https://tummennuskalvot.fi/

Outo tärinä renkaista

Eskoop

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
31.12.2013
Mistäköhän vois johtua tärinät renkaista, tasapainotuksessa käytin, paineita kokeilin venkslata 2.3-3.0 sekä kierrätin renkaat edestä taakse ja päinvastoin, mutta ilman tuloksia. Mielenkiintoisen huomio myös, että tärinä esiintyy mitä parempi ja uudempi asfaltti tiellä on, nastoilla rouhituissa urissa tärinää ei juuri huomioi.  :eek:

Talvikitkoilla ei tärinöitä, ja viime kesänä nämä kesärenkaatkin toimi ok. Voiko uusilla iskareilla olla asian kanssa tekemistä? Pyöränkulmatkin pitäs olla OK, jotka on viime viikolla säädetty.

Renkaat 205/55r16 Enzon tarvikealuilla ja autona Bora -04.
 
Onko soviterenkaat kunnossa? Istuvathan kunnolla sekä napaan että vanteeseen?

Itsellä oli taannoin kans ongelmia tärräyksessä kun sovitteet oli liian väljät.
 
Renkaiden pystyheitto??

Golfissa oli viime kesänä samanlaista ongelmaa, ja syyksi paljastui soikeat renkaat, kahdessa oli lähes 3 mm pystyheittoa... Aitoa Continental - laatua ;D
 
Eikös pystyheiton pitäs näkyä tasapainottaessa? mittailin soviterenkaat ja 0-1-0.6mm väljiä kaikki.
 
Sovitteen pitäisi olla justiinsa, eikä yhtää väljä. Jos sovite navassa "hölskyy", voi tärinä johtua siitäkin. Minulla oli 57.15mm sovitteet jotka vaihtui 57.1mm yhdessä suuntauksen ja tasapainotuksen kanssa niin taannoiset tärinät loppui...
 
pokkus sanoi:
Taitaa se näkyä epätasapainona, mutta tasapainottaminen ei ratkaise ongelmaa, vaikka rengas saadaankin tasapainoon, jos rengas ei ole pyöreä.

Voiko rengas sitten kulua soikioksi tai tietystä kohtaa enemmän mitä muualta? Yksi kesä ja yli 20 000 ajettu, pintaakin vielä 6mm.

Täytyy vaihtaa nuo soviterenkaat nyt ekaksi.
 
Pystyheitto mitataan laserilla, jota ei ihan kaikissa rengaspisteistä ikävä kyllä ole. Pelkkä tasapainotuskone ei pystyheittoa löydä. Esim. pk-seudulla Herttoniemen Vianorilla laite löytyy, tai siis tuo pysytyheitonmittausominaisuus oli muistaakseni samassa laitteessa jolla rengas tasapainotettiinkin.
 
Sopiiko vielä kysyä minkämerkkisistä kumeista on kyse?

Renkaissakin on eroja rungon jäykkyyden kanssa. Uudet iskarit voivat alkaa tuomaan tutinaa läpi, vaikka renkaat olisivatkin vatkanneet uudesta pitäen. Itsellä tuo tärräys alkoi kun vaihdoin renkaita jäykempirunkoisiin eräistä idänihmeistä.
 
Vredestein sportrac 5, ihan laadukkaan eurooppalaiset renkaat on. Viime kesänä näillä kesärenkailla väsähtäneillä iskareilla ja 195/65 r15 kitkoilla talvella ei mitään tärinöitä tuntunut.
 
Joo soviterenkaat varmaankin pitää olla suht kohdillaan, kai. Tosin se lukema mikä niihin on "painettu" on varmaankin vain suuntaa antava. Mulla on yhdet joissa lukee 66,6. En ole itse mitannut napaa, mutta nuo tuntuu sopivat pyörännapaan jonka pitäisi olla 66,5mm. Toiset joissa on merkintä 66,5 on niin tiukat että yleensä vannetta irrotettaessa jäävät kiinni pyörän napaan ja ne on vaikea saada navasta irti. Sitten viimeisimmät joissa merkintä 66,45mm jotka on pyörännapaan melko väljät.
 
Tein sähköteippiviritykset soviterenkaisiin, ja tuli suht. jämäkkä sovitus nyt.  :p Tuntu auttavan tärinään ja 90% tärinöistä hävisi. Loput menee varmaan surkean asfaltin piikkiin. Renkaissa ei ainakaan ilmassa pyöritellen näy mitään pystyheittoa.
 
Täällä vasttava tärinä. Ei pystyheittoa, tasapainoitettu useasti 3ssa eri liikkeessä. Alustan väljyydet tarkistettu, ei ole. Tärisee 0-130km/h eli käytännössä aina. Jarrutus ei vaikuta asiaan. Ei soviterenkaita. Iskarit ei vuoda. Talvirenkailla ei täristä, mutta toisaalta ne on myös paksummat. Premium renkaat.
 
Rascasse sanoi:
Täällä vasttava tärinä. Ei pystyheittoa, tasapainoitettu useasti 3ssa eri liikkeessä. Alustan väljyydet tarkistettu, ei ole. Tärisee 0-130km/h eli käytännössä aina. Jarrutus ei vaikuta asiaan. Ei soviterenkaita. Iskarit ei vuoda. Talvirenkailla ei täristä, mutta toisaalta ne on myös paksummat. Premium renkaat.

Mikä auto ?
 
Rascasse sanoi:
Hyvä pointti. Miltä kuullostaa 97y 1650g bmw

Jarrujen herkistely, bemareiden ihan tyyppivika.

Ja ihan tämän takia kysyin merkkiä, jotenkin arvasin....
 
Rascasse sanoi:
Täällä vasttava tärinä. Ei pystyheittoa, tasapainoitettu useasti 3ssa eri liikkeessä. Alustan väljyydet tarkistettu, ei ole. Tärisee 0-130km/h eli käytännössä aina. Jarrutus ei vaikuta asiaan. Ei soviterenkaita. Iskarit ei vuoda. Talvirenkailla ei täristä, mutta toisaalta ne on myös paksummat. Premium renkaat.
Sulla kun bemu kans näyttää olevan niin millaista on tuo täristys? Tuntuuko ratissa vai onko se sellaista "pompotusta" joka tuntuu ihan penkissä? Mulla nimittäin näillä kesärenkailla tuollaista pientä pompotusta ja ratissa on ihan vaan hienoinen vapina. Motarinopeuksissa ei enää oikeastaan huomaa, juurikin tuolla 120-130 yläpuolella.
Keväällä on tasapainotettu uudet renkaat ja vanteet ja toisessa takavanteessa oli hienoista kieroutta vaikka olivat uudet vanteet mutta en usko sen vaikuttavan niin paljoa. Talvirenkailla en itsekään täristystä huomannut. Onhan noi matalat noi kesärenkaat mutta kaikkea pompotusta en kyllä suostu laittamaan niiden ja tien epätasaisuuksien syyksi. Mullakin suorasovitevanteet. Viime kesäkaudella oli eri vanteet (20") ja kiinanrenkaat joissa kantavuus oli 97W eikä mitään täristystä. En oikein usko että liiallinen kantavuus voisi aiheuttaa täristystä. Mulla on nyt renkaat kantavuudella 91 muistaakseni.


dingdongpingpong sanoi:
Jarrujen herkistely, bemareiden ihan tyyppivika.

Ja ihan tämän takia kysyin merkkiä, jotenkin arvasin....

Voiko laahaavat jarrut aiheuttaa täristystä/pompotusta, koska tuota jo itsekin jo vähän epäilin? Itselläni ei myöskään jarruttaessa täristä mutta kesällä tuossa kokeilin nostaa kaikki pyörät erikseen ilmaan ja pyörittää niin ainakin oikeassa takapyörässä jarrujen laahausta oli mielestäni aika paljon. Noille tosiaan vois jotain tehdä.


 
Rascasse sanoi:
Hyvä pointti. Miltä kuullostaa 97y 1650g bmw

tyre_load_index.jpg

Maksimi kantavuus / 4 = yhden pyörän kantavuus

Jos tuo 1650(k)g bmw on maksimikantavuus, niin aivan liian jäykät kumit alla.
 
-P- sanoi:
Voiko laahaavat jarrut aiheuttaa täristystä/pompotusta, koska tuota jo itsekin jo vähän epäilin? Itselläni ei myöskään jarruttaessa täristä mutta kesällä tuossa kokeilin nostaa kaikki pyörät erikseen ilmaan ja pyörittää niin ainakin oikeassa takapyörässä jarrujen laahausta oli mielestäni aika paljon. Noille tosiaan vois jotain tehdä.

Voi. Mulla oli joskus ekan mallin Mazda 6, josta etsin tärinän aiheuttajaa pitkään. Kunnes sitten kerran tulin kokeilleeksi jarruja. Toinen etujarru jumitti. Jarrujen herkistelyllä kaikki tärinät hävisivät.
 
FireFlower sanoi:
Jos tuo 1650(k)g bmw on maksimikantavuus, niin aivan liian jäykät kumit alla.

Pienimmänkin bemarin kokonaispaino on suurempi (yli 1800 kg) kuin tuo 1650, joten eiköhän tuo ole auton omamassa ja renkaan painoindeksi kysyjällä kutakuinkin kohdallaan.

En ole kyllä kuullutkaan, että liian suuri painoindeksi aiheuttaisi muutakuin tienpinnan epätasaisuus tärinää jota tässä tuskin tarkoitetaan.
 
Eikös tuo painoindeksi lasketa akselimassoista eikä auton kokonaismassasta tai omamassasta?
Eli akselimassa/2. En tosin tiedä onko sillä suurta eroa tässä tapauksessa.
 
-P- sanoi:
Eikös tuo painoindeksi lasketa akselimassoista eikä auton kokonaismassasta tai omamassasta?
Eli akselimassa/2. En tosin tiedä onko sillä suurta eroa tässä tapauksessa.

Vannetukun sivuilta napattua:
"Tavallisessa henkilöautossa renkaan kantavuuden tulee olla vähintään neljäsosa auton kokonaismassasta. Jos rekisteriotteeseen on merkattu erikseen akselimassat, kantavuuden tulee olla vähintään puolet akselimassasta."
 
Joo eli omapaino on 1650kg, kokonaispainoa 2100kg. Y93 pienempänä ko. Rengasta ei edes valmisteta.

Jarrut voisi hyvinkin olla syyllinen, kiitoksia. Tosin renkaan paikkaa vaihtamalla tärinä mielestäni muuttui erilaiseksi. Sattumaa? Tärinä tuntuu penkissä ja ratissa, ja ihme kyllä uudella asfaltilla ehkä voimakkaimmillaan. Pyörittämällä ilmassa rengasta ei ollut suurta laahausta. Eikö jarruttelun pitäisi edes hetkellisesti poistaa tärinä jos se on lähtöisin jarruista?
 
Rascasse sanoi:
Joo eli omapaino on 1650kg, kokonaispainoa 2100kg. Y93 pienempänä ko. Rengasta ei edes valmisteta.

Jarrut voisi hyvinkin olla syyllinen, kiitoksia. Tosin renkaan paikkaa vaihtamalla tärinä mielestäni muuttui erilaiseksi. Sattumaa? Tärinä tuntuu penkissä ja ratissa, ja ihme kyllä uudella asfaltilla ehkä voimakkaimmillaan. Pyörittämällä ilmassa rengasta ei ollut suurta laahausta. Eikö jarruttelun pitäisi edes hetkellisesti poistaa tärinä jos se on lähtöisin jarruista?

Ei lopu tärinä jos kunnolla juntturassa satulat. Väpättääkö pelkääjän penkki ajaessa, selkänoja ?
Jarrut "auki" vaan ja kaikki pinnat puhtaaksi, on helpoin ja halvin konsti.
Väheneekö tärinä sateella ?, merkki juuri jarrujen jumimisesta kun vesi vähän voitelee levyjä ja satuloita ei pieni levyjen kierous välitykkään enää niin pahasti läpi.