https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ovatko AS-keskustelujen rönsyilyt hyvä vai huono juttu

Pitäisikö viestien sisällön vastata aiheen otsikkoa vai täytyisikö sallia keskustelun vapaa "elämine


  • Äänestäjiä yhteensä
    66
Saa rönsyillä tiettyyn rajaan asti. Liian tiukka linja tappaa keskustelua liikaa. Toki siinä vaiheessa, kun keskustelu on karannut täysin lapasesta, kuten tuo nastarenkaista inttäminen joka toisessa topicissa, joissa ei edes aiheena ole renkaat niin menee vähän jo yli.
 
Ilman rönsyilyä tästä tulee tylsä virkamiesten foorumi, missä 3-5 aktiivia keskustelee täydellisellä suomenkielellä.
 
Keskimäärin en kannata rönsyilyjä, koska kaikille elämän aiheille, hassuttelulle ja sekalaiselle jutuskelulle on kyllä omat topiccinsakin.

Syynä on tiedon haun helpottuminen.

Jos on aikeissa esimerkiksi ostaa Audi A4, ja haluaa lukea ketjun läpi löytääkseen tietoa, olisi hyvä jos Audi A4 aihe sisältäisi tarinaa A4:stä eikä 10 sivua jotain ihan muuta.
 
Nettifoorumeilla mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kesken kiivaimman keskustelun joku mode tulee sanomaan "pysytään aiheessa" tai vastaavaa. Lopettaa yleensä monesti ihan asiallisen keskustelun siihen paikkaan. Myös keskustelun katkominen mitään sanomatta ja jälkiä jättämättä uuden otsikon alle on ärsyttävää. Tuota tapahtui täällä paljon joskus mutta nyt viimeaikoina se on onneksi poistunut foorumilta kokonaan.

Jonkinlainen järjestys on hyvä ja pitääkin olla mutta ehkä viimeaikoina on ollut liikaa yritystä siihen kuivaan virkamiestyyliin. Myös nämä kieliopista opastamiset voisi jäädä kokonaan pois, suorastaan noloja.

Quality sanoi:
Nuo ihmettelyä, kysymyksiä, päähänottoa jne. kaikesta ovat kaikkein onnettomimpia juuri siksi, että niiden otsikot eivät anna minkäänlaista kuvaa ketjujen todellisesta sisällöstä.

Ei kai niiden edes tarvitse? Nuohan on juuri sitä höttökeskustelua jota ei tarvitse säilöä tai etsiä jälkikäteen. Jos sieltä sikiää jotain oikeaa asiaa niin niin helppo siirtää omaan ketjuun.
 
Arcca sanoi:
Keskimäärin en kannata rönsyilyjä, koska kaikille elämän aiheille, hassuttelulle ja sekalaiselle jutuskelulle on kyllä omat topiccinsakin.

Syynä on tiedon haun helpottuminen.

Jos on aikeissa esimerkiksi ostaa Audi A4, ja haluaa lukea ketjun läpi löytääkseen tietoa, olisi hyvä jos Audi A4 aihe sisältäisi tarinaa A4:stä eikä 10 sivua jotain ihan muuta.

Jos tiedon haun helpottuminen olisi vähänkin tavoitteena, ei voitaisi sallia nykytyylisiä tuhansien viestien ketjuja, joissa kaikki yhteen malliin liittyvä keskustelu on yhdessä pötkössä.

Nyt kun esim. on katsellut muiden maiden XC60-keskusteluja, niin onhan se tiedonetsijälle näppärää, kun keskustelu on jaettu kymmeniin aiheisiin, joissa kunkin otsikon alla keskustellaan vain juuri otsikon mukaisesta kysymyksestä.
 
nemos sanoi:
Jos tiedon haun helpottuminen olisi vähänkin tavoitteena, ei voitaisi sallia nykytyylisiä tuhansien viestien ketjuja, joissa kaikki yhteen malliin liittyvä keskustelu on yhdessä pötkössä.

Nyt kun esim. on katsellut muiden maiden XC60-keskusteluja, niin onhan se tiedonetsijälle näppärää, kun keskustelu on jaettu kymmeniin aiheisiin, joissa kunkin otsikon alla keskustellaan vain juuri otsikon mukaisesta kysymyksestä.

Tämä olisi se ideaalinen tilanne; XX?? jarrut, ilmastointi, vetokoukun asennus jne. teknisenä ryhmänään.
Sitten voisi olla hälläväliä XX?? ryhmä, jossa voisi olla höpönlöpöä.

Ei voi onnistua ja mahdoton tilanne.
No rivien välistä voi lukea mielipiteeni topikkiin.
 
Kjolbye sanoi:
Ei kai niiden edes tarvitse? Nuohan on juuri sitä höttökeskustelua jota ei tarvitse säilöä tai etsiä jälkikäteen. Jos sieltä sikiää jotain oikeaa asiaa niin niin helppo siirtää omaan ketjuun.

Kyse siis "monialaketjuista". Jos niistä tosiaan voisikin siirtää asialliset aiheet erilleen, homma olisi ok. Mutta kun nuo ketjut ovat off topic -alueella, joka ei näy vieraille, on sovittu, ettei sieltä saa siirtää mitään muille alueille.
 
Isoin kysymyshän tässä on se, että halutaanko luoda systemaattinen tietopankki, vai paikka, missä ihmiset voivat vapaasti, mutta asiallisesti keskustella. Jos tavoitteena on tietopankin luominen, niin silloin rönsyilyihin pitää puuttua välittömästi, jotta kaikki aihepiirit pysyvät tiukasti asiassa. Jos taas tavoitteena on luoda aktiivinen keskustelupaikka, niin sitten rönsyilyt pitää vain sallia.

Jos Kake, Rane, Repa, Masa ja Veijo menevät Esson baariin, niin harvoin siellä lähdetään sille linjalle, että alussa päätetään, että tänään sitten puhutaan Letukan venttiilien säätämisestä. Kyllä se vaan niin menee, että ukot puhuvat siitä mitä sylki suuhun tuo.

Itse olisin Stadiumilla vieläkin vapaamaan keskustelun kannalla, koska aiheiden siirtäminen kuitenkin tappaa keskustelut lähes aina. Ainoa paikka missä toivoisin järeitäkin aseita käyttöön, on autotallit. Siellä tallin omistajalla pitäisi olla  mahdollisuus varsin järeisiinkin moderointitoimiin, mutta todellakin siis mahdollisuus, ei velvollisuus.
 
Vempula sanoi:
Isoin kysymyshän tässä on se, että halutaanko luoda systemaattinen tietopankki, vai paikka, missä ihmiset voivat vapaasti, mutta asiallisesti keskustella. Jos tavoitteena on tietopankin luominen, niin silloin rönsyilyihin pitää puuttua välittömästi, jotta kaikki aihepiirit pysyvät tiukasti asiassa. Jos taas tavoitteena on luoda aktiivinen keskustelupaikka, niin sitten rönsyilyt pitää vain sallia.

Noin minäkin kärjistetysti asetelman näen. Vempulan termejä käyttäen, systemaattinen tietopankki vs. aktiivinen keskustelupaikka.
 
Quality sanoi:
Nuo ihmettelyä, kysymyksiä, päähänottoa jne. kaikesta ovat kaikkein onnettomimpia juuri siksi, että niiden otsikot eivät anna minkäänlaista kuvaa ketjujen todellisesta sisällöstä.

AutoStadium on autoilua ja elämää. Ja nämä höttöketjut jos mitkä, ovat juurikin sitä elämää. Mun mielestä juuri näissä höttöketjuissa on aina ollut kaikista parhaat jutut. Just ne tarinat, mitkä saavat hymyilemään näppiksen takana ja joskus meno yltyy sellaiseksi, että ei tiedä, että pitäisikö itkeä vai nauraa :D
 
Jutut ovat usein hyviä, ei se haittaa. Mutta kun alkaa tulla selkeää asiajuttua sivutolkulla aiheesta, joka kuuluu jollekin muulle alueelle ja jopa selvästi aiheeseen, joka on jo olemassa, se turhauttaa.
 
Quality sanoi:
Mutta kun alkaa tulla selkeää asiajuttua sivutolkulla aiheesta, joka kuuluu jollekin muulle alueelle ja jopa selvästi aiheeseen, joka on jo olemassa, se turhauttaa.

Elämä on :)

Mutta jos sen hyvään vauhtiin pääseen keskustelun siirtää jonnekin virallisterveelliseen paikkaan, niin sitten se keskustelu yleensä loppuu. Onko se sitten parempi vaihtoehto, kuin aktiivinen keskustelu ei niin virallisterveellisessä topikissa?
 
Sitä en ymmärrä ollenkaan, miksi keskustelua ei voisi jatkaa siellä "oikeassa" ketjussa? Sitäkin sentään onneksi näkee :). Ainakin itse laitan joka kerta, kun viestejä siirtelen, linkin ketjuun, jonne ne on siirretty.
 
Quality sanoi:
Sitä en ymmärrä ollenkaan, miksi keskustelua ei voisi jatkaa siellä "oikeassa" ketjussa?

Eipä siihen kai mitään loogista selitys ole olemassa. Niin vain usein käy. Ja niin on aina käynyt sen vajaat 25 vuotta, mitä näillä nettifoorumeilla ja nyysseissä olen pyörinyt.
 
Itse en ole huomannut että keskustelut olisi kovin pahasti katkennut, tai sitten en ole vain sattunut osallistumaan juuri siihen rönsyyn. Ehkä johonkin muuhun kuitenkin. :D
Voisiko tässä aiheessa olla kysymys nyt enemmänkin siitä, että osaa häiritsee kaikenlainen "valvonta", vaikka se olisi aiheellistakin. Että ihan periaatteesta vastustetaan valvontaa vaikka se ei edes keskustelua juuri haittaakaan? 
 
Esim. XC60 palstalla oli hyvin asiallista keskustelua markkinoinnista, joka liittyi pelkästään T8 volvoihin. Keskustelua saatiin käydä hetki, kunnes se keskeytettiin. Seuraavaksi vastaavalla palstalla alkoi keskustelu jostakin Diesel moottorin polttokennon poltosta, joka on täysin universaali asia. Ei keskeytetty.

Eli valvojien pitäisi pitää linja asioissa. Jutun pitäisi aina liittyä jolloin tavoin aiheeseen.
 
Se että keskustelu rönsyää on kai aika luonnollista eikä minua hirveästi ole. "Asiallisella" saitilla tuo pitkään jatkuen tietenkin voi joskus harmittaa. Itse en siirtelisi muita kuin keskusteluja, jotka liittyy johonkin esim tekniseen juttuun, joista voisi olla myöhemmin jollekulle apua. Se että offareista ei ole lupaa siirtää noita ilman osallistujien lupaa on tietenkin este- ja hankala pyydellä lupaa jos monikin on siihen jo osallistunut.

Autotalli on tietenkin hiukan omistajan juttu ja tallin haltijalla tulisi olla valta siivouttaa sitä- varsinkin jos siellä on vängätty "onks meiän isän rellu parempi kuin sun mosse" tyyppistä juttua.
 
Pahoinpa pelkään, että Facebookin sähköautoryhmässä voi juuri parhaillaan seurata keskustelun näivettymistä.

-Ylläpito fanittaa Teslaa. Jos Teslasta lausuu karkeammalla suulla, saa bannit. Myös Teslaan liittyviä kielteisiä postauksia poistellaan tai lukitaan.
-Kaikki sähköautoiluun liittyvä kevyestikin naljaileva kirjoittelu poistetaan. Siitä voi saada myös bannit.
-Kkirjoittajien vaatimuksesta myös dinoautoiluun liittyvä naljailu poistetaan tasapuolisuuden vuoksi.

Tämän seurauksena ryhmä näyttää näivettyvän suppeaksi itseään toistavien asiallisten kirjoittajien yhteisöksi. Jo kirjoittajan nimen näkemällä tietää mielipiteen. Ei ole tunteita, ei riitoja, ei kiistoja eri liikkumismuotojen välillä, ei keskustelua vaihtoehtoisista energianlähteistä, ei laajempaa keskustelua ekologisista valinnoista.

On vain linkkejä uutisiin ja kuivaa kommentointia.

Ryhmän tarkoitus on edistää sähköautoilua, mutta koska ryhmästä näyttää katoavan sosiaalinen imu, on vaikea kuvitella, kuinka se sen tekisi.

Tuo nyt vain esimerkkinä siitä, mitä seuraa, kun inhimillisyys poukkoiluineen ja tunteineen korvataan jäsentyneisyydellä ja asiallisuudella.

https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/
 
Sama havainto, Sähköautot Nyt on taantunut liian tiukan moderoinnin myötä. Nyt kukaan ei uskalla enää keskustella. Pelkkää uutisointia ja keskustelua taloyhtiöiden lataustolpista.
 
Tiettyyn rajaan asti rönsyily on ok. Eniten vaikuttaa se, miten rönsyily kehittyy, eli pysyykö se kuitenkin alkuperäisen aihepiirin rajoilla. Jos juttu karkaa johonkin asiaan kuulumattomaan, on syytä puuttua.

Mutta kun modet siirtelette viestejä uusiksi aiheiksi, voitteko aloittaa sen topicin itse ja sitten siirtää viestit. Näin saataisiin aloitusviesti selkeämmäksi.
 
Tänään on rönsyilty useassa topicissa, F1 topicia lukuunottamatta  ;)
 
Zaasa sanoi:
Tänään on rönsyilty useassa topicissa, F1 topicia lukuunottamatta  ;)

On ollut niin kirkas ja kiva kesäpäivä, että eilen oli keskustelijat kateissa ja tänään valvojat.