https://tummennuskalvot.fi/

Opel Grandland X

Jää varmaan vetopainot aika vaatimattomaksi. Tavallisissakin malleissa ovat olleet alakanttiin vs kilpailijat.
 
Sisko osti juuri 07 mallin Verson tilalle moisen 1.2 turbokoneella- mietti ainakin puol vuotta kun olis odotellut sähköversiota. Iso osa ajoistaan ois varmaan pikkukaupungissa pyörien mennytkin sähköllä, mutta ei tuota 20 te hintaeroa ois millään tasottanut alle 15 tkm vuosiajoilla.

Tällä bensa versiolla vetopainot 670/1350 kg eikä sähköllä taida ainakaan nousta.
 
Wilho sanoi:
Onkohan tavaratila pienentynyt sähkön takia?

Ainakin 3008:ssa akut ovat takapenkin alla, tuskinpa ne Grandlandissakaan muualla ovat. Tuo EMP2-platta on tilava tuolta alta ja eihän tuossa mitään jättiläisakkuja ole.
 
^ tuo takuu ei ole kovinkaan huono. Ei tietysti Toyotan tasoinen mutta nelinkertainen Volkkariin verrattuna.
Tämä tietysti olettaen että takuu akulle kattaa myös vikaantumiset eikä vain hiipumista.
 
IS:ssä koeajettu plugari sekä sisarmalli 3008. Toimittaja mainitsee ilmalämpöpumpun (tai pösön tapauksessa ilmapumpun), mutta taitaa lämmittää ihan vastuksilla, jos akulla oli päästy vain 35km. Pienoinen pettymys  :-\
 
Oli kyllä mukava ajettava. Lähtee ihan iloiseen motarin rampista. Vähän liian herkkä ohjaus. Info näytöstä ei paljoa irronnut. Myyjän mukaan 40-50km pääsee sähköllä. Äänetön moottori vs. mitsu. Sulavasti liikkuu eikä vaihteiden arpomisia. 20 cm lyhyempi kuin mitsu, joten onneton tavaratila ja ehkä ahtaampi takapenkki. Muuten kyllä siistimpi. Vain vetopaino ongelmana.
 
kahe sanoi:
Oli kyllä mukava ajettava. Lähtee ihan iloiseen motarin rampista. Vähän liian herkkä ohjaus. Info näytöstä ei paljoa irronnut. Myyjän mukaan 40-50km pääsee sähköllä. Äänetön moottori vs. mitsu. Sulavasti liikkuu eikä vaihteiden arpomisia. 20 cm lyhyempi kuin mitsu, joten onneton tavaratila ja ehkä ahtaampi takapenkki. Muuten kyllä siistimpi. Vain vetopaino ongelmana.

Vajaa 8000km tullut ajeltua.

Siinä vaiheessa kun kaasua vähän enemmän painaa että lähtee edestä bensa ja/tai sähkömoottori mukaan, niin muuttuu käytös ja reilusti. Tuo taka-akselin 83kw, 166Nm moottori ei kovin rivakasti tuota reilun 1800kg autoa liikuta, mutta kun nuo etu sähkö 81kw, 320Nm ja/tai 147kw, 300Nm lähtevät mukaan niin eroa on. Sähköllä menee pääsääntöisesti takavetoisena ja etu tulee mukaan tarpeen mukaan.

55km on pisin mitä päässyt sähköllä (täydestä tyhjiin yhdellä ajolla) ja pariin kertaan 51km sähköllä ja näyttänyt 6km ja 8km jäljellä, noilla kerroilla. Täysin äänetön ei ole kun alle 30km/h nopeuksissa konehuoneen puolelta jostain kuuluu "moottorin" ääni, vaikka taka-akselilla se sähkömoottori pyörii. Tosin sisälle tuota ääntä ei kuule.

Vetopainot Trafilla 750kg/1250kg. 250kg kärryä ei perässä tunne.

Lämpenee ja jäähtyy sähköllä, joten bensaa ei siihen kulu. Jos auto on johdon perässä, niin ei käytetä akkua jäähdytykseen tai lataukseen. Ja taitaa samaa jäähdytystä käyttää akun jäähdytykseenkin, kun pariin kertaan lämpimänä päivänä latauksen yhteydessä on jäähdytys ollut päällä eikä akku ole latautunut.
 
Valistakaa tyhmää; lataako Grandland PHEV akkua polttomoottorilla vai ei? Olen luullut että kaikki lataavat, mutta kun Kuga PHEV:in koeajossa kehuttiin sen kykyä ladata akku uudelleen polttomoottorilla, niin hiipi epäilys puseroon. Jos kaikki pistokehybridit eivät lataa, niin mitkä merkit/mallit lataavat?
 
Eiköhän kaikki lataa, esim. Volvossa on erillinen Charge-tila. Käytännössä ihan turha toiminto ainakin Suomessa.
 
Kun ainakin Peugeot 3008 Hybrid lataa, niin eiköhän se Grandland X lataa myöskin, kun kyse on teknisesti ihan samasta autosta.
 
Sellaiselle tuo bensalla lataaminen on kätevä jonka bensat maksaa firma ja saa sitten halutessaan ajella sähköllä ja nauttia sen tuomista lisäominaisuuksista.

En ole itse bensat maksavana kaivannut Optimaan tuota ominaisuutta.
 
Akuha sanoi:
No hyvä! Pelästyin jo etteivät huoli virtaa kuin pistokkeesta.

Eikö polttomoottorilatausta tärkeämpi ole hidastuksissa lataaminen? Sillähän se akku pysyy peruslatauksessa eli sähköavusteisuus on aina käytössä. Bensaa polttamalla se liike-energia tietysti akku "tyhjänä" syntyy, mutta menee muutoin harakoille.

Sitten vaan jos haluaa aitoa sähköajoa niin se vaatii töpselistä lataamisen.

Polttomoottori pyörittäminen pelkkänä generaattorina on kyllä höpöhöpöhommaa.  Tulee kWh:lle julmetusti hintaa.
 
TM numerossa 12A/2020 on ajettu Opel Grandland X PHEV Executive AWD

maininta jutusta: Akkua ei voi ladata polttomoottorilla, vaan auto on kytkettävä sähkötolppaan.
 
Särki sanoi:
maininta jutusta: Akkua ei voi ladata polttomoottorilla, vaan auto on kytkettävä sähkötolppaan.

Joo kyllähän autotoimittajat mielellään autoissa tuon ominaisuuden näkisivät niin voisivat sillä näppärästi lyhkäisillä testiajoilla kokeilla millaista on sähköllä ajaminen kun akku ajettu tyhjäksi.
 
Aina ei toimittajat ole ajantasalla, eikä aina edes automyyjätkään.
Vasta oli Iltapäivälehdessä juttu kun toimittaja oli testannut ajaa sähköautolla Helsigistä Ouluun ja ladannut puolessa välissä 4h, kun myyjä ei tiennyt kertoa että autossa on myös pikalataus  :eek:

Mutta, joo, kaikissa hybrideissä on ominaisuus että ne lataavat myös polttomoottoriajossa. Kuten täälläkin mainittu niin osalla merkeistä voi valita erillisen Charge ajotilan ja sen myötä akku täyttyy paljonkin. Toisilla merkeillä taas lataa hissukseen sen verran että seuraavaan kiihdytykseen tai esim. nelivetoon on tarpeeksi virtaa, eli vähä samalla tavalla kuin Toyotan "täyshybridi"
 
EV Asema sanoi:
Aina ei toimittajat ole ajantasalla, eikä aina edes automyyjätkään.
Vasta oli Iltapäivälehdessä juttu kun toimittaja oli testannut ajaa sähköautolla Helsigistä Ouluun ja ladannut puolessa välissä 4h, kun myyjä ei tiennyt kertoa että autossa on myös pikalataus  :eek:

Mutta, joo, kaikissa hybrideissä on ominaisuus että ne lataavat myös polttomoottoriajossa. Kuten täälläkin mainittu niin osalla merkeistä voi valita erillisen Charge ajotilan ja sen myötä akku täyttyy paljonkin. Toisilla merkeillä taas lataa hissukseen sen verran että seuraavaan kiihdytykseen tai esim. nelivetoon on tarpeeksi virtaa, eli vähä samalla tavalla kuin Toyotan "täyshybridi"

Juuri tätä ”tarpeeksi virtaa nelivetoon tai kiihdytykseen” ajoinkin takaa, ettei käy niin että nelivetoa tarvitessa raapiikin vain vasen etukulma.

Eli polttomoottorilla ja jarrulatauksella akun pitäisi pysyä melko täynnä koko ajan, ellei asetuksista ole muuta valinnut?
 
Akuha sanoi:
Juuri tätä ”tarpeeksi virtaa nelivetoon tai kiihdytykseen” ajoinkin takaa, ettei käy niin että nelivetoa tarvitessa raapiikin vain vasen etukulma.

Eli polttomoottorilla ja jarrulatauksella akun pitäisi pysyä melko täynnä koko ajan, ellei asetuksista ole muuta valinnut?

Kyllä se töpselillä ladattu virta käytetään pois vähitellen ja varaustila lähestyy nollaa.

Tyhjäksi akku ei kuitenkaan mene eli auto toimii edelleen kuten normaali hybridi. Eli kun kaasua painaa reilusti niin sähkömoottori tulee mukaan työntämään, vaikka akku nollaa näyttikin.