https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Panoraamakatto -kokemuksia?

P

Peeveli

Vieras
Onko omakohtaisia pidemmän ajan kokemuksia lasisesta joko avautuvasta tai kiinteästä lasikatosta autossa? Onko pakkasajan nitinät sääntö eikä poikkeus? Onko kenelläkään sattunut hajoamaan kesken kaiken vaikkapa lasin jännityksestä/valmistusviasta tai kiven iskusta johtuen? Mikä korvaa lasikaton särkymisen; onko se kaskon piikkiin, auton takuuseen vaiko omasta lompakosta? Onko pirullisen kylmänä hohkava pakkasilla?

Eli kokemuksianne, kiitos. :)
 
Peeveli sanoi:
Mikä korvaa lasikaton särkymisen; onko se kaskon piikkiin, auton takuuseen vaiko omasta lompakosta?

Lasivakuutuksissa lasikatto on ainakin joissain yhtiöissä/vakuutustyypeissä rajattu pois.

Kaskohan ei korvanne jos ei ole ulkopuoleisen aiheen tms aihauttama vahinko, pelkkä vaikka halkeaminen lämpötilavaikutuksesta ei riittäne.
 
Minulla oli Peugeot 407 sw lasikatolla. Ei auennut eikä muistaakseni nitissyt edes pakkasella. Ainoa ongelma tuli kovalla pakkasella kun lasi hohkasi kylmää niskaan niin oli aina pakko laittaa verho eteen.
Katto pysyi päällä 60tkm eikä mitään muita ongelmia ollut.
 
Minulla oli Tiguanissa aukeava panoraamakatto ja ei siitä juuri haittaa ollut, mutta hyötykin oli varsin marginaalinen. Lähinnä takapenkillä istuskellut tytär tykkäsi tuosta lasikatosta, etupenkkiläisethän eivät juuri tuota lasikattoa näe. Muutaman kerran pakkaskelillä himpun tuo nitisi, mutta pääosin äänetön.
 
Mulla on nyt kahdessa autossa ollut panoraamakatto. Molemmissa tosin kiinteä.

Ei ole ollut mitään ongelmia katon kanssa. Jonkin verran on nitissyt jos on tullut märkää lunta joka sitten jäätynyt katon saumoihin. Yleensä selvinnyt käyttämällä auto konepesussa :)
Ei ole tullut kumpaankaan autoon mitään jälkiä / kulumia kattoon eikä ollut muutenkaan mitään muuta kuin positiivista.
Siksipä hiukan harmittaakin että seuraavaan autoon ei ole mahdollista panoraamakattoa saada. Liian kallis investointi itselle se.

Lapset ja yleensäkin autossa matkustaneet ovat kovasti katosta kyllä tykänneet.
 
Taky sanoi:
Lasivakuutuksissa lasikatto on ainakin joissain yhtiöissä/vakuutustyypeissä rajattu pois.

Kaskohan ei korvanne jos ei ole ulkopuoleisen aiheen tms aihauttama vahinko, pelkkä vaikka halkeaminen lämpötilavaikutuksesta ei riittäne.

Jep, samaa olen itsekin jostain vakuutusehdoista lukenut...vagarenalla taisi jollain pamahtaa kesken ajon säpäleiksi Superb:ssa tuollainen. kai auton tehdastakuu sellaisen korvaa jos ei ole kivestä tms:sta? Aika ongelmallinen tilanne saattaisi sitten olla se, että iso kivi lentää auton takapyörästä tai kuorma-auton lavalta, hajottaa katon. Jos kiveä ei löydy todisteeksi ja hajoaminen olisi sen laatuinen ettei iskemää saisi selville, niin mikä sitten korvaa? Tuollaisen uusimnen saattaapi olla aika monta toimintatonnia vievä juttu...
 
Näin omana huomiona panoraamakatto tuo valoa runsaasti auton sisään ja sisällä olijat näkyvät vastaantulijoille huomattavan paljon selvemmin kuin umpinaisella katolla varustetuissa autoissa.
 
Yhdessä autossa on ollut iso, suunnilleen puolen katon lasiluukku. Tummensin sen lähes mustaksi niin oli kai sitä kivaa pitää verhoitta kesällä. Talvella se hohkaa liiaksi kylmää jos ei ilmastointi satu puhaltamaan kovaa. Tämä kyseinen luukku vuoti myös vedet sisään ensimmäisenä syksynä ja takuuseen meni kattoverhoilu uusiksi.

Nykyisistä Mitsussa on kaksiosainen, lähes panoraama katto. Etuosa aukeaa ja takaosa kiinteä. Etuosa nitisee pakkasella joten verho tulee pidettyä kiinni. Takaosan en ole havainnut ääntelevän mutta kylmää ne hohkaa molemmat. Harvoin meillä on verhoja auki, saatikka itse luukkua. Alkuviehätystä tytöllä riitti muutaman viikon verran katsella kattoikkunasta, mutta sekin meni ohi. Itse en maksaisi senttiäkään tällaisista lasiluukuista tai katoista. Kallis ilo siitä, että joskus leppoisana kesäiltana yksin ajellessa voi pitää hetken luukkua auki ja haistella ilmaa.
 
Kahdessa A3 8V:ssä ollut ja ei mitään moitittavaa. Suojaverhon pidin aina auki. Tuossahan tosin luukku ei ole kuin pikkaisen perinteistä luukkua isompi.
 
Minulla on ollut yhdessä autossa reilun puolen katon kokoinen aukeava lasiluukku. Nitisi, jos tiivisteitä ei "voidellut" oikein 2-3 kertaa vuodessa, mutta muuten oli oikein toimiva. Tuossa autossa ei ollut ilmastointia, joten luukulle oli toki tarvettakin.

Tuon jälkeen on useammassa autossa ollut ja tälläkin hetkellä yhdessä on kiinteä lasikatto. Tuntuu kylmältä talvella ilman suojaverhoa ja aurinko häikäisee kuljettajaa usein. Lapset ovat noista tykänneet ja onhan tuossa nykyisessä sellaiset kattoa kiertävät pornovalot tunnelmaa luomassa. Valoisallahan tuosta tietty tulee valoa tupaan, itse kun inhoan sitä että autossa on pimeää, jos ulkona ei ole. Yksikään kiinteä lasikatto ei ole itselläni natissut, eikä kyllä pidäkään natista, sillä ne on ympäriinsä liimattu koriin kiinni.

Kyllähän hajonnut lasikatto kaskosta korvataan, siinä vaan voi mennä bonukset. Jos ei korvata, niin vikaa on joko vahinkoilmoituksen tekijässä tai vakuutuksessa.

Muutenhan tuo on ihan kiva aluksi, mutta kun niitä on kymmenkuntakin ollut eri autoissa, niin se alkaa olla kovin tavallinen varuste ja turhaan nostamassa sitä auton painopistettä. Pahassa tapauksessa vielä nostaa käyttövoimaveroakin, kun auton omamassa kasvaa seuraavalle 100 kg:lle.
 
Meillä on kahdessa autossa lasikatto. Pösössä kiinteä lasikatto ja pakussa sellanen puoli "tavaratilaa" kattava sähköllä toimiva.
Ei minkäänlaista nitinää eikä natinaa huomattavissa. Eikä ole vuotanut edes autopesussa...
 
Reilun kolmen vuoden käyttökokemuksella nykyisen auton panoraamakatto on toiminut erittäin hyvin: Ei  nitinöitä ja kovalla pakkasellakin on voinut ajaa katon sisäverho avoimena ilman että päälaki olisi palellut. Tiivistyksien kanssa ei ole ollut ongelmia, tämä on testattu moneen kertaan mökillä, jossa auton joutuu parkkeeraamaan hieman kaltevaan asentoon. Viime kesänä katon avausmekanismi alkoi trollaamaan l. kitisemään, tähän auttoi mekanismin liukupintojen puhdistus ja voitelu.

Kesäkeleillä tulee ajettua melko usein katto + takasivuikkunat osin avoimina, jolloin matkustamoon saa sopivan ilmanvaihdon eikä tarvitse jatkuvasti turvautua ilmastointiin.
 
Neljässä autossa ollut peräkkäin panoraamakatto (aukeava), ei ollut mitään ongelmia eikä nitinöitä. Mukava varuste, tulee seuraavaankin.
 
Meillä myös neljässä autossa ollut panoraamakatto, mutta kiinteä sellainen. Ei mitään moitteita eikä nitinöitä, enkä ole huomannut ihan -25 pakkasia lukuunottamatta, että katon kylmänhohkaus olisi ollut ongelma. Kiva varuste ja seuraavissakin autoissa tulee toivottavasti olemaan sellainen, plus että lasinen tumma katto myös näyttää ulospäin hyvältä.
 
Cuprassa avattava kattoluukku ja vaikuttaisi olevan varsin mukava varuste! Kesää en ole päässyt vielä nauttimaan, mutta talvella ei ollut mitään murheita ja tuo mukavasti valoa sisään.

Ei se tärkein lisävaruste ole autossa, mutta tosi kiva.
 
Meillä on lasikatto molemmissa autoissa, Pösössä "kiinteä" ja Kiassa aukeava.

Varusteena lasikatto on osoittaunut kivaksi lisäksi jos nyt ei kuitenkaan "pakko olla" varusteeksi. Etenkin lapset ja heidän kaverit tykkää.

Kiassa katto on aiheuttanut vähän toiminnallisia murheita sekä jonkin verran nitinöitä. Autoa säilytetään katoksessa mutta jos katon väliin pääsee "paakkuuntumaan" lunta tai jäätä niin resenoi ikävästi. Tunnin kauppareissu prisman lämpimässä hallissa tai auton pesu korjaa murheen. Toiminnallisesti katto vaati vähän herkistelyä/kunnon puhdistuksen kun edellinen omistaja on säilyttänyt autoa ilmeisesti puun alla niin sieltä valunut töhnä sekä roskat aiheutti sen, että katto ei suostunut liikkumaan koska kulku ei ollut täydellisen esteetöntä ja katon mekanismi suojeli itseänsä tjtn.

Pösön katto on sen sijaan "tyylipuhdas" tuote sekä toteutus, se ei nitise eikä natise.

Mikään lasivakuutus näitä ei tosiaan korvaa vaan lystin maksaa omistaja joka omasta tai vakuutusyhtiön pussista, olettaen, että ajoneuvossa on kasko.

Mutta summa summarum; jos seuraavaan autoon saa kohtuu hinnalla kiinteän tai avattavan lasikaton niin kyllä sellainen jatkossakin tulee.
 
Polo GTI oli avattavalla lasikatolla, ei siitä ainakaan mitään haittaa ollut, jos nyt ei paljon hyötyäkään. Ulkonäkö ehkä, minusta musta katto sopi valkoiseen autoon. En silti ottaisi jos olisin itse uuden auton varusteita ruksimassa.
 
Minulla on A4:ssä panoraamakatto. Kuten joku sanoikin, suurimman ilon siitä saavat takapenkkiläiset ja lasten ainoa toive seuraavan auton kohdalla onkin että "pitää olla lasikatto". Katon kanssa ei ole ollut mitään ongelmia tai nitinöitä, mutta säilytän autoa lämpimässä tallissa. Yhden kerran katto on päässyt sulamaan ja jäätymään niin, että ajamaan lähdessä jäänkappaleet halkeilivat ja siitä kuului melkoinen meteli.

Katto myös aukeaa, mutta olen aika arka vedolla ja tuollainen etureunasta aukeamaan lähtevä vetää vähänkin avattuna sisälle voimakkaasti. Minulle kelpaisi siis hyvin pelkkä lasi ilman avausmekanismia. Joskus aurinko osuu niin, että se paistaa niskaan tai silmäkulmaan takaviistosta ja silloin pitää laittaa se verho kiinni.
 
Lasikatto on tuossa emännän V40:ssä. Uutena en moisesta maksaisi mitään! Enemmä autossa lämmitettävää ja mielestäni myös huurtuu helpommin, kun moinen lasikatto on. Ulkonäöllisesti auto on ehkä paremman näköinen, jos jotain positiivista hakee :rolleyes:
 
Kiinteä panoraama on Discossa. Yhden talven perusteella ei vuoda eikä nitise. Tuo kivasti valoa.

Kovilla pakkasilla hohkaa pikkuisen kylmää ja nyt "kesäkeleillä" melua ehkäpä pikkuisen enemmän kun  auki.
 
Hiukan aiheen vierestä. Uudessa Fabiassani lasikatto ja kumpaa suosittelette siihen vahaa vai
ViisSateesta ainetta ..
 
pokkus sanoi:
Vahaatko muutkin auton ikkunat? ;) En minä ainakaan lasipinnoille vahaa laittaisi.

Aina normivahalla - tuulilasia lukuunottamatta.
Ei ole mitään katastrofia ollut sitten vuoden 1975, hyvin toimii.
 
pokkus sanoi:
Niin ei siitä varmaan haittaa ole, mutta onko mitään hyötyä? Itse olen aina käyttänyt erillisiä puhdistusaineita lasille ellei pelkkä pesu ole riittänyt.

Onhan sellainen haitta pisaroiden myötä parkissa, mutta nopsaan lähtevät jo pikkuvauhdissa, tosin yleensä vedän sateella lastalla ikkunat kondikseen, ettei ekassa risteyksessä tarvitse tiirailla. Toki riippuu paljon valaistusolosuhteistakin.
Toisaalta en ole koskaan erityisiä lasiaineita edes käyttänyt. Jotta kokemusta vajaana - vielä  :)
 
No ihan sama hyöty siinä on kuin pellin vahaamisessakin. Itseki vahaan lasikattoluukun samalla vahalla kuin koko katon ja muunkin auton. Kyllähän se vesi helmeilee siitä pois samalla tavalla kuin peltipinnastakin.
Samalla autoshampoolla minä myös pesen lasit. En ole tarvinnut vielä erillisiä pesuaineita siihen. Sisäpuolelta lasien putsaukseen olen saattanut joskus käyttää jotain siivouskomerosta löytynyttä lasinputsausainetta.
 
Neljän vuoden kokemuksella toiminut erittäin hyvin ilman nitinöitä tai vuotoja. Olen pitänyt pääsääntöisesti koko neljä vuotta sisäverhoilua auki, koska talvellakin lasikatto tuo valoisuutta eikä pimeällä edes katuvalot ole haitanneet. Yli 20 asteen pakkasella hohkaa kylmempää, jos alat asiaa tarkemmin tutkimaan, mutta unohtamalla asian sitä ei huomaa. Jos auto olisi taivasalla talviyöt, pistäisin sisäverhon kiinni yöksi. Muuten kyllä kylmyyden huomaa. Sen verran olen joskus sulkenut sisäverhoilua, että varmaankin lasikatto on myös seuraavassa, koska tunnelma ahdistui heti sisällä. Ainoa kallis vika tuossa on, että jos kattoluukku auki kesällä tykkää ajella, niin ennenpitkää ne loputkin metallipilarit ympärillä alkavat ahdistamaan..  :rolleyes: