https://automasa.fi/tuote-osasto/henkiloautot/vikakoodinlukijat-henkiloautot/

Päästöistä hylsy katsastuksessa.

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
24 245
Asian tuntijoiden arvioita kaivataan...

Focus MK1 -99 Zetec 1,6 päästöt

Katsastuksessa hylsy.

o2, pitoisuus joutukäynnillä: "Runsas happipitoisuus vääristää päästöarvoja".

Lambda-arvo: "Lambda arvo poikkeaa sallitusita arvoista korotetulla pyörintänopeudella".

O2% tyhjäkäynnillä = 11,1
Lambda kierroksilla = 1,29

Pakoputki ei tunnu vuotava.

Lambda vaiva kaiken takana?
Vai jotain vakavampaa?
 

jrinnes

Hallitusjäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
8 677
Mulla aikoinaan -91 Accord pomppasi samasta syystä. Syylliseksi paljastui, tosin vasta merkkarilla, löysällä ollut tarkastusproppu pakoputkessa ennen kattia. Tuosta propusta pystyi siis mittaamaan päästöt ennen kattia ja se oli löystynyt/jäänyt löysälle joskus aiemmin. Tuosta onnettoman pienestä reiästä pääsi imeytymään niin paljon ilmaa pakokaasujen mukaan, että se sai jäännöshappiarvon hyppäämään taivaisiin.
Eli sen putken ei välttämättä tarvitse vuotaa ulospäin, jotta arvot menevät sekaisin.
 

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
24 245
jrinnes sanoi:
.
Eli sen putken ei välttämättä tarvitse vuotaa ulospäin, jotta arvot menevät sekaisin.

Totta, eipä tullut se mieleenkään, kiitos vinkistä, pitää tutkailla kun saa auton näkyviin.
 

Kale

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
9.12.2014
Viestejä
5 909
Autoalan asiantuntija en ole mutta lähipiirissä on pari kertaa tullut hylsy juurikin viallisen lambadan aiheuttamien päästöjen takia. Tai ainakin lambdan vaihtamalla päästöt ovat tulleet kuntoon.
 

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
15 122
Saabien kanssa tuuskatessa on jäänyt hihaan seuraavia päätelmiä:

Jos happiarvo on ollut korkea kierroksilla, lambda arvoon ei ole luottamista vaan happi sotkee sen.
9/10 tapauksista ollut vuoto putkessa.
Mutta myös imupuolen vuoto on aiheuttanut samaa.
Missä kunnossa on pakosarja? Ettei olis halki? Onko mustia paikkoja?

Mutta jos putki/imupuoli ei vuoda niin sitten en keksi? Lamdan ei pitäis happiarvoa sotkea käsittääkseni vaan päinvastoin.
 

jrinnes

Hallitusjäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
8 677
Kannattaa varmaan ihan ensin laittaa auto käyntiin ja pyytää samalla joku tukkimaan pakoputken päätä vaikka kengällä tai rätillä kun samalla itse kuuntelet auton alla mahdollisista vuotoa putkessa. Vika voi tosiaan ihan hyvin olla lambdassakin, mutta mikäli auto toimii, eli käy tyhjäkäyntiä hyvin ja myös vetää hyvin, niin silloin vika on todennäköisesti vuotavassa putkessa.
Lambda-anturi maksaa kuitenkin jonkin verran, joten tuon hintaluokan autossa kannattaa tutkia tuo halvempi vaihtoehto ensin. :)

Ja kuten tuRboman sanoikin, niin imuilmavuoto on myös mahdollinen.
 

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
24 245
jrinnes sanoi:
Lambda-anturi maksaa kuitenkin jonkin verran, joten tuon hintaluokan autossa kannattaa tutkia tuo halvempi vaihtoehto ensin. :)

Kaikkkiaan 17€.... niin eipä vaihto konkurssia tee.

jrinnes sanoi:
Ja kuten tuRboman sanoikin, niin imuilmavuoto on myös mahdollinen.

Aivan, pilottia siis myös mukaan tutkintaan. Sillä ainakin joskus on saanut painannettua imuvuotoja kirrosten muuttien pilotin mentyä palotapahtumana mukaan.

Auto toimii normaalisti vakkari kuskin mukaan.

Nyt juur tuli miele että tehostin ääntelee jotenkin kun ilmattiin jarruja, vuotoa siis tehostin linjassa tms.....?

 

jrinnes

Hallitusjäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
8 677
No jos se anturi on noin halpa, niin johan tuo kannattaa sitten vaihtaa joka tapauksessa. Koska kyllähän se väkisinkin karstoittuu ja nokeentuu ajan kanssa siellä pakoputkessa.
 

fourvalve

Vakiokalustoa
Liittynyt
25.12.2013
Viestejä
540
Yleensä kaikista halvimmat lambdat ja anturit, ei tiedä muuta kuin myöhemmin lisää ongelmia.
 

nokonzok

Klassikko
Liittynyt
13.8.2014
Viestejä
2 816
fourvalve sanoi:
Yleensä kaikista halvimmat lambdat ja anturit, ei tiedä muuta kuin myöhemmin lisää ongelmia.

Pitää paikkansa, enkä ainakaan itse ole koskaan kuullut noin halvasta anturista. Omasta mielestä kyseessä on juurikin sellainen osa, mitä ei pidä vaihtaa ellei se aiheuta ongelmia.

Alkuperäiseen kysymykseen liittyen äänestän myös vuotavaa pakoputkea. Auto ei kävisi kierroksilla ollenkaan tuollaisilla lambda-lukemilla.
 

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
24 245
nokonzok sanoi:
Alkuperäiseen kysymykseen liittyen äänestän myös vuotavaa pakoputkea. Auto ei kävisi kierroksilla ollenkaan tuollaisilla lambda-lukemilla.

Siispä aloitettaan siitä tutkinta - tulppaa putken päähän ja kuuntelemaan.
 

Markku

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
7 302
Muinaisella Lada-kaudellani oli jokavuotinen proseduuri seuraava:
Ennen katsastusta mentiin tutun huoltoliikkeen pakeille. Laitettiin mittarit kiinni ja säädettiin kaasutin sallittuihin lukemiin. Otettiin tuloste ja siihen leima. Sitten säädettiin kaasutin siten, että autolla pysyi ajamaan. Noilla päästölaillisilla säädöillä kun se tuppasi nykimään, käymään huonoa tyhjäkäyntiä ja olemaan  lämpimänä huono käynnistyjä.  :rolleyes:
 

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
24 245
Markku sanoi:
Otettiin tuloste ja siihen leima. Sitten säädettiin kaasutin siten, että autolla pysyi ajamaan.

Niinhän se meni, mutta näillä ruiskusysteemeille ei moinen toimi. ;-(
 

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
24 245
Taky sanoi:
Ok, pitääpä ajaa nosturille niin pääsee tunnustelemaan paremmin - toki koko putkeakin.

Eipä antanut enään edittiä...

Onkohan Focuksen moottorin puoleiset pultit / tai mutterithan nuo näyttäisi olevan lujastikin kiinni, siis ongelmia haitarin vaihdon kanssa odotettavissa?

Koko haitari putki kohtuu hintainen - vaille satku kotiin kannettua eBaystä, ettei korjaamaankaan kannata ryhtyä jollain tarvike haitarilla.
 

vespa68

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
17.1.2014
Viestejä
4 461
Yleensä nuo putkiston etupäässä kuumana käyvissä liitoksissa olevat pultit on helppoja aukaista, kun lämpö estää korron muhimisen.
 

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
24 245
vespa68 sanoi:
Yleensä nuo putkiston etupäässä kuumana käyvissä liitoksissa olevat pultit on helppoja aukaista, kun lämpö estää korron muhimisen.

Aikesihan ne  - olisi pitänyt olla 15 pitkä hylsy vaan kun ei ollut, kaksi alinta kyllä arvelutti kovasti, mutta toisen alapallon vaihdon ajan öljyllä liuottelu auttoi ja lopulta aukesi nätisti.
 

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
24 245
Jude sanoi:
Minä veikkaan että vuotaa pakoputken joustoliitoksesta.

Ja veikkaus oli 100% oikea, haitari pehkuna, pakosarjanvaihto + uusi lambda niin puhtaasti päästöistä läpi.
Taas mennään - vuosi... ???