Koska en ole itse osannut päättää, kumpi autoistani olisi se parempi, päätin tehdä leikkimielisen parivertailun TM-tyyliin pisteyttäen.
Vertailtavana siis Škoda Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG -15 ja Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi A Intensive -14 -- ei ehkä monellekaan ensimmäisenä mieleen tuleva vertailupari, mutta ei se mitään.
Ihan ensin mietin, mitkä olisivat itselleni tärkeitä asioita autossa. Päädyin tällaiseen listaan:
- moottori ja suorituskyky
- voimansiirto
- matka-ajo
- ajamisen hauskuus AKA mutka-ajo
- melutaso
- ergonomia
- tilat ja monikäyttöisyys
- valot ja näkeminen
- kulutus ja muut ylläpitokulut
- laatuvaikutelma, äänentoisto ja tunne
Nuo eivät missään erityisemmässä järjestyksessä, enkä myöskään lähtenyt painottamaan mitään erityisesti.
Ja sitten niihin arvioihin.
Moottori ja suorituskyky
Pidän molempien autojen moottoreista. Pohjimmiltaan koneista on helpompi löytää enemmän yhteistä kuin eroja -- molemmat ovat kaksilitraisia turbodieseleitä, joiden suoritusarvoissakaan ei ole dramaattisia eroja. Vaikka väännöltään molemmat ovat liki samalla viivalla (380 Nm vs. 370 Nm), niin tehossa Octavia vie pidemmän korren: 184 hevosta on aika paljon enemmän kuin 150 hevosta, varsinkin kun huomioi että Skoda painaa noin 200 kiloa Citroenia vähemmän. Tuo tuntuu erityisesti maantienopeuksissa -- Octavian ohituskiihtyvyys on oleellisesti parempi.
Luonteeltaan moottorit ovat suhteellisen samankaltaisia, BlueHDi on ehkä käynniltään hivenen sivistyneempi. Päästömielessä BlueHDi edustaa modernimpaa teknologiaa AdBlue-lisäaineistuksineen.
Pisteet: Octavia 9, Picasso 8
Voimansiirto
Tällä saralla erot parivaljakossa ovat isompia kuin moottoreissa. Syy löytyy pitkälti valituissa teknologioissa; Skodassa kaksoiskytkinautomaatti, Citroenissa perinteinen momentinmuunnin. Molemmissa kuusi vaihdetta.
Skoda loistaa nopeissa vaihdoissa kiihdytyksissä ja ohituksissa. Toisaalta se takertelee ärsyttävästi risteyksissä (sammutusautomatiikan yhteydessä liikkellelähdöissä on viivettä ja nykimistä) ja vaikkapa ylämäkeen peruuttaessa.
Citroen taas on huomaamattoman pehmeä, vaikka pienemmälle vaihdot huomaakin, mutta toisaalta ei niin räväkkä ohitustilanteissa.
Pisteet: Octavia 9, Picasso 9
Matka-ajo
Tällä alueella Picasso loistaa. Pitkä akseliväli tekee menosta rauhallista ja suuntavakaata, hyvin vaimennettu alusta pitää menon tasaisena ja meno on kaikin puolin Octaviaa levollisempaa. Vaikka ohjaus on selkeästi Skodaa kevyempi, tuntuma tiehen on jatkuvasti yhtä hyvä.
Skodakin on hyvä -- mutta sporttisuuden painolasti muuttuu pidemmällä matkalla rasittavuudeksi, kun tien jokaisen roson tuntee takapuolessaan.
Pisteet: Octavia 8, Picasso 10
Ajamisen hauskuus AKA mutka-ajo
Jos matka-ajo oli Picasson heiniä, niin tässä käy juuri toisinpäin. Läski on läskiä lenkkipolulla, ja niin se on autojenkin kanssa -- vaikka Picasso sinäsä tottelee nöyrästi kuljettajaa pikkutielläkin, ei isoa lahnaa yksinkertaisesti tee mieli piiskata mutkiin kovin rajusti, kun massa haluaa jatkaa tangentin suuntaan ja tuntuu että renkaat sulavat alle.
Sen sijaan Skoda on tässä omimmillaan. Alusta on todella hyvin tehtäviensä tasalla niin mutkateiden päristelyssä kuin toisaalta reilusti yli 200 nopeuksissa Saksan motareillakin.
Pisteet: Octavia 9, Picasso 7
Melutaso
Citroenin valtti on tasaisuus. Ilman desibelimittaria on mahdotonta arvioida todellisia eroja melutasossa, mutta ero on selvä. Sen lisäksi, että Picasso on selvästi hiljaisempi kuin Octavia, myös vaihtelut äänensävyissä ovat olemattomia -- siinä missä Octavia ulvoo, jyrisee, suhisee tai mouruaa riippuen alla olevasta asfaltista, Picasso pitää tasaista muuttumatonta vaimeaa kuminaa. Ja sokerina pohjalla Picassossa ei kuulu ylimääräisiä nitinöitä ja kolinoita, joita Octavia ajoittain päästelee.
Pisteet: Octavia 6½, Picasso 9
Ergonomia
Ergonomia on Skodassa paremmin kohdallaan: istuimet ovat paremmat, ja hallintalaitteet ovat juuri siinä missä pitää. Ei Citroenkaan huono ole, muttei kuitenkaan yhtä hyvä -- penkin ovat selvästi löysemmät ja hallintalaitteissa on paikoin ranskalaista kikkailua (josta osa tosin on nerokkaita, muttei kaikki).
Kumpikin ansaitsee sapiskaa varsin vähäisistä istuinsäädöistä.
Pisteet: Octavia 9, Picasso 8
Tilat ja monikäyttöisyys
Tämä osio on Sitikan vahvuuksia. Vaikka Skoda lienee suorien verrokkiensa joukossa hyvällä tasolla, niin verrattuna aivan samaa hintaluokkaa edustavaan Citroeniin Octaviaa viedään kuin litran mittaa: tilaa on huonommin edessä, selvästi huonommin takana pituussuunnassa ja valtavasti huonommin takana leveyssuunnassa. Tavaratilaa molemmissa on riittävästi, vaikka Picasso tuonkin voittaa.
Pisteet: Octavia 8, Picasso 9½
Valot ja näkeminen
Lähtökohtaisesti vertailu xenonien ja halogenien välillä ei ole reilu, mutta säälipisteitä ei jaeta. Skodan kääntyvät xenonit ovat selvästi paremmat kuin Citroenin kääntymisvaloilla varustetut halogenit. Loistavat eivät ole Skodankaan valot, mutta tyydyttävät.
Näkyvyys ulos taas on korkeammasta Picassosta parempi, muttei mitenkään dramaattisesti.
Pisteet: Octavia 9, Picasso 8
Kulutus ja muut ylläpitokulut
Kulutuksessa Picasso tuottaa yllätyksen -- voisi kuvitella, että painavampi ja selvästi suuremman otsapinta-alan omaava auto momentinmuunninautomaatilla veisi enemmän dieseliä. Mutta ei, tähän mennessä kulutukset ovat olleet identtisiä, sekä Octavia että Picasso ovat tankkausten perusteella kuluttaneet 6,02 l/100 km.
Huollot Citroeniin ovat hieman kalliimpia, mutta muutoin isoja eroja ei pitäisi syntyä.
Pisteet: Octavia 9, Picasso 8½
Laatuvaikutelma, äänentoisto ja tunne
Tämä alue on itselleni ehkä eniten ristiriitaisia tunteita herättävä.
Laatuvaikutelmaltaan molemmat ovat tyydyttävällä tasolla -- eivät premiumia, mutta ok. Ei huonoja materiaalivalintoja, ei repsottavia saumoja. Toisaalta Picassosta löytyy omituisuuksia esimerkiksi puuttuvan verhoilun muodossa, jos kurkistaa kuljettajan jalkatilan yläosaan, ja Skodassa taas pintoja vaivaa tietynlainen tylsä pliisuus.
Äänentoistossa Skoda on omaa luokkaansa, vaikkei ehkä reilua olekaan vertailla toista tehtaan parhaalla audiosetillä ja toista vakiorimpuloilla.
Toisaalta taas fiiliksessä Skodaa riivaa jonkinlainen virastomainen yllätyksettömyys ja totaalinen tunteen puute -- Picasso taas on valtavasti persoonallisempi ja tunteita herättävämpi niin hyvässä kuin pahassa.
Kokonaisuutena en osaa sanoa, kumpi olisi parempi.
Pisteet: Octavia 8½, Picasso 8½
---
Ja kumpiko sitten on voittaja tämän vertailun perusteella? Pisteiden ynnäämisen jälkeen Octavian pottiin kertyi 85 pistettä -- ja Picassolle 85½.
Koska ero on niin naurettavan pieni, joutunen toteamaan, etten edellenkään tiedä, kumpi on parempi, vaan että molemmat ovat ihan kohtuullisen hyviä omine kauneusvirheineen.
Vertailtavana siis Škoda Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG -15 ja Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi A Intensive -14 -- ei ehkä monellekaan ensimmäisenä mieleen tuleva vertailupari, mutta ei se mitään.
Ihan ensin mietin, mitkä olisivat itselleni tärkeitä asioita autossa. Päädyin tällaiseen listaan:
- moottori ja suorituskyky
- voimansiirto
- matka-ajo
- ajamisen hauskuus AKA mutka-ajo
- melutaso
- ergonomia
- tilat ja monikäyttöisyys
- valot ja näkeminen
- kulutus ja muut ylläpitokulut
- laatuvaikutelma, äänentoisto ja tunne
Nuo eivät missään erityisemmässä järjestyksessä, enkä myöskään lähtenyt painottamaan mitään erityisesti.
Ja sitten niihin arvioihin.
Moottori ja suorituskyky
Pidän molempien autojen moottoreista. Pohjimmiltaan koneista on helpompi löytää enemmän yhteistä kuin eroja -- molemmat ovat kaksilitraisia turbodieseleitä, joiden suoritusarvoissakaan ei ole dramaattisia eroja. Vaikka väännöltään molemmat ovat liki samalla viivalla (380 Nm vs. 370 Nm), niin tehossa Octavia vie pidemmän korren: 184 hevosta on aika paljon enemmän kuin 150 hevosta, varsinkin kun huomioi että Skoda painaa noin 200 kiloa Citroenia vähemmän. Tuo tuntuu erityisesti maantienopeuksissa -- Octavian ohituskiihtyvyys on oleellisesti parempi.
Luonteeltaan moottorit ovat suhteellisen samankaltaisia, BlueHDi on ehkä käynniltään hivenen sivistyneempi. Päästömielessä BlueHDi edustaa modernimpaa teknologiaa AdBlue-lisäaineistuksineen.
Pisteet: Octavia 9, Picasso 8
Voimansiirto
Tällä saralla erot parivaljakossa ovat isompia kuin moottoreissa. Syy löytyy pitkälti valituissa teknologioissa; Skodassa kaksoiskytkinautomaatti, Citroenissa perinteinen momentinmuunnin. Molemmissa kuusi vaihdetta.
Skoda loistaa nopeissa vaihdoissa kiihdytyksissä ja ohituksissa. Toisaalta se takertelee ärsyttävästi risteyksissä (sammutusautomatiikan yhteydessä liikkellelähdöissä on viivettä ja nykimistä) ja vaikkapa ylämäkeen peruuttaessa.
Citroen taas on huomaamattoman pehmeä, vaikka pienemmälle vaihdot huomaakin, mutta toisaalta ei niin räväkkä ohitustilanteissa.
Pisteet: Octavia 9, Picasso 9
Matka-ajo
Tällä alueella Picasso loistaa. Pitkä akseliväli tekee menosta rauhallista ja suuntavakaata, hyvin vaimennettu alusta pitää menon tasaisena ja meno on kaikin puolin Octaviaa levollisempaa. Vaikka ohjaus on selkeästi Skodaa kevyempi, tuntuma tiehen on jatkuvasti yhtä hyvä.
Skodakin on hyvä -- mutta sporttisuuden painolasti muuttuu pidemmällä matkalla rasittavuudeksi, kun tien jokaisen roson tuntee takapuolessaan.
Pisteet: Octavia 8, Picasso 10
Ajamisen hauskuus AKA mutka-ajo
Jos matka-ajo oli Picasson heiniä, niin tässä käy juuri toisinpäin. Läski on läskiä lenkkipolulla, ja niin se on autojenkin kanssa -- vaikka Picasso sinäsä tottelee nöyrästi kuljettajaa pikkutielläkin, ei isoa lahnaa yksinkertaisesti tee mieli piiskata mutkiin kovin rajusti, kun massa haluaa jatkaa tangentin suuntaan ja tuntuu että renkaat sulavat alle.
Sen sijaan Skoda on tässä omimmillaan. Alusta on todella hyvin tehtäviensä tasalla niin mutkateiden päristelyssä kuin toisaalta reilusti yli 200 nopeuksissa Saksan motareillakin.
Pisteet: Octavia 9, Picasso 7
Melutaso
Citroenin valtti on tasaisuus. Ilman desibelimittaria on mahdotonta arvioida todellisia eroja melutasossa, mutta ero on selvä. Sen lisäksi, että Picasso on selvästi hiljaisempi kuin Octavia, myös vaihtelut äänensävyissä ovat olemattomia -- siinä missä Octavia ulvoo, jyrisee, suhisee tai mouruaa riippuen alla olevasta asfaltista, Picasso pitää tasaista muuttumatonta vaimeaa kuminaa. Ja sokerina pohjalla Picassossa ei kuulu ylimääräisiä nitinöitä ja kolinoita, joita Octavia ajoittain päästelee.
Pisteet: Octavia 6½, Picasso 9
Ergonomia
Ergonomia on Skodassa paremmin kohdallaan: istuimet ovat paremmat, ja hallintalaitteet ovat juuri siinä missä pitää. Ei Citroenkaan huono ole, muttei kuitenkaan yhtä hyvä -- penkin ovat selvästi löysemmät ja hallintalaitteissa on paikoin ranskalaista kikkailua (josta osa tosin on nerokkaita, muttei kaikki).
Kumpikin ansaitsee sapiskaa varsin vähäisistä istuinsäädöistä.
Pisteet: Octavia 9, Picasso 8
Tilat ja monikäyttöisyys
Tämä osio on Sitikan vahvuuksia. Vaikka Skoda lienee suorien verrokkiensa joukossa hyvällä tasolla, niin verrattuna aivan samaa hintaluokkaa edustavaan Citroeniin Octaviaa viedään kuin litran mittaa: tilaa on huonommin edessä, selvästi huonommin takana pituussuunnassa ja valtavasti huonommin takana leveyssuunnassa. Tavaratilaa molemmissa on riittävästi, vaikka Picasso tuonkin voittaa.
Pisteet: Octavia 8, Picasso 9½
Valot ja näkeminen
Lähtökohtaisesti vertailu xenonien ja halogenien välillä ei ole reilu, mutta säälipisteitä ei jaeta. Skodan kääntyvät xenonit ovat selvästi paremmat kuin Citroenin kääntymisvaloilla varustetut halogenit. Loistavat eivät ole Skodankaan valot, mutta tyydyttävät.
Näkyvyys ulos taas on korkeammasta Picassosta parempi, muttei mitenkään dramaattisesti.
Pisteet: Octavia 9, Picasso 8
Kulutus ja muut ylläpitokulut
Kulutuksessa Picasso tuottaa yllätyksen -- voisi kuvitella, että painavampi ja selvästi suuremman otsapinta-alan omaava auto momentinmuunninautomaatilla veisi enemmän dieseliä. Mutta ei, tähän mennessä kulutukset ovat olleet identtisiä, sekä Octavia että Picasso ovat tankkausten perusteella kuluttaneet 6,02 l/100 km.
Huollot Citroeniin ovat hieman kalliimpia, mutta muutoin isoja eroja ei pitäisi syntyä.
Pisteet: Octavia 9, Picasso 8½
Laatuvaikutelma, äänentoisto ja tunne
Tämä alue on itselleni ehkä eniten ristiriitaisia tunteita herättävä.
Laatuvaikutelmaltaan molemmat ovat tyydyttävällä tasolla -- eivät premiumia, mutta ok. Ei huonoja materiaalivalintoja, ei repsottavia saumoja. Toisaalta Picassosta löytyy omituisuuksia esimerkiksi puuttuvan verhoilun muodossa, jos kurkistaa kuljettajan jalkatilan yläosaan, ja Skodassa taas pintoja vaivaa tietynlainen tylsä pliisuus.
Äänentoistossa Skoda on omaa luokkaansa, vaikkei ehkä reilua olekaan vertailla toista tehtaan parhaalla audiosetillä ja toista vakiorimpuloilla.
Toisaalta taas fiiliksessä Skodaa riivaa jonkinlainen virastomainen yllätyksettömyys ja totaalinen tunteen puute -- Picasso taas on valtavasti persoonallisempi ja tunteita herättävämpi niin hyvässä kuin pahassa.
Kokonaisuutena en osaa sanoa, kumpi olisi parempi.
Pisteet: Octavia 8½, Picasso 8½
---
Ja kumpiko sitten on voittaja tämän vertailun perusteella? Pisteiden ynnäämisen jälkeen Octavian pottiin kertyi 85 pistettä -- ja Picassolle 85½.
Koska ero on niin naurettavan pieni, joutunen toteamaan, etten edellenkään tiedä, kumpi on parempi, vaan että molemmat ovat ihan kohtuullisen hyviä omine kauneusvirheineen.