https://tummennuskalvot.fi/

Opel Insignia B ( 2017-> )

Kiitos! Hyvittäisivät emännän vaihdokista niin hyvin, että harmittaa oikein jos menee ohi. Karsastaa vaan noita opelin kilometrejä, että haluu vielä pohtia :D
 
Kilometrit näkyvät hinnassa, mutta kilometreillä voi olla myös hintansa  ;D
 
Oma exä oli 139 tkm ajettuna vielä erittäin ryhdikäs peli, eikä kilsat pahemmin näkyneet. Ehkä enemmän korissa kuln sisustassa, voimalinja pelasi kuin uutena.
 
Sain vuokra-autoksi tälläisen muutamaksi päiväksi hyvin paljon samanlaisia havaintoja kuin aikaisemmin. En tiedä mikä auto oli varustelutasoltaa, mutta kangaspenkit hieronnalla löytyi ja rattilämpö ja carplay. Papereiden mukaan 2.0 diesel kone ja oli kyllä tosi laiska. Pitkään alamäkeen sai kelattua 180km/h. Auto oli vakaa ajaa ja laadukkaan tuntuinen. Kaupunkiajossa moottori kiersi hädin tuskin 1100rpm ja tuntui todella nuhaiselta ja vaihteistosta en löytänyt "sport" asentoa, kun ei tuntunut jaksavan lähteä liikkeelle. Tasaista vauhtia ajaessa kelpo, mutta jos piti lähteä kiihdyttämään ihan mistä nopeudesta vaan, niin kyllä akuutti voiman pula oli läsnä. Vastineeksi tähän kulutus ei ollut mielestäni kova, ainakaan ajotietokoneen mukaan.

Jollakin voimakoneella nelivetosena voisi olla ihan kelpo peli.
 
Käytin salamakeulaa huollossa toista kertaa nyt 38k ajettuna, eipä sitä oikein mitään vikaa löytynyt vieläkään. On kyllä hyvä peli hintaansa nähden.
 
Linkki alkuperäiseen viestiin 3:n vuoden taakse

Ylläoleva viesti on kirjoitettu 3 vuotta ja 55000km sitten kun olin juuri hakenut jumalaisen salamakeulan alle. Yhteinen taival alkaa olla pian ohitse, joten ajattelin vähän kirjailla tämän päivän ajatuksia verrattuna ensipuraisuun.

, auto näyttää hyvältä mutta haisee muovilta. Hauska juttu mutta kun oven avasi niin vastaan tuli sama tuoksu kuin faijan aikanaan vuonna 92 ostamasta f-koppasesta astrasta. Taisi olla perheen ensimmäinen uusi auto ja sen hakeminen kaupasta oli melkoinen tapahtuma. Tuolloin itsellä ollut ikää 12v, mutta hyvin elävästi muistui tilanne mieleen. Muuten auto näyttää valkoisena yllättävän hyvältä, mutta takalasit sävytettyinä ovat liian vaaleat. Mielestäni kenelläkään ulkopuolisella ei ole tarvetta nähdä takapenkille, joten kalvosulkeiset on edessä.

Autossa on myös vakiona ainoastaan kangasmatot jotka ovat oikeastaan ympäri vuoden turhat, volvossa tuli mukana myös kumimatot. Nämä menee hankintaan kuten myös kurakaukalo takakonttiin. Ikäväkseni huomasin ettei varustukseen kuulu turvaverkkoa, ja kun sitä ei tehdastilaukseen ruksinut ei katossa ole kiinnikkeitä sitä varten. Myyjän mukaan kiinnityspisteet voidaan lisätä jälkikäteen, mutta koska kyseessä on liisari en tähän ns. omaa rahaa halua pakollista enempää sijoittaa.
No ei haise enää muovilta. Kangasmatot ovat edelleen paikallaan ja ei ollut mitään ongelmaa loppujen lopuksi. Tilasin jotkut halvimmat mahdolliset "kumi"matot, jotka oli kuitenkin niin paskat että lensivät roskiin ja ainoastaan tavaratilan kaukalomatto pääsi käyttöön.

Selkeästi paremmat penkit kuin volvon perusnahkat, myös suuremman kabiinin ansiosta pitkäkoipinen saa ajoasennon miellyttäväksi. Toisaalta, mikäli laitan ratin niin alas että kädet saavat levätä kyynärnojilla, peittyy mittariston yläreuna. Tämä tuntuu olevan väistämätöntä miltei kaikissa ajamissani autoissa. Sisusta tuntuu "ihan hyvältä", laadukasta muovia mutta ei ihan premiumia jos verrataan vaikkapa uusiin V60 tai V90. Itselleni ainakin kuitenkin riittävällä tasolla. Takapenkki on kuulemma mukava ja penkilämmitin loistava. Hansikaslokero on naurettavan pieni, keskikonsolin säilytystilat kohtuulliset. Edessä olevaan mukitelineeseen shellin "keskikokoinen" kahvi menee aika syvälle, mutta sen juuri ja juuri kantta irroittamatta saa sieltä nostettua.
Ei nitise eikä natise, kuskin penkissä näkyy että istuttu on, ja tyttö potkinut pelkääjän selkämykseen vähän jälkeä mutta muilta osin pinnat säilyneet hyvinä. En osaa sanoa oliko rei-itetty nahka hyvä, ainakin se hiostaa hieman vähemmän kuin umpinainen. Itse penkkien ilmastointi on täysin turha, joskus lenkin jälkeen tuli hikistä persvakoa viilennettyä ihan omaksi huvitukseksi mutta siihen jäi kokeilut. Ajoasento ja penkin ergonomia on mainio, mutta koskaan en saanut rattia optimaaliseen asentoon. Mukitelineen sai korjattua säilyttämällä sen pohjalla klassista stanleyn kromattua mittanauhaa, kaffe jää hyvälle korolle.

Nastarenkaista huolimatta sisämelu tuntuu omaan korvaan siedettävältä ja soinniltaan etäiseltä, myös ulkoa kantautuvat muun liikenteen äänet ym kuulostavat miellyttävän vaimentuneilta. Edessä olevat laminoidut lasit taitavat auttaa asiaan aika paljon. Edelliseen V60 verrattuna Boset soivat kohtuullisen kovaa, mutta jossain keskiäänien ja subbarin välissä on aukko toistossa. Toivottavasti tilanne korjaantuu kunhan kaiuttimet hieman notkistuvat, mutta nykyisellään tuo hieman särähtää korvaan. Etupää toimii hienosti ja voimaa löytyy ainakin lauluäänen esittämiseen, urkumusiikkia kun laittaa menemään niin vajaa 50% volumeilla alkaa sisäverhoilut resonoimaan. Tänään tuli reilu 4h istuttua autossa ja spotifyn kautta ajettua kaikkea edm:stä klamydiaan, whitney houstonista bachiin ja In flamesista roxetteen.
Boset on hyvät, ehdottomasti hintansa väärti ja en tiedä kalibroituiko korva vai mistä johtuu mutta tuota alkuaikojen keskiäänien puuttumista ei enää tietoisesti huomannut.

Kuljettajan näyttö ja hud ovat miellyttävän tarkat, myös keskikonsolin näyttö on tarkka vaikka grafiikka muuten onkin hieman "haaleata". Asentelin puhelimeen android auton ja se lähti laakista toimimaan, tolppahälytyksiä en saanut oikein toimimaan joten tänään otettiinkin yksi kuva uuden auton kunniaksi. Kuljettajan tietonäyttöön ei saa androidauton karttadataa, ainoastaan musiikkitietoja. Hudissa puolestaan kappaleen nimi jäi muutamaan kertaan jumiin muutaman kappaleen ajaksi. Volttimittari ärsyttää jo nyt, aloitan tästä yhdenmiehen taivalluksen kohti ahtopainemittaria. Jollain sellainen on, joten kyllä se jostain täytyy saada enabloitua.
HUD on varuste jota ilman tulee jatkossa vaikeaa, kun on tottunut että nopeus näkyy aina näkökentässä, tuntuu katseen vieminen mittaristoon täysin turhalta ja jopa vaaralliselta. Uudessahan tätä ei ole mutta voivoi. Käytännössä koko aika menty android auton varassa ja se on toiminut varsin mainiosti. Opelon oma navigaattori on kohtuullisen hyvä, ja varoittaa jopa pastersteinin ansoista. Eipä tullut sitä ahtopainemittariakaan koskaan tehtyä.

No näistä oli kova odotus, markkinamiesten puheiden perusteella valaisevat kaiken mahdollisen. No ei valaise. Ihan hyvät ovat, mutta lähivalojen kantama on huono ja rajaus aika terävä. Tämä aiheuttaa lyhyillä ajaessa sen että suoraan edessä on pimeä alue yllättävän lähellä. Valojen aktiivisuudesta huomasin lähinnä automaattipitkät ja sen että välillä auto valaisee tien sivussa olevaa puustoa enemmän tai vähemmän. Pitkien teho on ihan ok, mutta markkinointi hypeen nähden nämä aiheuttivat ehkä vähän sellaisen "meh" reaktion. Ajovalon pesureita ei ole, ja se on kyllä synkkä juttu. Lähes dealbreakkeri, nimittäin vaikka liisari onkin niin kyllä tuntuu pahalta käydä huoltoasemalla hiomassa muovilinssejä niillä ämpäreissä makaavilla raapoilla.
Ihan riittävät valot, mutta pesurien puute on vakava asia. Lämmitettävä adaptiivisen tutka ja pesurit niin tämä olisi oikea matkaauto, nyt ei voi työntää kusematta lappiin kun näkyvyys loppuu ja tutka on kuurassa. En käynyt kertaakaan lapissa.
Aika rauhassa tuli ajeltua, vääntävä diiseli ja 8-pykäläinen laatikko sopii kyllä kauniisti yhteen. Vaikka autossa on vain 170hp, ainakin yhden hengen kuormalla ja talvinopeuksilla ohitukset onnistuvat eleettömästi ja vaivattoman tuntuisesti. Myös keskustan ruuhkissa liikkuminen on vaivatonta ja eleetöntä. Vaihteiston toimintaan ei tullut kiinnitettyä oikeastaan juuri mitään huomiota, ainoastaan siihen ettei sen toiminnassa ole mitään huomautettavaa. Alusta on myös riittävän jämäkkä kaltaiselleni keski-ikää lähestyvälle perheelliselle, teennäistä motorsporttia ei ole enää tarvetta harrastaa. Näyttäisi siltä että kulutuksessa varmaan alle 6L lukemiin ainakin talvinopeuksissa, vielä lienee varhaista sanoa kun kilometrejä ei ole kertynyt.
Hyvä kone, vetää vääntävästi ja tuon laatikon kanssa tuntuu tosiaan numeroita tehokkaammalta. Miellyttävä yhdistelmä kaikissa tilanteissa. Useasti tuli vedettyä suurinta sallittua ja vähän isompaakin sorakasaa perässä ja myös semmoisen liikutteluun tämä kombo sopii mainiosti.
Erillinen kaukosäädin webaston käyttöön vuosimallin -20 autossa on kyllä naurettavaa. Ainakin kun on tottunut asettamaan lähtöajan auton valikoista tai kännyllällä, tuntuu tämä ratkaisu paluulta 90-luvulle. Ei siinä, tekee kyllä hommansa mutta ihmettelen miksi tähän ei ole kiinnitetty suunnittelussa huomiota. Nykyisellään webasto on tavallaan täysin itsenäinen järjestelmä, kun ei käynnistysasetuksia voi asetella edes auton infotainmentista. Jotenkin vaan repii näpytellä tollasta pulikkaa ja tuijottaa pienenpientä näyttöä että josko sinne tulisi liekin kuva.
Alkujärkytyksen jälkeen opin elämään kaukosäätimen kanssa ja pakko todeta että pieksää käytettävyydessä edeltäneen volvo on callin. Toki se puhelin oli aina yöpöydällä eikä tarvinnut kipittää eteiseen, mutta 3v aikana lämmitys ei jäänyt kertaakaan menemättä päälle. Kerran oli väärään aikaan lämmittänyt kun kaukosäätimen kello oli väärässä loppuneen pariston takia. Jännä myös että opelon akku kesti ongelmitta koko tämän 3vuotta, volvoon vaihdettiin vastaavalla käytöllä 3v aikana akku kahdesti.

Volvossa ovet aukeavat kun kahva tunnistaa käden kahvalla, opelissa käden pitää painaa pientä nappia jotta lukitus aukeaa. Eilen satoi vettä ja aamulla oli pieni pakkanen. Nappi jäässä ja heti pieni vitutus "tääki oli paremmin ennen" kun ensin repi turhaan kahvaa ja sen jälkeen painoi napin sisään jään rutistessa. Parkkiin ajaessa auto jää muuten käymään vaihteen laittaessa "P" asentoon, volvo taasen sammui. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että auto täytyy sammuttaa napista ennen kuin voi nousta ulos. Aika ensimmäisen maailman ongelmia, tiedän. Mutta kun johonkin on tottunut niin muutos tuntuu aina pahalta. Automaattinen lukitus autolta poistuessa on loistava ominaisuus, pieni mutta helpottava juttu.
Ei ollut kahvojen kanssa juuri ongelmia, fyysinen nappi kyllä tuntuu edelleen vähän kulilta verrattuna kosketusherkkään pintaan. Mutta toisaalta tämä ei runkkaa lukkoja jos pesee autoa avain taskussa.
Automaattilukitus ihan mahtava, en tiedä onko tulevassa tätä ominaisuutta mutta sitten se varmaan jää lukitsematta. On todella vaikeaa muistaa esim rouvan auton kanssa liikkuessa että siitä poistuttaessa pitäisi erikseen painaa jotain nappia lukitusta varten.
:n ajattelin olevan hieno juttu, mutta ainakin näillä keleillä lähes turha. Kameratekniikka on varmaan varastettu ensimmäisestä nokialaisesta, siitä jonka kuvilla ei saa pankkiryöstäjää kiinni. Nimittäin ei tuonkaan kameran kuvan perusteella vesikelillä pimeällä saa insigniaa parkkiin, kyllä tutkan ulinaan täytyy luottaa. Jostain syystä näytön taustavalo pärähtää täysille kun kamera aktivoituu, tämä ärsyttää mutta toki tuottaa ulkopuolisille iloa. Kuljettajan villisti pyörivä pää nimittäin loistaa kauniisti ulos kun paniikissa koittaa etsiä jotain yhteneväisyyttä taustapeileistä näkyvän maisemasta verrattuna kameran esittämään pikselimössöön.
No joo, kuvanlaatu on tosiaan niin paska ettei tuon varassa uskalla kovin lähelle kanttaria sovitella. Etu/takakamerat on hyödylliset pysäköidessä kun voi vetää ihan nahkalle, sekä peräkärryyn ujuttautuessa. Edelleenkin pimeällä pysäköidessä tuo näytön hyppääminen kirkasvalomoodiin repii aika pahasti hermoja, viimeistelemätöntä suunnittelua sanoisin.

Ehdin siis ajaa tällä noin 55k km ja keskikulutus lienee jossain 7litran tuntumassa, noin litran verran enempi kuin edeltänyt v60 d3. Ajoprofiili ja poljento kutakuinkin samaa luokkaa, eli hieman janoisempi jostain syystä.

Auto kävi kolmesti vuosihuollossa, kolmesti vaihdettiin tuulilasi ja kerran puhkesi rengas, mutta kertaakaan ei tarvinnut mennä huoltoon erikseen korjauttamaan jotain vikaa. Myöskään vuosihuoltojen yhteydessä ei suoritettu mitään ylimääräisiä huoltotemppuja joten melko hyvä arpaonni kävi. Sattumaa tai ei, on tuo melko hyvä suoritus nykypäivän autolta.

Kokonaisuutena tämä oli edeltänyttä v60 d3 huikeasti parempi perheauto. Valtava takakontti ja tilava takapenkki pääsivät kovalle käytölle kun mukana pitänyt kuskata rattaita ja likalla oli pyörivä turvaistuinhärveli. Nyt ei tarvita enää rattaita ja istuinkin vie vähemmän tilaa niin uskoisin että selvitään vaikka seuraajassa onkin selkeästi pienemmät sisätilat.

Isoimmat puutteet on ehkä tuo lämmittämätön vakkarin tutka sekä ajovalonpesurien puute. Vakkari nimittäin ei juuri lumisateella toimi ja se kiristää reissunpäällä hermoja aika kovasti.

Opel kun on niin hintaansa tämmöiset ei pidä, ja tästä joku kohta saakin todella hyvän matkapelin järkevään hintaan. Heikothan ei Opelilla ajele, kyllä kahvipöydässä on saanut kuulla vitsejä. Oikeasti ovat vaan kateellisia kun ei rohkeus riitä ratsastamaan salamakeulalla. Noh, aikansa kutakin ja seuraavaksi jotain toisenlaista, tavallaan kuitenkin tulee ikävä. Oli hyvä auto.

Taivaspaikka lienee nyt lunastettu.
 
Onkos kellään kokemuksia bensa 1.6 A6 200hp ja 2.0 A9 200hp käytännön kulutuksista?
 
Maantie 6 l/100, kaupunki 10 l/100 ja keskikulutus 8 l/100. Näin näyttää sekä ajotietokone että ABC:n appi. Autona Insignia 2,0T 200 hv A9.