https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Pakettiauton tavaratilaan lattiamatto

Ironic32

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Onkos tietoa, mistä kannattaisi haeskella pakettiauton tavaratilaan mattoa? Noitahan saa varmasti merkki-/mallikohtaisina tietenkin marmorilta, mutta varmaan halvemmalla muualtakin.

Toinen vaihtoehto voisi olla jokin kestävä metritavara, josta voisi itse leikellä sopivan kokoisen maton.

Ensisijainen tarve olisi, että kestäisi edes jossakin määrin kelkalla täräyttää konttiin, eli lähinnä nuo suksien ohjurithan tuossa tuota syö, jos on syödäkseen.

Ja jos nyt mallikohtaisiin mennään, niin kyse siis 09 T5 Transporterista ja pitkästä mallista.
 
Olisiko vanerilattia mitään? Ei ruttaudu kasaan, vaikka kelkalla päältä ajaisi ja jossain ~12 mm vanerissa olisi jo vähän kulumavaraakin. Kumimattoa saa metritavarana ja helppo leikellä, kelkan kanssa toimivuudesta jää pieni epäilys. Muita, myös kestäviä materiaaleja löytyy useista mattoliikkeistä, mutta paikallaan pysyvyyden kanssa on sitten taas haasteita.
 
Penguin sanoi:
Olisiko vanerilattia mitään? Ei ruttaudu kasaan, vaikka kelkalla päältä ajaisi ja jossain ~12 mm vanerissa olisi jo vähän kulumavaraakin. Kumimattoa saa metritavarana ja helppo leikellä, kelkan kanssa toimivuudesta jää pieni epäilys. Muita, myös kestäviä materiaaleja löytyy useista mattoliikkeistä, mutta paikallaan pysyvyyden kanssa on sitten taas haasteita.

Tehtaan vaneri on jo pohjassa, mutta kärryssäkin tuo tykkää vähän huonoa noista suksista. Ajatuksena olisi siis "säästää" tuota pohjavaneria ja ottaa ne kulumat siihen mattoon. Kiinnitys on tietysti hyvä kysymys myös, mutta jonkin sortin elastinen liimamassa voisi olla toimiva, eli saisi tarvittaessa irtikin.

Voisihan siihen päälle tietysti heittää toisen vanerilevynkin, jolloin kulumat tulisi siihen ja tarvittaessa uusisi vain sen aina. Tuon kun tekisi sopivasti muotoonsa, niin pysyisi nätisti paikallaankin ja voisipa tuon tarvittaessa parilla ruuvilla napata kiinnikin alempaan vaneriin.
 
Toimisko ihan 3mm kumimatto muotoon leikattuna? Noitahan saa eri kovuisina, eikä perus nbr eli öljynkestävän hinta varmaan ole kummoinen jossain paikallisessa etrassa(tjsp).

Toimisko kiinnitys velcrolla, liimais/nitoisi vaneriin pätkät ja sitten itseliimautuvaa kumia vasten, pysyis paikallaan ja olis helppo ottaa pois esim puhdistaista/uusimista varten.
 
karhunik sanoi:
Toimisko ihan 3mm kumimatto muotoon leikattuna? Noitahan saa eri kovuisina, eikä perus nbr eli öljynkestävän hinta varmaan ole kummoinen jossain paikallisessa etrassa(tjsp).

Toimisko kiinnitys velcrolla, liimais/nitoisi vaneriin pätkät ja sitten itseliimautuvaa kumia vasten, pysyis paikallaan ja olis helppo ottaa pois esim puhdistaista/uusimista varten.

Varmaankin toimisi. Ei tietysti haittaisi, jos olisi öljynkestävä. Matossa / ylimääräisessä levyssä pitäisi tosiaan olla kohtalaisen helppo mahdollisuus uusia / irroittaa se tarvittaessa. Maton vaan pitäisi tosiaan olla jokseenkin kovaa materiaalia, ettei nyt ihan heti kulu suksien kohdalta puhki. Toisaalta voisi käydä sellainenkin ratkaisu, että ne matot jotenkin laittaisi vain suksien alle tulevalle osalle lattiaa.

Tosiaan mattojen osalta jos löytyisi linkityksiä johonkin sivuille, niitä ottaisin kiitollisena vastaan. Jotain motonetin autotallin mattoa juuri tuollaisina 40cm leveinä pätkinä löytyi parin sekunnin googlettelulla, mutta tuonkaan kestosta ei ole mitään hajua.

Edit, siis tätä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/424154/Autotallimatto-550-x-40-cm
 
Aikoinaan kokeilin kumimattoa ja voin kokemuksesta sanoa, ettei toimi. Kelkka pysähtyy kuin seinään, kun suksien ohjainraudat ottaa kiinni mattoon. Laitoin pohjavaneriin kiinni 2 puulistaa per suksi. Todella helppo ajaa kelkka kyytiin, kun ohjainraudat ei ota mihinkään kiinni.
 
jantsa sanoi:
Aikoinaan kokeilin kumimattoa ja voin kokemuksesta sanoa, ettei toimi. Kelkka pysähtyy kuin seinään, kun suksien ohjainraudat ottaa kiinni mattoon. Laitoin pohjavaneriin kiinni 2 puulistaa per suksi. Todella helppo ajaa kelkka kyytiin, kun ohjainraudat ei ota mihinkään kiinni.

Ok, kiitoksia tiedoista. Hieman kyllä mietinkin noiden kumimattojen luistoa. Kova, kulutusta kestävä muovimatto voisi olla siis mattoratkaisuna toimivampi.

Tässä pitäisi toisaalta yrittää löytää sellainen ratkaisu, ettei se merkittävästi haittaa muuta käyttöä ja on tarvittaessa palautettavissa kohtuullisin kustannuksin myös alkuperäistä vastaavaksi.
 
Tässä mentiin nyt tällä kertaa tuolla Penguinin ehdotuksella hieman jatkojalostettuna. Eli vaneri varustettu rullilla, jotta levy liikkuu kätevästi. Nopea ja aika helppo ratkaisu eikä loppupeleissä pahan hintainenkaan. Tuollainen 18mm filmivaneri kestää kuitenkin varmasti useamman talven ja on helppo uusia, jos tarve vaatii. Nykyistä ratkaisua kestää vajaat puoli metriä vetää ulos kontista ja kestää vielä tällaisen 85kg keijukaisen istahtaa reunalle levyn keikkaamatta, eli saattaa joissain tapauksissa helpottaa muitakin lastauksia.