https://tummennuskalvot.fi/

Opel ranskalaiseen omistukseen?

Kyllä nuo PSA:n väitteet vanhentuneesta moottorivalikoimasta on osin täyttä bullshittiä. Ei noissa uusissa 1,0 ja myöskään 1,4-1,6 koneissa nyt mitään kovin vanhentunutta ole. 1,0 pärjäilee kulutuksessa hyvin 1,0 TSI:lle ja sekä TM:n että TL:n kulutusmittauksissa 1,4 turbo oli taloudellisempi kuin PSA:n 1,2 "ihmemoottori" Puretech. Autoina siis Astra vs. 308.

Eikä Opelin uusissa "whisper" dieseleissä ole myöskään moittimista kulutuksen suhteen, automaatit saisivat vain päivittää Aisinin 8-pykäläisen kaikkiin malleihin. Se on suurin kulutusta nostava tekijä tällä hetkellä. Lisäksi esim. uudessa Insigniassa päästöt on esitetty jo uusien mittaustapojen mukaisesti paljon rehellisemmin kuin vaikka VAG. Tästä kertoo sekin, että vanha Insignia samalla 1.6 CDTI:llä oli päästöiltään vain 99 g/km, ja uusi samalla koneella, joka on keventynyt 150 kg, nousee päästöt 110 g/km.
 
otj sanoi:
Lisäksi esim. uudessa Insigniassa päästöt on esitetty jo uusien mittaustapojen mukaisesti paljon rehellisemmin kuin vaikka VAG.

Ehkä "rehellisemmin", mutta mittaus ei vielä ole uusien normien mukainen
 
^^sillä ei ole mitään merkitystä mitä tm tai TL on mitanneet. EU:n sanktiot iskevät normien mukaisten mittausten tulosten ja myyntimäärien mukaan. Lisäksi tarkastellaan vuoden 2021 normeja, eikä jotain muinaisia.

Kyse on siis siitä, että PSA:n mukaan myyjä on antanut harhaanjohtavaa tietoa.
 
Tämän viikon lopussa tuli ilmoitus, että PSA aloittaa ammattiyhdistysliikkeen kanssa neuvottelut työpaikkojen vähentämisestä. Saas nähdä loppuuko esim. Vauxhall -merkin taru lopullisesti. Vauxhall teki joskus hienoja autoja, joista jotkut ovat keräilyharvinaisuuksia esim. Magnumit, Firenzat, Dropsnoot Firenzat, Chevetten HSR ja HS....Opelilla oli tuohon aikaan Rallye Kadett, Manta ja Ascona 400. Ja onpa Pentti Airikkala ajanut Vauxhallin tehdasteamissä ..Golden Years? 

 

Liitteet

  • 38_274_01.jpg
    38_274_01.jpg
    36,2 KB · Katsottu: 172
Sillä nyt ei mitään työpaikkoja vähene, eikä säästöjä synny, jos yksi keulamerkki siirretään sivuun. Kyllähän kyse on aidostin ylikapasiteetin purkamisesta. Tehtaiden määrä pienemmäksi ja volyymit per tehdas suuremmiksi.
 
Brexitin jälkeisessä maailmassa ei ranskalaiselle valmistajalle liene vaikea päättää mistä pistetään tuotantolinjoja kylmiksi. Kyllä ranskalaisetkin Vauxhallin vaakunoita osaavat kiinnittää.
 
Tietysti samoissa tehtaissa taotaan Ooppeleita ja Vauxhalleja, kun ovat sama tuote. On niitä molempia tehty Suomen Uudessakaupungissakin.

Pointti on kuitenkin siinä, että ranskalaiset vetävät näissä asioissa aina ja kaikkialla vahvasti kotiinpäin. Saksalaisen tai saati tullimuurin taakse halajavien brittien tehtaiden sulkeminen ei ole ongelma. Ranskalaisen sulkeminen olisi ongelma.
 
Minusta se on ihan oikein, että valmistaja vetää kotiinpäin. Jos olisi kyseessä suomalainen valmistaja, niin se sulkisi kaikki tehtaat Suomessa ja väki kilometritehtaalle ja palkkaisi sitten lisää väkeä Saksaan ja Britteihin.
 
Ei varmaan hyvään saumaan tule Saksassa alkavat työmarkkinaneuvottelut. Maan suurin metallialan liitto eli IG Metall (3,9 milj. jäsentä) vaatii 6% palkankorotuksia ja lyhempää työviikkoa. Työnantaja on tarjonnut 2% korotuksia ja 200e kertakorvausta, joka maksettaisiin vuoden alussa. IG Metall on kehoittanut jäsenistöän ulosmarsseihin ja ainakin Porschen sekä Boschisin tehtailla työntekijät ovat marssineet tänään ulos. IG Metall perustelee vaatimuksia alan yritysten jättimäisillä voitoilla.
 
Ensiviikolla selvinnee, miten brittitehtaiden käy PSA:n johto tapaa ammattiyhdistysliikkeen ja Englannin hallituksen edustajat. PSA:n johtaja Tavares on jo ilmoittanut, että tuotanto Ellesmere Portissa on kaksi kertaa kalliimpaa kuin Ranskassa. Astran tuotanto voitaisiin hyvin siirtää Puolan tehtaille, jossa sitä jo tehdään. Brittilehdissä on toivottu, että Jaguar/Land Rover ostaisi Ellesmere Portin tehtaat, koska JLR omat tehtaat pyörii jo täysillä. Ja yhden tehtaan JLR osti jo Fordilta. PSA:n tie näyttäisi viittaavan Ellesmere Portin sulkemiseen.
 
Hyvä, brittitehtaat kiinni vaan. Saavat tuntea kunnolla brexittinsä nahoissaan.

Voi vaikuttaa Vauxhall-badgella myytävien Opelien myyntiin aluksi negatiivisesti, mutta eiköhän sekin ajan myötä sitten unohdu.

Opelilla on kova kulukuuri päällä, eivät osallistu lainkaan Geneven autonäyttelyynkään.
 
Onhan se tietty helpompi tehdä voittoa, kun unohdetaan hankitahinta ja sen kuoletus ja myydään valmiiksi suunniteltua mallistoa, jota ei rasita kehityskustannukset.
 
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Opel ei ole tehnyt voittoa ikuisuuksiin. Vasta ranskalainen isäntä sai homman toimimaan karsimalla turhat rönsyt pois.
Usein firmat on niin kangistuneita kaavoihinsa että pitää olla joku uusi vetäjä joka pistää homman toimimaan.

Hyvin myyviä tällä hetkellä on Grandland X mikä onkin sitten pohjaltaan Ranskalaisten suunnittelema ja Opelin vain hienosäätämä. Yllättävän hyvin myy vaikka moottorit jotain ruohonleikkurin ja mopoauton välistä. Kertoo tietysti siitä että tuote on muuten mainio ja että ihmiset sittenkään halua isoja koneita.
 
Opelin tilannetta on tahallisesti kurjisteltu. Laajasti on spekuloitu, että kyse olisi amerikkalaisten haluttomuudesta maksaa veroja Eurooppaan ja kirjanpidolla on saatu näyttämään tilanne paljon huonommalta. Mutta en vähättele ranskalaisten aikaansaamaa muutosta, kyllähän talouden tervehdyttäminen on kaiken a ja o.

Mitä Grandlandiin tulee, eipä sen koneet ole yhtään enemmän ruohonleikkuria tai mopoautoa muistuttavia kuin saman segmentin kilpailijoissa, mm. Qashqai, Ateca, Karoq. Ihan saman kokoluokan myllyjä niihin tarjoillaan. Merkittävämpi puute on nelivedon puuttuminen. Mutta jos sitä ei tarvitse, niin erittäin vahva vaihtoehto muuten segmentissään.
 
Grandland X toki oli jo valmiita ennen kuin PSA osti Opelin niin minusta sika turhaa nostaa esiin tässä yhteydessä. Suurin bensa jos on 1.2 niin ruohonleikkuri mikä ruohonleikkuri.
 
Näyttähän tuolla Saksassa olevan 180hv bensakone, mutta eihän sitä täällä kannata tarjota ostettavaksi kun nuo ruohonleikkurit riittää suurimmalle osalle?
 
Eskoop sanoi:
Näyttähän tuolla Saksassa olevan 180hv bensakone, mutta eihän sitä täällä kannata tarjota ostettavaksi kun nuo ruohonleikkurit riittää suurimmalle osalle?

Suomen hinnastossa on vielä muutenkin vanhat koneversiot, eiköhän tuo pian päivity
 
Eskoop sanoi:
Näyttähän tuolla Saksassa olevan 180hv bensakone, mutta eihän sitä täällä kannata tarjota ostettavaksi kun nuo ruohonleikkurit riittää suurimmalle osalle?
Kuka sitä THP:tä muutenkaan uskaltaa ostaa.
 
Siirry offtopic, mutta 27.6.2018 alkaen on ollut voimassa Grandland X:n 2019A-mallivuoden hinnasto. Sieltä löytyy tuo 1.6 turbo -moottorikin.

Opelin uusi GT X Experimental -konsepti näyttää hyvältä. Tosin nyt vasta vähän etukulmaa vilautettu.
 
Thumb sanoi:
Siirry offtopic, mutta 27.6.2018 alkaen on ollut voimassa Grandland X:n 2019A-mallivuoden hinnasto. Sieltä löytyy tuo 1.6 turbo -moottorikin.

Mielenkiintoista muuten, eilen kännykkä vei vielä vanhaan hinnastoon. Tänään taas läppärillä menee sujuvasti uuteen.