https://tummennuskalvot.fi/

Päästömanipuloinnista jatkossa seuraamusmaksu

HiTec

Legenda
Liittynyt
4.4.2017
Enää ei selviäkään pelkällä pään taputuksella jos on mennyt autonsa päästölaitteistoja manipuloimaan :-\

https://www.is.fi/autot/art-2000009209543.html
UUDESSA lakimuutoksessa ehdotetaan niin sanottujen päästömanipulaatioiden entistä selkeämpää kieltämistä ja tuntuvampaa sanktiointia, kertoo Liikenne- ja viestintäministeriö.

Päästömanipulointi tarkoittaa auton päästöjä vähentävien laitteiden toiminnan kiertämistä kuten esimerkiksi pakokaasuja puhdistavien DPF-hiukkassuodattimien ja Adblue-lisäainetta käyttävien SCR-ureajärjestelmien ohittamista.

Manipulaatioiden taustalta löytyvät useimmiten taloudelliset syyt, sillä niiden avulla autojen korjaus- ja huoltokuluissa on voinut säästää jopa tuhansia euroja.

Uuden sääntelyn myötä päästömanipulaatioista rangaistaisiin liikennevirhe- ja seuraamusmaksuin, joista jälkimmäisen määräisi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

– Otamme jälleen tärkeitä askeleita liikenteen päästöjen vähentämiseksi, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka kommentoi asiaa tiedotteessa.

Tarkoituksena on kitkeä päästömanipulaatioihin perustuva liiketoiminta sekä päästömanipuloitujen ajoneuvojen käyttö tieliikenteessä, ja näin vähentää etenkin liikenteen päästöjä.

Hallituksen nyt eduskunnalle antamasta esityksestä käydään seuraavaksi lähetekeskustelu, jonka jälkeen esitys siirtyy valiokuntaan.

Tavoitteena on, että lakimuutos tulisivat voimaan vuoden 2023 alusta.

Päästömanipulaatioita ovat selvitysten mukaan harrastaneet osin runsainkin mitoin niin yksityiset kuluttajat kuin ohituspalveluja tarjoavat yrityksetkin.
 
Jos ?

Toki diesel autoja on paljon mutta kuinkahan moneen prosenttiin on tehty säätöjä/ muutoksia standardiasetuksiin ?

Olisiko kolmannekseen ?

Mun kalusteet vakiot, tosin egr ohjelmoitu pois joskaan ei tiedä olisiko taas pyyhitty tuokin yli  :p
 
Olisi hyvä löytää tapa löytää kaikki manipulaatiot ja laittaa havaittuihin muutoksiin sanktio ja ajokielto päälle. Päästöjutut on tarkoitettu pysyviksi
 
Suomessa liikkuu tuhansia ajoneuvoja, eri ikäisiä, joissa edellämainittua päästömanipulaatiota on harrastettu eri muodoissa. Joutunevatko nyt sitten laittamaan ajokkinsa lailliseen kuntoon? Useat ajoneuvot on "viritelty" jonkun edellisen auton omistajan toimesta ja nykyinen omistaja ei välttämättä edes tiedä mitä aiemmin autoon on tehty. Vai onko näitä manipulaatioita tarkistettu katsastusten yhteydessä jo nykyisen lain aikana?
 
Tässä on äkkiä kymmenillätuhansilla suomalaisilla jännät paikat tulevissa katsastuksissa. Noita dieselejen tukkeutuvia häkäponttöjä on tyhjennelty ja asiaa vahtivia sähköaivoja tyhmennelty jo jokunen vuosikymmen.

Onhan se pitänyt olla tiedossa, että tuommoisen hiukkasloukun manipulointi on laitonta. Silti käy noita dieselistejä vähän sääliksi.
 
Ilmeisesti valvonta katsastuksissa ja mikäli jää kiinni, niin hylätyn leiman lisäksi vielä tragicomille joutuisi makselemaan seurantamaksuja. Noh, onneksi nykyisellään nuo päästörajat ovat katsastuksessa niin eihän tuosta kiinni jää. ;D

Mutta mikäli valvonta tehostuu niin kyllä siinä on useampi autoilija ihmeissään. Ei voi tykätä eikä kannattaa tuota(kaan) uudistusta. Siihen on tyäsin järkiperusteiset syyt miksi dpf/scr poistetaan käytöstä.
 
Millähän katsurit näitä meinaa oikein tutkia? Lähinnä mahdollisia softamuutoksia?

Melkoisesti täytyisi kokemusta olla eri autoista, jos katsastuksen aikana aletaan jokaisen auton karttoja tarkistelemaan. Fyysiset muokkauksen pystyy tietysti helpommin huomaamaan.

EDIT: Minusta huijaukset kuuluu sanktioida periaatteellisella tasolla, mutta mites sitten hoidetaan nämä "ei kunnossa olevat autot"? Vähän väliä liikenteessä näkee autoja, joissa ihan selkeästi jotain vikaa (uudehkojakin), kun pakoputkesta tulee aivan mustaa tavaraa pihalle ja takana ajaessa haju sellainen, että päätä alkaa särkeä hetkessä... Eli esim. öljynkulutus on luokkaa 1-2l/tonni, mutta ajellaan vaan kun ei ns. rikki ole. Katsastuksessa menee läpi, mutta pakoputkestahan ne öljyt pihalle tulee. Käräytä kaveri meininki käyttöön..?
 
jnf sanoi:
Millähän katsurit näitä meinaa oikein tutkia? Lähinnä mahdollisia softamuutoksia?

Melkoisesti täytyisi kokemusta olla eri autoista, jos katsastuksen aikana aletaan jokaisen auton karttoja tarkistelemaan. Fyysiset muokkauksen pystyy tietysti helpommin huomaamaan.
Esim. lastutuksia ym. kommervenkkejä lienee tehty ilman muutoskatsastusta eli laittomasti aika moneen kulkineeseen, niin dieseleihin kuin bensoihinkin. Ammattiliikenne sitten vielä asia erikseen, jossa on paikoin jo leivästä kysymys huonosti toimivien järjestelmien takia. Pitkään on valvonnan kiristämisestä puhuttu, mutta tuloksista vähemmän - jospa nyt syntyy jotain valmista...
 
Mikään ei muutu, koska katsastuksessa ei edelleenkään päästä todentamaan tehtyjä muutoksia. Mikään muu taho noita ei voi kytätä ja merkkikorjaamot vain kertovat asiakkaalle asiasta jos sellaisessa paikassa huoltaa ja takuuta töille ei anneta, esim. jakopäät yms.
 
En tiedä katsureista mutta liikenteessä jos näkee teini-ikää lähestyvän kolmikirjaimisen saksalaismerkin jossa pakoputket on vaihdettu sen kokoisiin että tekniikkakokoa isompikin futispallo holahtaisi rööristä sisään, pitää samanlaista ääntä kuin lauma traktoreita ja lintuja pitäisivät huutokilpailuja ja kiihdytettäessä jää musta savu leijailemaan auton taakse saattaisin epäillä että kyseinen 335d pitää sisällään jotain ohjelmanpätkää joka tehtaalta tuleessaak ei ole ollut auton aivoissa.
 
JiiJii71 sanoi:
En tiedä katsureista mutta liikenteessä jos näkee teini-ikää lähestyvän kolmikirjaimisen saksalaismerkin jossa pakoputket on vaihdettu sen kokoisiin että tekniikkakokoa isompikin futispallo holahtaisi rööristä sisään, pitää samanlaista ääntä kuin lauma traktoreita ja lintuja pitäisivät huutokilpailuja ja kiihdytettäessä jää musta savu leijailemaan auton taakse saattaisin epäillä että kyseinen 335d pitää sisällään jotain ohjelmanpätkää joka tehtaalta tuleessaak ei ole ollut auton aivoissa.
Nuo teini-ikäiset 35deet omaa aika paljon potentiaalia, suht helposti taiotaan 350-400 hepoa ja samalla lähtee kätevästi turhat saastelaitteet putkesta. Voisi olla ihan mukava ajopeli. :D
 
jnf sanoi:
Millähän katsurit näitä meinaa oikein tutkia? Lähinnä mahdollisia softamuutoksia?

Ainoa vaihtoehto on mitata. Miten noin käytännössä, jaa-a. Ajetaanko auto dynolle, polkastaan ja mitataan niin tehot, väännöt kuin päästötkin, joita sitten verrataan ns. tehdasarvoihin -ko ???
 
Itselläni on ollut noita F-sarjan BMW R6 dieseleitä 5 kpl viimeisen 6 vuoden aikana. Loistavia moottoreita.

BMW:n merkkihuoltoon kun vein (yhtä noista) autoa ja sanoin, että älkää muuttako softia, oli vastauksena, että ei me ikinä näissä muuteta softia ilman lupaa kun valtaosa on ohjelmoituja.

Nyt on vaan noita vakioita talon pihassa.
 
Luultavasti tulossa jonkinlaiseen alennusmyyntiin näitä norminkiertolaitteita, kyllä ainakin osa käyttäjistä säikähtää tällaista uutisointia. Tosin on noi isot dieselit olleet alessa jo muutenkin. 
 
Mun puolesta jokaiselle hiukkasloukun poistajalle saisi lätkäistä sakot tai auto ajokieltoon. Varmasti katsastuksessa nähdään pakoputken päästä onko loukku paikallaan. Hiukkaspäästöt tai "voimasavu" on kyllä oikeasti ihmisille vaarallista ainakin kaupunki/taajamaympäristössä. SCR systeemien osalta/typenoksidit ei liene Suomessa suurta ongelmaa.
 
En nyt tiedä viitsiikö laittaa alelaariin 20t ajettua 3l tupaöljylaitetta.
Heti uutena napattu loukku +kusi systeemit autotallin hyllyyn.
Äkkiä ne ruuvaa kiinni, mutta ohjelmakin pitää muuttaa.
 
Lähinnä hävettäisi ajaa savuavalla ja käryävällä autolla.
 
ovi sanoi:
Lähinnä hävettäisi ajaa savuavalla ja käryävällä autolla.

Kyllä käryt ja savut on melko vähissä hyvin ohjelmoidussa uudessa autossa, toki hiukkasia sieltä tulee.
 
Hiukkassuodattimen suolistuksiin olisi kyllä hyvä saada joku valvontamenetelmä aikaiseksi. Pienhiukkaset ovat kuitenkin aidosti ikävä juttu taajamissa.

Ei siinä paljon uudet ja hienot euroluokat auta, kun käyttäjät voivat ihan vapaasti poistaa suodattimet.
 
VILLE66 sanoi:
Kyllä käryt ja savut on melko vähissä hyvin ohjelmoidussa uudessa autossa, toki hiukkasia sieltä tulee.
Ei se sitä muuta miksikään, että minua hävettäisi.
 
Millä logiikalla nämä viripajat yms saastelaitteiden poistajafirmat saavat edes pyörittää tälläistä liiketoimintaa jossa asiakkaan kärrystä tulee laiton?
 
Nopeasti tulee autokaupoillekin muutos. Varastot täynnä manipuloituja autoja. Mitähän meinaa laittomilla autoilla tehdä!
 
Rascasse sanoi:
Nopeasti tulee autokaupoillekin muutos. Varastot täynnä manipuloituja autoja. Mitähän meinaa laittomilla autoilla tehdä!

Jos on vain ohjelmallinen muutos, niin takaisinohjelmointi on 10 min homma. Ei edes maksa mitään, jos on aikanaan valinnut oikein ohjelmoijan.
 
Takapainoinen Taapertaja sanoi:
Ei edes maksa mitään, jos on aikanaan valinnut oikein ohjelmoijan.

Mutta ei autokaupat taida tietää millaista ohjelmallista tapausta/kalustoa heillä on varastoissaan.
 
Siinä ei paljon koodinpätkät auta jos on dpf leikattu auki ja nakattu sisuskalut tunkiolle, taikka revitty kusivehkeet irti autosta. :D