https://yliteippaus.fi/

Pakettiautot

Jysky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Tein juhannuksen paikkeilla kaupat Toyotan Proacesta. Odotus jatkuu edelleen.

Hiukan on jännittänyt syksyn tulo kun tiesi, että uutuuksia tulee esille Renault/Opelilta ja MB ltä.
Onnekseni voin todeta tutustuttuani uutuuksien hintoihin ymv että varmaankin päätyisin edelleen samaan tuotteeseen.
Traffic&Vivaroa  ei saa automaattina ja hinta oli ehkä kovempi kuin odotin- Proacea/Jumpya/Experttiä heikompi tehoisenakin.
Näillä tiedoilla olisin jopa voinut ostaa loppuunmyynnistä varustellunvanhan mallin Vivaron ennemmin kuin uutuuden.

Viton tiesin hinnaltaan menevän budjetin yli etukäteenkin. Kuvien perusteella tuossa olisi ollut kyllä enemmän uutuusarvoa.

http://www.opel.fi/vehicles/opel-valikoima/vans/vivaro/index.html
 
Taitaa menekki olla suurempi kuin Toyotan ostama valmistuskapasiteetti. Olisikohan "saman" auton Citroën tai Peugeot merkillä saanut jo nopeammin.
 
Myö valittiin meille pieneen perheyritykseen Ford Ranger. Auto oli autoliikkeellä myyntivarastossa. Auto on neliovinen pickup. Suomalaisen autoverotuksen vuoksi eteläafrikkalainen lehmä oli turhaan luopunut nahkastaan Fordin takapenkkejä varten. Nuo on pultattu irti ja pakettiautoksi rekisteröinnissä hylätty nurkkaan. Auto odottelee lavakatetta ja webaston asennusta, luovutus on todnäk ensi viikolla.
 
Itsekin hiukan pohtinut sillon tällön lava-autoa. Ihan siltä pohjalta, että olis jatketulla ohjaamolla h-a. ALV etu jäis hyödyntämättä ymv. Pärjäis kuitenkin yhdellä autolla periaatteessa- vaimolle jokin peruskärry työmatkoille.
90 prosenttisesti pärjäis lavallakin, mutta silloin tällöin kyydissä 3-4 m rautoja 1-200 kg niin ne ei onnistuis.

Penguin sanoi:
Taitaa menekki olla suurempi kuin Toyotan ostama valmistuskapasiteetti. Olisikohan "saman" auton Citroën tai Peugeot merkillä saanut jo nopeammin.

Joo, ja nyt joku kampis 128 hv autoista niin tainnut tilaukset keskittyä siihen. No nyt ollaan vasta kuukauden verran myöhässä ennakoidusta eikä niin paineita jos tuo marraskuun alun TPMS laki ei ihan täydellä painolla tulekaan.

Citroen olis varmaan jo alla, ainakin jonkin värisenä kun oli maassa valmiina. Peugeotia ei silloin ollut maassa oikein esittelyautojakaan- nyt vasta ihan viime aikoina näkynyt liikkeiden pihassa.
 
Kävin pikaisella koeajolla uudella Traficilla.
Oli jälleen koeajo, joka yllätti. Auto oli todella hiljainen, mietittyjä pikkuratkaisuja kuskin oloa ja ajoa helpottamaan. Ohjaukseltaan oli jo edeltäjä minun mieltymyksen mukainen. Autossa oli 120 hv 1.6 l diesel ja kyllähän tuo ainakin tyhjää autoa vei ihan riittävästi. Saannilla on myös 140 hv versio.

Autosta jäi positiivinen tuntuma, varsinkin tuo hiljaisuus. Ostokadutusta Proaceen ei syntynyt, koska tämä 120 hv manuaalikin maksaa tonneja yli ranskis merkkien 163 hv automaatin. Relluun tullee EDC automaatti vuoden kuluttua.
Samaa Traficia saa myös Opel Vivarona pikkasen halvempaan hintaan- varusteita ei ole vertaillut.
 
Jysky sanoi:
Kävin pikaisella koeajolla uudella Traficilla.
Oli jälleen koeajo, joka yllätti. Auto oli todella hiljainen, mietittyjä pikkuratkaisuja kuskin oloa ja ajoa helpottamaan. Ohjaukseltaan oli jo edeltäjä minun mieltymyksen mukainen. Autossa oli 120 hv 1.6 l diesel ja kyllähän tuo ainakin tyhjää autoa vei ihan riittävästi. Saannilla on myös 140 hv versio.

Autosta jäi positiivinen tuntuma, varsinkin tuo hiljaisuus.

Mukava kuulla ettei rellu ihan karmea ole. Työpaikan tarjoama Hiace vaihtuu kuulemma Traficiin. Ajankohta auki koska nykyisen sopimuksen kilometrit täynnä mutta sopimusta vuosi jäljellä.
Itse kannatin vaihtoa heti, Hiacesta huonompaan tuskin vaihtuu...
 
JiiJii71 sanoi:
Myö valittiin meille pieneen perheyritykseen Ford Ranger. Auto oli autoliikkeellä myyntivarastossa. Auto on neliovinen pickup. Suomalaisen autoverotuksen vuoksi eteläafrikkalainen lehmä oli turhaan luopunut nahkastaan Fordin takapenkkejä varten. Nuo on pultattu irti ja pakettiautoksi rekisteröinnissä hylätty nurkkaan. Auto odottelee lavakatetta ja webaston asennusta, luovutus on todnäk ensi viikolla.

Rangeri kotiutunut eilen. Lavakate on hieno, Alpha GSE. Tuo on lasikuitukoppainen, autonvärinen, avattavilla ja tummenetuilla ikkunoilla varustettu sekä valaistu. Pari epäselvää kännyräpsyä luovutustilaisuudesta ja takaa liikenteestä kuvattuna.

 

Liitteet

  • papan ranger liikennevaloissa.jpg
    papan ranger liikennevaloissa.jpg
    79,4 KB · Katsottu: 228
  • pappaa koulutetaan rangerissa.jpg
    pappaa koulutetaan rangerissa.jpg
    118 KB · Katsottu: 237
Aloitetaan pakettiauton vaihtopohdintaa:

Äidin miehellä on vanha -89 Hiace, joka ei katsastuksesta enää selviä ja jatkosijoituspaikka taitaa olla Afrikan savannit. Auto käy ja kukkuu muuten hienosti mutta ruostetta alkaa olla enemmän kuin katsuri sietää (peltejä korjailtu viime vuosina mutta rajansa kaikella) ja ohjauksessa on klappia niin että heikompaa hirvittää.

Niinpä olisi tarvetta päivittää paku, hakusessa ns. tonniluokan vehje. Vaatimuksia:
- hintaluokka 10000 - 15000€
- kilometrit alle 150000km
- pidempi malli eli tavaratilan pituus n. 3000mm. Korkeudella ei väliä.
- hyvä ajaa pienenkin ihmisen (157cm ylöspäin). Kuskien ikä 40-82v.
- luotettava
- kotoa lähtee jyrkkä mäki, joten etenemiskyky olisi hyvä olla ainakin nyky Hiacea parempi (tiedetään, se ei ole paljon se)
- autolla ajetaan lähinnä taajama-ajoa, joten moottori on oltava mutta mitään erityisen ripeää menoa sen ei tarvitse tarjota.

Näillä spekseillä on tullut katsottua Hiacea, Trafic/Vivaro/Primastar komboa, Transporteria, Vitoa ja Transitia nettiautosta tänään, vielä ei oikein mitään selkeää suosikkia ole tullut. Onko joku muu merkki/malli mitä voisi ajatella?

Nyt kuulisin mielellään käyttäjäkokemuksia em. autoista: hyviä ja huonoja puolia esiin, kiitos!
 
2010vuosimallin Transit? Tai joku sen ikäinen lähelle? Caddyä oisin ehdottanu nelikkona, mutta tavaratilan pituus ei taida riittää? Mitä nyt viime aikoina ajanu pakettiautoilla, niin suosittelen merkkejä ensimmäisenä Mb, sitten Vw ja foordi.. Opelin/nissanin/renaultin tekeleet aika vikasia yksilöitä, Volkkari on hyvää ajaa siinä missä mersu, foordi on taas vähän halvemman oloinen? Mutta kai silläkin toimeen tulee.
 
Tollanen transiitti mistä Tebsu mainitsi on meillä firmassa ja kiva auto ajaa. Meillä on se korkea/pitkä ja jotenkin kohlohan se on koonsa puolesta. Vähän liikaa jakeluauton tuntua mun mielestä mutta silti hyvä ajettava.
Yllättävän kestäviä noi transiitit tuntuu olevan. Firmassa vissiin 6vuotta ainakin ollu transiitteja niin hyvin on toiminu ilman mitään suurempaa vikaa.
 
Trafic/Vivaro/Primastar osastosta tosiaan löytyy netistä varsinkin vaihteistovikaa, vetonivelongelmaa ym. Nuo olisivat muuten varmasti ajettavuudeltaan juuri sitä mitä haetaan, kuitenkin osa kuskeista on pygmejä ja iäkkäitä ja ajettavuuden pitäisi olla ainakin jossain määrin "henkilöautomaista". Tästä syystä tuota Luppiksen mainitsemaa kohloutta olen miettinytkin Transitin ja VW:n kohdalta.

Edellisestä viestistä jäi muuten vaatimuksista uupumaan 3 henkilöpaikkaa, näyttäisi että ainakin VW:lla osa autoista on 2 paikkaisia.
 
Meillä on firmalla -06:n ransetti, viimeisiä pre-fl malleja. Autolla on nyt ajettu himpun vajaa 100tkm suhteellisen kuluttavaa kaupunkisahausta eikä siinä mitään kovin isoja murheita ole ollut, yhden kerran piti tilata hinuri kun laturin korvakko korkkasi ja hihna alkoi savuamaan jakopään koppaa vasten. Muuten on laitettu uusiksi vilkkurele, yksi nivel keulaan ja takavalojen pohjat liittimineen sekä eberi kokonaisuudessaan.
Auto on 100 heppaisella koneella ja se riittää liikkuttamaan koppia oikein mainiosti kaupunkiajossa, soppaa palaa kesällä kympin pintaan ja talvella webaston huudatuksesta riippuen 12-15 litraa sataselle. Hiukan kolhon oloinenhan se on pyöritellä pikku pihoilla, mutta peilit on isot ja niistä näkee hyvin joten kyllä tuolla pärjää.

Etenemiskyky on aika huono etuvetoiseksi, ei toki likikään niin huono kuin haisulla mutta kyllä tässä on syytä pitää renkaat kunnossa.
 
Itellä taas oli vähäiset kokemukset normaalista transestista, mikä oli tavaratilan mitaltaan se 3metriä.. Se oli 140hv koneella, mikä tuntu riittävän tehokkaalta siihen autoon. Autohan ei ollu kunnossa, vaan ohjaus haritti mihin sattuu, mutta jos tois ois normaalikuntoinen ja hyvät renkaat yms, niin varmaan vanhalle haisulle pärjää... Tosin ostaako tojotan omistaja muuta kun uudemman tojotan?  :eek:
 
Neliveto-Hiace, niitä on pitkiäkin. Mikään ei luotettavuudessa voita Hiacea, tosin jo nelivedolla joutuu tinkimään tuosta.

Ducato on isompi kuin Hiace. Saman auton saa myös Peugeot Boxerina ja Citroën Jumperina. Kestäviä työkoneita nuokin, mutta jos ei tuota suurempaa kokoa kaipaa, niin on ehkä tarpeettoman suuri, tavaratilan pituusvaatimus kyllä täyttyy. Sitten on tietty Saman kolmikon pienempi malli eli Fiat Scudo, Peugeot Expert ja Citroën Jumpy. Pitkä malli joko L2H1 tai korkeampana L2H2. Samaa joukkoa on myös Toyotan Proace, mutta sitä vielä tuohon hintahaarukkaan saa. 2-litraisella dieselillä noilla ajaa yli puoli miljoonaa kilometriä kevyesti. Fiatin omasta dieselistä en osaa sanoa mihin sillä pääsee.
 
jni sanoi:
Tuollaisella pimpelipompelirämälämädingdongin ehdottamalla Ducatolla on tullut paljonkin ajettua, tosin kyse on ollut asuntoautoista, mutta sama perusta. Ajettavuutta sanoisin erinomaiseksi. Suosittelen lämpimästi.

Minulla on ollut useita edellistä mallia ja pari tuota uudempaa. Edellisen mallin kaikissa oli perusviat, iskareiden ylälaakerit, takajarrut ja huohottimen lämmittimen 2€ liitin.
Uudemmissa ei mitään.

Voittihan tuo uudempi muistaakseni TM:n pakutestun kirkkaasti....hiacesta taisi olla kommentti nollan tähden perään "suomen myydyin, miksi?"
 
TM:ssä on vaikea ymmärtää sitä, että Hiace on pomminvarma laitos. Aivan hirveä ajaa kaikin puolin ja teknisesti vanhanaikainen, mutta toimii. Etenkin yrityskäytössä vain sillä merkitystä, että se firman työkalu ei makaa korjaamolla.
 
Meillä oli firmalla monta vuotta tuollainen Vivaro ja tykättiin kovasti. Itsekin tuolla ajelin ja pidin kovasti. Hiljainen ja alustaltaan pakettiautoksi mukava eikä kova kolisija kuten esimerkiksi Transporterit. Vikoja ei meidän yksilössä ainakaan ollut, mitä nyt eberi kenkkuili iän myötä. Mukavasta alustasta huolimatta ei ollut lulla ja kuormansa kantoi hyvin ja turvallisesti. Moottorin tehoja en muista mutta hyvää henkilöautotahtia liikkui myös moottoriteillä ja oli ainoita pakuja millä viitsi itse lähteä Ikeastakin jotain huonekaluja hakemaan.

Samaan aikaan toisaalta tutulla rakennusmiehellä oli Primastar ja oli kovasti tyytymätön. Ainakin mystisiä sähkövikoja joita ei merkkihuolto saanut kuntoon. Onko sitten vain Nissanin tekele huonompi? En suoraan uskalla näin sanoa koska olihan tuo Raksa-Antin Primastar oleellisesti kovemmalla käytöllä.

Jaa niin, Vivarossa kuutosvaihde oli mielettömän pitkä ja talvirajoitusten aikaan käyttökelvoton, olisiko syy vaihteistovikoihin jos ei kestä kuutosella väännättämistä? Meidän autossa ei laatikon kanssa ollut mitään ongelmia mutta ainakin itse ajelin kyllä talvirajoitusten aikaan viitosella mutta sosiaalikäytössähän tuo meillä oli eli en tiedä muiden ajotapoja.

Vanhempi Transit meillä oli joskus aikoinaan mutta se oli siis takavetoaikaa, kamala traktori, pahempi kuin Haisuli mutta toimi kyllä. Ei voi kuitenkaan verrata uudempiin mitenkään (paitsi viimeisiin takavetohaisuleihin) mutta yhden 2000 kilsan setin ajoin autovuokraamon tilataksi-Transitilla, tai siis pienoisbussilla. Ero oli valtava tuohon vanhaan ja tämä oli kaikin puolin ok peli. Hiljainen mutta korivalmistajat laittanevat noihin paljon äänieristystä lisää. Moottori oli kiva, hiljainen ja sivistynyt ja alusta mukava. Bonusta sähkölämmitteisestä tuulilasista koska paluumatkalla satoi 700 km alijäähtynyttä vettä.
 
Penguin sanoi:
TM:ssä on vaikea ymmärtää sitä, että Hiace on pomminvarma laitos. Aivan hirveä ajaa kaikin puolin ja teknisesti vanhanaikainen, mutta toimii. Etenkin yrityskäytössä vain sillä merkitystä, että se firman työkalu ei makaa korjaamolla.

Totta, enkä tällä vähäisellä kokemuksella ala foorumin autoakvavitixin kanssa kiistelemään, liekö edes TM:n koeajajat uskaltaisivat.

Toki sen verran pitää yrittää että onneksi hiacea ei vaivaa turbo, jarru tai ruosteviat...puhumattakaan sähkövioista.
 
Penguin sanoi:
TM:ssä on vaikea ymmärtää sitä, että Hiace on pomminvarma laitos. Aivan hirveä ajaa kaikin puolin ja teknisesti vanhanaikainen, mutta toimii. Etenkin yrityskäytössä vain sillä merkitystä, että se firman työkalu ei makaa korjaamolla.
Minkäsikäsistä haisuista on kyse mitkä on huonoja ajaa jne..?