https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Paras ajokokemuksesi

P

pokkus

Vieras
Mikä on sinun paras ajokokemuksesi tähän mennessä? Onko siis tullut koeajettua jotain erikoisempaa kulkuneuvoa, joka on erityisesti jäänyt mieleen?

Itsellä ei mitään hirveän erikoisia autoja ole tullut kokeiltua, mutta tuo pari viikkoa sitten koeajettu 2014 Roush Mustang oli kyllä aika pähee peli 600 ahdetulla hepallaan :D Lisäksi täällä tuli koeajettua ihan perus C6 Corvette ja se kanssa jäi todella positiivisesti mieleen. Kauan aikaa sitten Suomessa koeajoin 2.0l ja 150 heppaista Fiesta ST:tä ja se oli silloin jotain aivan uskomatonta. Hieno peli ja mieletön ajettava :)
 
Elävästi on jäänyt mieleen kun aikoinaan (~1989-90) sain siirtää faijan kaverin BMW M5:n (e34) parkkipaikalla ruudusta toiseen. Ei ollut ajokortti-ikä vielä lähelläkään ja itseasiassa faija käytteli polkimia. Sen jälkeen ei ole kovin kummosilla autoilla tullut ajettua ja vaan ihan tällaista perus-siirtymää niin mitään ihmeitä ei ole jäänyt mieleen.
 
90-luvun puolivälissä pääsin testaamaan kaverin isän Pontiac Firebirdiä (5,7 manuaali).
Tuossa oli kyllä tuohon aikaan huikea fiilis, tuli ihan Ritari-Ässä fiilis, kun oli tuo ajamani auto myös musta väriltään.
 
Olikohan se nyt toissa kesänä. R8 V10 Spyder. Munchen - Garda omaan tahtiin ja omaa reittiä. Eka yö alpeilla juuri Italian puolella, toinen yö Gardalla, kolmena päivänä ajoa. Otsasta meinas palaa nahka vaikka koitin kovin viilentää pitämällä reipasta ajovauhtia.
 
Vaikea kysymys, mutta aikoinaan -90 luvun taitteessa minulla oli muutaman päivän lainassa ihka uusi Ferrari Mondial. Oli silloin nuorelle miehelle huikea peli. Vuosien mittaan on ollut alla (ei omia) useiden merkkien parhaita malleja joista on jäänyt hyvin positiivinen kuva, mutta ei ne samalla tavalla mieleen ole jäänyt kuin tuo Fefe-kokemus. Ehkä toisella sijalla on Mb sls amg. Hieno laite sekin, mutta apumiehen paikalla istui vehon virallinen kyttääjä niin se hieman latisti tunnelmaa.
Haaveissa tosin olisi päästä kokeilemaan uusia Fefejä, lamboja jne. mutta haaveiksi ne taitaa jäädä.
 
Ajokokemuksia on niin monenlaisia. Toisissa itse ajaminen, se miten tie mutkittelee ja auto tottelee. Toisissa taas tunnelma ja seura...

Ehkä ensimmäisessä kärkeen pääsee muutama kerta jotka olen ajanut Yas3000-formulalla Yas Islandin radalla. Todella yllättävän edullista (noin 300 EUR per sessio johon sisältyy ensin rataan tutustuminen ja sitten ehkä noin 6-8 kierrosta ajoa) ja todella hauskaa! Ei mitää varsinaista kilpailua vaan nauttimista ja hidasta oppimista. Tuossa pätkä noin vuoden takaa. Edellä muuten ajaa Janne Tuohino, toimi ainakin tuohon aikaan ajokouluttajana. Aina välillä odoteltiin porukka kasaan mutta välillä sai ajaa sen minkä osasi ja/tai uskalsi!


 
Muutama vuosi takaperin olin Evo V Mitsulla ajamassa ensin pari päivää Nürburgringillä ja sen jälkeen päivän Spassa. Kaiken kruunasi hyvä matkaseura ja ne muutama sattuma reissun tiimellyksessä vain lisäsi särmää. Reissu joka täytyy vielä aivan ilman muuta tehdä uudestaan.

edit: pari kuvaa Span pilttuusta. Kalusto oli "ihan jees" :)

spa1.jpg


spa2.jpg
 
Ei liity autoihin, mutta paras kokemus on kelkalla Kuopiosta-Rukalle reissu kolmessa päivässä.
 
Paras ajokokemukseni on kyllä ollut vuonna 2012 ajettu Route 66.
Sitten eri autoilla ajettuja kokemuksia on aika liuta. Vuonna -68,  juuri kortin saaneena sain ajaa kaverin isän Dodge Dart GT 235 hevosvoimaisella pelillä.
Kyydissä olen istunut aika nopeissa autoissa. Morris Cooper S ja BMW M3 GT rata-autoissa. Molemmat Suomen mestareita.
Seuraavissa ralli-autoissa :Renault Gordini 8,Volvo 240, Fiat 124 Spyder, Fiat Mirafiori sekä Lancia Delta S4.
Tämä S 4 oli kyllä nopein, jonka kyydissä olen ollut.
 
jantsa sanoi:
Ei liity autoihin, mutta paras kokemus on kelkalla Kuopiosta-Rukalle reissu kolmessa päivässä.
Oliko selkeät reitit? Vai menikö seikkailuksi..

Itelläki parhaat ajokokemukset on kelkkailun parissa. Autolla ajosta ei kyllä kiksejä saa yleisillä teillä. Tosin en ole päässy kunnon autojen rattiin.
 
nokonzokin ja kuularan kokemukset ovat vaikuttavia. Radalle olisi kiva päästä oikealla kalustolla ajamaan  :)
 
Kärjessä taitaa olla pari Fordia: Mustang -65 ja Sierra Cosworth. Mustang murisi mukavasti ja kiihtyi hyvin, mutta ei sillä mutkiin uskaltanut kovaa työntää.Cosworth oli siinä suhteessa toista laitaa: auto olisi varmasti taipunut kovempaan ajoon kuin kuski uskalsi.
 
V sanoi:
Oliko selkeät reitit? Vai menikö seikkailuksi..

Itelläki parhaat ajokokemukset on kelkkailun parissa. Autolla ajosta ei kyllä kiksejä saa yleisillä teillä. Tosin en ole päässy kunnon autojen rattiin.

Retken vetäjä oli harjoitellut reitin etukäteen, joten siltä osin ei ollut seikkailua. Mukana oli myös Matti Alamäki, Jokke Hannula ja Jarmo Lähteenmäki, joten vauhtia riitti.
 
Paras ajokokemukseni on muutaman vuoden takaa, kun käytiin porukalla ajelemassa yksisuuntaista maksullista tienpätkää Eifel vuoristossa. Matkalla oli niin monta parasta kohtaa, että vastaavia reissuja on jo useampi tehty ja seuraava on tiedossa parin viikon päästä. Maksullinen tieosuus on kokonaisuudessaan koukuttava paikka. Odotukset ovat taas korkealla ja toivottavasti tämä reissu on taas ikimuistoinen.
 
^ Meinaatko että eka kerta on aina paras?  ;)

Omat parhaat ajokemukset löytyvät Alastarolta, autoina Porsche 997 turbo sekä 991 Carrera S. Turbossa heppoja n. 600 ja Carrerassa 430. Carrera radalla nopeampi sekä tällaisen noviisin että taitavampienkin käsissä...

Autobahnilla tuo turbo on kuningas, viime vuonna tuli tuota kokeiltua. Kokemus siitä kun kahdessa sadassa painaa kaasun pohjaan, vaihteisto hakee pienempää ja kabiinin täyttää metallinen jyly on orgastinen.
Parin viikon päästä tuon taas kokee.  :)

Kovinta kyytiä olen saanut tuolla ePan mainitsemalla maksullisella tiepätkällä, 997 GT3 ja GT3 RS menivät aikas lujaa.
 
clima sanoi:
^ Meinaatko että eka kerta on aina paras?  ;)

Tässä tapauksessa toinen kerta taitaa olla paras, kun otettiin homma ekaa kertaa pitkän kaavan kautta. Ekalla kerralla siirtymät hoidettiin Finnairin siivillä, joten suurinosa matkasta jäi kokematta.
 
Jossain topicissa muistelen jo kirjoittaneeni mutta kyllä 13 vuotta takaperin ajamani, jo silloin vanha kauden 1990 Dallara Judd on sellainen joka varmasti oli se paras:

http://1drv.ms/1AT4HOW

Kuvissa myös samassa yhteydessä ajamani F3 jossa oli ymmärtääkseni VAG 1.8 vapari.