https://tummennuskalvot.fi/

Paras autoistasi ?

D

dingdongpingpong

Vieras
Tulipa mieleen kun ajeltiin emännän kanssa tuossa ja juteltiin autoista (harvinainen puheenaihe meillä muuten). Että mikä on ollut omista autovalinnoista se paras ?.
Toki asiaan vaikuttaa paljon elämäntilanne ja muutkin asiat mutta koitetaan seuloa nyt vaikka jollain tavalla.

Minulla se on tämä äyskäri eli pikup Nissan.

Tässä autossa on niin paljon positiivisia viboja että ei voi yksinkertaisesti olla tykkäämättä. Nämä on vuosien saatossa edistynyt todella paljon tekniikan suhteen mutta kuitenkin sopivan spartalaisia ja yksinkertaisia autoja ilman mitään konstailuja.

Tämmöisessä yhdistyy oikeastaan kaikki autot jollakin pervolla tavalla, takaveto-neliveto-ha-pa-kuljetuskapasiteetti-vetomassa...jne. Todella monikäyttöinen rakkine jota ei tarvitse sääliä huonoilla teillä (varsinkin orastavan kelirikon aikaan) ja kulkee nätisti hyvilläkin (kuoppaisilla kehäteillä) teillä ilman ohjastusta.

Henkilöautomainen ajettavuus pakettiauton näkyvyydellä, mukavalla työkalumaisuudella ryyditettynä.  Käyttökustannukset on ha luokkaa vakuutuksia myöden, toki pad-vero.

Kulkupuoltakin löytyy tavallisten perheautojen verran aurinkoisilla keleillä ja 15cm lumessa ja loskassa suorituskyky on edelleen käytettävissä 110%. Ylimääräinen hauskuus oikeastaan alkaa teiden ulkopuolella, ns tuntemattomilla poluilla ja metsäautoteillä joissa lunta reilusti.

Sisätiloista mainittakoon että kaikki materiaalit on tehty kestämään kovaa käyttöä ja helppoja puhdistaa. Mitään ylimääräistä näissä ei ole hajotettavaksi.

Yksinkertaista ja helppoa.
 
Minun on vaikea sanoa, mikä autoistamme on ollut paras, huonoimmat on paljon helpommin nimettäviä. Käytännössä kaikki meidän käyttöautot ovat olleet aika tasapaksun arkisen harmaita liikkumavälineitä paikasta A paikkaan B, ilman sen suurempia hurraahuutoja tai katastrofaalisia heikkouksia.
 
Ei ole yhtä. Omalla tavallaan Ford S-Max oli kaikissa olosuhteissa loistava, mutta se taas oli semmoinen vikapesä, että se lunastettiin takaisin myyjäliikkeeseen seitsemän kuukauden kohdalla. Sitten taas MB E 250 CDI A oli mahtava ajettava ja rentouttava matka-auto, mutta talvella raivostuttava. Ja MB E 320 CDI A mukavuuden ylistys, mutta ei melkein puoli miljoonaa ajettua autoa uskaltanut pitää. Sitten taas Picassossa mikään ei ärsytä ja se tuottaa mielihyvää, mutta onhan se silti vain Sitikka.

Tiedä sitten.
 
Mielenkiintoinen kysymys eikä kovin helppo tosiaan, kun tarpeet ovat vaihdelleet ja monenlaista autoa matkan varrella ollut.

Valitsen kuitenkin "parhaaksi" tai tärkeimmäksi Audi A4 1,9 TDI Avant quattro  1998. manuaali 110 hv.
sillä tuli ajettua n. 200tkm ja oli joku erikoisvarusteltu laskettelijoiden ex. sponssiauto hyvillä varusteilla.
laitoin siihen LMS lastun jolloin joku 130hp siitä lähti ja sen eron kyllä huomasi aikoinaan.

perustelut:
ensimmäinen neliveto minulle, joka siis avasi silmät, että voiko tällaista ollakkaan :)
sen jälkeen ei sitten 2-vetosiin enään paluuta ole ollutkaan....
nykyiset varmasti parempia olleet, mutta tämä merkittävin & käänteentekijä.
 
Tykkäsin mv-11  FL RS Ocusta, mv-14 Highlilene 7Golfista, mv-15 280 Cuprasta ja nykyisestä A3. Tätä kirjoittaessani huomasin ettei auton vaihdossani ole päätä eikä häntää, vaihdetaan se mikä kulloinkin kiinnostaa  :rolleyes:
 
Mercedes-Benz W201 2.0E 1992.

Ostin tämän käytettynä 2010, kun meni hermot Mini Cooper S Clubmanin laatuun ja tehdastakuuhuoltokierteeseen.

Ensimmäisen vuoden lähinnä ajoin vaan.
Seuraavina vuosina aloin hämmästelemään miten hyvin auto on suunniteltu ja valmistettu.
Peileihin ei tule kuraa, sivuikkunat pysyvät puhtaana, kattoluukku ei suhise, eikä aiheuta vetoa kovemmissakaan nopeuksissa avattuna. Hallintalaitteet ovat selkeät, ajoasento hyvä.

Laitoin tämän naftaliiniin odottamaan museointia nelisen vuotta sitten.
Mutta on hyvä tietää, että minulla on tuollainen takataskussa jos menee hermo nykyiseen.
 
Ford Edgeä on tullut ehkä eniten haikailtua. Etuvetoisena cittarina tuo oli kaikinpuolin erittäin hyvä auto. Vähän harmittaa kun tuli siitä luovuttua.
 
Minulla on parhaat muistot BMW X5 30dA E70 -autostani. Se tuli hukattua pois ihan liian nopeasti, kun iski himo saada A7.
 
Hankala mitään parhaaksi sanoa, mutta jos ajatellaan mitä jälkikäteen kaipailee eniten niin Cayennea kyllä. Oikeastaan kaikki ominaisuudet samassa paketissa mitä autolta voi kaivata (paitsi ulkonäkö). Yllöpitokustannukset himmentävät sädekehää.
Järkivankkureista Mondeo farkku 2,0 tdci -10 jäi mieleen. Ei mitään vikaa, tilava, hiljainen ja softattuna sopivasti suorituskykyä.
Itsekseen ajamiseen iloa sain  Fiesta St:sta eniten.
 
Uutena ostetuista selkeästi paras ja laadukkain on ollut Citroen C4 Cactus.
Ei olisi ikinä pitänyt vaihtaa sitä nykyiseen volvoon. Se oli hyvä ja halpa.
Lämmin, hiljainen, hyvä ajettava ja kaikki varusteet toimivat moitteetta kovassakin talvessa.
Myös kulutus 84000km ajalla 5.8l/100km bensiiniä.
 
Mitä mieltää parhaalla.
Edellinen passat 2010 farkku oli meillä 4vuotta ja 170tkm, korjauskulut lähes nolla.
Luotettava oli, mutta muuten perusauto.

Käytössä hienoin oli E-mersu. 600tkm ajettunakin antoi hyvän kyydin.

Eilen tuli taloon nelikko 320 dA BMW ja kyllä se tuntuu nyt parhaalta.
 
Omalla kohdallani pitoaika varmasti korreloi hyvin sen kanssa kuinka tyytyväinen olen autoon ollut ja miten vaikeaa on ollut löytää korvaaja kyseiselle autolle. Siihen nähden nykyinen auto on selvästi se mieluisin. Kävin liikkeessä kuolaamassa tätä vuoden ennen hankintaa ja pitoajaltaan tämä on ollut itselläni pisimpään. Kyseessä siis nykyinen 508 GT.

Rouvan 206 SW oli kyllä pidempään meillä ja oli kyllä hintaansa nähden aivan loistava auto. Ei mitään vikoja, tilava ja toimiva. Saman voi sanoa itselläni aikoinaan olleesta 206 XS:stä. Monesti ollut mielessä, että siitä tuli luovuttua liian aikaisin, etenkin kun huomioi minkä ongelmapesän hankin tilalle. Myös sitä avattavaa lasikattoa olen kaivannut monesti, vaikka sille kaipuulle mitään järkisyitä välttämättä löydy.
 
Varmaan teknisesti paras ja toimivin on nykyinen viisi vuotta ja reilun satatonnia palvellut Kia Sportage 2.0 crdi. Huolettomampaa autoilu ei olisi voinut olla. Hauskin auto taas tuli ostettua jo vuonna -87, Opel Ascona 2.0 vm-81, viimeisiä takaveto Asconoita. Silloin oli talviautoilu oikeasti hauskaa. Tyylikkäin taas oli 155 Alfa, sillä talviautoilusta oli hauskuus kaukana. Välissä ollut VAG-autojen jakso oli vikojen täyttämää ja muutenkin tylsää.
 
Penguin sanoi:
Omalla kohdallani pitoaika varmasti korreloi hyvin sen kanssa kuinka tyytyväinen olen autoon ollut ...

Jos näin ajattelee, minulla se on ollut uudesta kuusi vuotta pidetty ensimmäisen kopan Volvo S60.  Ostin siitä Classicin, hyvin varustellun 2,4D:n, mm. sillä tavaratilan pystyyn nostettavalla tilan erottajalla.  :D
Hieno, minulle herraskaisen oloinen peli. Tykkäsin siitä kovasti. Ei koskaan mitään vikaa, vetopito oli hyvä, hiljainen mukava laite. Nahkapenkit sähkösäädöllä ym. Oikeastaan ainoa puute oli pieni lastausaukko ja navin puute. Melkein tuntuu että turhaan vaihdoin pois.
 
Nykyistä autoa pitäisin parhaana omistamistani, tosin -90 Mazda 323 oli aika hyvä sekin ja sitä tuli pidettyäkin pitkään, 9 vuotta. Tietysti kaikki autot on aina olleet jollain perusteella sopivimpia senhetkisiin tilanteisiin.
 
Volvo S60 2.4T vm. 2001 oli aikaan suhteutettuna paras ja edeltävään -98 Avensikseen verrattuna melkoinen hyppy eteenpäin. Ostin auton vuoden ikäisenä ja siinä oli lähes kaikki saatavilla olleet varusteet. Tyylikäs väri ja vaalea nahkasisustus. Oli hiljainen ja riittävän suorituskykyinen. Koiranluita vaihdettiin, mutta ei muuta vikaa 4 vuoden aikana. Jostakin syystä tuon jälkeen ei keskiluokassa ole samalla tavalla saanut isomman luokan ominaisuuksia.
 
Heti alusta asti -03 uutena ostettu Saab 9-5 farkku oli hieno auto- vaimo vieläkin haikailee tuon perään! Oli ensimmäinen automaatti ja ne penkit!
 
Paras oli aikoinaan VW Golf v6 4-motion. Oli kiva kiusata premium autoja ja soundit Audi tt putkistolla olivat todella asialliset.
 
Ajokortin sain -76. Ensimmäiset oikeat ajokokemukset olivat isäni Mersu 200d ja Bmw 520i. Kortti-ikäisenä perheemme autot olivat aina premiumia. Oli Volvoja, Mersu, Bmw, Audi ja muutama Saab. Omistani ei sitten premiumia löydy ;D

Eka oma auto oli Mini 1000 -77, sitten 3kpl Honda Accordeja, 2kpl Honda Prelude EX, Bmw 316i, 2kpl Honda CR-X, Seat Ibiza, 2kpl Peugeot 206, 2kpl Nissan Micra aut, Chrysler Neon aut, Citroen C5 aut, Skoda Rooster Scout aut, Yeti 1.2 TSI DSG, Skoda Octavia 1.2 TSI DSG, Fabia Classic, Yeti 1.8 TSI DSG 4x4, Rapid 1.4 TSI DSG ja nyt Fabia 1.2 TSI DSG Monte Carlo. Ja yks asuntoauto Mitsubishi Frankia. Nämä kaikki uutena ostettuja. Käytettyinä 2x Mini ja Nissan Sunny.

Eli laidasta laitaan on ollut autoja. Hondista tykkäsin aikoinaan, varsinkin Prelude ja CR-X olivat mieleisiä. Mutta ehdottomasti paras kaikista on ollut täyteen ruksittu 4x4 Yeti. Yetiä on ikävä :'(
 
Kyllä se oli ehdottomasti BMW 318i vuodelta 1982.

En oikein osaa perustella, kaikki vaan oli viimeisteltyä ja pikanttia joka suhteessa. Loistava ajaa, ennen kaikkea talvella, mitä pahempi keli sen aiemmin ennen muita oli perillä.

 
Muistaisin vastaavan topiikin jo olleen ?

On miten on niin pitänee jo vaihtaa laulua ja sanoa että tämä nykyinen nelivetoturbo, vieläkin tekisi mieli nostaa se Mazda 626 Sport Saloon GTI 16 V vm. 1988 sillä se oli kevyenä, hyvällä alustalla ja kaverin tekemällä rosteriputkella niin vietävän helppo vietävä ettei mitään väliä, tosin nyt jos minut laitettaisiin sen rattiin voisin hetkenpäästä nousta siitä ja sanoa 'Thank's ...... but no thank's !'.

 

Liitteet

  • Mazda626SportSaloon16vGTI-88004.jpg
    Mazda626SportSaloon16vGTI-88004.jpg
    20,2 KB · Katsottu: 214
^ tuo oli kyllä yksi tuon aikakauden unelmista... kuten Mazda RX-7.
puhelinkoppi taustalla kruunaa kuva... :)
 
Nykyinen Avensis. Toimii kuin junan vessa ilman ainuttakaan häiriötä. Tarjoaa riittävästi tilaa, hyvät valot ja vie kohtuullisesti polttoainetta.
 
Automaattori sanoi:
Eli laidasta laitaan on ollut autoja. Hondista tykkäsin aikoinaan, varsinkin Prelude ja CR-X olivat mieleisiä.

Preludet (2. ja 3. kori) on kyllä hienoja. Tahtois tuon Gen3:n (melkein kesällä ostinkin yhden) mutta harmiksi kaikki joko pilattu tai paalauskunnossa. Nyt näemmä nettiautossakaan ei ole edes Gen4:sta vanhempia myynnis :/
 
Kaikkinensa vain 9 autoa tähän mennessä omistaneena, kaikissa on ollut hyvät ja huonot puolensa. Nykyisessä Puntossa parasta on ehkä hinta- / laatusuhde ja sinänsä Fiatia pitänyt aina jonkinlaisena rimpulana, mutta täyttää hyvin allekirjoittaneen ajotarpeet, pienellä kulutuksella ja kustannuksillaan.

Dacia Duster 2011 oli omalla tavallaan mukava talvisin nelivedon tuoman etenemiskyvyn kanssa, sillä tosin sai aikanaan myös paljon uteliaita kyselijöitä, kun omistusaikanani niitä ei vielä paljon tien päällä näkynyt toisin kuin nykyisin.

Nissan Sunny 1989 oli melkoinen ikiliikkuja. Isoisäni aikanaan uutena ostama, ja ostin häneltä pois 2001 kun lopetti autoilun, silloin ajettu 75 tkm, ja aivan Mint kuntoinen. Ajoin tuolla 7 vuotta ja n. 200 tkm. Toimi kuin kello pelkillä perushuolloilla, öljyt, jarrut yms. kuluvaa, mutta aika vei tuosta pellit, vaikka miten sitä yritti ylläpitää.

Nissan Micra 2007 perusautojen perusauto, joka jätti kaksi kertaa tien päälle vuoden vanhana  :mad:

Seat Ibiza 1987 se oli System Porsche. En jotenkin jäänyt kaipaamaan

Chevrolet Cruze 2011 Maailmanauto, Pirkka Astra. Mukava maantieauto, mutta kulutus melko suuri ominaisuuksiinsa nähden.

Saab 90 1985 oli aikanaan mukava ja lämmin talviauto, mutta tuo 99/900 hybridi oli jotenkin oudon näköinen

Lada 1200L 1986 ensiauto. Tuolla opettelin ajamaan, täytti kulkuneuvon tarpeet, mutta jotenkin nolo kuljetin 18-v kuljettajalle silloin. Nykyisin Nappisilmä olisi mukava harrastepeli.

Ford Taunus Turnier 1977 siinä oli klassikko jo aikanaan. Perustekniikkaa ja tilaa kuljettaa. Tuolla autolla tuli suhattua ympäri eurooppaa 10 viikkoa ja 14 tkm ilman minkäänlaisia ongelmia 26-vuotiaalle autolle melko kunnioitettava suoritus.

Oli myös mukava auto tienpäällä, ajaa yhtä kyytiä n. 770 km Saksassa Baden Badenista Flensburgiin, Autobahnilla nopeampia väistellen nortti ketjussa palaen  ;D

Tuo Merkonomin Mersu olisi pitänyt joskus laittaa säästöön, mutta luovuin tuosta hetken mielenhäiriössä ja meni kuulemma projektiksi, tosin sen projektin tekijä lopulta oli Kuusakoski Oy