https://tummennuskalvot.fi/

Pakolliset varusteet joita ilman et autoa ostaisi ?

Alton

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
9.12.2015
Onko teillä tiettyjä varusteita, joita ilman ette autoja osta ? Onko kenelläkään ikinä jäänyt autokaupat tekemättä varusteiden puutteen takia ?

Itse en autoa ilman näitä varusteita osta:

Ilmastointi
Nykyään tämä onkin kaikissa autoissa vakiovarusteena, mutta en kyllä ilman sitä pärjäisi. Se lisää niin paljon mukavuutta kesäkeleillä, jos sellaisia Suomeen joskus sattuu. Itselle riittää hyvin manuaalinenkin ilmastointi. Automaattinenkin mukavampi, mutta se ei millään tavalla pakollinen ole.

Vakionopeudensäädin
Ehdoton varuste siihen tottumisen jälkeen. Kätevä jo kaupungin sisäänajoteillä ja kehäteillä saatikka matka-ajossa. Itse käytän sitä lähes kokoajan kun nopeutta on 60km/h tai yli. Adaptiviinen vakionopeudensäädin olisi hieno, mutta se puuttuu tämän hetkisestä autosta. Tosin en ole ikinä käyttänyt adaptiivista vakionopeudensäädintä, mutta ideana se ainakin kuullostaa hyödylliseltä.

Lohkolämmitin/ Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Suomen pitkässä talvessa varsin kätevä varuste. Ehdoton jo kylmäkäynnistysten ja täten moottorin rasituksen vähentämiseksi. Myös erittäin mukava, kun on valmiiksi lämpimään autoon tottunut. Omassa käytössä auto on aina lähellä tolppaa tai muuta sähkönlähdettä pidempään pysäköidessä, joten lohkolämmitinkin riittää eli en polttoainekäyttöistä välttämättä tarvitse.

Nahkaratti
Nykyisessä autossa olen tähän tottunut. Jos on käytössä muovisella ratilla varustettu auto, tuntuu ratti halvalta ja näyttää rumalta. En ennen tätä tiennyt tarvitsevani, mutta kun tähän tottui niin ei ilmeisesti ole enään paluuta.
 
Ilmastointi - manuaalisesti rukattava riittää. En ainakaan maksaisi extraa automaattiseksi väitetystä, kun niitäkin joutuu aina säätelemään käsin.

Vakionopeudensäädin on ihan jees, joskaan kaupunkiautossa sitäkään ei tarvita. Maantiellä tietysti hyvä.

Lämmittimet ihan ok, mutta en maksaisi extraa.

Metalliväri olisi käytännössä pakollinen. Jotain harvoja poikkeuksia perusväreistä tosin on, jotka kelpuuttaisin, kuten Volkkarin Urano gray.

Siinäpä se lyhyt listani taitaa ollakin.
 
Webasto, pysäköintitutkat, ilmastointi, radio.
 
Automaatti-ilmastointi, manuaalinen ei kelpaa. Vakkari, nahkaratti ja kyynärnoja. Oli tässä huollon sijaisautona Focus ilman kyynärnojaa niin kylläpä tuntu ankeelta ajella.
 
Itselläni on tällä hetkellä muutama "must have".

Toki elämäntilanteet, näkökannat ja tarpeet muuttuvat mutta tällä hetkellä näen pakollisiksi varusteiksi seuraavat:

- vetokoukku
- integroitu navi
- kaukovalosihteeri
- max 50-sarjalaiset renkaat, mielummin 45 tai 40.
- jonkinnäköinen sport-alusta
- tummennetut takaikkunat
- istuin saisi olla kyllä hyvä

Työnantaja määrittelee seuraavat:
- vakkari
- xenon-valot (led käy myöskin)
- sammutin
- väliverkko jos farmari

Sellaisia puolipakollisia tähän elämäntilanteeseen on:
- joku näyttävä väri (seuraavaan autoon ei tullut nyt tälläistä)
- musta sisäkatto
- nopea/progressiivinen ohjaus


Muoks: nastarenkaita en autooni hyväksy.
 
Jaa.
Ilmastointi kai menee jo samaan kategoriaan kuin lämmityslaitekin, jokaisessa autossa se on. (uudessa siis)

Lisälämmittimet pitää olla.

Hyvä äänentoisto

Kahdet renkaat.

Muut on kivoja, mutta ilmankin pärjää.
 
Omasta mielestä pakolliset seuravaan autoon...

- Ilmastointi
- Vakkari
- Turvallinen, ei mikään riisikippo
- Absi/turvatyynyjä enempi
- Tarpeeks lämmin talvella, eli ei vagina, ellei wepasto
- Äänentoisto on plussaa, muut hilavitkuttimet(navit yms)
- Ei matalaprofiilikumeja +55 sarja isompi
- Automaatti mieluisasti
- Xenonit/päivävalot.


Näillä jo pärjäiskin aika pitkälle  :eek:
 
En tiedä, olenko jo vastannut aiemmin, mutta ilmastointi ja vakkari. Mitä hiljaisempi auto, sen parempi se on.

Edit, jaa liekö vastaava kysely ollut kun muistelin ehkä jo vastanneeni.. Lisäksi lämmitettävä ratti oikeastaan pitää olla seuraavassa autossa. En tykkää hanskoista.
 
Koskaan en ole täysin uutta autoa ostanut, joten on ollut tyytyminen varusteisiin jotka kaupassa mukana saanut, edellisen omistajan valitsemina.

Omalla kohdalla, varustelu saisi jäädä melkoisen minimiin, ehkä suurin osa elektroniikasta kuitenkin tullee vanhetessaan aiheuttamaan kalliita ongelmia, ilmastointi oli ensimmäisen kerran omassa autossa vasta v- 2008, hyvin pärjää ilmankin yms.

No, ehkä aluvanteet ja jonkinlainen radiosoitin riittää allekirjoittaneelle.
 
    -Ilmastointi
    -Vakionopeudensäädin
    -Lisälämmitin (jos diesel)

Kaikki muu on on mielestäni turhaa. Nykyisessä Golf Variantissa on kaikki mahdolliset lisävarusteet mitä saa
(paitsi lasikatto), ja olen kyllä sitä mieltä, että aivan turhaan noita ruksin aikoinaan. Ilmankin olisin tullut toimeen.
 
Jaa, voisin nyt surutta kävellä kauppaan ja ostaa Fiat 500:sen.
Sellaisen täysin alkuperäisen.
Lämmitys hoidettiin yhdellä vivulla, auki kiinni.
Oli siinä avautuvat ikkunat.
Mitä autoon nyt tarvitsee, moottori jatkeena voimansiirto, se kori ja katsastusvarusteet.
Ilman niitä en autoa ostaisi.

Mutta kun puhutaan nykyaikaisesta autosta, niin ei noita kaikkia heebeleitä tarvitse,
joita minullakin on auto pullollaan.
Jos pitäsi nyt jostain syystä vaihtaa budjettiversioon, voisin aivan hyvin vaihtaa kaikkien halveksimaan pisneskuliin. Perusauto, mitä nyt sattuu vakiona tulemaan.
Jos ei pärjää ilman näitä nykyajan heebeleitä, tai sanotaan että ei halua olla ilman näitä,
niin on se arvomaailma vähintään mielenkiintoinen.

Sitten jos puhutaan, mitä on kiva olla, se onkin eri juttu.
Ilmastointi ilman muuta, se vakionopeussäädin, on toi peruutuskamerakin kiva,
nii ja sähköinen takaluukku, juu, navigaattori, onhan se kiva, vaikka todella pienellä käytöllä...
Onhan noita, mutta mikään ei ole sellainen, jota ilman en autoa voisi ostaa.
Kai se on niin paljon tilanteesta ja auton tarkoituksesta kiinni.
Äkkiseltään jos miettii, onko auto minulle edes välttämättömyys.
Ei ole, muta valtavasti se elämää helpottaa, tuo mittavan määrän mukavuutta, varusteineen,  :D
mutta onko se sitten hintansa väärti? Hmmm. En halua edes ajatella!
 
TeBsu sanoi:
- Absi/turvatyynyjä enempi

Absittomat autot alkavat mennä jo harrasteautojen kategoriaan, koska ABS:t ovat olleet jo pitkään pakollinen varuste.

Toki autokauppiaat edelleen listaavat uusissakin autoissa erikseen ABS:t.. Saa niillä tietysti pituutta varustelistaan, joka muutoin voisi jäädä liian lyhyeksi?

TeBsu sanoi:
- Ei matalaprofiilikumeja +55 sarja isompi

Totta! Kunnon kumit eli paljon kumia renkaan ja asfaltin väliin on tärkeä mukavuusvaruste. Hyvässä autossa ajo-ominaisuudet eivät niistä kärsi.


TeBsu sanoi:
- Xenonit/päivävalot.

Päiväajovalot ovat myös olleet jo muutaman vuoden pakolliset.

Xenonit on vähän hankalampi rasti, kun ne alkavat katoamaan uusista autoista ledien tieltä. Sinällään sääli, koska ledit tuntuvat olevan melkoisia saunalyhtyjä ja TM:n mittauksissa xenoneista luopumisen jälkeen on otettu useissa autoissa pahasti takapakkia valojen tehossa.
 
Kettu sanoi:
Jaa, voisin nyt surutta kävellä kauppaan ja ostaa Fiat 500:sen.
Sellaisen täysin alkuperäisen.
Lämmitys hoidettiin yhdellä vivulla, auki kiinni.
Oli siinä avautuvat ikkunat.

Jeps, miulla oli aikoinaan 126, joka oli 500:n suora jälkeläinen. Käytännössä sama auto, mutta eri kuoret. Hienosti tuollakin pärjättiin kesät talvet. :)
 
Urlaub sanoi:
Absittomat autot alkavat mennä jo harrasteautojen kategoriaan, koska ABS:t ovat olleet jo pitkään pakollinen varuste.

Toki autokauppiaat edelleen listaavat uusissakin autoissa erikseen ABS:t.. Saa niillä tietysti pituutta varustelistaan, joka muutoin voisi jäädä liian lyhyeksi?

Totta! Kunnon kumit eli paljon kumia renkaan ja asfaltin väliin on tärkeä mukavuusvaruste. Hyvässä autossa ajo-ominaisuudet eivät niistä kärsi.


Päiväajovalot ovat myös olleet jo muutaman vuoden pakolliset.

Xenonit on vähän hankalampi rasti, kun ne alkavat katoamaan uusista autoista ledien tieltä. Sinällään sääli, koska ledit tuntuvat olevan melkoisia saunalyhtyjä ja TM:n mittauksissa xenoneista luopumisen jälkeen on otettu useissa autoissa pahasti takapakkia valojen tehossa.



Ennen kaikkia juttuja ei ole tullut edes ajatelleeksi.. Kai tässä aikuistuu iän myötä. Saati tämä bussikuskin tuleva ammatti on saanu ajatteleen eritavalla...  :p Mukavuudesta nauttii nykyisin taas enemmän, kun tuning/hyvältä näyttävästä autosta :D
 
Jos olisi pakko valita absoluuttisen puristinen uusi auto, niin oikeastaan ilmastointi olisi hyvä olla. Ilmankin pärjäisin ja vaihtaisin ilmastoinnin 30-50 lisähevosvoimaan silmää räpäyttämättä.
 
Ilmastointi ja vain automaattisena.
En usko että myöskään manuaalivaihteistoa enää meille tulee.
Vakionopeudensäädin.

Webasto tai vastaava lämmitin ja oltava kauko-ohjauksella.
Webasto toki jälkiasennettavissa, joten ei kauppa sen puutteesta kiini jää.
 
Itselleni pakolliset varusteet ovat:

Automatti-ilmastointi
Kaikki ikkunat sähköllä
Keskuslukitus kakella
Kelvollinen poppikone
Aluvanteet kesä/talvirenkaissa
Diesel-moottorisessa lisälämppäri

Ei kait sitä muuta tarvitsisi.

muoks. Tänään tuli ajeltua ajot 21 vuotiaalla Escortilla, eikä siinä ole mitään em. varustetta, mutta ihan oli ok ajella, mitä nyt vähän meinasi lämmin tulla :rolleyes:

 
Huaa! Pääsit nauttimaan.
Tosin 23 vuotias on jo etuvedolla.  :-[. Sääli.
 
Seuraava auto tulee mukautuvalla vakkarilla. Ilmastoinnit yms. Peruskauraa mutta tuo yllämainittu vakkari kyllä tulee seuraavaan autoon. Ellei sitten itsestään ajavaa autoa tule jo markkinoille!  ;D
 
Mukautuva vakkari kelpaisi ainoastaan siinä tapauksessa, että valikosta löytyy käyttöön myös "perinteinen" toiminta ;)
 
Pakolliset:

automaatti-ilmastointi
keskuslukitus kaukolla
vakionop.säädin
xenon-tai led-ajovalot
säädettävä ristiseläntuki
dieselissä polttoainelisälämmitin
kohtuu hyvä äänentoisto

Yllä olevat siis pakolliset, jos ostaisin uuden tai  melko hintavan käytetyn. Jos ostaisin vain kauppareissuun parin kolmen tonnin katiskan, riittäisi että toimiva ilmastointi ja keskuslukitus kakella olisi.
 
Nykyautoissa on jo vakiona kaikki oikeasti pakolliset varusteet. No vakionopeudensäädin saattaa vielä uupua jostain malleista.
 
Yllättävän monen auton vakiovarustukseen ei muuten edelleenkään kuulu Bluetoothia, sitä pidän jo pakollisena varusteena näiden yleisimpien lisäksi.