https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Passat B7 2.0TDI Haldex ongelmaa?

Jiivee

Uudenkarhea
Liittynyt
10.10.2016
Terve,

otsikonmukaisessa kulkineessa esiintyy jännä "vika".
Kilsoja takana ~175tkm.

Kun autolla lähtee paikaltaan ihan ryömimällä kävelyvauhtia ja kääntää rattia oikealle tai vasemmalle jyrkästi (vaikka kääntyy autolla tiukan 90-asteen / 180-asteen käännöksen) niin takapäässä tuntuu, että siellä olisi melkein tasauspyörästön lukko haraamassa vastaan.
Selkeästi joku vastustaa, mutta mikä? 🤨

Autosta on:
- vaihdettu Haldexöljyt 2000km sitten, koneen ja dsg öljyjen kanssa -> teki tätä jo ennen öljynvaihtoa
- skannattu VCDS:llä vikakoodit -> ei yhtään vikakoodia
- vaihdettu takapalat ja levyt -> liukutapit toimii hienosti, ei pitäisi olla jarruista kiinni
- nyt ensilumien tullessa Haldex selkeästi toimii, kun antaa mennä hetken kylkimyyryä ennen kuin avut ottavat hauskuuden pois -> ei vikakoodeja sen jälkeen kun Haldex on selkeästi laittanut vetoa peräpäähän
- nappasin ratin viereisestä kojetaulusta nro 6 sulakkeen irti, joka poistaa nelivetojärjestelmän täysin pois käytöstä ja pyörittelin autoa sitten samoin testein niin tällöin ei tuntunut mitään vastusta -> eli jotain nelivetoon ja takapäähän liittyvää mutta mitä?

Mistä etsiä seuraavaksi vikaa?
Onko siellä joku anturi, joka voi olla rikki mutta ei vain piirrä mitään virhekoodia?

Kaikki apu tervetullutta (y)
 
Haldex-perässä on ne haldexkytkimen öljyt ja ns. normaalit "peräöljyt". Tuo että jyrkässä käännöksessä tuntuu "lukko" olevan päällä viittaa kovasti siihen että siellä ns. perän puolella on jotain feelua.

Ei ole ihan tavatonta että näistä on periä mennyt, joten... kokeileppas alkuun vaihtaa sinne öljyt.

Orkkisöljyt on todnäk varaosakoodilla G052145S2, mikä vastaa esim tämmöistä Febin/Swagin "akselistoöljyä": https://www.autodoc.fi/autonosat/oem/g052145s2

Toki muualtakin saat tilata. :)
 
Mua hämmentää tuo että sulakkeen poisto hävitti kaikki ongelmat. Jos perämurikassa olisi jotain hämminkiä niin se olisi mekaanista sorttia johon ei sulakkeilla ole vaikutusta.

Ei ole kyllä kokemusta mikä siellä haldexissa hajoaisi niin, että se puree koko ajan kiinni jos sulake on paikallaan. Outo kuvio.
 
Öljyt vaihdettu ja ääni/ongelma pieneni ehkä hiukan, mutta ei kuitenkaan kokonaan poistunut.

En oikein tiedä mitä tuon kanssa nyt tekisi, kun asia ei haittaa muuta kuin ihan tiukoissa käännöksissä. Toki näitä tulee viikottain päiväkodin pihalla ja hermothan tuollaiseen menee, kun tietää että joku siellä mättää.

Uuden Haldexpumpunkin kerkesin jo tilailla ennen kuin tänne avauduin, mutta luulisi, että jos Haldexissa on jotain vikaa niin siitä jäisi VCDS:n kanssa joku jälki skannauksiin? -> ei siis viitsisi turhaan vaihdattaa jos vika ei siinä sitten olekaan. 🤨
Tai ainakin ennen jäi jälki, kun haldexpumppu oli sökö. Se on kertaalleen vaihdettu jo n. 100tkm kohdalla.

Kaipa tuo pumpun vaihto on kuitenkin sitten vielä se "viimeinen itse kokeiltava" korjaustoimenpide, koska sen jälkeen ei ainakaan itselläni tietoa mitä tehdä ja mistä etsiä vikaa. 🤓
 
Eli vaihdoit siis nyt ne perä-peräöljyt ja vaiva väheni/muuttui muttei poistunut? Oliko öljyä ok määrä ja oliko se täysin puhdasta?

Kyllä mää taipuisin tuossa nyt sen tasauspyörästön kuntoon että siellä ei ole kaikki ihan kunnossa.

Kääntyessä tasauspyörästö tosiaan pyörittää akseleita eri vauhtia. Jos haldexilla ei ole painetta (ts se sulake irti) niin siitä sisääntulopuolesta ”karkaa” nopeuseroa tekevää liikettä ulos ja ongelma ei tunnu pykimisenä/kolinana. Jos taas sieltä vetoa tulee niin kuormitus on toisenlaista ja se voi ahdistaa just tasuris. Suoraan ajettaessa molempien takapyörien pyöriessä samaa tahtia taas tasauspyörästö ei käytännössä liiku, joten homma pelaa liki normaalisti.

Eli veikkaan että sulla on tasauspyörästössä joku feelu.
 
Eli vaihdoit siis nyt ne perä-peräöljyt ja vaiva väheni/muuttui muttei poistunut? Oliko öljyä ok määrä ja oliko se täysin puhdasta?

Kyllä mää taipuisin tuossa nyt sen tasauspyörästön kuntoon että siellä ei ole kaikki ihan kunnossa.

Kääntyessä tasauspyörästö tosiaan pyörittää akseleita eri vauhtia. Jos haldexilla ei ole painetta (ts se sulake irti) niin siitä sisääntulopuolesta ”karkaa” nopeuseroa tekevää liikettä ulos ja ongelma ei tunnu pykimisenä/kolinana. Jos taas sieltä vetoa tulee niin kuormitus on toisenlaista ja se voi ahdistaa just tasuris. Suoraan ajettaessa molempien takapyörien pyöriessä samaa tahtia taas tasauspyörästö ei käytännössä liiku, joten homma pelaa liki normaalisti.

Eli veikkaan että sulla on tasauspyörästössä joku feelu.
Juu perän öljyt eli nämä: Youtuben 4motion öljynvaihto
Keltaista väriltään ja ei mielestäni kovin likaista, alussa oli mielestäni jotain pienen pientä hilettä, mutta eikös näissä aina vähän moskaa ole?

Selailin nuo @-karppa- :n laittamat linkit läpi ja ilmeisesti ollaan "oireilun" alkuvaiheessa. 😅
Tai voikohan tässä olla vielä jotain pelastettavissa jollain "oikealla tekijällä" ennen kuin menee koko perä uusiksi ja se on tuollainen 3-5ke hintalappu mitä urlien kätköistä löytyi. :censored:

En tiedä auttaisiko jos sinne yläreiästä tuuttaisi tämmöisen tuubin vielä lisäksi sisään?
https://www.ebay.co.uk/itm/LIQUI-MO...MOOTH-CHANGE-MANUAL-GEARBOX-1040/253841786766

Linkki löydetty Karpan viestiketjuista.

Tai sitten osaavilta firmoilta kyselisi tästä:
Sain eilen pois takaperäremontista Octavia farm. 1,6 tdi:n, 175 500 km, vm -14. Perästä kuului kova jurina takapyörän loppuun kuluneen laakerin vaihdon jälkeenkin. Oli kuulunut jo pitkään. Huoltokorjaamo, ei merkkihuolto, selvitti remonttikulut: uusi perä ilman alvia 4 500 e + työt. Käytettynä tarjolla yksi, Ruotsissa, 3 000 e. Koska kustannukset olivat tuota luokkaa, ehdottivat, että vaihdetaan vain laakerit. Laakerityypin selvittämiseen tiesivät menevän aikaa, joten auto jäisi korjaamolle useaksi päiväksi. Kustannusarvio 1 500 - 1 700 e. Näin tehtiin.
 
Mikäli muilla saman version Haldexin omaavilla esiintyy ketjussa mainittua ongelmaa niin itselläni auttoi, kun vaihdoin sinne uuden pumpun, suodattimen ja öljyt.
Ei tarvinnut siis mennä tuohon kalliiseen laakeriremonttiin.

VCDS ei siis antanut mitään virhekoodia pumpusta, vaikka sieltä napsutteli 22-valikosta testit läpi, sekä auto antoi voimaa perään ihan normaalisti.
Vanha pumppukaan ei ollut tuon likaisempi mitä alla olevassa kuvassa ja suodatinta en ruvennut sahaamaan halki, että olisi nähnyt mitä se on syönyt.

Vajaan viikon testiajoilla ei rutinaa ole enää kuulunut ja sitä on yritetty kyllä saada kuulumaan. :D
Homma saatiin kuitenkin päätökseen ja auto on taas hiljainen. (y)

20221231_213639.jpg