Merkki: Peugeot
Malli: 308 SW
Varustetaso: GT
Moottori: THP 205 - 1,6 litrainen ahdettu bensiinimoottori
Teho: 205 hv (151 kW) / 6000 1/min
Vääntö: 285 Nm / 1750 1/min
Mitat: P=4,585 m, L=2,043 m / 1,863 m, K=1,472 m
Akseliväli: 2,730 m
Rengaskoko: 225/40 R 18
Tavaratilan koko: 610-1660 l
Omapaino: 1465 kg
Kokonaispaino: 1880 kg
Perävaunupaino: 695 kg / 1300 kg (jarruton/jarrullinen)
Toistan tämän koeajoraportin myös tässä osiossa, vaikka lähes sama teksti jo tuli aiemmin laitettua 308 II -aiheeseen.
Kävin pikaisesti ottamassa tyypit aivan uudenkarheasta 308 SW GT THP 205:stä. Autolla oli liikkeen pihasta lähtiessä ajettu 2 km, joten ehkä oli vielä uutuuden kankeutta ja samasta yksilöstä pitää käydä muutaman viikon kuluttua ottamassa kunnollisemmat tyypit uudelleen, kun kankeus on toivottavasti kadonnut.
Vaikka kyse oli GT:n "kulimallista" ilman mitään lisävarusteita GT-varustelun päälle, on kyse varsin muhkeasti varustellusta autosta. Pohjaksi voisi ottaa vaikka Allure-varustelun, johon on lisätty 18-tuuman vanteilla oleva 225/40R18 rengastus, Alcantara-verhoillut, erittäin tyköistuvat penkit ja tehdasasenteinen navigaattori. Vaikka penkkien sivuttaistuki ei ole mitään urheiluautoluokkaa, niin penkissä pystyy todella hyvin paikallaan. Säädöistä jäin kaipaamaan istuinosan etu- ja takareunojen korkeussäätöä erikseen, minkä saa sähkösäätöisessä penkissä. Sähkösäätöisen penkin saa myös säädettyä alemmas kuin mekaanisesti säädettävän istuimen. Näin lyhyellä ajolla ei oikein osaa sanoa, mutta epäilen että tuossa penkissä on samat ongelmat itselleni, kuin muidenkin 308-mallien penkeissä. Tämä on kuitenkin yksilöllistä ja suosittelen jokaista kokeilemaan itse. Minulla siis loppuu reisituki kesken tuossa penkissä.
GT ei ole mikään urheiluauto, eikä se edes yritä olla sellainen. Pikemminkin se on vain hyvin varusteltu ja tehokas "pienehkö" perheauto, jolla tarvittaessa pääsee etenemään reippaasti. Mihinkään radalle se ei ole suunniteltu ja autosta myös löytyy etenemisen osalta samanlaisia puutteita kuin muistakin suunnilleen saman teholuokan C-segmentin autoista. Rivakassakin kiihdytyksessä kesärengas kyllä piti auringonpaisteen lämmittämällä asfaltilla, vaikka ulkoilma oli vain +8°C, tosin vaihtokohdassa ykköseltä kakkoselle oikean eturenkaan ote pettää helposti ja iskunvaimennus ei riitä, vaan pyörä alkaa ravistaa. Kuivalla kelillä se lyö kerran tai kaksi ja rauhoittuu, mutta voin kuvitella että tämän kanssa tulee samanlaisia ravistuksia mitä edellisen sukupolven 308:ssa tuli märällä pinnalla kiihdytyksissä.
Rivakka eteneminen vaatii kierrättämistä ja pienien vaihteiden käyttöä, sekä varsin ripeää vaihtotahtia. Liian isolla vaihteella kaasun painaminen rivakastikin lattiaan ei saa oikeastaan mitään merkittävää tapahtumaan. Toki nopeus alkaa nousta ja heikkotehoisempiin sisarmalleihin verrattuna varsin nopeaa tahtia, mutta mitään urheilullista fiilistä ei synny ennen kuin satasen vauhdista pudottaa vaihteen neloselle tai kolmosella ja sitten vasta runttaa kaasun pohjaan. Itseasiassa automaatti tällä moottorilla voisi olla ihan sopiva, voisi keskittyä ajamiseen eikä vaihtamiseen ja silti suorituskyky olisi tämän kokoluokan perheautoksi vallan kohdallaan.
Äänieristys tuntuu olevan kunnossa, silloin kun moottoria ei huudateta. Tyhjäkäynnillä ei tiedä kuin kierroslukumittarista katsomalla, että moottori on käynnissä ja hiljempaa ajellessa ei mitään häiritseviä ääniä kuulu. Kierrosten noustessa moottorinkin äänet alkavat kuulua sisään, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Ei ainakaan niin kauan, kun ei mene kytkemään Sport-napista Dynamic-tilaa päälle. En tiedä vaikuttaako se mihinkään muuhun tässä bensamanuaalissa, kuin muuttaa mittaristoa ja lisää matkustamoon keinotekoisia moottorin ääniä, mutta ne äänet kuulostavat lähinnä surkuhupaisilta. Reippaammassa ajossa matkustamoon kuuluu varsin selkeästi rengasmelu, joka johtuu rengaskoosta tai auton äänieristyksen heikkoudesta, ehkä molemmista yhdessä. Tämä voi tietty johtua erittäin karkeasta asfaltista jolla ajelin, mutta jokin itselläni sanoo, että auton jota kutsutaan GT:ksi, pitäisi olla rengasmelultaan hiljaisempi. En pitänyt tuosta, tosin omat aistit on nyt kalibroitu 508 GT:n äänimaailmaan kitkarenkailla.
Loppuyhteenvetona voisi todeta, että ei tule korvaamaan itselläni 508 GT:tä, mutta jos minulla ei olisi sitä, niin voisin harkita tätä erittäin vakavasti ja nimenomaan bensaversiona, siitäkin huolimatta että kone on THP. Jos 308 SW:n kokoluokka ja farkkukorinen auto ylipäätään kiinnostaa ja budjetti venyy päälle 35 k€:n, niin suosittelen kokeilemaan.
Malli: 308 SW
Varustetaso: GT
Moottori: THP 205 - 1,6 litrainen ahdettu bensiinimoottori
Teho: 205 hv (151 kW) / 6000 1/min
Vääntö: 285 Nm / 1750 1/min
Mitat: P=4,585 m, L=2,043 m / 1,863 m, K=1,472 m
Akseliväli: 2,730 m
Rengaskoko: 225/40 R 18
Tavaratilan koko: 610-1660 l
Omapaino: 1465 kg
Kokonaispaino: 1880 kg
Perävaunupaino: 695 kg / 1300 kg (jarruton/jarrullinen)
Toistan tämän koeajoraportin myös tässä osiossa, vaikka lähes sama teksti jo tuli aiemmin laitettua 308 II -aiheeseen.
Kävin pikaisesti ottamassa tyypit aivan uudenkarheasta 308 SW GT THP 205:stä. Autolla oli liikkeen pihasta lähtiessä ajettu 2 km, joten ehkä oli vielä uutuuden kankeutta ja samasta yksilöstä pitää käydä muutaman viikon kuluttua ottamassa kunnollisemmat tyypit uudelleen, kun kankeus on toivottavasti kadonnut.
Vaikka kyse oli GT:n "kulimallista" ilman mitään lisävarusteita GT-varustelun päälle, on kyse varsin muhkeasti varustellusta autosta. Pohjaksi voisi ottaa vaikka Allure-varustelun, johon on lisätty 18-tuuman vanteilla oleva 225/40R18 rengastus, Alcantara-verhoillut, erittäin tyköistuvat penkit ja tehdasasenteinen navigaattori. Vaikka penkkien sivuttaistuki ei ole mitään urheiluautoluokkaa, niin penkissä pystyy todella hyvin paikallaan. Säädöistä jäin kaipaamaan istuinosan etu- ja takareunojen korkeussäätöä erikseen, minkä saa sähkösäätöisessä penkissä. Sähkösäätöisen penkin saa myös säädettyä alemmas kuin mekaanisesti säädettävän istuimen. Näin lyhyellä ajolla ei oikein osaa sanoa, mutta epäilen että tuossa penkissä on samat ongelmat itselleni, kuin muidenkin 308-mallien penkeissä. Tämä on kuitenkin yksilöllistä ja suosittelen jokaista kokeilemaan itse. Minulla siis loppuu reisituki kesken tuossa penkissä.
GT ei ole mikään urheiluauto, eikä se edes yritä olla sellainen. Pikemminkin se on vain hyvin varusteltu ja tehokas "pienehkö" perheauto, jolla tarvittaessa pääsee etenemään reippaasti. Mihinkään radalle se ei ole suunniteltu ja autosta myös löytyy etenemisen osalta samanlaisia puutteita kuin muistakin suunnilleen saman teholuokan C-segmentin autoista. Rivakassakin kiihdytyksessä kesärengas kyllä piti auringonpaisteen lämmittämällä asfaltilla, vaikka ulkoilma oli vain +8°C, tosin vaihtokohdassa ykköseltä kakkoselle oikean eturenkaan ote pettää helposti ja iskunvaimennus ei riitä, vaan pyörä alkaa ravistaa. Kuivalla kelillä se lyö kerran tai kaksi ja rauhoittuu, mutta voin kuvitella että tämän kanssa tulee samanlaisia ravistuksia mitä edellisen sukupolven 308:ssa tuli märällä pinnalla kiihdytyksissä.
Rivakka eteneminen vaatii kierrättämistä ja pienien vaihteiden käyttöä, sekä varsin ripeää vaihtotahtia. Liian isolla vaihteella kaasun painaminen rivakastikin lattiaan ei saa oikeastaan mitään merkittävää tapahtumaan. Toki nopeus alkaa nousta ja heikkotehoisempiin sisarmalleihin verrattuna varsin nopeaa tahtia, mutta mitään urheilullista fiilistä ei synny ennen kuin satasen vauhdista pudottaa vaihteen neloselle tai kolmosella ja sitten vasta runttaa kaasun pohjaan. Itseasiassa automaatti tällä moottorilla voisi olla ihan sopiva, voisi keskittyä ajamiseen eikä vaihtamiseen ja silti suorituskyky olisi tämän kokoluokan perheautoksi vallan kohdallaan.
Äänieristys tuntuu olevan kunnossa, silloin kun moottoria ei huudateta. Tyhjäkäynnillä ei tiedä kuin kierroslukumittarista katsomalla, että moottori on käynnissä ja hiljempaa ajellessa ei mitään häiritseviä ääniä kuulu. Kierrosten noustessa moottorinkin äänet alkavat kuulua sisään, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Ei ainakaan niin kauan, kun ei mene kytkemään Sport-napista Dynamic-tilaa päälle. En tiedä vaikuttaako se mihinkään muuhun tässä bensamanuaalissa, kuin muuttaa mittaristoa ja lisää matkustamoon keinotekoisia moottorin ääniä, mutta ne äänet kuulostavat lähinnä surkuhupaisilta. Reippaammassa ajossa matkustamoon kuuluu varsin selkeästi rengasmelu, joka johtuu rengaskoosta tai auton äänieristyksen heikkoudesta, ehkä molemmista yhdessä. Tämä voi tietty johtua erittäin karkeasta asfaltista jolla ajelin, mutta jokin itselläni sanoo, että auton jota kutsutaan GT:ksi, pitäisi olla rengasmelultaan hiljaisempi. En pitänyt tuosta, tosin omat aistit on nyt kalibroitu 508 GT:n äänimaailmaan kitkarenkailla.
Loppuyhteenvetona voisi todeta, että ei tule korvaamaan itselläni 508 GT:tä, mutta jos minulla ei olisi sitä, niin voisin harkita tätä erittäin vakavasti ja nimenomaan bensaversiona, siitäkin huolimatta että kone on THP. Jos 308 SW:n kokoluokka ja farkkukorinen auto ylipäätään kiinnostaa ja budjetti venyy päälle 35 k€:n, niin suosittelen kokeilemaan.