssa. Ja kans, penkki kertoi juurikin 250/400 tälle kolmoselle  ;D

Olen muuten onnistunut aikaisemminkin samassa asiassa. Mutta autolla pitää ajaa, että aistii sen massan, moottorin ominaisuudet, olosuhteet, tien pinnan, alustan käytöksen, ohjauksen, renkaat jne. ennen kuin menee sinne päinkään. Ja lisäksi tuo mittaridata eri tilanteissa.

Vempula myös kirjoittaa aivan faktaa että maallikkoa disu hämää, automiestä (kuten minua, ollut Alfa eli uskallan käyttää titteliä  ;) ) ei hämää. Maallikko ei uskalla ajaa yli 90 joten voimavarojen kokemus jää puutteelliseksi. Toisaalta, tuotahan massa ajaa, 0-90 km/h väliä joten hyvä kun tavisdiesselit on optimoitu massalle niin ostavat niitä.

Ja, saadakseni sitten hyvän sodan aikaiseksi, niin melko nöyriä nämä mahtidiisselitkin on 200 km/h tuolla puolen... mitä siis palstalaiset pitävät mahtidiisseleinä.
 
Makkis sanoi:
Toinen hämäävä on juurikin joku renuu viisi teelusikkaa ilman iskareita ja 65 hp pannulla, sekin vaatii mittaridataa että voi todeta että paskat se mihinkään mene vaikka siltä tuntuukin.

Juu. Eihän tuo oikeasti mihinkään mennyt. Mutta tuntui että menee. Toinen tapaus jossa tuntui siltä että oikeasti menee, oli Touareg tuolla isommalla disukalla. Eihän tuo mikään raketti ole, mutta väännön ansiosta tuntui kuin näkymätön käsi olisi työntänyt autoa niinkuin se ei painaisi mitään. Sekin tuntui.