https://tummennuskalvot.fi/

Pa-lämmittimien päästöt

-TimoS-

Klassikko
Liittynyt
22.12.2013
Nyt, kun kaikki ovat päästöjä kurkkuaan myöten täynnä, niin tuli mieleen asia noista härveleistä.
Onkos mitään direktiiviä mitä pa-lämmittimet saavat päästää ilmoille; bensa/diesel ?
Kattia, dpf jne.




 

Liitteet

  • Weba.jpg
    Weba.jpg
    237,9 KB · Katsottu: 237
Webaston päästöjä voi säätää käytännössä co2-säätöä muuttamalla. Jälkiasenteisissa tuo vaatii thermotestin, tehdasmalleissa onnistunee esimerkiksi VAG:n tapauksessa VCDS:llä.

Tuo käytännössä lisää tai vähentää polttoaineen kulutusta ja sillä voidaan kompensoida korkeuden tuomaa ilman ohenemista. Ns. ahdinta näissä ei ole, vaan paloilmapuhallin lykkää täystehovaiheessa ilmaa sen mitä saa palopesää kohti, jonne sitten lykätään polttoaine, joka tuottaa lämpöä palaessaan. Palaminen on toimivassa webassa varsin puhdas prosessi, eikä sieltä tule dieselissä kuin hiukan käryä starttivaiheessa. Putki on yhtä äänenvaimenninta lukuunottamatta usein "suora putki" ulos ilman sen suurempia jälkikäsittelyjuttuja.

Päästöt... no ne on mitä on. Vähemmän kuitenkin ilmeisesti kuin lämmittämättömällä moottorilla saman lämpeämisen aikaansaamiseksi syntyvät.
 
Kotitalouksien öljypolttimet huolletaan vuoden-parin välein ja pa-lämmittimet vasta kun eivät toimi.. Saattaa sitä hiukkasta noista käytännön elämässä aika kivasti lähteä, uutena tilanne toki toinen.
 

Liitteet

  • Emissions and Energy use.jpg
    Emissions and Energy use.jpg
    168,4 KB · Katsottu: 249
Uudempien nokivasaroiden tapauksessa olisi parempi. Vanhempien tapauksessa asia ei ole aivan niin selvä. Toivoa soppii että jotain päästölaitteita saadaan lämmittimiinkin.
 
repomies sanoi:
Toivoa soppii että jotain päästölaitteita saadaan lämmittimiinkin.

Miksi ihmeessä tuota FAP, SCR yms. tekniikkaa pitäisi nyt tuoda myös näihin lämmittimiinkin ja tappaa koko business? Tuo tulee joka tapauksessa kuolemaan ihan sitä mukaa kun autot sähköistyy, niin... :rolleyes:
 
HiTec sanoi:
Miksi ihmeessä tuota FAP, SCR yms. tekniikkaa pitäisi nyt tuoda myös näihin lämmittimiinkin ja tappaa koko business? Tuo tulee joka tapauksessa kuolemaan ihan sitä mukaa kun autot sähköistyy, niin... :rolleyes:

Koska ne saastuttavat? Minun mielestäni siinä on ihan validi syy.

Sähköauto hyötyisi diesel-lämppäristä talvisena range-extenderinä. En näe miksi sähköistyminen veisi markkinat lämmittimiltä, elleivät ranget parane oikein kunnolla.
 
Näin hatusta vedettynä tuntuu pa-lämppäreistä iso osa on työkokoneissa, kaiken maailman kopeissa, veneissä ja sellaisissa laitteissa että verkko tai akku ratkaisu ei ole kovin toimiva.
Eli varmaan eivät katoa mutta tekniikka kehittyy niissäkin.
 
repomies sanoi:
Sähköauto hyötyisi diesel-lämppäristä talvisena range-extenderinä. En näe miksi sähköistyminen veisi markkinat lämmittimiltä, elleivät ranget parane oikein kunnolla.

Koska sähköllä voidaan vaikkapa lämpöpumpputekniikalla tehdä sitä lämpöä sinne koppiin ihan niin paljon kuin halutaan. Ja jos noihin pa-lämppäreihin aletaan jotain SCR:ää tuomaan mukaan, niin paitsi että niiden hinta about 3x nykyisestä, mutta myös niiden käytöstä tulee epämukavaa AdBlue-leikkimisten myötä, joka se kusikin jäätyy jo -11 pakkasessa = just silloin kun tuota webaa polteltaisiin. Toki lisäksi sähköautoilijako mukamas sitten alkaisi tankkailemaan löpöä weballeen vs. että autossa olisi lämpöpumppu, jep jep :rolleyes:
 
Lämppäri voisi polttaa pirtua, joka vissiin luokitellaan uusiutuvaksi. Toki sekin tuottaa hiilidioksidia.

Tuo lämppärivalmistajien kartelli selvittääkin, miksi esim. Webasto maksaa saman kuin ennenkin vaikka halpiskopio on markkinoilla.
 
HiTec sanoi:
Koska sähköllä voidaan vaikkapa lämpöpumpputekniikalla tehdä sitä lämpöä sinne koppiin ihan niin paljon kuin halutaan.

Sen lämpöpumpun hyöty on jokseenkin 0 tuolla Lapin kylmissä talvissa, missä ajetaan pitkiä matkoja. COP lähenee rajatta ykköstä, kun pakkasta alkaa olla vähän enempi. Silloin kun lämppäriä kaikkein eniten tarvitaan, lämpöpumppu ei auta mitään.

Ehdottomasti pitää saada tuommoiset saastelähteet kuriin. Jos se tarkoittaa sitä, että jokin lämppärityyppi ei enää ole kilpailukykyinen, niin sitten se on niin. En usko, että bensaversioista tulee merkittäviä hiukkaspäästöjä. Yksi naula lisää dieselien arkkuun.
 
repomies sanoi:
Sen lämpöpumpun hyöty on jokseenkin 0 tuolla Lapin kylmissä talvissa, missä ajetaan pitkiä matkoja. COP lähenee rajatta ykköstä, kun pakkasta alkaa olla vähän enempi. Silloin kun lämppäriä kaikkein eniten tarvitaan, lämpöpumppu ei auta mitään.

Ehdottomasti pitää saada tuommoiset saastelähteet kuriin. Jos se tarkoittaa sitä, että jokin lämppärityyppi ei enää ole kilpailukykyinen, niin sitten se on niin. En usko, että bensaversioista tulee merkittäviä hiukkaspäästöjä. Yksi naula lisää dieselien arkkuun.
Yksi hyvä syy pitäytyä edelleen omassa dieselissä.
 
Äärimmäisyyksiin menevää pilkunnussintaa kun esim. ha-weba kuluttaa jonkun 0.6 L /h ja ei käy täydellä teholla koko 30-max kovilla pakkasilla 45 min. Päästöjä ei huomaa parkkipaikalla millään mittarilla paitsi jos vie nenänsä sinne pakoputken suulle.
 
Tuon 2008 jälkeen on lämmittimetkin muuttunut sen verran ettei vastaa mitenkään tätä päivää.
 
mvt sanoi:
Äärimmäisyyksiin menevää pilkunnussintaa kun esim. ha-weba kuluttaa jonkun 0.6 L /h ja ei käy täydellä teholla koko 30-max kovilla pakkasilla 45 min. Päästöjä ei huomaa parkkipaikalla millään mittarilla paitsi jos vie nenänsä sinne pakoputken suulle.
Kyllä. Täysin hukassa tuntuu monella olevan suhteellisuuden taju, tässäkin asiassa. Montakohan PA-lämmitintä tuottaa samat hiukkaspäästöt kuin yksi matkustajalaiva? Satatuhatta vai miljoona?
 
repomies sanoi:
Koska ne saastuttavat? Minun mielestäni siinä on ihan validi syy.

Sähköauto hyötyisi diesel-lämppäristä talvisena range-extenderinä. En näe miksi sähköistyminen veisi markkinat lämmittimiltä, elleivät ranget parane oikein kunnolla.

Vähän off-topic, sorry, mutta kyllä täällä Kehä III:n sisäpuolella arvatenkin enemmän saastuttavat 600 neliön tonteillaan Design-taloissaan 200 päivänä vuodessa takassa puita polttavat isännät.
 
setämies-73 sanoi:
Vähän off-topic, sorry, mutta kyllä täällä Kehä III:n sisäpuolella arvatenkin enemmän saastuttavat 600 neliön tonteillaan Design-taloissaan 200 päivänä vuodessa takassa puita polttavat isännät.
totta.
tosin täällä meillä naapurin isäntä on hieman vanhempaa polvea (kun ei ole design talo) ja polttaa kaiketi myös kaikki roskat saunanpesässä...
 
Kaapo sanoi:
totta.
tosin täällä meillä naapurin isäntä on hieman vanhempaa polvea (kun ei ole design talo) ja polttaa kaiketi myös kaikki roskat saunanpesässä...
Vai pitäisikö ne päästää Itämereen?
 
jkvi sanoi:
Vai pitäisikö ne päästää Itämereen?
no täällä on ihan kierrätyspisteet muoville ja pahville ym. ihan alle 1km etäisyydellä.
ei vaan pappa raaski vetää 200D mersua tulille, jotta veis roskat pois ja roskiskin on pienintä mahdollista kokoa, jotta ei ole kuluja...
 
setämies-73 sanoi:
Vähän off-topic, sorry, mutta kyllä täällä Kehä III:n sisäpuolella arvatenkin enemmän saastuttavat 600 neliön tonteillaan Design-taloissaan 200 päivänä vuodessa takassa puita polttavat isännät.

Ei ole design-taloa ja tonttiakin on pikkasen enempi vaikka Kehä-III sisäpuolella asustetaankin, mutta siltikään en tunne en sitten niin pienintäkään omantunnon tuskaa noina pakkaspäivinä kun mekin tuossa Tiilerissämme sen pesällisen illassa polttelemme jo 3-4v liiterissä kuivunutta puhdasta puuta. Tosin en myöskään tunne itseäni millään muotoa ympäristörikolliseksi vaikka ihan jopa kauko-ohjattavan Webaston tuohon nykyiseen dieseliini lisävarustelistalta mukaan ruksinkin. Tietty tässä kohtaa sen verran on tavat muuttuneet, että nykyisin seka-tankkaan autoani talvisin niin että tankissa on sen 15...25% HVO:ta, jolloin tuo Webakin enempi tuoksuu kynttilälle kuin käryää nokiselle dieselille 8)
 
setämies-73 sanoi:
Vähän off-topic, sorry, mutta kyllä täällä Kehä III:n sisäpuolella arvatenkin enemmän saastuttavat 600 neliön tonteillaan Design-taloissaan 200 päivänä vuodessa takassa puita polttavat isännät.

Totta, sen näkee OKT-taajamien talvisista ilmanlaatumittauksista. Eipä nouse kerrostalojen liepeillä hiukkaspäästöt ihan samaan malliin kuitenkaan talvisin. Molempi pahempi, tietysti.

Kun pyritään parantamaan ilmanlaatua, tehokkainta on tarttua siihen pahimpaan saastuttajaan. Talvisin se on omakotitaloalueilla puun pienpoltto. Toisaalta tuntuu typerältä vaatia entistä tiukempia päästörajoja vain polttomoottoreille, jos lisälämppäri tekee useampaa kertaluokkaa pahemmat päästöt.

Nenä kertoo yleensä aika paljon. Täälläpäin talvisin nenään käy puun pienpolton käry, ja VR:n dieselveturien joutokäynti, mikäli sattuu tuulen alapuolelle lähelle ratapihaa. Pitävät koneet käynnissä ilmeisesti läpi talven, vaikka verurit eivät liikkuisi. Eikä mahda olla mitään päästölaitteita, tai jos on jotain, niin ei ainakaan ole häävejä. Kesäisin puolestaan käryävät mopot ja ruohonleikkurit, joissa ei ole mitään päästölaitteita myöskään.
 
HiTec sanoi:
Ei ole design-taloa ja tonttiakin on pikkasen enempi vaikka Kehä-III sisäpuolella asustetaankin, mutta siltikään en tunne en sitten niin pienintäkään omantunnon tuskaa noina pakkaspäivinä kun mekin tuossa Tiilerissämme sen pesällisen illassa polttelemme jo 3-4v liiterissä kuivunutta puhdasta puuta. Tosin en myöskään tunne itseäni millään muotoa ympäristörikolliseksi vaikka ihan jopa kauko-ohjattavan Webaston tuohon nykyiseen dieseliini lisävarustelistalta mukaan ruksinkin. Tietty tässä kohtaa sen verran on tavat muuttuneet, että nykyisin seka-tankkaan autoani talvisin niin että tankissa on sen 15...25% HVO:ta, jolloin tuo Webakin enempi tuoksuu kynttilälle kuin käryää nokiselle dieselille 8)

Joo, pesällinen rutikuivaa puuta pakkaspäivänä on eri juttu kun kosteaa puuta 200 päivänä vuodessa takassa + paljun lämmitykset päälle. Tietysti kovina pakkaspäivinä ilma usein seisoo ja inversiokerros pitäö sen savuvaipan jossain 5 metrin korkeudessa.

En minäkään kauheasti tunne huonoa omaatuntoa jos Volvon Webasto on käytössä pakkasaamuina. Tuo ei juuri edes tuoksu nokkaan jos vertaa faijan vanhaan Jaguariin, jossa Webaston käyttö aiheutti silmien kirvelyä myös auton sisällä.