https://yliteippaus.fi/

Persdyno

Persdynoa on helppo huijata seuraavat speksit täyttävällä autolla:

- lukoton etuveto
- manuaali
- lyhyt akseliväli
- ohjauskulmat aavistuksen pielessä

On meinaan tehoista riippumatta menemisen makua, kun keula pomppii kuin orkun saanut kenguru, niskanikamat paukkuvat vedon katketessa ja ratti vetelee joka suuntaan silloin kun veto sattuu olemaan päällä.

Persdynoa voi huijata myös seuraavilla spekseillä:

- neliveto
- moderni automaatti
- ohjauskulmat kunnossa
- pitkä akseliväli

Vaikka tähän komboon yhdistää motin millä voi kellottaa alle kutosen aikoja, niin persdynon mukaan ei tapahdu mitään kovin kummoista :)

Tämä lista ei oman persdynoni kohdalla päde. Se näyttääkin olevan kalibroitu hieman eritavalla kuin useimmiten taitaa olla. Varmasti yleispätevä lista valtaosalle autoilijoista. Sinkoileva, vetelevä, sutiva yms. etuveto ei tunnu yhtään tehokkaammalta mitä todellisuudessa onkaan oli se sitten manuaali tai automaatti. Sama toisin päin nelivedon kanssa, eli ei se tunnu yhtään todellisuuttaan tehottomammalta. Akselivälin pituudet voi aiheuttaa pientä epätarkuutta persdynon tuloksiin, jos erot sattuvat olemaan vielä merkittävät. Ei aina sekään. Ja lisäkalibrointi auttaa siihenkin. Bensamoottori/dieselmoottori, ei vaikutusta persdynotuloksiin. Tarvittava data löytyy, jos on tarvis tulostaa. Suurin erehdys taitaa tulla radikaalista teho/paino -suhde erosta, moottoripyörä vs. auto.
 
Persedynon hyvä esimerkki on kun vedät kesällä veneellä +60solmua, samassa paikassa talvella kelkalla sama vauhti ei tunnu missään. Vauhdintuntuahan tuo tosin on, eikä tehon. Kelkalla tosin saa mukavat G-voimat kiihdyttäessä.
 
HAL9000 sanoi:
90-luvun alkupuolella. Renault 5L -80-jotain. Tuohon vaihdettu alkup. 36hp 850 kuutioisen moottorin tilalle 64hp TS mallin moottori. Ei mitään muita muutoksia. Jopa alkuperäinen vaihdelaatikko kiinni. Tuossa oli niin tiheä välitys että kojetaulusta törröttävässä vaihdekepissä sai olla koko ajan kiinni. Alkuperäisen alustan ansiosta tuo keuli niin perkeleesti lähdöissä.

Eikös rellu ollut etuvetoinen?
 
pyllerö sanoi:
Persedynon hyvä esimerkki on kun vedät kesällä veneellä +60solmua, samassa paikassa talvella kelkalla sama vauhti ei tunnu missään. Vauhdintuntuahan tuo tosin on, eikä tehon. Kelkalla tosin saa mukavat G-voimat kiihdyttäessä.

Riippuu veneestä ja kelistä. Ei tuo nyt niin ihmeellistä ole. Sama kelkalla, kun ei se jääkään aina niin tasaista ole.
 
Yksi mikä voi hämätä, on yläkierroksilla tapahtuva puutuminen. Enkä nyt tarkoita dieseleiden rajusti laskevia vääntökäyriä, jotka aivan oma lukunsa; vaan bensakoneita, joissa melko tasainen vääntö yläkierroksille asti.

5000-6000 saattaa tuntua aivan kuolleelta ja isommalla vaihtamisen jälkeen kiihtyvyys tuntuu paremmalta. Silti ajotilapiirros saattaa kertoa reserviä olevan enemmän pienellä vaihteella.
 
Tulipa mukavasti nollattua tuo oma persdyno Suomen lomalla. Kummasti se Musse tuntuu taas hiukan ripeämmältä ja paremmin vääntävältä, kun kolme viikkoa tuli ajettua 1.6l disukalla... :D Muutenkin voimansiirto on hiukan eri kaliiberia kytkimen ja vaihteiston osalta näiden kahden välillä eli tuntuu, että töitä joutuu taas tekemään hiukan enemmän.
 
Persdyno on hyvä nollata/kalibroida säännöllisesti ja juuri pokkuksen kuvaamalla tavalla. Näin säästyy pitkä penni ja oma auto vaikuttaa taas suorituskykyisemmältä. Toinen hyvä kalibroinnin aihe on ajaa välillä oikein kuli-kuli-mallilla, niin oman auton varustelu alkaa taas tuntua luksukselta.
 
Penguin sanoi:
Persdyno on hyvä nollata/kalibroida säännöllisesti ja juuri pokkuksen kuvaamalla tavalla. Näin säästyy pitkä penni ja oma auto vaikuttaa taas suorituskykyisemmältä. Toinen hyvä kalibroinnin aihe on ajaa välillä oikein kuli-kuli-mallilla, niin oman auton varustelu alkaa taas tuntua luksukselta.
Minulla nollaantuu ihan hyvin tuo laatu puoli, kun ajaa välillä vm. 2003 Skoda Fabia 1,2:ta. Tehossa ei niinkään huomaa eroa tuohon Benarin Dieseliin.  ;D
 
Itse nollaan persdynon muutaman päivän aikaisemmin ennen auton huoltoon viemistä 8)
Aina tulee hetki ihmeteltyä kiihdyttäessä voimakkaammin, että mikä on kun ei liiku. Sitten muistaa, että kadonneet voimavarat onkin latauskapulassa! Äkkiä se vaan tehoihin tottuu, mutta tuolla sen mukavasti huomaa, että yli 100 hevosta ja reilut 110Nm puuttuu käytöstä :D
 
Aina aika ajoin audi alkaa tuntua sille ettei se kulje oikein minnekään ja auto alkaa tympiä muillakin tavoin. Kun tämö tunne tulee käyn ajamassa lenkin äidin autolla. 1,4 vaparikoneella ryyditetty varusteeton Nissan Note nollaa mukavasti persdynon ja oma auto tuntuu taas hyvälle.
 
Jaa, millähän vehkeellä mun olis pitänyt ajaa, että tämä 1,6 D Octavia olis alkanut tuntumaan hyvältä, hiljaiselta ja tehokkaalta? :(
 
En tiedä onko tuossa minun Passatissa vikaa, kun ainakin persdynoa tuo huijaa ihan täysin. Auto ei tunnu menevän mielestäni yhtään mihinkään, ainakaan 240 humman ja 500 nm edestä.
 
Ei kai siinä auta muu kuin suorittaa itse kiihtyvyysmittaukset. Sillähän se selviää ollaanko edes "alueella". En ole itse vielä ehtinty tuota 240 hv:n Passattia kokeilemaan, mutta voisin kuvitella että on luonteeltaan sellainen, että meno on melko eleetöntä.
 
Otetaan MMV joskus kiihdyttelymiitti johonki jyppikylän valoihin ;) Esim. Agoralle.. Melkein samat lukemat, mulla tosin laiska mehumaija ja hintsun painavampi.. Veikkaan kyllä Passatin vievän aika sata-nolla.. :D
 
^ täällä kotipaikkakunnallani eräällä vanhemmalla herrasmiehellä näyttäisi olevan BiTurbo Passatti, harmaa sedanmallinen. Ajotyylistä päätellen kyseessä on vähintään Veyronin veroinen peli kun stop merkiltä, punaisista valoista tms. lähdetään poikkeuksetta oikea nilkka suorana.

Eräällä kauppareissullani tuo herrasmies ampui kiinni Räsäsen loosteriin ja seuraili kiihdytellen hanurissa. Yritti kait haastaa kilpaisille. Ajoi perässä asuntoalueellemme asti kunnes tajusi ettei saanut meikäläisestä leikkikaveria...

MMV - ajeletko kenties ylirauhallisesti jokapäiväiset ajosi. DSG:llä on tapa omaksua kuskin ajotyyli ja mukauttaa toimintaansa tuohon. Eli kenkimällä alkaa autokin tuntua "tehokkaammalta".... ?
 
MMV sanoi:
En tiedä onko tuossa minun Passatissa vikaa, kun ainakin persdynoa tuo huijaa ihan täysin. Auto ei tunnu menevän mielestäni yhtään mihinkään, ainakaan 240 humman ja 500 nm edestä.
Koeajoin vastaavaa Passatia silloin, kun se tuli myyntiin. Yllätyin siitä kuinka vaisulta kiihtyvyys tuntui ennakko-odotuksiini nähden. Toki talvihan silloin taisi olla, joten kaikenlaiset apuhärpäkkeet varmasti vähän leikkasi tehoja.

Mitä tulee oman auton tehotuntumaan, niin ei oikein osaa sanoa, että kiihtyykö tuo rivakasti vai ei.
 
MMV sanoi:
En tiedä onko tuossa minun Passatissa vikaa, kun ainakin persdynoa tuo huijaa ihan täysin. Auto ei tunnu menevän mielestäni yhtään mihinkään, ainakaan 240 humman ja 500 nm edestä.
tuo sama fiilis on minulla cayennessa. Kiihtyminen on vaan jotenkin eleetöntä ja urheillullisuus hukkuu kokoon ja massaan. Persdynon mukaan fiesta on paljon kiukkuisempi kun saa kaksin käsin ratista pitää kiihdyttäessä ja turbo viheltää ja paukkuu. Lisäksi persus on melkein asfatissa kai kaikki epätasaisuudet tuntee selkärangassa.
 
On se jännä värkki tuo persdyno. Käytin tuossa vaimokandin auton tänään huollossa ja poistelin hieman karstoja.

Paperilla tuollainen BMW lupaa 218 hv / 245 Nm ja huippunopeutta 245 km/h. Nollasta sataan luvataan päästävän 7.0 sekuntia. Vastaavat arvot Räsälle on (muistaakseni) 220 hv / 350 Nm ja huippunopeus about sama. Siis, aikalailla saman tehoisia värkkejä joskin Räsä vääntää julmasti enemmän. Kiihtyvyyskin aika 1:1 yhteen, luvataankohan Räsälle 6.8 sekuntia.

Käytännön ajossa suorituskyvyssä persdynon mukaan Räsä pieksee bemarin satanolla ainakin 150 saakka jonka jälkeen tuntuu että bemari ei vaan saa "ähkyä" vaan jatkaa kelaamistaan. Mutta, summa summarum, Räsä tuntuu paaaaljon suorituskykyisemmältä.

Eipä auttanut kuin viedä asiat käytäntöön ja naapuri toiseen autoon. Itse olin bemarissa. Käytännössä 0-100 arvolla bemari menee menojaan (vaikka perse kertoo aivan muuta) mutta minkä eron räsään saat alussa, se pysyy. Ohi ei kuulemma toivoakaan tulla mutta karkuunkaan ei pääse alussa kiskaistua 50 metrin kaulaa pidemmälle. Ihan tappinopeuteen ei makkisrampin saksanpuoleinen pätkä riitä mutta veikkaan että sillä 50 metrin erolla lopun viimein se 200 km/h tuli. Se, mikä on se hauska homma, niin bemussa ei tarvitse kun vain pönöttää nilkka suorana  ;D
 
Makkis sanoi:
On se jännä värkki tuo persdyno. Käytin tuossa vaimokandin auton tänään huollossa ja poistelin hieman karstoja.

Paperilla tuollainen BMW lupaa 218 hv / 245 Nm ja huippunopeutta 245 km/h. Nollasta sataan luvataan päästävän 7.0 sekuntia. Vastaavat arvot Räsälle on (muistaakseni) 220 hv / 350 Nm ja huippunopeus about sama. Siis, aikalailla saman tehoisia värkkejä joskin Räsä vääntää julmasti enemmän. Kiihtyvyyskin aika 1:1 yhteen, luvataankohan Räsälle 6.8 sekuntia.

Käytännön ajossa suorituskyvyssä persdynon mukaan Räsä pieksee bemarin satanolla ainakin 150 saakka jonka jälkeen tuntuu että bemari ei vaan saa "ähkyä" vaan jatkaa kelaamistaan. Mutta, summa summarum, Räsä tuntuu paaaaljon suorituskykyisemmältä.

Eipä auttanut kuin viedä asiat käytäntöön ja naapuri toiseen autoon. Itse olin bemarissa. Käytännössä 0-100 arvolla bemari menee menojaan (vaikka perse kertoo aivan muuta) mutta minkä eron räsään saat alussa, se pysyy. Ohi ei kuulemma toivoakaan tulla mutta karkuunkaan ei pääse alussa kiskaistua 50 metrin kaulaa pidemmälle. Ihan tappinopeuteen ei makkisrampin saksanpuoleinen pätkä riitä mutta veikkaan että sillä 50 metrin erolla lopun viimein se 200 km/h tuli. Se, mikä on se hauska homma, niin bemussa ei tarvitse kun vain pönöttää nilkka suorana  ;D

Hauska testi! Itselläkin käynyt sama muutaman kerran. Kiva olla väärässä.
 
Mielenkiintoinen kokeilu. Minä olisin vannonut Räsän vetävän ison kaulan heti lähdössä. Sen verran puhdikkaalta (ja repivältä) se tuntui täyskaasukiihdytyksissä.
 
Jos makkisramppiin lähdettiin paikalta niin bemarin ripeän alkumatkan syy lienee räsän etuveto ? Ei kai sekään sutimatta paikalta lähde kun tosissaan runtua antaa.

Persdynon perusteella Fiestani on edelleen hätäinen. 320 nm reilun tonnin kopissa antaa mukavan voimantunteen vaikka auto oli riikaan ajettaessa kattoa myöten lastattu niin vitosella sujui ohitukset kuin tyhjää vaan  :)