https://yliteippaus.fi/

Penguin koeajaa: Land Rover Discovery Sport SE SD4

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Merkki: Land Rover
Malli: Discovery Sport
Varustetaso: SE 5+2
Moottori: SD4 - 2,2 litrainen ahdettu dieselmoottori
Teho: 190 hv (140 kW) / 3500 1/min
Vääntö: 420 Nm / 1750 1/min
Mitat: P=4,589 m, L=2,173 m, K=1,724 m
Akseliväli: 2,741 m
Kahluusyvyys: 600 mm
Rengaskoko: 235/60 R 18
Tavaratilan koko: 829-981 l, 5-paikkaisena, kahdella penkkirivillä
Omapaino: 1863 kg
Kokonaispaino: 2600 kg
Perävaunupaino: 750 kg / 2200 kg (jarruton/jarrullinen), 5-paikkainen 750 kg / 2500 kg

Freelander on kasvanut ison veljen jäljissä jo niin suureksi, että se on perinyt myös ison veljen nimen ja sitä kutsutaan nyt nimellä Discovery Sport. Nyt koeajossa on tämän uutukaisen 7-paikkainen versio pykälää alkaen varustelua paremmalla SE-varustelulla ja tehokkaammalla kahdesta dieselmoottorista. Tämän yläpuolelta löytyy vielä HSE ja HSE Luxury -varustetasot, joiden lisäksi voi kattavalta lisävarustelistalta valita vielä koko joukon varusteita ja jos jotain ei sieltä löydy ja varallisuus riittää, voi toiveensa esittää Land Rover Special Vehicles osastolle.

Freelander 2:een verrattuna akseliväli on kasvanut 8 cm ja pituus 10 cm ja nämä molemmat huomaa sekä päällepäin että tuntee käytännössä. Jalkatila toisen rivin penkeillä on kasvanut huomattavasti ja uudessa Discovery Sportissa sitä on parhaimmillaan yhtä paljon kuin isossa Range Roverissa. Sitä on riittävästi. Parhaimmillaan siksi, että takapenkeissä on etäisyyssäätö ja penkkejä voi 60:40 jaolla siirtää eriksen enintään 160 mm eteenpäin normaaliasennosta. Penkeissä on myös selkänojan kallistuksen säätö, joten siltä osin olla heti paremman luokan autossa. Myös tavaratila on kasvanut reilusti, jopa niin reilusti, että pistää ihmettelemään mistä muualta on saatu lisää tilaa kuin 10 cm pituuden lisäyksestä. Ainakin korkeutta näyttäisi olevan enemmän, sekä autolla että myös tavaratilalla verrattuna edeltäjään.

Moottorivaihtoehdot ovat paperilla vähän vaisuja. Miten voi malliston tehokkain diesel olla alle 200 hv. Yllätys on kuitenkin melkoinen kun lähtee puskemaan autolla eteenpäin. Suorituskykyä on näin korkeaan koriin ja painavaan autoon varsin reippaan oloisesti, vaikka ei tämäkään mitään urheiluauto ole ja sport-nimitykselle ei välttämättä löydy katetta. Mitenkähän tehdas tuon sport-nimen selittää.

Koeajoauton moottori on itseasiassa sama 2,2-litrainen PSA:n diesel mikä oman Peugeot 508 GT:n nokalla on, tosin Land Roverissa tehoja on 14 hv vähemmän ja vääntöä 30 Nm vähemmän kuin vakio 508 GT:ssä. Neliveto antaa kuitenkin hyvän pidon ja uusi 9-vaihteinen automaattilaatikko tarjoaa sen verran ripeää vaihtamista, että suorituskyky on perus perhe-SUV:ksi kohdallaan. 0-100 km/h taittuu 8,9 sekuntiin ja oman tuntuman perusteella tuo on ihan uskottava. Vaihteistosta tuli muuten tehtyä muutama mielenkiintoinen havainto eli sitä ei saa lukittua ollenkaan manuaaliksi ja vaikka rattiläpysköistä vaihtaisikin ja laatikko menee manuaaliseen Command Shift -tilaan, niin se palaa siitä itsestään takaisin automaattitilaan hetken kuluttua. Toinen mielenkiintoinen havainto oli vaihtaminen alaspäin kun maantieajosta polkaistaan kaasu pohjaan. Jo reipas 80 km/h nopeus riittää siihen, että laatikosta on 9. vaihde valittuna, mutta kaasun polkaisu pohjaan sai aikaan vaihteen vaihdon suoraan viisi vaihdetta alemmas, 4. vaihteelle. Suorituskyvyn kannalta oikein hyvä, eikä aikaa tuhraannu siihen, että laatikko vaihtaisi yksi tai kaksi vaihdetta kerrallaan pienemmälle.

Auton ajettavuus ei oikein säväyttänyt. Auto jotenkin hakee kokoajan paikkaansa tiellä ja tuntuu levottomalta. Se ei tunnu menevän vakaasti suoraan hetkeäkään. Tämä voi johtua Continentalin kitkoista, jotka autossa oli alla ja pitäisi tarkistaa uudelleen kun kesärenkaat on vaihdettu alle. Toinen syy voi olla täyshalvennettu pyöränripustus ja edessä olevat MacPhersonit. Vakaasti kulkeva auto tarvitsisi paremman pyöränripustuksen. Joka tapauksessa ei jotenkin ajettavuus tunnu siltä kuin mielestä yli 60 000 €:n hintaisessa koeajoautossa pitäisi tuntua.

Rengasäänet ja tuulensuhinat yltyvät kun nopeus nousee. Kitkat ovat tietty alla hiljaiset, mutta kuuluvat selvästi läpi ja aika näyttää ja kertoo äänet mitä kesärenkailla kuuluu. Tämä äänimaailma ei jotenkin tuo mieleen premium-autoa, vaan pikemminkin työkoneen ja sellainen Discovery Sport epäilemättä onkin, eikä huono sellainen. Mitä huonommalle tielle ja haastavampaan maastoon lähdettiin puskemaan, sitä paremmalta ja maastoon sopivammalta auto alkoi tuntua. Toki pysyttelin pahimmillaankin vain metsäautoteillä, tosin muutama varsin jyrkkä paikka tuli vastaan. Discovery Sport hoiti nuo kuitenkin ongelmitta, eikä edes Continentalin kitkarengas ja 20 cm paksu jäinen lumihanki olleet edes hidaste sille.

En tiedä onko uutuuden kankeutta vai miksi, mutta joka kerta kun nelivetoa oikeasti käyttää ja ajotiloja muuttaa, tulee autoon sisään ja sen ulkopuolella tuoksuu kuin jokin lamellikytkin olisi luistanut oikein kunnolla. Autosta haistaa vielä pitkän ajan kuluttua, jos sillä on käyty maastossa.

Koeajo jatkuu vielä huomenna ja sen jälkeen vielä lisää tuntoja tästä Land Roverin pienimmästä SUV:sta.
 
Tänään aamu valkeni meillä etelässäkin sopivasti nelivetokelinä. Eihän tuo pienehkö lumisade nyt mitään sellaista ollut mihin tällaista maastokäyttöisempää autoa tarvittaisiin, mutta antoi se mahdollisuuden kokeilla miten tuo auto toimii liukkaalla ja miten eri ajotilat vaikuttavat käytökseen.

Normaaliajossa Discovery Sport on etuvetoinen ja takaveto tulee mukaan vain tarvittaessa. Tämän myös huomaa liukkaalla siitä, että ensin auto pyrkii puskemaan, mutta kun antaa vähän reippaammin kaasua, muuttuu se lievästi yliohjaavaksi. Ajonvakautus pitää auton kuitenkin hallinnassa ja tekee luisuista helppoja ja hallittuja, milloin ei sitten estä niitä kokonaan ja torppaa menoa auton puskiessa. Kun vaihtaa sora-ruoho-lumi-ohjelman päälle, niin ajonvakautus kytkeytyy pois päältä ja voimaa välitetään kokoajan myös taka-akselille. Edelleen tuntuu puskeminen tiukoissa kaarteissa liukkaalla, mutta kaasu korjaa tämän hyvin helposti. Nyt kun ajonvakautus ei ainakaan niin helposti ole puuttumassa peliin, niin luistoista saa myös huomattavasti laajempia, kun antaa kaasua reippaasti.

Auton alusta on huomattavan pintakova. Oikein ihmetyttää mitä sport-fiilistä autoon on haettu, mutta millään ajoalustalla se ei tunnu mukavalta. Jokainen kivi ja kuoppa tuntuu melkein selkärangassa asti. Sellainen herraskainen fiilis puuttuu, ikäänkuin olisi otettu Freelander 2 pohjaksi, vähän venytetty joka suuntaan ja laitettu urheilullisen Jaguarin alusta autoon. Niin, tai ainakin jäykät ja tähän autoon sopimattomat jouset siitä Jaguarista. Toki tähän tuntuu sitten taas maastossa toimivan. Auto ei keinu liikoja, vaan etenee eleettömästi eteenpäin. Niin eleettömästi, että ajelu yhtään huonompi pohjaista tietä oli suorastaan tylsää. Sitä en sitten tämän koeajon perusteella osaa sanoa, että jos vietäisiin auto johonkin liejuun, niin vieläkö se etenisi ja paljonko tuosta alustan kovuudesta olisi haittaa.

Toinen mihin tuo alusta sopii, on ehdottomasti reipasvauhtinen ajo kestopäällysteellä. Kaarrenopeudet voi kyllä pitää reippaina, kesärenkailla varmaan vielä reippaampina. Nuo Continentalin kitkat tuntuivat sortuvan alla, kun reippaammin laski mutkiin. Tältä osin siis sporttia nimensä mukaan, mutta kun voimavarat konepellin alla loppuvat auttamatta kesken. Tähän autoon tarvittaisiin ehdottomasti tehokkaampi dieselmoottori, jos tätä sportiksi haluaa nimittää. Vaihtoehto voisi toki olla 240 hv tehoinen suora bensiininelonen, joskaan käyttökustannukset eivät ainakaan laske sillä.

Discovery Sportin tavaratila on jo sitä kokoluokkaa, että viiden hengen tavarat mahtuvat kyytiin. Tämä on ehdoton parannus Freelander 2:een verrattuna. Jos +2 -optio on käytössä, niin tavaratilaa ei käytännössä ole. Ehkä sinne 7 hengen hansikkaat mahtuvat, mutta juuri mitään muuta takakontiin ei saa mahtumaan, kaikkien istumapaikkojen ollessa käytössä. Nostokorkeus kontiin on aika korkea ja voi lyhyemmällä ja heiveröisemmälle henkilölle olla kynnyskysymys. Mitään kynnystä kontin reunassa ei kuitenkaan ole.

Koeajoautossa oli xenon-valot, jotka ainakin kansainvälisen konfiguraattorin mukaan ovat vakiona vasta HSE-varustetasossa. Halogeneista ei ole kokemusta Discovery Sportissa, mutta Xenonit ovat sanalla sanoen hyvät. Eivät ne markkinoiden parhaat välttämättä ole, mutta itse tiedän parempia vain sellaisina versioina, joissa on halogeeniapupitkä Bi-Xenonin kaverina. Tässä autossa ei kuitenkaan missään vaiheessa tullut tarvetta lisäpitkille. Moitetta voisi toki antaa lyhyiden valojen kantamasta. Valoja ehkä voisi säätää vähän ylemmäs ja saada siten lisää kantamaa lyhyille valoille, jopa ilman että pitkät osoittavat sen jälkeen puiden latvoihin. Pitkillä kuitenkin näkee, valaistuskentässä ei ole valaisemattomia läiskiä, kuten niin monissa valoissa on ja ylipäätään valot tuntuvat hyviltä.

Pieniä puutteita valoista toki löytyy. Kun on tottunut siihen, että autossa on kääntyvät ajovalot, niin hyvätkin staattiset valot tuntuvat tiukoissa maantiekaarteissa ja risteyksissä omituisilta. Autossa ei muutenkaan ollut edes kaarrevaloa, ei ainakaan tässä varustetasossa. Johtuisiko sitten siitä että sumuvalojakaan ei ole, tosin oman yleisen kokemukseni perusteella nykyiset sumuvalot ovat autossa kuin autossa niin huonot, että ne onkin parempi jättää pois.

Lyhyesti yhteenvetona auto on selvä parannus Freelander 2:een verrattuna ja kyse on edelleen Land Roverin hinnat alkaen maasturista, johon kyllä luksusta saa rahalla varusteiden muodossa, mutta ylellisestä ajotuntumasta tässä autossa ei pääse nauttimaan. Itseasiassa epäilen, että jopa halvemmat kilpailijat menevät siinä asiassa ohi vasemmalta ja oikealta. Voi tosin olla, että kun ne ovat jääneet jumiin vaikeassa maastossa, tulee tämä Discovery Sport ja kiertää ohi ja jatkaa matkaansa.
 
Ihan mukavaa lukemista tämä koeajosi, ajatuksen kanssa kun lueskeli niin olihan siellä juttua. :) Kiitokset tästä...

Jos jotain jää tällaisesta koikasta kaipaamaan, niin käynnit siellä metsäautotien ojan tuollapuolella olisi mukava lisä tällaiseen "maastoikonin" koikkaan. Ok... vuodenaika on mitä on, mutta paikataan virhe joskus myöhemmin.

Mainitsit tuosta kytkimen kärystä... jännä homma sikäli. Haldexin pitäisi olla aika suljettu järjestelmä, joten ei sieltä isompaa käryä pitäisi tulla. Liekö jarruilla pelataan sitten kuitenkin niin paljon, että ne käryäisivät?
 
Kiitokset mielenkiintoisesta koeajosta. Foto ois kiva..

Onko kokemusta RR Evoquesta? Miten Discovery Sport asemoituu siihen verrattuna? Näin kuvien perusteella autothan ovat lähes samanlaisia.
 
Tosi hyvä koeajo stoori. Tällaisia lukee ihan mielikseen. Peittoaa perus Tuulilasin kirjoitukset ihan kuusnolla.
 
Tuo käry ei minulle auennut, mutta se tuli heti kun vaan kytki maasto-ohjelman päälle ja yhtään liikutti autoa. Minunkin tietääkseni Haldex on suljettu, että ei sen sieltä pitäisi tulla, mutta jokin siellä kärysi jossain.

Tuo oma kirjoitukseni on vähän tuollaista pikaista tajunnan virtaa ja tuntoja mitä autosta mieleen tuli. Siksi kirjoitin sen vielä kahdessa osassa, että halusin eilen jo kirjoitella sen mikä fiilis autosta siinä vaiheessa oli ja aamulla lisää. En sitten aamulla saanut itseäni ylös ajoissa ja jäi ajamiset suunniteltua vähemmälle, mutta onneksi keli oli muuttunut ja tuli sitten täysin suunnittelemattomia kokemuksia autosta. Kiitoksia kuitenkin jos kelpaa, koitan jatkossakin saada jotain raapusteltua.

En ottanut autosta ulkokuvia, kun niitä on joka paikka täynnä ja ainoa ero olisi ollut kurainen ja mainoksilla teipattu auto. Niin ja huonommat kuvat. Muutama muu kuva on puhelimessa, täytyy illalla katsella onko niissä joku kelvollinen ja laittaa näkyville.

Toki vauriovaara vähän rajoittaa millaisessa maastossa tuollaista viitsii mennä ominpäin kokeilemaan. Pitää koittaa, jos pääsisi Katisten kartanolle kokeilemaan johonkin Land Rover Exprience -ajotapahtumaan tuota, niin saisi kokemuksia oikeasti maastossa. Siellä ei tunneta sääliä, vaikka järjen kanssa ajellaankin, eikä siellä ole mitään omavastuista, jos vähän sattuu lipsahtamaan. Ei ainakaan viimeksi ollut.

Discovery Sport >≈ Evoque >≈ Freelander 2. Hyvin pitkälti sama auto. Itse en aikanaan huomannut Evoquen ja Freelander 2:n välillä muuta eroa kuin korin ulkopellit ja varustelun. Sitä en osaa sanoa olisiko Evoque kehittynyt lähemmäs Discovery Sportia. Joka tapauksessa Evoque on tiloiltaan pienempi, varustelultaan parempi ja hinnaltaan kalliimpi. Toki hintahaitaria on sen verran, että menevät päällekkäin.
 
Penguin sanoi:
Tuo käry ei minulle auennut, mutta se tuli heti kun vaan kytki maasto-ohjelman päälle ja yhtään liikutti autoa. Minunkin tietääkseni Haldex on suljettu, että ei sen sieltä pitäisi tulla, mutta jokin siellä kärysi jossain.

Muistui mieleen, että TM:n katumaasturitestissä tais Subarun Forester haiskahdella kärynneelle vaikka kaikki hilut pitäis olla suljetuissa tiloissa.
 
En mahda sille mitään, mutta mun on vaikea hyväksyä vähän isomman Freelanderin nimeämistä Discoveryksi. Joku tässä tökkii ja pahasti. Ei inan venytetty Haldexilla varustettu Freelanderi ole Discovery. Ei sitten millään.

Vaikka Sportin perään laittaisikin.
 
Yleisön pyynnöistä ja kielloista huolimatta julkaisen vielä koeajoraportin kolmannen eli kuvafoorumiosuuden. Aloitan jo 7.3.2015 GoExpossa otetuilla kuvilla, joissa kohteena valkoinen HSE Luxury -varusteltu Discovery Sport SD4.

2015 Discovery Sport HSE Luxury I-640.jpg

Land Rover Discovery Sport HSE Luxury - hinta n. 82 000 €

2015 Discovery Sport HSE Luxury II-640.jpg

Land Rover Discovery Sport HSE Luxury - hinta n. 82 000 €

ja sitten koeajolle...


Discovery Sport SE:n mittaristo (klikkaa kuvaa nähdäksesi mittariston suurempana)


Mittaristo yövalaistuksessa.

Mittaristo ei ole oikein tätä päivää, eikä tämän hintaisen auton varuste nykyisessä asussaan ja toiminnallisuudessaan. Kummankin analogisen mittarin asteikko on vähän sinnepäin ja mittareiden asteikolla olevat "valkoiset" poikkiviivat ovat läpinäkyvää muovia ja halvan näköiset. Valaistuna niistä myös heijastelee kirkkaita valonsäteitä, eikä mittaristoa ole mukava katsella. Positiivista, että lähes ohjauspyörän alle sijoitettu mittarivalojen säätönuppi toimii hyvin analogisen tuntuisesti ja säätää mittariston, keskikonsolin kosketusnäytön ja muiden keskikonsolin valojen kirkkautta yhdenmukaisesti.

Ajotietokone, kai sitä sellaiseksi voi kutsua on ihan yhtä huono kuin Freelander 2:ssa ja toiminnoiltaan 10-15 vuotta vanha. Näkyviin saa vain yhden tiedon kerrallaan ja kahden eri osamatkamittarin ja automaattisen osamatkamittarin välillä vaihtaakseen on käytävä muuttamassa ajotietokoneen asetuksia. Sen yhden tiedon kanssa ei oikein elä, kun tilaa olisi vaikka kuinka paljon ja listaa voi kelata vain yhteen suuntaan vasenta valoviiksen päätä painellen. Nykyisin noissa tuppaa olemaan useampi tieto kerrallaan näkyvissä ja eri näyttöjen välillä voi vaihdella joko rullasta pyöritellen tai eri napeista eteen tai taaksepäin vaihdellen.

2015 Discovery Sport keskikonsoli-640.jpg

Kojelaudan keskellä on 8 tuuman kosketusnäyttö, jossa kaikki tekstit ja navigaattorin opasteet on myös suomeksi.

Kosketusnäyttö toimii hienosti ja navigaattorissa on myös osoitteen asettaminen helppoa. Navigaattori laskeskelee vähän aikaa reittiä ja pyytää vielä lopuksi hyväksymään valitun reitin.  iPhone 6:n paritus onnistui laitteen kanssa hyvin ja puhelut toimivat moitteetta. Positiivisena pidin sitä, että myös viimeiset puhelut lista oli ajantasalla oman puheluni kanssa ja kaikki nimet näkyivät oikein puhelinluettelossa ja viimeisissä puheluissa. Mediasoittoa en ehtinyt kokeilemaan, mutta sen havaitsin että tuo on mahdollista USB:n kautta, Bluetoothilla streamaten ja AUX-liitännän kautta. Koeajoautosta löytyivät kaikki nämä. Bluetooth-vaihtoehdosta mainittakoon vielä että puhelut ja audio voivat tulla eri bluetooth-laitteista.

2015 Discovery Sport vaihteenvalitsin-640.jpg

Pyöritettävä vaihteenvalitsin nousee näkyville kun moottorin käynnistää ja painuu keskikonsolin tasolle, kun moottori sammutetaan. Sähköinen käsijarru on kuulemma kallis korjata, kun ja todellakin kun, se hajoaa. Toteutus on suoraan Freelander 2:sta.

Jotenkin siis ristiriitaisen osoita. Keskikonsolin ja kojelaudan keskiosan suunnittelija on ollut ajan hermolla ja varustellut auton 2010-luvun puolivälin teknologialla. Sama suunnittelu ei kuitenkaan ulotu mittaristoon, eikä ajotietokoneeseen, joiden suunnittelusta lienee vastannut Britannian konservatiivipuolue. Jopa Iso-Britannian kuningatar on modernimpi kuin Discovery Sportin mittaristo.

2015 Discovery Sport lyhyet valot xenon-640.jpg

Lyhyet valot on hyvät, kantamaa voisi vaan säätää vähän pidemmäksi.

2015 Discovery Sport pitkät valot xenon-640.jpg

Pitkät valot ovat myös erinomaiset. Eivät parhaat mitä on tullut nähtyä, mutta ollakseen pelkät bi-xenonit, ne todella yllättävät.

Ensimmäisen kerran Land Roverissa on tehtaalta tullessa kunnolliset valot. Pakko tosin myöntää, että kaikkien Range Rover -mallien valoja ei ole tullut testattua, eikä uusimman Discovery 4:n valoja. Edeltävät Discoveryt, Freelanderit, Defenderit ja ainakin ennen vuotta 2010 tehdyt Range Roverit on kaikki varustettu tuikuilla. Kyllä niillä paremmin näkyy kuin tupakansytyttimellä, mutta nyt on laitettu valot, jotka mahdollistavat myös sen että auton kuljettaja näkee jotain, eikä vain sitä, että muut näkevät auton. Kuten jo aiemmin kirjoitin, ainoa mitä jäin valoista kaipaamaan on kääntymistä ohjauksen mukaan.

2015 Discovery Sport 9.vaihde 1200 rpm-640.jpg

Moottoria ei todellakaan huudateta. Nopeutta 90 km/h ja kierrokset juuri ja juuri 1200 1/min. Valittuna 9. vaihde

Oli kyllä todella yllättävää kuinka värinättömästi moottori toimi tuollaisilla kierroksilla, eikä laatikko ollut edes vaihtamassa heti pienempää, jos kevyesti antoi kaasua. Vasta kun enemmän polkaisi, niin vaihteita ropisi alaspäin jopa viisi kerralla. Pistää vaan miettimään mitä oireita tällaisesta kierrosten käyttämättömyydestä aikanaan seuraa, vaan mitäpä sitä ei nyt tehtäisi kulutuksen laskemiseksi. Reilun 300 km:n koeajolenkkini keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 7 l/100 km. Reilun 60 km:n siivulla moottoritietä reilua satasta ajellessa, keskikulutuksena näytettiin 6,4 l/100 km. Mikään pihi tämä ei ole, mutta toisaalta neliveto ja korkea kori nostavat kulutusta, vaikka eihän siellä moottoritiellä ole takaveto mukana pelissä lainkaan.

Lopuksi voitaisiin kurkistaa vielä muutamaan Land Roverin lehdistökuvaan:

LR_Discovery_Sport_Location_011014_07_LowRes.jpg

Poseerataan mainoksia varten...

LR_Discovery_Sport_Location_011014_06_LowRes.jpg

...kuitenkaan viemättä...

LR_Discovery_Sport_Location_011014_04_LowRes.jpg

..autoa sen suvun velvoittamiin olosuhteisiin...

2015 DiscoverySport_KaikouraStone_065_LowRes.jpg

...paitsi, kun ajellaan vedessä.

2015 DiscoverySport_Interior_049_LowRes.jpg

Lopuksi kurkistetaan auton sisätiloihin lumisen maiseman ympäröimänä.

Muut kuvat omiani, Land Roverin lehdistökuvat (c) Jaguar Land Rover, kuvat julkaistu oikeuden omistajan luvalla.
 
Tästä kuvasta tuli heti yksi kysymys mieleen:

2015%20Discovery%20Sport%209.vaihde%201200%20rpm-640.jpg


Mittaristossa mollottaa rengaspaineen varoitusvalo. Onko ABS:n perustuva mittaus vain kalibroimatta, vai onko essarissa talvirenkaat ilman aktiivisia mitta-antureita :eek:
 
Eikä vain mollota, vaan joka käynnistyksellä siitä huomautetaan äänekkäästi. Mitään kalibrointia en mistään valikoista löytänyt ja hyvän tovin kävin niitä läpi, joten tulin siihen tulokseen että esittelyautoon ei ole taas viitsitty laittaa antureita. Antaa vissiin hyvän kuvan kun tulee piipitystä, tekstiä ja erilaista merkkiä silmille heti kun autoon hyppää. En nyt kuitenkaan siitä tuomitse tuota autoa, kyllä se menee joko maahantuojan tai jälleenmyyjän piikkiin.

Ai niin. Tässä autossa on muuten konepellissä heti tuulilasin etupuolella jalankulkijan turvatyyny :) Kai siihen trikooasuinen fillaristikin saa osua ;)

Kaistavahti on myös mielenkiintoinen varuste. Sitä kun ei ensin huomannut, niin ihmetteli että miksi tämä ohjaus niin ravistaa. Loppujen lopuksi ihan hyvä varuste ja halutessaan sen voi kytkeä itse pois käytöstä.
 
Penguin sanoi:
Eikä vain mollota, vaan joka käynnistyksellä siitä huomautetaan äänekkäästi. Mitään kalibrointia en mistään valikoista löytänyt ja hyvän tovin kävin niitä läpi, joten tulin siihen tulokseen että esittelyautoon ei ole taas viitsitty laittaa antureita.

Jos tosiaan näin on, niin ei ole kyllä tullut nolompaa ratkaisua essarissa vähään aikaan vastaan! Varsinkin, kun muistaa tämän essarin hintaluokan ;D
 
No hei, tämä vetää jo aivan top ykköseen koeajoraportista! Sulla kului jo kirjoitukseenkin aikaa joku tovi. Tosi hyvä, aivan loistava kirjoitus kokonaisuutena. Avaa paljon siitä minkälaisia ajatuksia auto sinulla herätti. Ja vielä kun mukana on vertailua muihin malleihin niin aika hyvin saa kuvaa. Ja kun vielä on kuvatkin!! Huh huh. Tätä vois käyttää referenssinä mitä kirjoitella kun koeajelee.

Kiitos!
 
Kiitos kehuista!

Vempula sanoi:
Jos tosiaan näin on, niin ei ole kyllä tullut nolompaa ratkaisua essarissa vähään aikaan vastaan! Varsinkin, kun muistaa tämän essarin hintaluokan ;D

Onhan näitä samanlaisia tullut vastaan. Oma 508 GT oli samanlainen nolous aikanaan, nythän siitä on anturit poistettu kokonaan. Tämän Discovery Sportin tapauksessa voi toki olla kyse myös siitä, että antureita ei ole vielä ollut saatavilla Land Roverilta, kun nämä esittelyautot on kilpiin laitettu. Sekin on mahdollista, tosin ei se tuota yhtään vähemmän noloksi tee, vaikka mitäpä siinä sitten teet, jos antureita ei ole ja toimintoa ei saa koodattua pois päältä. En tiedä miten tässä tapauksessa on. Eturenkaista tuo tosin valitti ainoastaan ja paineet vaikuttivat kaikissa renkaissa olevan ok.
 
Sellainen muistui vielä mieleen tuosta koeajosta ja saman totesi myös isäni joka tuota ajoi, että autosta ei näe ulos. Ollakseen muka maastoauto, sieltä näkee todella huonosti ulos. Sitä varten on tosin varustelun huipulla 360° kameranäkymä saatavilla, mutta ihan jyrkemmässä ylämäessä oli todella vaikea arvioida missä mennään, kun kuljettajan paikalta ei meinaa konepeltiä nähdä. Toki voisi auttaa, jos penkin hilaisi oikein todella ylös, mutta tuntuisi taas muuten ajaminen luonnottomalta.

Totuus tietty on, että tiellehän näistä autoista menee 99,9 % ja sekin yksi tuhannesta jolla metsän puolelle tai edes metsäautotielle eksytään on sen 99,9 % matkasta ja matka-ajasta maantiellä.

Myös A-pilari ja peili muodostavat valtavan paksun näköesteen, tosin itse en tätä kokenut ongelmaksi, mutta isäni tähän kiinnitti huomiota.
 
Nyt alkaa olemaan sen verran laadukkaita koeajoraportteja AS:lla, että harkitsen vakavasti Huulilasin tilauksen lopettamista ;)