https://tummennuskalvot.fi/

Ovatko autojen ikkunalinjat jo liian korkealla?

jussi101

Sisäänajettu
Liittynyt
8.1.2014
Nykyautojen ikkunalinjat nousevat uusien mallien myötä entistä korkeammalle. Erityisesti takapenkillä, jossa istujat saattavat olla muutenkin pieniä, ovat ikkunat monesti enää pieniä ja korkealla olevia kurkistusluukkuja. Myös autojen kojelaudat tuntuvat olevan korkeampia muutamaa premium merkkiä ja mallia lukuunottamatta.

Ovatko ikkunalinjat jo liian korkealla?  Omasta mielestäni vaikutus ulkonäköön voi olla positiivinen, sisätunnelma alkaa kärsimään monessa mallissa.
 
jussi101 sanoi:
Ovatko ikkunalinjat jo liian korkealla?  Omasta mielestäni vaikutus ulkonäköön voi olla positiivinen, sisätunnelma alkaa kärsimään monessa mallissa.

Ovat. Korkea ikkunalinja ei mielestäni tee hyvää auton ulkonäöllekään.

Tässä kohden on sanottava, etten ole oppinut pitämään edes XC60:n sivuprofiilista. Siitä huolimatta harkitsen sitä vakavasti myös seuraavaksi ajokikseni :-\.
 
Asia on kaksipiippuinen... Korkeille ikkunalinjoille on selkeä syy - turvallisuus.

Mitä syvemmällä matkustajat autossa istuu, sitä paremmin turvarakenteet pystyvät matkustajia suojaamaan. Mitä matalampi ikkuna on, sitä jäykempi kattorakenteesta saadaan ympäriajotilanteita ajatellen.

Tunnelma, perinteiset muotoilulinjat sekä näkyvyys kärsii, mutta yleisestiottaen turvallisuus on parantunut huomattavasti 90-luvun alun akvaariomobiilien jälkeen.
 
Ovat. Joitain kohtuu mukaviakin poikkeuksia löytyy. Mm. uusi VW Tiguan ja Subaru Outback. Noista autoista näkyvyys joka suuntaan ja joka paikalta kohtuullisen hyvä. Molemmat ovat järkevistä linjoista huolimatta pärjänneet hyvin kolaritesteissä. Subarussa näkyvyyttä parantaa vielä erinomaiset taustapeilit.

Esim. jo vanhassa xc60:ssä korkeuden tuomaa näkyvyshyötyä on syöty pahasti pois ikkunalinjalla ja palkeilla. Matalammasta lada 1200 L:stä on parempi näkyvyys kuin xc60:stä. Tiguan ja Outback ovat tämän vuoksi mielestäni xc60:sta paljon miellyttävämpiä ruuhkaisessa kehä1-3 ramppiajossa.
 
Akvaarioilla on vaan niin paljon mukavampi ajaa kun autosta näkee uloskin. Varsinkin kaupungissa. Ei ole ihme että nykyautot täytyy varustella kaikenmaailman parkkiassistenteilla ja muulla joutavalla kun ei näistä uusista malleista tahdo ulos nähdä.
 
Hienoin auto millä olen ajanut jos ikkunalinjoista höpötetään on 300C, aivan mahtava auto. Nämä lifestyleakvaariot on ihan julman kamalia autoja, panoraamaa ja muuta lasikattoa en ole ikinä ymmärtänyt enkä pystynyt moisella lasipöntöillä ajamaan.
 
Panda sanoi:
Akvaarioilla on vaan niin paljon mukavampi ajaa kun autosta näkee uloskin.
Tuohon vielä lasikatto, nin olikos se jonkin laskelmien mukaan yli 6m2 ikkunapintaa tuossa autossa, josta pelkkä tuulilasi on jo 2m2 :eek:

ef5bd1b9258b12c3410d4cee8124e5c8_novo-citron-grand-c4-picasso-citroen-c4-picasso-2016-interior_1600-1066.jpeg
 
HiTec sanoi:
Tuohon vielä lasikatto, nin olikos se jonkin laskelmien mukaan yli 6m2 ikkunapintaa tuossa autossa, josta pelkkä tuulilasi on jo 2m2 :eek:

Vain 5,7 neliötä [emoji6]

Valoherkkänä suhtauduin alkuun epäillen, mutta olen tykännyt kuin hullu puurosta. Valoisuus sisällä on todella miellyttävä, sen sijaan aurinkolipat mulla on aina alhaalla.
 
Mä pidän korkeista ikkunalinjoista. Korkea ja nouseva ikkunalinja on mun mielestä just XC60:senkin hienoimpia muotoiluelementtejä. Myös 300C ja Camaro edustavat tyylikästä "äijämuotoilua" korkean ikkunalinjan johdosta. Myös uudessa V90:sessä on korkeahko ja lievästi nouseva ikkunalinja ja se sopii siihen todella hienosti.

Akvaariot jätän suosista muille.
 
Rinta-Joupilla oli myynnissä Jaguar X type. Tullessaan tuo malli oli varsin elegantti.
Nyt sitä katsellessani se näytti paavin autolta.
Niin muoti ja mieltymykset muuttuu.

Tossa jokunen vuosi sitten ajettiin edelliskoppaisella C Mersulla pikku siivu. Siinä oli selvästi "avarampi" vaikutelma, kuin silloisessa Octaviassani. Mutta kyllähän se tuntui myös turvattomammalta.

 
Uusi Zafira oli kanssa aika akvaario- varsinkin kun esittelyauto oli varustettu lasikatolla. En niin tykänny ja Atecassa oli tuon jälkeen turvallinen olo (voi kuvitella olevansa piilossa kun nenää kaivaa  ;) )
 
Kyllähän kiilamainen muotoilu nousevine ikkunalinjoineen on tietysti menevän näköistä mutta näkyvyys ulos kärsii.
Varsinkin peruuttaessa saa kyllä ilman peruutustutkaa tiirailla peilejä, pyöritellä ja käännellä päätään tarkkaan ettei pilarien taakse tai katveisiin jäisi mitään piiloon.
Siinä mielessä esim. -01 Micra ja -82 323 oli helppoja, avarat lasipinnat ja ohuet pilarit, ei nousevia ikkunalinjoja, hyvä näkyvyys ulos. Takalasin alareunatkin oli noissa tosi alhaalla.
 
Autoilija92 sanoi:
Varsinkin peruuttaessa saa kyllä ilman peruutustutkaa tiirailla peilejä, pyöritellä ja käännellä päätään tarkkaan ettei pilarien taakse tai katveisiin jäisi mitään piiloon.

Varmaan näin, mutta mitään ongelmaa ei ole, kun ottaa ne tutkat eteen ja taakse. XC60:sessakin on täysin mahdotonta hahmottaa missä auton etu- ja takakulmat menevät, mutta ei siitä mitään haittaa ole, kun tutkat on keksitty.

Voimakkaasti kallistettu tuulilasi on sitä vastoin todellinen ongelma, kun se muodostaa yleensä tosi pahan katveen A-pilarin taakse.
 
Vempula sanoi:
Mä pidän korkeista ikkunalinjoista. Korkea ja nouseva ikkunalinja on mun mielestä just XC60:senkin hienoimpia muotoiluelementtejä. Myös 300C ja Camaro edustavat tyylikästä "äijämuotoilua" korkean ikkunalinjan johdosta. Myös uudessa V90:sessä on korkeahko ja lievästi nouseva ikkunalinja ja se sopii siihen todella hienosti.

Akvaariot jätän suosista muille.

Samoilla linjoilla: turvallinen, kassakaappimainen ja tyköistuva fiilis miellyttää itseäkin.
Aikanaan ajamani W202 C-sarjalaisen ohjaamo tuntui suorastaan oudolta ja turvattomalta todella matalan kojelaudan takia...

Ja onko sitten ikkunalinja korkealla vai katto matalalla?
Niin tai näin, vastaus avaukseen: ei ole.
 
Ulkonäöltä nouseva ikkunalinja on hieno, mutta käytännöllisyyden nimissä se on huono juttu. Ei korvaaa apujärjestelmät sitä, että ihan silmällä näkee. Toki oikea kamerakuva on todella hyvä mikäli se osuu kunnolla suuntaansa.

Kaikenlainen ahtaassa pyörittely on todella paljon helpompaa jos auton kulmat on helppo hahmottaa ja ympärilleen näkee kun päätä pyörittää. Nykyisistä kulkineista Forester on aika hyvä esimerkki helposta. Todella kantikas ja ikkunapintaa on kuin Popemobilessa. Soveltuu sellaisiin paikkoihin joissa täytyy ajaa tarkasti ja hahmottaa ympäristö.

Jossain oli vuosia sitten testi katumaastureista, miten niistä näkee taakse. Takana seisoi n. ekaluokkalaisen kokoinen mallinukke ja autoilla peruutettiin kohti. Parhaista näki patsaan vielä ihan lähellä. Huonoimmissa liki 15m päässä, eikä enää lähempänä.

Mutta eipä näistä inttää kannata. Toinen tykkää toisesta mallista.
 
Vempula sanoi:
Varmaan näin, mutta mitään ongelmaa ei ole, kun ottaa ne tutkat eteen ja taakse.

No onhan ne tutkatkin toki avuksi, mutta kyllä tuo 360 kamera pesee sen aikalailla 6-0 ominaisuuksissaan. Vieläpä takakamerassa oleva pesuri kun pitää linssin puhtaanakin, niin mikäs on peruutellessa vaikka as.vaunun eteen, koukkuun kytkeäkseen, on kuula vetopään kohdalla joka ainut kerta just eikä melkein :)
 
HiTec sanoi:
No onhan ne tutkatkin toki avuksi, mutta kyllä tuo 360 kamera pesee sen aikalailla 6-0 ominaisuuksissaan.

Juu, varmasti näin :) Tutkat tai kamerat, nykytekniikka pitää huolen siitä, että pienet näkyvyysesteet ei ole pysäköintitilanteissa minkäänlainen ongelma.
 
Vempula sanoi:
Tutkat tai kamerat, nykytekniikka pitää huolen siitä, että pienet näkyvyysesteet ei ole pysäköintitilanteissa minkäänlainen ongelma.

Ja vielä noihin 360 kameroihin kun on ympätty liikkeenvalvota, eli jos esim. peruutettaessa joku liikkuu siellä kameran näkökentässä missä tahansa auton ympärillä, se piippaa kuskille ja vilauttaa ko. kamerakuvaa missä se liike on havaittu => entistä vaikeammin jää mitään tahi ketään vahingossa huomaamatta :)
 
Vempula sanoi:
Juu, varmasti näin :) Tutkat tai kamerat, nykytekniikka pitää huolen siitä, että pienet näkyvyysesteet ei ole pysäköintitilanteissa minkäänlainen ongelma.

Tämä on ihan totta, mutta muissa liikennetilanteissa näkyvyys voikin olla ongelma. Toki niihinkin löytyy apuja, kuten kuolleenkulmanvaroitin, mutta silti. Autoissa on isoja eroja näkyvyydessä vaikkapa etuviistoon -- jokin palkki saattaa peittää näkymää pahasti, jolloin esimerkiksi kääntymistilanteessa suojatiellä kävelijä saattaa jäädä näkymättömiin. Tai toinen auto risteyksessä jne.

Itse koin esimerkiksi huollon sijaisautona olleen A-sarjan MB:n B-pilarin todella kammottavana näköesteenä; todella paksu, ja osui omalla ajoasennollani juuri sellaiseen paikkaan, että kaistanvaihto vasemmalle oli käytännössä tehtävä tuurilla ja sokkona, koska sivulle vilkaisemisesta ei ollut hyötyä eikä kuolleenkulmanvaroitinta ollut.
 
Marko_K sanoi:
Toki niihinkin löytyy apuja, kuten kuolleenkulmanvaroitin, mutta silti.
Tuokin ihan näppärä sinällään, mutta ainakin QQ:ssa se antaa aika runsaasti myös harha-havaintoja => moisen varoittimen luotettavuus kärsii. Toki parempi varoittaa turhaan kuin jättää kokonaan varoittamatta, mutta silti :-\

Ja tuohon A-pilariin liittyen olihan ainakin jollain autolla jo noita peilejäkin korvattu kamera-monitori -yhdistelmillä => myös A-pilarilla oli omansa ja näin tuon monitorin avulla näit ikäänkuin A-pilarin "läpi" :)
 
HiTec sanoi:
Tuokin ihan näppärä sinällään, mutta ainakin QQ:ssa se antaa aika runsaasti myös harha-havaintoja => moisen varoittimen luotettavuus kärsii. Toki parempi varoittaa turhaan kuin jättää kokonaan varoittamatta, mutta silti :-\

Joo, niin tekee myös Sitikassa tietyllä kelillä. Oikein märällä/sohjoisella tiellä reagoi virheellisesti omista renkaista kaistanvaihdoissa sohjovallista/lätäköstä nousevaan roiskeeseen. Toki silti tyhjää parempi, tykkään.
 
Eivät. Akvaariossa istuminen ei kiinnosta.
 
HiTec sanoi:
Ja tuohon A-pilariin liittyen olihan ainakin jollain autolla jo noita peilejäkin korvattu kamera-monitori -yhdistelmillä => myös A-pilarilla oli omansa ja näin tuon monitorin avulla näit ikäänkuin A-pilarin "läpi" :)

Onks näitä jo tuotannossa? Konseptikuvia olen nähnyt kyllä, hyvä ideahan tuo on.
 
Marko_K sanoi:
Itse koin esimerkiksi huollon sijaisautona olleen A-sarjan MB:n B-pilarin todella kammottavana näköesteenä; todella paksu, ja osui omalla ajoasennollani juuri sellaiseen paikkaan, että kaistanvaihto vasemmalle oli käytännössä tehtävä tuurilla ja sokkona, koska sivulle vilkaisemisesta ei ollut hyötyä eikä kuolleenkulmanvaroitinta ollut.

2010 oli uuden auton hankinta päällä ja C-mese yhtenä vaihtoehtona. Ekalla koeajolla kävi heti ilmi, että eihän tällaista uskalla ostaa, kun just B-pilari osui mun ajoasennolla todella pahasti näkökenttään. Siis just siihen kohtaan, mihin yleensä pikaisesti sivusilmällä vilkaisee, kun vaihtaa kaistaa.