https://yliteippaus.fi/

Opel ranskalaiseen omistukseen?

^ Ettei vaan olisi tulut ostettua ruskaa pakkasella?

Sen siitä saa kun baskerit päässä ja patongit kainalossa lähtevät jenkkien myyntipuheita kuuntelemaan.
 
Niin miksipä GM olisi antanut jalokivensä PSA:lle. Olihan tuo selvä ettei nuo patentit tuohon kuulu. No ranskalaiset ja saksalaiset veronmaksajat pelastaa. Too big to fail.
 
Tämä osui silmään tiedotustilaisuuden annista: " GM ja PSA jatkavat yhteistyötä sähköautojen kehityksessä, ja myös mm. polttokennoteknologiakehityksessä". Tästä luulisi tulevan huomattavat synergiaedut tulevaisuudessa kun tämän kokoluokan pelurit alkaa jakamaan tuotekehityskustannuksia. Syväanalyysin tästä tehköön viisaammat.
 
Panda sanoi:
Tämä osui silmään tiedotustilaisuuden annista: " GM ja PSA jatkavat yhteistyötä sähköautojen kehityksessä, ja myös mm. polttokennoteknologiakehityksessä". Tästä luulisi tulevan huomattavat synergiaedut tulevaisuudessa kun tämän kokoluokan pelurit alkaa jakamaan tuotekehityskustannuksia. Syväanalyysin tästä tehköön viisaammat.

Rahalla varmaan saa ja niin pois päin. En vaan ymmärrä mitä lisäarvoa Opelin ostaminen tuohon tuo? Yhteistyötä olisi voitu tehdä muutoinkin.

Eikä siinä mitään uutta, onhan PSA:n sähköautot tähänkin asti olleet Mitsubishejä ranskalaisilla merkeillä. Rahalla ne on nekin PSA:lle ostettu.
 
Urlaub sanoi:
Rahalla varmaan saa ja niin pois päin. En vaan ymmärrä mitä lisäarvoa Opelin ostaminen tuohon tuo? Yhteistyötä olisi voitu tehdä muutoinkin.

Eikä siinä mitään uutta, onhan PSA:n sähköautot tähänkin asti olleet Mitsubishejä ranskalaisilla merkeillä. Rahalla ne on nekin PSA:lle ostettu.
Onko mennyt ohi lähiaikojen tapahtumat? Eiköhän PSA:lle tullut vähän hoppu tuon sähköteknologian kanssa kun se oma apuri päätyi kilpailijan kaveriksi. Soppari GM:n kanssa nähdään pelastusrenkaaksi ja hukkuva tarttuu siihen mihin pystyy. Ei yhdellä miljardilla tänä päivänä mennä sähköllä kuuhun, mutta ostamalla itselleen merkin jolla on käyttöoikeudet sopivaan tekniikkaan saadaan aikaa järjestäytyä uudelleen. Ehkä...
 
jf sanoi:
Onko mennyt ohi lähiaikojen tapahtumat? Eiköhän PSA:lle tullut vähän hoppu tuon sähköteknologian kanssa kun se oma apuri päätyi kilpailijan kaveriksi. Soppari GM:n kanssa nähdään pelastusrenkaaksi ja hukkuva tarttuu siihen mihin pystyy. Ei yhdellä miljardilla tänä päivänä mennä sähköllä kuuhun, mutta ostamalla itselleen merkin jolla on käyttöoikeudet sopivaan tekniikkaan saadaan aikaa järjestäytyä uudelleen. Ehkä...
Tämä on minustakin varsin looginen selitys tapahtuneelle. Ja paljon on tietysti taustalla muitakin asioita joiden yhteinen lopputulema tämä yrityskauppa on.
 
Panda sanoi:
Tämä on minustakin varsin looginen selitys tapahtuneelle. Ja paljon on tietysti taustalla muitakin asioita joiden yhteinen lopputulema tämä yrityskauppa on.

Entäs myyjän kannalta?

Kauppa tarvitsee tunnetusti kaksi osapuolta syntyäkseen. Mikä idea on Euroopasta vetäytymisellä? Ei tämä nyt kuitenkaan mitään kehitysmaata ole eli täällä myydään kalliimman puoleisia autoja. Eikä väestöpohjakaan mikään pieni ole.
 
Urlaub sanoi:
Entäs myyjän kannalta?

Kauppa tarvitsee tunnetusti kaksi osapuolta syntyäkseen. Mikä idea on Euroopasta vetäytymisellä? Ei tämä nyt kuitenkaan mitään kehitysmaata ole eli täällä myydään kalliimman puoleisia autoja. Eikä väestöpohjakaan mikään pieni ole.
Kai Gm halusi Opelista eroon vuodesta toiseen jatkuvien taloudellisten tappioiden vuoksi. Tappiothan ovat olleet tähtitieteellisen suuret viimeiset parikymmentä vuotta.
 
Urlaub sanoi:
Entäs myyjän kannalta?
Väkisin ilmeisesti halusivat Opelista eroon.

General Motors saa saksalaisvalmistajasta 2,2 miljardia euroa, mutta maksaa eläkesitoumuksista pitkälti yli kolme miljardia.

Ranskalainen PSA ostaa yhdysvaltalaiseen GM-konserniin kuuluvan Opelin sekä GM:n eurooppalaisen autorahoittajan GM Financialsin. Kauppasumma on 2,2 miljardia. Rahoitusliiketoiminnan PSA ostaa yhdessä suurpankki BNP Paribasin kanssa.

GM:lle halusi selvästi päästä Opelista eroon lähes hinnalla millä hyvänsä. Konserni kirjaa fuusiosta noin 4,5 miljardin dollarin kertaluonteiset kustannukset, jotka liittyvät ennen muuta Opelin ja Vauxhallin eläkevastuisiin. Ostaja PSA:ta nämä vanhat velvoitteet eivät rasita juuri lainkaan.

Kaupan myötä syntyy Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja 17 prosentin markkinaosuudella. Sen merkkipalettiin kuuluvat Peugeot, Citroën, DS, Opel ja Vauxhall.

PSA tavoittelee fuusiolla noin 1,7 miljardin vuotuisia säästöjä. Autoteollisuusasiantuntijoiden mukaan Opelilta katoaa Saksasta ja myös muualta Euroopasta vääjäämättä työpaikkoja ja ehkä jopa kokonaisia tehtaita, vaikka GM:n työpaikkatakuut ja investointisitoumukset pysyvät voimassa.

Opelilla on Euroopassa 38000 työntekijää seitsemässä eri maassa, Saksassa noin 19000. Saksan työpaikat on taattu ensi vuoden loppuun asti. Lisäksi GM on luvannut Saksan kolmelle tehtaalle investointeja vuoden 2020 loppuun asti.

Uusia työpaikkatakuita PSA:n pääjohtajalta Carlos Tavaresilta ei herunut.

"Ainoa, mikä ratkaisee, on tulos", Tavares täräytti Pariisissa pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

"Olen varma, että saksalaiset ja brittiläiset tehtaat haluavat jatkossa olla yhtä tehokkaita kuin ranskalaiset", hän jatkoi.

PSA:n rahoitusjohtaja Jean-Baptiste de Chatillon avasi enemmän Opelille asetettavia tavoitteita: tuloksen pitää nousta voitolliseksi vuoteen 2020 mennessä.

Tavoite on kova. 88 vuotta yhdysvaltalaisomistuksessa ollut Opel on tuottanut pitkään tappiota. Viime vuonna operatiivinen tulos oli 241 miljoonaa euroa miinuksella. PSA taas tuotti kovan saneerausohjelman ja työpaikkojen vähennysten jälkeen 1,7 miljardia voittoa.

Autoanalyytikoiden mukaan tällä tulostaustalla on selvää, että ennen muuta Opelin tehtaat ovat liipasimella, kun fuusion tuomia säästöjä lähdetään hakemaan. PSA:n osake nousi Pariisissa 5,2 prosenttia, kun Opel-kauppa oli vahvistettu.

Yhteenliittymän heikoin puoli on se, että uusia markkinoita ei juuri avaudu. PSA uskoo valtaavansa osuuksia sieltä, missä ranskalaisia merkkejä vieroksutaan. Kynnys tärkeille Yhdysvaltain markkinoille ei kaupan myötä madaltunut.

Saksan hallitukselle Opel-kauppa on vaalivuonna kaikkea muuta kuin tervetullut. Saksalaiset äänestäjät tietävät kuinka pitkä tappioputki Opelilla on takanaan. Vain harvat uskovat nopeaan käänteeseen ja työpaikkojen säilymiseen. Istuvaa hallitusta syytetään, kun huonoja uutisia tulee.

Siitä huolimatta ensimmäiset viestit sekä Berliinistä että Opelin tehdasosavaltioista ovat olleet myönteisiä. Saksassa uskotaan, että uudesta konsernista voi kasvaa "globaali tekijä" automarkkinoille.

Talousministeri Brigitte Zypries ja osavaltioiden pääministerit korostavat kuitenkin, että tulevissa tehtaita ja työpaikkoja koskevissa päätöksissä pitää noudattaa Saksan työmarkkinoiden pelisääntöjä. Ne voivat markkina-asiantuntijoiden mukaan olla merkittävä hidaste, kun Tavares yrittää tehdä uudesta konsernista kannattavaa.
 
Urlaub sanoi:
Entäs myyjän kannalta?

Kauppa tarvitsee tunnetusti kaksi osapuolta syntyäkseen. Mikä idea on Euroopasta vetäytymisellä? Ei tämä nyt kuitenkaan mitään kehitysmaata ole eli täällä myydään kalliimman puoleisia autoja. Eikä väestöpohjakaan mikään pieni ole.
Täällä on helvetin monta pientä markkinaa omine "sääntöineen" ja erikoisuuksineen. Päälle vielä hyvinkin erilaiset maut. Autothan ovat kalliita vs. Usa, mutta toisaalta älyttömän pieniä koppeja pitäisi tehdä joilla ei ole kysyntää muualla (esim. Aygo). Ei Hondakaan ihan huvikseen tappanut Accordia euroopasta, vaan sitä ei voinut kannattavasti konvertoida enää euroopan markkinaan. Kuitenkin ihan hyvän hintaisesta autosta kyse ja vielä maailman malli. Euroopan tulevaisuus taas ei ison veden takaa näytä numeroilla katsottuna kummoiseltakaan. Euroopan valmistajia kun katsotaan niin tulosta tehdään premiumilla ja halpiksilla joten Opel oli väärässä kolossa tähän peliin...
 
jf sanoi:
Täällä on helvetin monta pientä markkinaa omine "sääntöineen" ja erikoisuuksineen. Päälle vielä hyvinkin erilaiset maut. Autothan ovat kalliita vs. Usa, mutta toisaalta älyttömän pieniä koppeja pitäisi tehdä joilla ei ole kysyntää muualla (esim. Aygo). Ei Hondakaan ihan huvikseen tappanut Accordia euroopasta, vaan sitä ei voinut kannattavasti konvertoida enää euroopan markkinaan. Kuitenkin ihan hyvän hintaisesta autosta kyse ja vielä maailman malli. Euroopan tulevaisuus taas ei ison veden takaa näytä numeroilla katsottuna kummoiseltakaan. Euroopan valmistajia kun katsotaan niin tulosta tehdään premiumilla ja halpiksilla joten Opel oli väärässä kolossa tähän peliin...

Kuitenkin Hyundai-Kia tekee täällä ilmeisen hyvää bisnestä, mutta GM löi hanskat tiskiin korealaisilla pikkuautoillaan. Samoin Saab onnistuttiin kaatamaan, muuta Geely nosti lähes samassa jamassa olleen Volvon lentoon.

Kaikki mihin GM tarttuu tuntuu muuttuvan kannattamattomaksi. Oisko vikaa sepissäkin?
 
Urlaub sanoi:
Kuitenkin Hyundai-Kia tekee täällä ilmeisen hyvää bisnestä, mutta GM löi hanskat tiskiin korealaisilla pikkuautoillaan. Samoin Saab onnistuttiin kaatamaan, muuta Geely nosti lähes samassa jamassa olleen Volvon lentoon.

Kaikki mihin GM tarttuu tuntuu muuttuvan kannattamattomaksi. Oisko vikaa sepissäkin?
Tämä
 
Urlaub sanoi:
Kaikki mihin GM tarttuu tuntuu muuttuvan kannattamattomaksi. Oisko vikaa sepissäkin?
Totta kai ja silloin se pitää vain myöntää ja tehdä oikeat päätökset sekä toimia sen mukaaan. Eikös GM ole juuri näin tehnytkin? Mikäli Opel nyt omaa jotain näkymätöntä auraa niin sehän nousee PSA:n hoivassa varmasti maailman myydyimmäksi merkiksi? Vai onko taas sepissä vikaa mikäli näin ei käy?  ???
 
Kauppalehti tuntuu olevan ainakin ihan kujalla, mikä nyt ei sinänsä ole mitenkään uutta.

Ensinnäkin PSA varmasti pyrkii nopeassa aikataulussa sopeuttamaan Opel-malliston sopivaksi ja keskittyy niihin jotka myyvät. (Vara)osat Opeleihin ovat epäyhteensopivia PSA:n muun malliston kanssa ja tähän tulee saada muutos suhteellisen nopealla aikataululla. Nyt PSA osti lisää markkinaosuutta ja GM pääsi eroon kahdesta merkistä, joiden vuoksi Korean Chevroletit vedettiin pois Euroopan markkinoilta. Meneekin varmaan tosi kauan, kunnes ilmestyvät takaisin.

Sähköautojen osalta PSA:lla on omat projektit käynnissä ja uusi CMP platform tulee olemaan se jonka päälle myös uudet Opelin sähköautot rakennetaan. Hybridien osalta PSA jäi kyllä tulee makaamaan diesel-hybridien kanssa, joita ei kehitetty eteenpäin. Nyt on kuitenkin julkistettu että RXH:lla ja sen diesel-hybridillä mennään siihen asti kunnes 2018/2019 vaihteessa tulee myyntiin ensimmäiset bensiini-hybridit. Edelleen ensimmäiset versiot tulevat olemaan sieltä malliston yläpäästä minkä voi päätellä jo 200 hv bensiini moottorista ja 2x110 hv sähkömoottoreista ja nelivedosta. Tuosta tulee sitten 2019 myös etuvetoinen 200+120 hv versio ja edelleen on kerrottu 2020-2021 tulevan myös versioita pienemmillä moottoritehoilla. Näistä ei ole julkistettu tarkempia yksityiskohtia.

Sekin on tietty hyvä osata, että kyllä PSA:lla on ollut jo 20 vuotta kokoajan täyssähköautoja tuotannossa. Ne vaan ovat enemmänkin tuolla pienten hyötyajoneuvojen puolella olleet viime vuodet, eikä niitä ole Suomen hinnastoissa näkynyt. Eihän joku sähkö-Partner nyt mikään kukkanen ole, mutta eipä noista japsien sähköhimmeleistäkään voi juuri ulkoisesti ilahtua.

Jonkun Opelissa käytetyn infotainment-ratkaisun jääminen GM:lle ei myöskään ole mikään ongelma, paitsi merkkiuskollisille asiakkaille, mutta toisaalta autoteollisuus ei hirveästi ole muutenkaan ylläpitänyt yhteensopivuutta vanhaan, joten tuskin on ongelma heillekään. Tällaiset järjestelmät on nopeasti korvattavissa PSA:n käyttämillä järjestelmillä ja eiväthän nämä autonvalmistajat näitä itse kehitä, vaan kyllä se kehitystyö tehdään autoteollisuuden alihankkijoiden ja osatoimittajien toimesta ja tuotteet vain räätälöidään sellaisiksi kuin autonvalmistajan suunnittelijat ne haluavat.
 
Ampera-e on GM:n tekniikkaa ja sitä voi vaan arvailla miten sen käy, kunnes sen näkee. Jos näkee. Sähköautoja pitäisi tulevaisuudessa tulla eri kokoluokissa, jos niillä aiottaan maailma pelastaa. Eiköhän tuohon kauppaan sisälly jonkin siirtymäajan GM:n teknologian käyttö ja käytännössä 2020-2022 alkaen PSA pyrkinee korvaamaan kaiken GM-teknologian "omallaan".
 
Saikos PSA milloinkaan edes kotimaassaan myyntiin sitä Citikan C4 dieselhybridiä jota odotettiin kuin kuuta nousevaa? Täälläkin se oli näytillä 2007 Helsinki Motor Showssa mutta en muista sitä milloinkaan myynnissä nähneeni. Kulutus piti olla 3,0 litraa/100km ja CO2-päästö 90g/km. Se oli siihen aikaan melko hyvä lupaus...

 
ppe sanoi:
Saikos PSA milloinkaan edes kotimaassaan myyntiin sitä Citikan C4 dieselhybridiä jota odotettiin kuin kuuta nousevaa? Täälläkin se oli näytillä 2007 Helsinki Motor Showssa mutta en muista sitä milloinkaan myynnissä nähneeni. Kulutus piti olla 3,0 litraa/100km ja CO2-päästö 90g/km. Se oli siihen aikaan melko hyvä lupaus...

Sehän tuli 3008:n ja 508:n kopassa myyntiin.
 
...ja DS5:ssä eli

3008 Hybrid4 (crossover), 85 - 99 g/km
508 Hybrid4 (sedan), 95 g/km
508 RXH (farkku), 107 g/km
DS5 Hybrid4 (hatchback), 99 - 107 g/km

ja näistä RXH on edelleen myynnissä.
 
Eli on lopulta päädytty siihen, että sähkön avulla otetaan lisää tehoja ja saadaan neliveto, muttei juurikaan kulutushyötyjä. Ainakin spritmonitor.de:n mukaan nuo hybridimallit kuluttaa kutosella alkavia lukemia eli saman verran kuin (vajaavetoiset) dieselsisarensa. Vanhoista googlella löytämistäni artikkeleista jäikin se kuva, että C4/307 hybridi olisi ollut liian kallis toteuttaa vaikka muuten täysin mahdollinen jo tuolloin 2007.
 
otj sanoi:
Nyt se alkaa sitten muutos kohti PSA:n voimalinjoja.

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/opel-vaihtaa-kokonaan-psan-moottoreihin-oma-tuotanto-ajetaan-alas

Jotenkin olisi ajatellut esim. Astra K:n ja Insignia B:n jatkavan elinkaarensa loppuun GM:n tekniikalla, mutta ei. Ovat kuitenkin tuoreita malleja, joten jos tuotantoaika näillä on sellainen eurooppalaiselle automallille tyypillinen 6-8 v, niin saavat PSA:n tekniikan jo kesken elinkaaren.

Tuo vähentää varmasti Opelin myyntiä, sen verran nykymediassa asiaa uutisoidaan. Huono homma, sanon ma. Vaikka patonkituote on alla, olen sitä mieltä että nyt tehtiin tietynasteinen pyhäinhäväistys.
 
Kyllähän PSA koneet on olleet huomattavasti parempia ja käytöltään mukavampia kuin opelin koneet. Ja vaikka aina puhutaan rapeista ranskalaisista niin kyllä Opel on aina ollut se rapsakampi. Tässä emeännälle kun katseltiin alkuvuodesta autoa ja käytiin opelixia katsomassa niin emäntä ensimmäisenä kiinnitti huomiota siihen että pösönen oli jotenkin tukevampaa tekoa, mm ovien kiinni laitossa huomasi selvän eron.

Sitä en tiedä paljonko noissa on ollut jo yhteistä tekniikan osalta mutta pelkässä moottorin käyntiäänessä on pösön eduksi 6-0 tilanne, aika rakuttaja opelin kone ollut aina.
 
Fransmannit huomanneet ostaneensa turskaa ja PSA on tullut katumapäälle Opelin ostossa. Vaativat ainakin puolet kauppasummasta takaisin.

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/autokauppa-kaduttaa-psa-vaatii-takaisin-puolta-opel-rahoista/

Opelin moottorivalikoiman on yllättäen huomattu olevan vanhaa ja CO2-päästöt aivan liian korkealla. Ilmeisesti kauppaneuvotteluissa oli esitetty lukemat Ampera-E -mallit mukaan luettuna, mutta nyt on selvinnyt, ettei GM aio niitä PSA-Opelille antaa. Norjassa Ampera-E:n myynti on lopetettu ja männä viikolla taisi Suomeenkin tulla ilmoitus, ettei Ampera-E ole tänne enää tulossa.

Taitaa pian olla edessä Opelin hautajaiset.
 
Joutaisi haudata koko PSA jos asioita noin hoidetaan.