https://tummennuskalvot.fi/

Päästöistä hylsy katsastuksessa.

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Asian tuntijoiden arvioita kaivataan...

Focus MK1 -99 Zetec 1,6 päästöt

Katsastuksessa hylsy.

o2, pitoisuus joutukäynnillä: "Runsas happipitoisuus vääristää päästöarvoja".

Lambda-arvo: "Lambda arvo poikkeaa sallitusita arvoista korotetulla pyörintänopeudella".

O2% tyhjäkäynnillä = 11,1
Lambda kierroksilla = 1,29

Pakoputki ei tunnu vuotava.

Lambda vaiva kaiken takana?
Vai jotain vakavampaa?
 
Mulla aikoinaan -91 Accord pomppasi samasta syystä. Syylliseksi paljastui, tosin vasta merkkarilla, löysällä ollut tarkastusproppu pakoputkessa ennen kattia. Tuosta propusta pystyi siis mittaamaan päästöt ennen kattia ja se oli löystynyt/jäänyt löysälle joskus aiemmin. Tuosta onnettoman pienestä reiästä pääsi imeytymään niin paljon ilmaa pakokaasujen mukaan, että se sai jäännöshappiarvon hyppäämään taivaisiin.
Eli sen putken ei välttämättä tarvitse vuotaa ulospäin, jotta arvot menevät sekaisin.
 
jrinnes sanoi:
.
Eli sen putken ei välttämättä tarvitse vuotaa ulospäin, jotta arvot menevät sekaisin.

Totta, eipä tullut se mieleenkään, kiitos vinkistä, pitää tutkailla kun saa auton näkyviin.
 
Autoalan asiantuntija en ole mutta lähipiirissä on pari kertaa tullut hylsy juurikin viallisen lambadan aiheuttamien päästöjen takia. Tai ainakin lambdan vaihtamalla päästöt ovat tulleet kuntoon.
 
Saabien kanssa tuuskatessa on jäänyt hihaan seuraavia päätelmiä:

Jos happiarvo on ollut korkea kierroksilla, lambda arvoon ei ole luottamista vaan happi sotkee sen.
9/10 tapauksista ollut vuoto putkessa.
Mutta myös imupuolen vuoto on aiheuttanut samaa.
Missä kunnossa on pakosarja? Ettei olis halki? Onko mustia paikkoja?

Mutta jos putki/imupuoli ei vuoda niin sitten en keksi? Lamdan ei pitäis happiarvoa sotkea käsittääkseni vaan päinvastoin.
 
Kannattaa varmaan ihan ensin laittaa auto käyntiin ja pyytää samalla joku tukkimaan pakoputken päätä vaikka kengällä tai rätillä kun samalla itse kuuntelet auton alla mahdollisista vuotoa putkessa. Vika voi tosiaan ihan hyvin olla lambdassakin, mutta mikäli auto toimii, eli käy tyhjäkäyntiä hyvin ja myös vetää hyvin, niin silloin vika on todennäköisesti vuotavassa putkessa.
Lambda-anturi maksaa kuitenkin jonkin verran, joten tuon hintaluokan autossa kannattaa tutkia tuo halvempi vaihtoehto ensin. :)

Ja kuten tuRboman sanoikin, niin imuilmavuoto on myös mahdollinen.
 
jrinnes sanoi:
Lambda-anturi maksaa kuitenkin jonkin verran, joten tuon hintaluokan autossa kannattaa tutkia tuo halvempi vaihtoehto ensin. :)

Kaikkkiaan 17€.... niin eipä vaihto konkurssia tee.

jrinnes sanoi:
Ja kuten tuRboman sanoikin, niin imuilmavuoto on myös mahdollinen.

Aivan, pilottia siis myös mukaan tutkintaan. Sillä ainakin joskus on saanut painannettua imuvuotoja kirrosten muuttien pilotin mentyä palotapahtumana mukaan.

Auto toimii normaalisti vakkari kuskin mukaan.

Nyt juur tuli miele että tehostin ääntelee jotenkin kun ilmattiin jarruja, vuotoa siis tehostin linjassa tms.....?

 
No jos se anturi on noin halpa, niin johan tuo kannattaa sitten vaihtaa joka tapauksessa. Koska kyllähän se väkisinkin karstoittuu ja nokeentuu ajan kanssa siellä pakoputkessa.
 
Yleensä kaikista halvimmat lambdat ja anturit, ei tiedä muuta kuin myöhemmin lisää ongelmia.
 
fourvalve sanoi:
Yleensä kaikista halvimmat lambdat ja anturit, ei tiedä muuta kuin myöhemmin lisää ongelmia.

Pitää paikkansa, enkä ainakaan itse ole koskaan kuullut noin halvasta anturista. Omasta mielestä kyseessä on juurikin sellainen osa, mitä ei pidä vaihtaa ellei se aiheuta ongelmia.

Alkuperäiseen kysymykseen liittyen äänestän myös vuotavaa pakoputkea. Auto ei kävisi kierroksilla ollenkaan tuollaisilla lambda-lukemilla.
 
nokonzok sanoi:
Alkuperäiseen kysymykseen liittyen äänestän myös vuotavaa pakoputkea. Auto ei kävisi kierroksilla ollenkaan tuollaisilla lambda-lukemilla.

Siispä aloitettaan siitä tutkinta - tulppaa putken päähän ja kuuntelemaan.
 
Muinaisella Lada-kaudellani oli jokavuotinen proseduuri seuraava:
Ennen katsastusta mentiin tutun huoltoliikkeen pakeille. Laitettiin mittarit kiinni ja säädettiin kaasutin sallittuihin lukemiin. Otettiin tuloste ja siihen leima. Sitten säädettiin kaasutin siten, että autolla pysyi ajamaan. Noilla päästölaillisilla säädöillä kun se tuppasi nykimään, käymään huonoa tyhjäkäyntiä ja olemaan  lämpimänä huono käynnistyjä.  :rolleyes:
 
Markku sanoi:
Otettiin tuloste ja siihen leima. Sitten säädettiin kaasutin siten, että autolla pysyi ajamaan.

Niinhän se meni, mutta näillä ruiskusysteemeille ei moinen toimi. ;-(
 
Minä veikkaan että vuotaa pakoputken joustoliitoksesta.
 
Taky sanoi:
Ok, pitääpä ajaa nosturille niin pääsee tunnustelemaan paremmin - toki koko putkeakin.

Eipä antanut enään edittiä...

Onkohan Focuksen moottorin puoleiset pultit / tai mutterithan nuo näyttäisi olevan lujastikin kiinni, siis ongelmia haitarin vaihdon kanssa odotettavissa?

Koko haitari putki kohtuu hintainen - vaille satku kotiin kannettua eBaystä, ettei korjaamaankaan kannata ryhtyä jollain tarvike haitarilla.
 
Yleensä nuo putkiston etupäässä kuumana käyvissä liitoksissa olevat pultit on helppoja aukaista, kun lämpö estää korron muhimisen.
 
vespa68 sanoi:
Yleensä nuo putkiston etupäässä kuumana käyvissä liitoksissa olevat pultit on helppoja aukaista, kun lämpö estää korron muhimisen.

Aikesihan ne  - olisi pitänyt olla 15 pitkä hylsy vaan kun ei ollut, kaksi alinta kyllä arvelutti kovasti, mutta toisen alapallon vaihdon ajan öljyllä liuottelu auttoi ja lopulta aukesi nätisti.
 
Jude sanoi:
Minä veikkaan että vuotaa pakoputken joustoliitoksesta.

Ja veikkaus oli 100% oikea, haitari pehkuna, pakosarjanvaihto + uusi lambda niin puhtaasti päästöistä läpi.
Taas mennään - vuosi... ???