https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Parivertailu: Škoda Octavia TDI RS DSG | Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi A

Marko_K

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Koska en ole itse osannut päättää, kumpi autoistani olisi se parempi, päätin tehdä leikkimielisen parivertailun TM-tyyliin pisteyttäen.

Vertailtavana siis Škoda Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG -15 ja Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi A Intensive -14 -- ei ehkä monellekaan ensimmäisenä mieleen tuleva vertailupari, mutta ei se mitään.

Ihan ensin mietin, mitkä olisivat itselleni tärkeitä asioita autossa. Päädyin tällaiseen listaan:

- moottori ja suorituskyky
- voimansiirto
- matka-ajo
- ajamisen hauskuus AKA mutka-ajo
- melutaso
- ergonomia
- tilat ja monikäyttöisyys
- valot ja näkeminen
- kulutus ja muut ylläpitokulut
- laatuvaikutelma, äänentoisto ja tunne

Nuo eivät missään erityisemmässä järjestyksessä, enkä myöskään lähtenyt painottamaan mitään erityisesti.

Ja sitten niihin arvioihin.

Moottori ja suorituskyky

Pidän molempien autojen moottoreista. Pohjimmiltaan koneista on helpompi löytää enemmän yhteistä kuin eroja -- molemmat ovat kaksilitraisia turbodieseleitä, joiden suoritusarvoissakaan ei ole dramaattisia eroja. Vaikka väännöltään molemmat ovat liki samalla viivalla (380 Nm vs. 370 Nm), niin tehossa Octavia vie pidemmän korren: 184 hevosta on aika paljon enemmän kuin 150 hevosta, varsinkin kun huomioi että Skoda painaa noin 200 kiloa Citroenia vähemmän. Tuo tuntuu erityisesti maantienopeuksissa -- Octavian ohituskiihtyvyys on oleellisesti parempi.

Luonteeltaan moottorit ovat suhteellisen samankaltaisia, BlueHDi on ehkä käynniltään hivenen sivistyneempi. Päästömielessä BlueHDi edustaa modernimpaa teknologiaa AdBlue-lisäaineistuksineen.

Pisteet: Octavia 9, Picasso 8

Voimansiirto

Tällä saralla erot parivaljakossa ovat isompia kuin moottoreissa. Syy löytyy pitkälti valituissa teknologioissa; Skodassa kaksoiskytkinautomaatti, Citroenissa perinteinen momentinmuunnin. Molemmissa kuusi vaihdetta.

Skoda loistaa nopeissa vaihdoissa kiihdytyksissä ja ohituksissa. Toisaalta se takertelee ärsyttävästi risteyksissä (sammutusautomatiikan yhteydessä liikkellelähdöissä on viivettä ja nykimistä) ja vaikkapa ylämäkeen peruuttaessa.

Citroen taas on huomaamattoman pehmeä, vaikka pienemmälle vaihdot huomaakin, mutta toisaalta ei niin räväkkä ohitustilanteissa.

Pisteet: Octavia 9, Picasso 9

Matka-ajo

Tällä alueella Picasso loistaa. Pitkä akseliväli tekee menosta rauhallista ja suuntavakaata, hyvin vaimennettu alusta pitää menon tasaisena ja meno on kaikin puolin Octaviaa levollisempaa. Vaikka ohjaus on selkeästi Skodaa kevyempi, tuntuma tiehen on jatkuvasti yhtä hyvä.

Skodakin on hyvä -- mutta sporttisuuden painolasti muuttuu pidemmällä matkalla rasittavuudeksi, kun tien jokaisen roson tuntee takapuolessaan.

Pisteet: Octavia 8, Picasso 10

Ajamisen hauskuus AKA mutka-ajo

Jos matka-ajo oli Picasson heiniä, niin tässä käy juuri toisinpäin. Läski on läskiä lenkkipolulla, ja niin se on autojenkin kanssa -- vaikka Picasso sinäsä tottelee nöyrästi kuljettajaa pikkutielläkin, ei isoa lahnaa yksinkertaisesti tee mieli piiskata mutkiin kovin rajusti, kun massa haluaa jatkaa tangentin suuntaan ja tuntuu että renkaat sulavat alle.

Sen sijaan Skoda on tässä omimmillaan. Alusta on todella hyvin tehtäviensä tasalla niin mutkateiden päristelyssä kuin toisaalta reilusti yli 200 nopeuksissa Saksan motareillakin.

Pisteet: Octavia 9, Picasso 7

Melutaso

Citroenin valtti on tasaisuus. Ilman desibelimittaria on mahdotonta arvioida todellisia eroja melutasossa, mutta ero on selvä. Sen lisäksi, että Picasso on selvästi hiljaisempi kuin Octavia, myös vaihtelut äänensävyissä ovat olemattomia -- siinä missä Octavia ulvoo, jyrisee, suhisee tai mouruaa riippuen alla olevasta asfaltista, Picasso pitää tasaista muuttumatonta vaimeaa kuminaa. Ja sokerina pohjalla Picassossa ei kuulu ylimääräisiä nitinöitä ja kolinoita, joita Octavia ajoittain päästelee.

Pisteet: Octavia 6½, Picasso 9

Ergonomia

Ergonomia on Skodassa paremmin kohdallaan: istuimet ovat paremmat, ja hallintalaitteet ovat juuri siinä missä pitää. Ei Citroenkaan huono ole, muttei kuitenkaan yhtä hyvä -- penkin ovat selvästi löysemmät ja hallintalaitteissa on paikoin ranskalaista kikkailua (josta osa tosin on nerokkaita, muttei kaikki).

Kumpikin ansaitsee sapiskaa varsin vähäisistä istuinsäädöistä.

Pisteet: Octavia 9, Picasso 8

Tilat ja monikäyttöisyys

Tämä osio on Sitikan vahvuuksia. Vaikka Skoda lienee suorien verrokkiensa joukossa hyvällä tasolla, niin verrattuna aivan samaa hintaluokkaa edustavaan Citroeniin Octaviaa  viedään kuin litran mittaa: tilaa on huonommin edessä, selvästi huonommin takana pituussuunnassa ja valtavasti huonommin takana leveyssuunnassa. Tavaratilaa molemmissa on riittävästi, vaikka Picasso tuonkin voittaa.

Pisteet: Octavia 8, Picasso 9½

Valot ja näkeminen

Lähtökohtaisesti vertailu xenonien ja halogenien välillä ei ole reilu, mutta säälipisteitä ei jaeta. Skodan kääntyvät xenonit ovat selvästi paremmat kuin Citroenin kääntymisvaloilla varustetut halogenit. Loistavat eivät ole Skodankaan valot, mutta tyydyttävät.

Näkyvyys ulos taas on korkeammasta Picassosta parempi, muttei mitenkään dramaattisesti.

Pisteet: Octavia 9, Picasso 8

Kulutus ja muut ylläpitokulut

Kulutuksessa Picasso tuottaa yllätyksen -- voisi kuvitella, että painavampi ja selvästi suuremman otsapinta-alan omaava auto momentinmuunninautomaatilla veisi enemmän dieseliä. Mutta ei, tähän mennessä kulutukset ovat olleet identtisiä, sekä Octavia että Picasso ovat tankkausten perusteella kuluttaneet 6,02 l/100 km.

Huollot Citroeniin ovat hieman kalliimpia, mutta muutoin isoja eroja ei pitäisi syntyä.

Pisteet: Octavia 9, Picasso 8½

Laatuvaikutelma, äänentoisto ja tunne

Tämä alue on itselleni ehkä eniten ristiriitaisia tunteita herättävä.

Laatuvaikutelmaltaan molemmat ovat tyydyttävällä tasolla -- eivät premiumia, mutta ok. Ei huonoja materiaalivalintoja, ei repsottavia saumoja. Toisaalta Picassosta löytyy omituisuuksia esimerkiksi puuttuvan verhoilun muodossa, jos kurkistaa kuljettajan jalkatilan yläosaan, ja Skodassa taas pintoja vaivaa tietynlainen tylsä pliisuus.

Äänentoistossa Skoda on omaa luokkaansa, vaikkei ehkä reilua olekaan vertailla toista tehtaan parhaalla audiosetillä ja toista vakiorimpuloilla.

Toisaalta taas fiiliksessä Skodaa riivaa jonkinlainen virastomainen yllätyksettömyys ja totaalinen tunteen puute -- Picasso taas on valtavasti persoonallisempi ja tunteita herättävämpi niin hyvässä kuin pahassa.

Kokonaisuutena en osaa sanoa, kumpi olisi parempi.

Pisteet: Octavia 8½, Picasso 8½

---

Ja kumpiko sitten on voittaja tämän vertailun perusteella? Pisteiden ynnäämisen jälkeen Octavian pottiin kertyi 85 pistettä -- ja Picassolle 85½.

Koska ero on niin naurettavan pieni, joutunen toteamaan, etten edellenkään tiedä, kumpi on parempi, vaan että molemmat ovat ihan kohtuullisen hyviä omine kauneusvirheineen.
 
Mielenkiintoinen raportti Markolta, tosin häneltä on tullut luettua näitä vuosien saatossa muutenkin. Onhan erilaiset autot nytten kyseessä, mutta tässä taas näkee sen, et kaikissa on aina hyvät ja huonotpuolensa... Ei Marko ole harkinnut kirjottajan juttuja enempi?
 
pokkus sanoi:
Hyvä raportti tosiaan, kiitos. Yksi kohta tosin pisti silmään valoista puhuttaessa. Sanoit Skodan valoja tyydyttäviksi, mutta arvosana oli kuitenkin 9. Tuo arvosana viittaisi ennemmin erinomaisiin/kiitettäviin valoihin.

Olet oikeassa. Tuossa on ehkä ristiriita sanojen ja arvosanan välillä. Octavian lähivalot ovat oikeastaan aivan asialliset, suorastaan hyvät. Kuitenkin C-sarjalaisen törkeän loistavat valot ovat mulla vielä niin tuoreessa muistissa, että korkeintaan tyydyttäviltä nuo tuntuvat. Mutta ehkä kasin antaminen arvosanaksi olisi turhaa aliarvioimista -- ehkä 8½ olisi lähellä totuutta. Kaukovalot kun kuitenkin jättävät toivomisen varaa.

Sitikassa taas lähivalot ovat heikommat ja kääntyvyys puuttuu -- mutta kaukovalot kantavat hieman pidemmälle, vaikkakin kapeammalla keilalla. ja halogenit vain tuntuvat kelmeiltä.

Koen kuitenkin, että Sitikan valot ovat kokonaisen arvosana heikommat, joten lopputulos ei tuosta muuttuisi, kun jos Skodan arvosanaa tiputtaa niin kyllä se tippuisi Sitikaltakin.

Muutoinkin arvosanat eivät ehkä ole ihan absoluuttisia, vaan vain fiilistäni tämän parivaljakon sisällä ja aiempiin autoihin peilaten. Verrattuna johonkin loistoautoon kummankin pisteet laskisivat ja toisaalta varmaan Hindustan Ambassadoriin verrattuna nousisivat.
 
Mielenkiintoinen vertailu.
Melkein jokaisen autonvaihdon yhteydessä on mulla vaihtoehtona tila-auto. Edellinen auto oli Rellun Grand Scenic ja siitä sitten Mondeoon.
Oletko huomannut isoa eroa sivutuuli herkkyydessä ja suunta vakavuudessa näiden sun  autojen välillä? Sitikka ehkä osannut aina tehdä autonsa muita mukavammiksi ajaa.
 
Jysky sanoi:
Oletko huomannut isoa eroa sivutuuli herkkyydessä ja suunta vakavuudessa näiden sun  autojen välillä? Sitikka ehkä osannut aina tehdä autonsa muita mukavammiksi ajaa.

En ole kokenut kumpaakaan mitenkään sivutuuliherkiksi, jos kohta en muista olenko missään erityisen rajussa tuulessa ajanut kummallakaan. Mutta kokonaisuutena Picasso on selvästi suuntavakaampi, ehkä valtavan akselivälin (284 cm) ansiosta. Octavia kärsii selkeästi uraherkkyydestä ja vetelystä.

Odotan paljon Picasson talviajettavuudelta. Jo kesällä tuossa tulee sellainen levollinen "jossain tuolla ulkona paha maailma" -fiilis, johon olen viimeksi törmännyt S-Maxissa ja S211 Eemelissä. Ajamisen rentouttavuutta.
 
Nyt kun molemmilla on ajeltu noin 10000 kilometriä, voin kommentoida vielä yhtä osa-aluetta.

Luotettavuus

Kumpikaan ei ole selvinnyt täysin ongelmitta ensimmäisestä kympistä. Tosin toimivuudessa on selkeä ero.

Picasso on yhden kerran päräyttänyt navigaattorin näytön kirkkauden maksimiin, eikä sitä saanut himmennettyä, mutta seuraavalla startilla oire oli kadonnut.

Octavia sen sijaan on sekoillut enemmän. Kaksi kertaa sekoilija on ollut ACC, joka on normaalissa ruuhkatilanteessa seonnut täysin jonon pysähtyessä ja disabloinut itsensä.

Raivostuttavampi oire on satunnainen avaimen hukkaaminen. Auto kieltäytyy satunnaisesti löytämästä virta-avainta ja ilmoittaa tästä loogisella "Key in vehicle" -virheilmoituksella. Ainoa, millä oire tokenee, on painamalla avaimella käynnistysnappia pitkään.

Yhden kerran vielä tämän jälkeenkin käynnissä oleva auto sammui (!!!) "Immobilizer activated" -virheilmoitukseen ja hehkuvalon vilkutteluun.

Tällä luotettavuuden saralla rapea ranskis siis vie toistaiseksi tsekkiferraria kuin metrin mittaa.
 
Tähän on pakko todeta, että samalla moottorilla oleva vaatimattomasti varusteltu espanjalainen käynnistetään avaimella ja vakkari on mallia perinteinen.

Ei ole ollut mitään ongelmia virtalukon eikä vakkarin toiminnassa. Auton luotettavuus 25000 km matkalla on ollut erinomainen.
 
Pekka P sanoi:
Tähän on pakko todeta, että samalla moottorilla oleva vaatimattomasti varusteltu espanjalainen käynnistetään avaimella ja vakkari on mallia perinteinen.

perinteinen teknologia on toisinaan toimintavarmempaa. Tosin samaan hengenvetoon on todettava, että Picasson avaimeton käynnistys on toiminut täysin moitteetta.

Ja että tuo Octavian immobilizer-herja jo ihan käsittämätön, koska eihän auto saa kesken kaikean sammua vaikka avainta ei yhtäkkiä tunnistettaisikaan.
 
Valittaakos tuo Picasso siitä että avain ei ole autossa, kun käynnistää auton niin, että kuljettajan ovi on auki tai jos avaa kuljettajan oven auton ollessa käynnissä? Minun 508:ssa on tuollainen ominaisuus ja on muuten todella ärsyttävä kun se vielä piippaa todella kovaa, että tuon ilmoituksen varmasti huomaisi.
 
Ei valita. Mutta jos nykäisee vaihteen päälle, niin alkaa kiljumaan. Ja jos yrittää lähteä liikkelle ovi auki, ei suostu vapauttamaan käsijarrua.
 
Juu tuo vaihde päällä kiljuminen on kanssa hirveätä. Tuo 508 kyllä vapauttaa (sähköisen)käsijarrun, vaikka ovi olisikin auki, ainakin kun sitä manuaalisesti komentaa. Tiedä sitten onko sillä vaikutusta, että olen kytkenyt automatiikan pois käytöstä.
 
Luultavasti Picassokin, mutta siis automaattisesti ei vapauta.
 
Pitää varmaan kokeilla miten tuo automaattiasennossa käyttäytyy. Tuo GT tosin lähtee liikkeelle vaikka käsijarru päällä (manuaaliasennossa), joten sikäli avoin ovi ei liikkeelle lähtöä estä. Toki sen liikkeelle lähdössä huomaa ja jos ei muuten huomaisi niin tauluun tulee sen verran paljon punaista ja piipitystä kuuluu, että luulisi viimeistään sen huomaavan.
 
Nyt kun molemmat autot ovat saaneet talvirenkaat alleen, on voinut vähän tunnustella ajettavuutta niiden kanssa. Molemmissa autoissa on sattumalta samat renkaat, sekä kesärenkaat (Michelin Primacy HP) että talvirenkaat (Continental ContiIceContact), joten vertailu on suhteellisen helppoa.

Pehmeäkuvioisten talvirenkaiden kanssa Octavian käytös heikkenee oleellisesti enemmän -- ajamiseen tulee ylimääräistä kulmikkuutta ja tempoilua, ja vaikkapa ohitustilanteissa auto käyttäytyy selvästi levottomammin.

Picasso taas säilyttää mukavuutensa, se ehkä jopa paranee, mutta toisaalta ohjaustuntuma muuttuu selvästi etäisemmäksi ja löysemmäksi. Kokonaisuutena kuitenkin miellyttävämpi yhdistelmä.

Todennäköisesti Skodan kova alusta ei oikein tahdo olla hyvä yhdistelmä pehmeiden talvirenkaiden kanssa, siinä missä Citroenissa pehmeys ei haittaa mitään. Mielenkiintoista nähdä, millaisia autot ovat ajaa, kun oikeat talvikelit saapuvat.
 
Molemmat kulkuneuvot alkavat lähestyä 30000 kilometrin rajapyykkiä ja erot alkavat tulla pikkuhiljaa esiin.

Talviominaisuudet

Lämpöisyydessä ei ole ihmeempää eroa. Toki eri tavoilla toteutettu esilämmitys aiheuttaa eroja (Skodassa Webasto, Sitikassa lohkolämmitin ja sisälämppäri sähköllä), mutta ajossa molemmat ovat mukava lämpöisiä. Kummassakaan ei ole myöskään mitään ongelmia huurtumisen kanssa ja sähkölämppärit (penkit, lasit, peilit) ovat riittävän tehokkaita.

Ajettavuudeltaan Picasso on kertaluokkaa parempi. Oli kyse sitten jäisestä tiestä, sohjosta tai lumipolanteista, Picasso vain yksinkertaisesti on levollisempi, ennustettavampi ja suuntavakaampi. Hivenen yläättäen Octavia ottaa itseensä myös sivutuulesta, jolle Picasso on tunteettomampi -- ulkomuotoista olisi voinut kuvitella toisin.

Myös mukavuus on Picassossa talviteilläkin korostuneen paljon parempi, joskin kumpainenkin ottaa pientä miinusta lyhyistä ulosjoustoista -- rymisevät polanteissa.

Luotettavuus

Picasso on jatkanut ilman moitteita, ainoa murhe edelleen tuo yhden kerran ilmennyt navigaattorin kirkkaussäädön sekoaminen.

Octavia sen sijaan on kehittänyt lisää kaikenlaista pientä: ACC tahtoo mennä vikatilaan talvikeleillä, välillä ymmärrettävästi aura-auton suolaroiskaisusta anturiin, välillä ilman mitään näkyvää syytä.

Uusimpana murheena jäähdytysnesteen vajentuminen toistaiseksi selvittämättömästä syystä, sekä pakkaskeleillä ajoittain älyttömän pitkän sahaamisen vaativa käynnistyminen.

---

Lopputulemana tyytyväisyys Picassoon on säilynyt korkealla ja auto miellyttää. Octavia taas on alkanut tympiä, mutta katsotaan tuota nyt vielä vähän aikaa.
 
Voisiko käynnistysmisongelmat johtua siitä, että lämpöanturit tms. on herkkiä lämmitykselle webastolla?

Ex Ocu II FL 2.0  TDI CR:ssä -11 oli näin. Välillä auto oli todella vaikea saada käyntiin, jos esilämmitys tehdaswebastolla oli "väärän" mittainen. Golf VII 1.6 TDI:ssä tätä ongelmaa ei tehdaswebaston kanssa ollut. Aina lähti hienosti käyntiin. Samoin Leon 2.0 TDI 184, jossa mitään esilämmittimiä ei ole eikä tulekaan. Hienosti lähtee käyntiin. Pahimillaan olen -22 c joutunut sen käynnistämään.
 
Pekka P sanoi:
Voisiko käynnistysmisongelmat johtua siitä, että lämpöanturit tms. on herkkiä lämmitykselle webastolla?

Ei oikein, koska tuota on ollut sekä esilämmityksen kanssa että ilman. Yhdistävä tekijä on yleensä ollut parin päivän seisominen, lämpötilat pikkuplussasta viitentoista pakkasasteeseen.

Tehdas-Webaston ei myöskään sinänsä pitäisi lämmittää moottoria.
 
Ok. Ex-Ocu käynnistyi kylmänä aina hienosti eli siinä ongelma liittyi selvästi tehdaswebastoon.
 
Ocussa tehdaswebasto lämmittää myös moottoria - ainakin bensamallissa. Jäähdytysnesteen vajentuminen on minullakin pieni ongelma. 2 kertaa on nyt lisätty 20 tkm ajoilla.
 
Samaa tekniikkaahan tämä minunkin on eikä ole toistaiseksi ollut jäähdytysnesteongelmia.
 
Jos näin tasaväkinen niin skoda....varmasti parempi jälleenmyyntiarvo ku citikassa...

jos nämä autot olisivat käytettyinä hallissa niin skoda lähtis mukaan....
 
Ile sanoi:
skoda....varmasti parempi jälleenmyyntiarvo ku citikassa...

Tämähän on todennäköisesti hyvin totta, jos uusina ostettuja vertaa keskenään. Osin tuosta syystä itse ostin Picasson esittelyautona 7000 km mittarissa kymppitonnin verran uutta halvempana...

Ile sanoi:
jos nämä autot olisivat käytettyinä hallissa niin skoda lähtis mukaan....

...edeltävän perusteella hintalapuissa olisi vaihtoautohallissa kyllä iso ero Sitikan hyväksi. Juuri siksi ranskikset ovat mielestäni käytettyinä hiivatin hyviä hankintoja. Jos taas Octavioita vaihtoautoina näkee, niin niistä näytetään pyytävän lähinnä älyttömiä summia uuteen verrattuna.
 
  • / Parivertailu: Škoda Octavia TDI RS DSG | Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi A
Tämä parivertailu päättyy osaltani Picasson selkeään voittoon. Isommat tilat yhdistettynä parempaan ajomukavuuteen ja hiljaisuuteen sekä ylipäänsä parempaan fiilikseen johtivat siihen, että kun piti päättää, kumpi jää pihaan ja kumpi tekee tilaa uudemmalle, niin valinta oli helppo: bye bye Skoda, Sitikka jää pihaan.